Author |
Topic  |
Eriken
Member

56 Posts |
Posted - 2009/12/07 : 17:54:07
|
Går i tankar om ev förstärkarbyte och önskar tips på förstärkare som färgar ljudet så lite som möjligt och saknar egen signatur på ljudet. Inspelningen ska få vara precis som den är utan försämring eller försköning. Den ska driva ett par piPs så det behövs inga större effekter. Effekt och strömstyrka är ju förståss alltid av godo och bra om jag skulle uppgradera i framtiden till något mera tungdrivet.
Kan väll tillägga att jag kan tänka mig att gå upp till runt 10k.
Glad för alla tips.
|
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2009/12/07 : 18:23:26
|
Finns visst nåt NAD för runt 1 kkr som mupparna på faktiskt.se hyllar...eller om det var Svenska xxxsällskapet någonting |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/12/07 : 18:33:41
|
Tänker på ett Rotel Rb 991 alt ett InterM R500 plus slutsteg tillsammans med tex försteget Rotel Rc1070.
Annars skulle nog en av Rotels nyare integrerade räcka effektmässigt.
Rent subjektivt då.. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2009/12/07 : 18:50:08
|
Jag vet att en kompis köpte en Xindak och kör med sina pIPs, typ deras billigaste (tror dock den är utgången nu), som tydligen användes av Ingvar själv för demo (tom med dyrare setup än pIP). Kommer dock inte ihåg namnet! Kan varit nått med A-100. Han har ägt dyrare grejjer också, men säger att det låter lika bra (eller bättre) nu. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/12/07 : 18:57:05
|
quote: Finns visst nåt NAD för runt 1 kkr som mupparna på faktiskt.se hyllar...eller om det var Svenska xxxsällskapet någonting
Jag som är en liten bäver som ingenting fattar, förklara det här för mig! |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2009/12/07 : 19:40:51
|
Har lite svårt för det här "vi och dem"-tänket. Antingen eftersträvar man ett visst ljudideal (genom att subjektivt bedöma en produkt) eller så försöker man uppnå ett objektivt neutralt ljud, dvs, det vill säga en transparent förstärkning av insignalen. Vissa gillar chokladglass, andra vaniljglass - vi är alla vuxna här inne och fullt kapabla och göra det valet själva. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/12/07 : 19:46:38
|
quote: Har lite svårt för det här "vi och dem"-tänket. Antingen eftersträvar man ett visst ljudideal (genom att subjektivt bedöma en produkt) eller så försöker man uppnå ett objektivt neutralt ljud, dvs, det vill säga en transparent förstärkning av insignalen. Vissa gillar chokladglass, andra vaniljglass - vi är alla vuxna här inne och fullt kapabla och göra det valet själva.
Javisst, och just därför är de här tjuvnypen så onödiga, oavsett vilket forum som är måltavlan.
|
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 00:03:34
|
NAD 208 var det visst... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 08:05:07
|
quote: Finns visst nåt NAD för runt 1 kkr som mupparna på faktiskt.se hyllar
he he.... |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
jonny99
Member

432 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 08:52:00
|
Eriken, det finns väl nån officiell lista på ofärgade och nästan ofärgade apparater på LTS hemsida. Det är väl bara att leta upp den och använda den som inköpslista. Vi som inte använder F/E metoden har ju ingen aning om vilka apparater som är ofärgade. Vi kan bara ge våra hopplöst subjektiva beskrivningar av vad vi tycker låter bra. Som du vet är sånt helt värdelöst när man ska välja apparatur för ofärgad avspelning av fonogram |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 08:54:58
|
Sentec PA9 finns nog med på den listan oxå, går att hitta begagnat för under 5000 och har inte tokmycket effekt |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 09:04:49
|
NAD208 tillverkas inte längre, har också rykte om sig att gå sönder rätt vad det är.
Finns det något på LTS lista som går att köpa nytt idag? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Kanhow
Member

65 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 09:37:47
|
Kan säga att jag har två Sentec PA9, visslingen är en av dem sönder och behöver skickas på reparation. Men de är riktigt finna i mina öron. |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 10:44:46
|
Vad är referensen till "neutralt" i förstärkarväg? Alltså de neutralas Rolls Roys..
|
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 11:59:55
|
Bryston 14B SST2 |
 |
|
pwrdesign
Member

200 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 12:09:04
|
Tycker inte det går att reka något "neutralt" eftersom det är helt individuellt från person till person.
Något som jag tycker är neutralt kanske du tycker väger över åt ena eller andra hållet.
Titta ut 3-4 olika transistorsteg, låna och och provlyssna. Kanske Digitala slutsteg?
Vad ska du köra för någon källa?
Jag lyssnade en gång på en master-recording från 1946, på en ruskigt bra vinylsvarv, ett par väldigt bra vinylsteg och ett par ganska neutrala högtalare. Just då fick jag känslan att detta är nog så nära orginalet man kan komma när det gällde just den plattan.
MvH P |
Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik |
Edited by - pwrdesign on 2009/12/08 12:10:52 |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 12:09:42
|
I min värld är en transparant förstärkare en förstärkare jag kan lyssna på länge utan att bli lyssningstrött. Att gamla pryttlar LTS listade för evigheter sedan skall stå som någon orubblig sanning är trams. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 12:16:49
|
Neutralt enligt LTS åsikt är väl inte trams? Tycker du din egen åsikt ska kallas trams Svejk? Passerar ett slutsteg F/E-lyssning utan anmärkning tycker jag man på väldigt goda grunder kan kalla det för neutralt, gammalt eller ej. Det enda som passerat HELT utan anmärkning är ovan nämnda Brystonsteg.
---------
Digitala steg kan väl knappast kallas neutrala då konstruktionen för med sig en smula dist i sig självt. |
 |
|
Wizard
Member

408 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 12:56:03
|
quote: Sentec PA9 finns nog med på den listan oxå, går att hitta begagnat för under 5000 och har inte tokmycket effekt
Sentec, LTS:s helgon...
Kolla efter beg. Rotel eller Lavardin |
Wizard |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 12:56:49
|
quote: Passerar ett slutsteg F/E-lyssning utan anmärkning tycker jag man på väldigt goda grunder kan kalla det för neutralt, gammalt eller ej. Det enda som passerat HELT utan anmärkning är ovan nämnda Brystonsteg
Fast skall man uttrycka det korrekt så heter det att ingen färgning är funnen genom F/E test förfarandet och dess använda konstlast. |
Edited by - Goldfinger on 2009/12/08 12:58:38 |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 14:15:12
|
quote: Passerar ett slutsteg F/E-lyssning utan anmärkning tycker jag man på väldigt goda grunder kan kalla det för neutralt, gammalt eller ej.
Nix. Man kan kalla det sannolikt ofärgande vid använd belastning och avlyssnad genom den använda utrustningen som naturligtvis innehåller färgande delar som kan maskera någon färgning i den testade apparaten som lätt hörs i en annan uppställning.
|
 |
|
CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 14:29:19
|
Snälla, snälla, snälla...
Låt inte detta bli en pajkastartråd om LTS och I Öhman's tyckande om transparens i förstärkare och annan utrustning.
Det vore trist om tonen här inne börjar likna den som förekommit (förekommer?) på minhembio (hoppas det är OK att skriva ut namnet på det andra forumet) just när det gäller denna så känsliga fråga.
Jag har tidigare läst trådar på sagda forum som börjar så här lite oskyldigt för att sedan utvecklas till ett antal sidor med personangrepp och pajkastning.
|
A balanced diet is a cookie in each hand. |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 14:33:18
|
Bra förslag, jag skall hålla mig lugn i fortsättningen.
Om jag skall komma med ett råd istället så är det att inte ta så himla allvarligt på färgning i förstärkare, den är minimal i förhållande till den som finns i högtalarna. Mitt råd är alltså att satsa krutet på högtalare i första hand. |
Edited by - MatsT on 2009/12/08 14:46:12 |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 14:46:58
|
quote: Låt inte detta bli en pajkastartråd om LTS och I Öhman's tyckande om transparens i förstärkare och annan utrustning.
Fast mitt och Mats inlägg innehåller definitivt ingen pajkastning.. |
 |
|
CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 15:08:23
|
quote: Fast mitt och Mats inlägg innehåller definitivt ingen pajkastning..
Goldfinger/ Håller med om att era inlägg inte är pajkastning.
Men som sagt, jag har tidigare läst på minhembio (och faktiskt på faktiskt oxå) trådar som börjar med för eller emot om just LTS och/eller I Öhman som sedan blir ett besserwissrarnas krig och alla har rätt.....och sedan börjar pajkastningen...
Själv vet jag för lite om hur de testar transparens i olika komponenter och vill därför inte uttala mig om huruvida jag tror på det eller inte (men jag är skeptisk), men å andra sidan så verkar det funka för ganska många människor som tror stenhårt på det och jag vill inte utmana deras tro.
En del inlägg jag läst i de andra fororna liknar ibland religionskrig när detta kommer på tal vilket är synd för i just en sådan tråd var det faktiskt en kille som verkligen försökte förklara teorin bakom förfarandet och varför det (enligt honom) fungerade.
Vad jag skulle vilja se nu när det ändå är på tal är en tråd som utförligt beskriver hur LTS utför sina lyssningstester för att utröna vilka komponenter i kedjan som är färgande eller inte. Helst någon som varit med eller är inblandad i det hela kunde kanske starta en faktatråd?
EDIT: Jag ber om ursäkt för att ha kapat tråden
|
A balanced diet is a cookie in each hand. |
Edited by - CarlssonH on 2009/12/08 15:09:52 |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 15:29:25
|
quote: Passerar ett slutsteg F/E-lyssning utan anmärkning tycker jag man på väldigt goda grunder kan kalla det för neutralt, gammalt eller ej. Det enda som passerat HELT utan anmärkning är ovan nämnda Brystonsteg.
Så inte ens det välrenommerade Halcro (som jag har för mig är F/E testat) passerade helt utan anmärkning? Betraktas en transparent Denon receiver som lika bra som Halcrosteget eller är det olika grader av transparens? Vore intressant att veta. Finns den här listan tillgänglig för icke medlemmar? |
Edited by - Sceptic on 2009/12/08 15:41:55 |
 |
|
Topic  |
|