HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan goda mätvärden framkalla inbillning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/06 :  09:22:53  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Precis som att vissa märken kanske kan göra det.
Eller ett visst utseende.
Eller vissa omdömen, eller rykten.

Jag kan tänka mej att rubriken kan uppfattas som ologisk och kanske till och med provocerande.
Men åtminstone det senare är inte alls min avsikt.

Och ologiskheten får vara en kostnad för bruttotanke-principen.


Jag är bara ute efter ett progressivt resonerande och är absolut inte intresserad av tvärsäkerhet och ställningskrig med denna tråd.

Det är argument, resonemang och tankar som är intressanta nu.
Inte vad som är rätt eller fel.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/03/07 08:31:14

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/03/06 :  09:42:13  Show Profile Send Lech a Private Message
Bäste mr. Strmbg.
Hoppas du inte tittade för djupt i glaset i natt.
Dina funderingar tenderar att bli minst sagt djupa.

Mätvärden i % Helge är säkert placebo och övergående förhoppningsvis.

Kan du förklara "lite mer" vad du vill, helt brutto och inte så progressivt nedskalat..
Visst utseende är viktigt men inte på lördag morgon
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/03/06 :  09:49:12  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag är övertygad om att jag själv kan påverkas både av mätvärden, recensioner, utseende, pris m.m. Och det både positivt och negativt.
Åtminstone om ljudkvaliten är över en viss miniminivå.
Allra lättast för mig att bli påverkad är nog när det gäller kablar och kontakter. Skillnaderna är kanske inte så jättestora i dom fallen och det är lätt för mig att bli tjusad av en stor fet och snygg kabel.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/03/06 :  09:57:46  Show Profile Send byZan a Private Message
Goda mätvärden, ett visst märke, utseende, omdömen, rykten är delar som påverkade mig i yngre år, hade ingen erfarenhet, visste inte hur jag ville det skulle låta, ville kanske bara ha för att det stod ett antal watt eller att prylen var läcker eller var omskriven.

Men nu när jag blivit äldre så skiter jag fullständigt i allt detta, bara det låter bra.

Jo förresten, så var det de här med goda mätvärden, ett visst märke, utseende, omdömen, rykten, de är fortfarande parametrar som påverkar mig, men nu kan jag med min erfarenhet och ljudideal förkasta flertalet av ovan nämnda parametrar och bara lyssna på musiken.

Men visst påverkas man.... återkommer senare, måste hastigt lämna datorn för viktigare saker säger frugan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/06 :  09:59:10  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
He-he,

Ja, själv tycker jag kanske inte att den här funderingen är speciellt djup.

Den är snarare ganska grundläggande.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/06 :  10:00:44  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Om man aldrig har förväntningar när man provlyssnar något så brukar man ofta bli överaskad.
Jag utgår alltid ifrån att alla ändringar å tweaks jag gör inte kommer att märkas, så ja har blivit positivt överaskad många gånger.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/06 :  10:03:11  Show Profile Send B-200 a Private Message
JA det kan det. Man hör vad man vill höra ibland. Spelar det någon roll om 100 år? Njut av musiken istället.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/06 :  10:48:32  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Om det nu är så att goda mätvärden inte reflekterar vad man hör. Vilket det uppenbarligen inte gör, så visst blir man påverkad av faktorer som inte har direkt koppling till saken.
Det finns ju hur många historier som helst om att köpa en flaska "fiin" whiskey och sedan slå över Standard Selection i den. (Jag vet, förbjudet område.)
Det jag menar är att förväntansresultatet ofta överstiger det verkliga. Glöm heller inte bort att placebo som läkemedel är bland de effektivaste som finns för många diagnoser. Men lever väl/gott med det.
Naturligtvis är det också så, att har gurun NN sagt att detta är det bästa som finns så tycker jag också det.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/06 :  13:57:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ja och Nej.
Jag tror många stirrar sig blinda på mätvärden räknar nollorna före distortionssiffror eller efter gränsfrekvenser. Men jag tror lika många tvärtom diskvalificerar apparater med fina siffror och hänvisar till hörselintrycken som enda sätt att utvärdera en apparat.

jag tror också många mindre tillverkare helt bortser från alla mätningar och gör all design "by the ear" och förkastar mätningar och kanske tom fysikaliska lagar för att kunna få sina prylar att "fungera".
En och annan tittar säkert bara på EN siffra och bortser från alla andra; stor bandbredd blir ledordet medan uddatonsdistortionen drar iväg ...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/03/06 :  15:06:30  Show Profile Send MatsT a Private Message
Allt som gör att vi förväntar oss något speciellt beteende kan ge placeboeffekt så beroende på hur vi är funtade kan bra mätvärden ge positiv eller negativ inverkan. Svar JA alltså!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/03/06 :  15:56:56  Show Profile Send svejk a Private Message
Ja har sett hur företradesvis rörförstärkare blivit slaktade på forum som värdelösa, det har räckt att läsa mätvärden för att kalla det skit. Men svaret var välan nocebo.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/03/06 :  16:05:49  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Kort.

Allt som jag själv tror/litar på inom hifi påverkar mig.

Sen händer det att jag ändrar uppfattning och motbevisar mig själv och säger högt: Det var som f-n!

Så svaret på rubriken är JA enligt mig, men tycker det ofta handlar om erfarenhet, ärlighet och inställning.

Har många gånger blivit "lurad" av billiga och fula saker med "dåliga värden".

Mvh/ Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/03/06 :  16:14:52  Show Profile Send linnar a Private Message
Absolut blir man påverkad av databladen. Det låter så som det borde
göra med de data prylen har, tills man jämför med något annat.

Jag tror inte bara man blir lurad av placebo då och då. Jag tror det
är en viktig och nödvändig del av vår upplevelse av Världen.

http://www.fof.se/blogg/susanna-radovic/dyrt-vin-smakar-battre



Edited by - linnar on 2010/03/06 16:15:20
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/06 :  18:40:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En kul (och sann) historia. Jag hade en kollega som hade jobbat på B&Os serviceavdelning innan han kom att jobba på samma helveteshål som jag. Han berättade att det kom in en kund med en 4-kanalsförstärkare med MASSA distortion. Servicekillarna kopplade ipp den men det lät högst normalt.
-Men titta här, sa kunden och pekade på den illa oscilloskopskärmen, ser ni inte så den distar???!!!

Skärmen var till för att ställa in balansen mellan de 4 kanalerna.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/03/06 :  18:43:12  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Det här liknar mycket den fråga jag hade uppe för några år sedan i forumet (Faktiskt. Se). Under en tråd som hette - (Får det se ut hur som helst). Anledningen var att jag observerat i allehanda tidningar, som testade högtalare, att kurvorna såg ut som rena berg o dalbanor. När jag för ca 20 år sedan lärde mig att man skulle försöka hålla kurvorna hyggligt raka, åtminstone när det gäller högtalarfilter, där jag kommer in i bilden. En del instämde direkt, medan andra menade att det inte har någon nämnvärd betydelse, hur t.ex., impedans och fasvinklar ser ut. Men jag kan säga att, är man uppvuxen i den gamla skolan, är det mycket svårt att acceptera det nya tänket, där det faktiskt inte verkar ha någon betydelse. Om det sedan verkligen har någon betydelse eller inte är nog svårt att svara på, åtminstone i hur stor utsträckning, det påverkar ljudet, om det är fråga om en högtalare. Men det är också väldigt lätt att fastna, bara i bra kurvor. Det är ju som alla vet, inte säkert att t.ex., en högtalare låter bra, bara för att kurvorna ser imponerande ut. Men jag kan ändå inte riktigt blunda för att jag oftast, upplever ljudet som bäst, när kurvorna faktiskt ser fina och prydliga ut. Trots att min förstärkare inte är av det billigare slaget, och således borde klara komplexa impedanser. Inbillning eller ej, jag vet inte.

Hur som helst är det kul att den här debatten har kommit igång igen.

Eriksson.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/07 :  08:22:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Orsaken till min fundering är att jag inte riktigt förstår varför jag tycker att vissa apparater låter naturligare än andra.

"Naturligt" kanske kan låta flummigt, men om jag säger att jag lyssnar på naturliga ljud i form av tex Jazz eller Klassiskt så förstår ni kanske vad jag menar.

Mina Audion har rimligen betydligt sämre mätvärden än de flesta hyfsade transistorsteg.

Lik förbaskat tycker jag att de senare låter mindre naturligt.
Jag tycks alltså inte påverkas av mätvärdesfakta för egen del.

Om jag hade gått mer på siffervärden, hade jag då tyckt att ljudet från helt andra apparater varit mer naturligt?

Frågan verkar närma sej en central fundering:
Finns det andra elektrikska egenskaper hos apparaterna, som vi hör resultatet av, men som vi idag inte kan identifiera?
Samband vi inte insett kanske?
Eller mäter vi på fel sätt?
Mäter vi irrelevanta egenskaper och missar relevanta?


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/03/07 08:22:46
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/03/07 :  09:14:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Som vanligt ställer du frågor som kan vara av känslig art herr Strmbrg. Och för egen del är jag helt övertygad om att våra hjärnor lurar oss, igen och igen. Även om jag själv inte brukar läsa mätvärden så påverkas jag definitivt av utseendet på produkten, ryktet, förväntan.

Framför allt gäller detta vid kortare lyssningar, lyssning i butik, på mässa eller hemma hos bekanta. Hemma däremot lever man med en viss ljudbild och lär känna den under alla förutsättningar.
Och då menar jag mina egna förutsättningar dvs. trött, pigg, deppig, glad, danssugen, pillemarisk, utmattad, nynuppad eller vad du nu vill.

Dessutom väljer vi ju olika musik beroende på sinnesstämning och syfte. Lite som att man ibland smyger upp en 3:a Lagavulin och vid annat tillfälle föredrar man en Caol Isla.

Så sammanfattningen på din fråga blir med andra ord; Ja!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/03/07 :  10:02:50  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag tror också att våra förväntningar, höga eller låga, absolut påverkar de första intrycken vid lyssning.
Sedan har vi vår egen, rent subjektiva, inbyggda referensbild av hur saker och ting låter, därför kan teoretiskt sett sämre apparater upplevas som mycket bättre då de levererar en upplevelse som är närmare vår egen bild av hur musik låter i verkligheten.

Dina funderingar kring mätningar är ytterst relevanta, mätvärden bör ju betraktas som en form av fakta, problemet är att mätningarna oftast är för isolerade företeelser. Mätningar av en förstärkare t.ex är oftast utförda med en rent resistiv last vilket är fjärran från den totala kalabalik som last en högtalare kan utgöra.

Det har under årens lopp funnits ytterst välspecade förstärkare som självsvängt hysteriskt när de kopplats till en kapacitiv last eller konstruerade med så ultraförsiktig strömbegränsning att de ej förmår leverera specefierad effekt i någon realistisk högtalarlast.

För att få en mer begriplig relation mellan mätdata och upplevda egenskaper borde man nog mäta de apparater man skall använda ihopkopplade på den plats där man skall använda dem.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/07 :  11:04:33  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Tyvärr är det svårt att mäta psykoaukustiska parametrar objektivt. Det är ju ingen "exakt" vetenskap som exvis fysik. När det sedan gäller mätvärden från den "exakta" fysiken måste vi ju känna till vilka parametrar som ligger till grund för våra lyssningsintryck och dessutom kunna mäta dem. Det vill säga att vi måste känna till gränssnittet mellan psyket och fysiken. Saknar vi den kopplingen ligger olika åsikter att påverka oss och väntar på att få agera.
Hoppas det inte blev för mycket flum.
PS. Jag tycker inte om ljudet från säckpipor. Av det kan jag dra slutsatsen att alla anläggningar som utväderas med säckpipemusik är dåliga anläggningar.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/07 :  11:10:14  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
För att få en mer begriplig relation mellan mätdata och upplevda egenskaper borde man nog mäta de apparater man skall använda ihopkopplade på den plats där man skall använda dem.



Jag är då ingen mätexpert, vilket kanske kommer att framgå här nedan:
Ta effektkuben tex. Den visar väl bara hur förstärkaren beter sej då den är "pressad till max"?
Om jag inte sitter och spisar vax på max pådrag, så säger den väl inte så mycket i praktiken?
Det jag är intresserad av är hur grunkorna beter sej under de betingelser jag använder dem.
Det kanske handlar om några enstaka Watt? Och det handlar lite oftare om musik än om en sinuston.

Är mätnormerna utformade så att de gynnar/råkar gynna vissa konstruktionstyper?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/03/07 :  11:16:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
För tusan killar, lägg på en skiva och lyssna på musiken...ha kul, ta en grogg, mys lite...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/07 :  11:20:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
För tusan killar, lägg på en skiva och lyssna på musiken...ha kul, ta en grogg, mys lite...


1 Det är söndag
2 Det är så svårt att spela musik på ett forum
3 Det är mysigt att spåna
4 Det är distraherande att spåna och spisa samtidigt

Men jag instämmer trots allt i din uppmaning.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/03/07 :  11:34:20  Show Profile Send Eriksson a Private Message
God morgon Strmbg. Jag håller med om att det här en mycket relevant tråd, du tagit upp. Många har visat på bra synpunkter. Inte minst de rent psykologiska, där det nog mycket väl kan vara så att vi styrs av vad vi i första hand vill eller förväntar oss, en apparat skall åstadkomma. Sedan kan det även hända, något som jag själv upplever ibland. Att en högtalare, ena dagen kan låta kanonbra, medan jag dagen därpå inte är lika övertygad. Mycket här beror nog på vilken sinnesstämning man är på för ögonblicket, vad man förväntar sig just i detta nuet. Problemet med de här faktorerna är ju att de inte är mätbara. Så på frågan om vi mäter fel, eller på fel saker. Kan jag bara tycka att, vi har ju faktiskt inget annat att utgå ifrån.

Eriksson.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/03/07 :  11:39:29  Show Profile Send linnar a Private Message

Flera personer upplever att rörmaskiner låter bättre än transistordito.

För i tiden talade vi ofta om Professor Ottala's upptäckt att Rörförstärkare
saknade något så enkelt uttryckt som TransientInterModulationsistorsion (TIM).

Från 1975 använde sig så gott som alla transistorförstärkare av uttrycket TIM.
Man hör inte mycket om det längre, kan vara det som gör skillnaden mellan Rör å transistor?!

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/03/07 :  11:50:10  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Bra inlägg, Zombie.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/03/07 :  12:15:27  Show Profile Send 24U a Private Message
Ja, jag tror goda mätvärden kan framkalla detsamma som varumärken, pris, utseende, osv. Framför allt hos den hifi-intresserade teknikern. Den hifi-intresserade artisten/konstnären går nog mer på känsla.

Och nej, inte ett dugg provocerande för egen del. Verkar oftare vara omvänt, att de som mäter sanningen, tenderar att provoceras av det högst ovetenskapliga i att tycka något är/låter/ser bra ut, utan att verka behöva förklara varför. Verkar avkopplande att inte behöva leta efter rationella förklaringar och svar.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000