HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Okej, nu har jag skaffat en rörförstärkare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/03/20 :  12:00:36  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Jag har hört och läst så många historier om rörförstärkarnas förträffligfhet att jag bara var tvungen att skaffa mig en själv.

Eftersom jag är Luxman-fan och redan har både förstärkaren L-505u och CD-spelaren D-N100 bestämde jag mig för att roffa åt mig ett demo-ex av SQ-N100. Men... när jag väl bestämde mig för att slå till hade gubben sålt den. Men istället kunde han ge mig ett kanonpris på ett helt nytt ex. Kanske för att han gått över till att sälja Accuphase istället? Well, det var ett orimligt lågt pris i alla fall.

Hur låter den då? Ja, det... är en bra fråga. Jag vet nämligen inte. Jag har inga högtalare! Eller jag har ett par gamla rackare som jag hittat i soprummet, men jag vågar inte koppla in dem eftersom det i manualen står att man ska vara MYCKET noggrann när man kopplar in högtalarna så att det inte blir "kortslutning". Om man kopplar fel kan det blir överspänning och förstärkaren kan gå sönder.

Är det här något som är speciellt med rörförstärkare? Har aldrig hört talas om det tidigare. Givetvis ska jag alldeles snart köpa nya högtalare - där det framgår vad som är plus och vad som är minus - men jag skulle vilja köra med de gamla så länge.

Än så länge har jag bara provat att lyssna med lurar. Den här förstärkaren har fått väldigt goda omdömen just på det området, men i ärlighetens namn upplever jag inte någon dunderstor skillnad mot min gamla Optonica som jag har lyssnat på tidigare. Jag gillar egentligen inte att lyssna med lurar. Högtalare ska det vara.

Det är synd att Luxman inte riktigt har fått fäste i Sverige. Jag har köpt alla mina apparater från Tyskland istället.

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2010/03/20 :  12:19:29  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Ser trevlig ut den där!
Har du funderat något på vilka högtalare du ska skaffa?

Rör...
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/03/20 :  12:25:36  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Nej, jag har inte funderat på det. Men högtalare kommer jag att köpa här i Göteborg så att jag kan lyssna på dem först. Akkelis Audio borde ju ha något som passar till exempel, han är ju rörkungen.

Edited by - Jerry Garcia on 2010/03/20 12:26:49
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/20 :  12:32:09  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Är det en bra förstärkare så passar säkert de flesta högtalare.

Jag har då aldrig upplevt några av de problem som det ofta talas om.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2010/03/20 :  12:35:59  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Jag vet inte hur förstärkaren är byggd men vad jag vet kan det vara illa att starta återkopplade rörförstärkaren utan last på utgångarna men det är inte säkert. Kan ju vara något fenomen att den reglerar ihjäl sig vid kortslutning. Du har inga uppgifter på förstärkaren. Hur den är kopplad (pentod, triod, UL) och vad den har för utresistans (dämpfaktor).

Ta det lungt.

Edited by - MarcusL on 2010/03/20 12:36:51
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/20 :  13:28:58  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Speciellt kraftig kanske den inte är, denna Luxman.
Men jag har själv använt en liten 12 Wattare (från Audion) en tid, och den drev jag bla Magneplanar SMGc med.

Continuous power output 12W+12W (6#937;)/10W+10W (8#937;, 4#937;)
Input sensitivity LINE: 150mV, PHONO (MM): 2.2mV
Input impedance 47k#937;
Total harmonic distortion rate 0.3% or less (1kHz/6#937;)
Frequency response 20Hz-50kHz (+0, -3.0dB)
S/N ratio 90dB or more
Vacuum tube used ECC83 x 1 piece, ECC82 x 2 pieces, EL84 x 4 pieces
Power consumption 95W (Electrical Appliance and Material Safety Law),
71 W (under no signal)
Outside dimensions 297 (W) x 162 (H) x 210 (258: input/output terminals and operation knobs included) (D) mm
Weight 11.5kg

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/03/20 13:29:28
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/03/20 :  14:45:16  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Nej, det är väl inget man skrämmer grannarna med! Men det är inte meningen. Den kommer att stå i ett litet rum och spela med små högtalare. Sedan har jag den andra Luxman-förstärkaren i vardagsrummet och den är det desto mer krut i.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2010/03/20 :  15:37:45  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag gick själv över till rörslusteg i början av året, och det enda jag ångrar är att jag inte gjort det tidigare.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2010/03/20 :  17:25:18  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Jag har byggt två monoblock med ett par triodkopplade EL34 PP i class A som genererar 12W, fullt tillräckligt.
De driver ett par tvåvägshögtalare med en vekningsgrad på ca90dB. Det går att spela riktigt högt en bra bit över normal lyssningsvolym.
Mina byggen har en moderat återkoppling på ca 10dB och är stabila utan last på utgången, de är även stabila vid kortslutning utan någon signal påkopplad.
Kortsluts utgången vid drift belastas rören onormalt och tar säkert skada. Utimpedansen är ca 0.5 Ohm.




Ta det lungt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000