HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Inför beach 2010 !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2010/03/10 :  21:46:26  Show Profile Send garmen a Private Message
fick detta tipset av en polare

http://www.100armhavningar.se/

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2010/03/10 :  22:35:49  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Coolt! Ska bara bli frisk först.. Sen verkar det va ett schysst sätt att komma igång med något iaf.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/03/10 :  22:41:14  Show Profile Send jonasz a Private Message
Det där ska jag försöka mig på...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2010/03/11 :  07:25:48  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag tar 120kg i bänkpress men klarar inte särskilt många
armhävningar för de, ska prova ikväll

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/11 :  09:01:45  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Fy vad jobbigt!!!!!

För ett tag sedan när jag var med en kompis på gymet (efter att inte tränat något seriöst på ca 10 år) så klarade jag faktiskt en strikt 3:a med 110 kg i bänkpress, muskelminnet lever

Men armhävningar???
Klarade hela 28 st i går kväll efter att ha värmt upp med 20 minuters cykel innan, men jag kan säga att jag känner av "pecsen" idag

Attans vad kroppen åldras fort när man är 47 år gammal...


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/03/11 :  09:23:18  Show Profile Send 24U a Private Message
Min lyckliga ursäkt är att jag inte kan göra en armhävning enligt konstens regler längre. Har fått en utväxt framtill som är i vägen för en jäkla massa tidigare enkla övningar. Skoknytning, strumppåtagning, vissa sexuella aktiviteter är numer förenat med ansenlig ansträngning och risk för cyanotisk färgskiftning efter utväxten inkräktar på lungornas revir. Ungarna och sambo får något veckat runt mun och ögon numer i hallen när jag skall dra på MC-bootsen och det har hänt att de vänt sig bort och samtidigt börjat skaka hysteriskt, samt avge ett frustande ljud. Jag har oroligt frågat hur det stått till, men de har halvkvävt konstaterat att det är inget och gått in i på toa och stäöngt dörren. Kanske var de bara kissenödiga?...

När Ni läst detta, tror Ni att jag behöver börja med armhävningar? Finns andra hävningar som är mycket mer intressanta och smakar gott samtidigt. Viss trivsel uppstår, livet och kroppen känns mycket lättare att bära. Tror jag håller mig till denna hävning. Jag är också 47 år, men längtar efter pension...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/03/11 :  09:48:11  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
21st, åldern (49)tar ut sin rätt tydligen brukar ha
klarat 50st tidigare men det var nog 20 år sedan jag provade sist.
Får nog ge mig på det här, tack för tipset
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/11 :  11:43:59  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Min lyckliga ursäkt är att jag inte kan göra en armhävning enligt konstens regler längre. Har fått en utväxt framtill som är i vägen för en jäkla massa tidigare enkla övningar. Skoknytning, strumppåtagning, vissa sexuella aktiviteter är numer förenat med ansenlig ansträngning och risk för cyanotisk färgskiftning efter utväxten inkräktar på lungornas revir.


Jag börjar få en likadan utväxt
För mycket stillasittande och god mat har fått den att växa som attan de senaste åren.
Lyckligtvis är den inte lika besvärande för mig som den verkar vara för dig

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/03/11 :  11:53:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://korven.nu/evib/100212/


En kompis förevigade min "utväxt" på sin bildblogg...

Gissa vilken bild det är???!

(jag ser ottillåtet nöjd ut)

Jag tror att utväxtens korrekta namn är "pondus" på oss män.
100armhävningar verkar bra... Det är nått jag behöver.

Edited by - Circlomanen on 2010/03/11 11:56:15
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/03/11 :  18:44:04  Show Profile Send ekman a Private Message
Snacka om meningslös träning, om man vill träna uthållighet kan man lika gärna gå ut och springa.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2010/03/11 :  19:14:26  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Många finner löpning ofantligt tråkigt. Och detta är helt klart bättre än att inte göra något. Därav följer att det inte är meningslös träning.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2010/03/11 :  19:15:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:

Attans vad kroppen åldras fort när man är 47 år gammal...


Tog 110kg i bänkpress för några år sedan,är 45år numen orkade max 12 armhävningar då..har inte tränat sedan dess,vågar inte ens prova hur många jag klarar nu..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/03/11 :  19:19:14  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Det finns som en iPhone app också om man vill ha det med sidan. Även en för 200 situps som håller samma upplägg.

Klarade 43 sist jag provande. Sak försöka slå det igen.

@Sladdbarn
Blir också två skilda saker med korta kraftprestationer mot mer uthållighet i musklerna. Tar själv ca 100kg men väger då in på 73.

@Ekman
På vilket sätt tränar löpning överkroppen liknande armhävningar?


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/03/11 :  19:20:22  Show Profile Send ekman a Private Message
Jo men du kan löpa i 30min minst medans du kanske orkar göra armhävningar i någon minut alltså är detta helt kasst som uthållighetsträning och det lär knappast ge mer än en marginell styrkeökning, det man får är lite högra mjölksyratålighet i överkropp och armar, vad man nu ska med det till?

Självklart är det bättre än ingenting men det är inte i närheten av optimalt vad man än är ute efter av styrka, kondition eller fettförbränning, alltså är det rätt så värdelöst som träningsmetod.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/03/11 :  20:06:42  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Men handlade det om den perfekta träningen eller ett kul träningsmoment?

Se hellre positivt på att det kan vara kul att aktivera sig än att slå ner på nåt för att det inte är den perfekta lösningen.

"Trying is the first step towards failure." Homer Simpson


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/03/11 :  20:15:29  Show Profile Send ekman a Private Message
Nej den perfekta träningen är det sannerligen inte och visst om man vill aktivera sig och göra något så varsågod men som ren träningsform om man vill få någon form av resultat alls i styrka, kondition, fettförbränning, så är de här förmodligen den sämsta träningsmetod man kan tänka sig.

Det är allt jag säger, om man sen tycker det är kul att testa sig och jobba mot 100armhävningar eller att alternativet är att göra ingenting så varsågod.

Och nej löpning tränar inte överkroppen men det gör knappt detta heller, 100repetitioner är ren uthållighet precis som löpning det kommer inte ge mer än en marginell ökning i styrka.
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/03/11 :  20:29:57  Show Profile Send Levator a Private Message
Som Cert massör så får jag säga att detta är bättre än att inte göra något alls, och att få bättre mjölksyrauthållighet i överkroppen, ja fråga vilken småbarnsförälder som helst, det behövs!!.
Enda nackdelen är om pectoralis blir för korta då får man en framåtrotering av axlar som kan påverka bröstryggen samt nacke,så glöm inte att stretcha ut bröstmusklerna efter ni har kört.
Kan ju vara bra att köra någon övning för motsatta musklerna i ryggen också, för att undvika obalans.

Men inget fel på att träna detta tycker jag, fördel är att man kan göra det var som helst och när som helst, och har kroppen som träningsredskap.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/11 :  20:37:09  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Levator/
Som komplement kan man ju alltid köra rotatorcuffen (väldigt lätt) och lite axelrullningar för att motverka framåtrotation av axlarna.
Och stretching skadar ju aldrig...
Efter armhävarpassen kan det ju bli lite tungt att träna något tyngre för axlarna.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2010/03/12 :  11:38:35  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
35 stycken klarade jag sen tog mjölksyran över.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2010/03/13 :  21:59:28  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Lustigt det där med att det nästan alltid är bänkpressresultat som används vid jämförande av kraft, ett moment som man i princip aldrig har nytta av vid tunga arbeten, rygg, ben, och mage är ju väldigt mycket viktigare om man vill ha användbar råstyrka, men en helhet är såklart bäst, det är dock lite roande när man ser typen strandraggare med uppblåsta bröstmuskler men ryggtavlan ser ut som ett snöre.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2010/03/13 :  22:15:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Nee,hela kroppen ska (bör)tränas.Finns dom som bara tränar överkroppen,ser inte så bra ut det heller..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/13 :  22:26:07  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Man får inte glömma bort att den första tidens förbättringar handlar inte om att man så att säga blir starkare, dvs får srörre muskelmassa, utan att det är blodgenomströmmningen som förbättras. Inget fel idet. Och det är kanske det man ska sträva efter när man är 40+ i alla fall. Ska man sedan öka sin muskelmassa, varför det förresten, så måste man öka belastningen inte mängden.
Lycka till säger en som häver sig ur sängen alltför tidigt på mornarna. I alla fall en hävning per dag.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2010/03/13 :  22:45:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag tror jag satsar på Beach 2020 istället...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/03/13 :  23:12:41  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Kommer jag träffa någon av er på Vansbrosimmet i sommar? Jag har anmält mig. Har börjat träna på roddmaskinen i brist på simlust.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2010/03/13 :  23:19:13  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Jag tror jag satsar på Beach 2020 istället...


Rätt inställning Ztenlund, man skall inte stressa.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2010/03/14 :  15:42:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Lustigt det där med att det nästan alltid är bänkpressresultat som används vid jämförande av kraft, ett moment som man i princip aldrig har nytta av vid tunga arbeten, rygg, ben, och mage är ju väldigt mycket viktigare om man vill ha användbar råstyrka, men en helhet är såklart bäst, det är dock lite roande när man ser typen strandraggare med uppblåsta bröstmuskler men ryggtavlan ser ut som ett snöre.


Jag skulle inte vilja säga att någon muskel är viktigare än någon annan men jag anser
att tex marklyft är en bättre prov på en persons styrka. Det går inte att fuska i marklyft
och den kräver starka ben, rumpa, mage, rygg, axlar och starka händer!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000