HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Opamp val för DYI
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:39:01  Show Profile Send HPW a Private Message
Hittade en intresannt artikel om att välja OP för självbygge eller tweak http://www.zero-distortion.com/tests/opamps/opamps.htm

Rundgång & Omgång

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/17 :  12:30:48  Show Profile Send Flint a Private Message
Bra.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/17 :  13:00:52  Show Profile Send henricsson a Private Message
Intressant läsning, tackar.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/17 :  13:43:25  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Han nämner inte ens dunderOP:n AD797. Den har ju nästan oöverträffat brus: 0,9 nV/sqrt(Hz)! Om man nu bara ska gå på siffrorna, det vill säga...

/Marcus
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/17 :  14:55:25  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag tycker att kommentaren om PSRR varierar stort mellan 70 & 120 och man får ju ett lättare job med nätdelen om om man har 120. Jag tycker det är konstigt att han inte nämner ngt om CMRR dvs förmågan att undertrycka likfasiga signaler jag har för mig att detta är en viktig parameter för väljud. Är det ngn som kan utveckla mer ?

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/01/17 :  15:00:36  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tycker hans kategoriska avsågning av BB's op är underlig. Han nämner inte ens OPA627/637...fast ser fram emot hans nätddel...
trevlig helg

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/17 :  15:22:53  Show Profile Send 944Driver a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

Jag tycker att kommentaren om PSRR varierar stort mellan 70 & 120 och man får ju ett lättare job med nätdelen om om man har 120. Jag tycker det är konstigt att han inte nämner ngt om CMRR dvs förmågan att undertrycka likfasiga signaler jag har för mig att detta är en viktig parameter för väljud. Är det ngn som kan utveckla mer ?

Jag tror inte CMRR har så stor betydelse i hifi eftersom man i många fall inte använder balanserade signaler. (obs, jag bara gissar)

//Magnus
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/17 :  16:14:45  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Det finns ju fler sidor bli förvirrad av...
http://www.dself.demon.co.uk/webbop/opamp.htm
Ärligt talat vems omdömen om ljudet ur olika kretsar kan man lita på?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/01/17 :  16:25:13  Show Profile Send kasra a Private Message
har själv väldigt bra erfarenhet av OPA627BP som single och LM 6172 som dual.
Har beställt adaptrar som gör 2 singlar till dual så vi får se om OPA627 duger som dual.

Har även använt Ad825 i några applikationer o föredrar opa627.

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/18 :  12:29:28  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har letat vidare och hittat en nytt artikel om Jordning och avkoppling av OP apms. http://www.analog.com/UploadedFiles/Application_Notes/135208865AN-202.pdf.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/18 :  13:30:05  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

Jag har letat vidare och hittat en nytt artikel om Jordning och avkoppling av OP apms. http://www.analog.com/UploadedFiles/Application_Notes/135208865AN-202.pdf.

Mycket intressant

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/18 :  14:15:33  Show Profile Send HPW a Private Message
Om jag inte fattat detta fel Med CMRR så är väl det den mekanism som gör att man tar ned distortionen. Är inte detta en intresant parameter

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/18 :  18:32:33  Show Profile Send 944Driver a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

Om jag inte fattat detta fel Med CMRR så är väl det den mekanism som gör att man tar ned distortionen. Är inte detta en intresant parameter

CMRR (Common Mode Rejection Ratio) säger inget om distorionen utan anger hur förhållandet mellan förstärkningen för differentiella signaler och förstärkningen (ofta dämpningen) för common mode signaler.

Exempel med lite siffror från mitt exjobb (mätsystem på saab)
Adiffm = 1 ggr.
Acm = 0.0001 ggr.
CMRR = Adiffm/Acm = 1/0.0001 = 10000 ggr eller 80 dB

//Magnus
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/18 :  18:49:26  Show Profile Send Lash a Private Message
Är det någon som har en länk till en nätdel till Opampar?
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/01/18 :  20:12:45  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jag har byggt en del med BB OPA2134 ( dubbel) och den har fungerat bra. Den kostar runt 34kr om jag inte minns fel, men den har gjort underverka i flera CD-spelare som jag moddat. Är väl lite såld på BB helt enkelt ;)

Wizard
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/18 :  23:19:24  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Jag är inte hemma alls vad det gäller OP-ampar.

Funderar starkt på att byta ut ett par op-ampar i ett delningsfilter jag har. Jag kikade lite på databladet till de befintliga op-amparna och de var inte direkt lysande i jämförelse till en del andra pin-kompatibla.

Vad är det som avgör om man kan byta en op-amp mot en annan? (förutom pin-kompatibilitet och spänning)

Vilka parametrar är det man skall kolla på?

De OP-ampar jag har i delningsfiltret nu är fyr-dubbla rackare som heter TL074CN
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/18 :  23:48:06  Show Profile Send Nagref a Private Message
Som ljudobjektivist så misstänker jag att du inte hör så stor skillnad på att byta dem men om du kan få tag på OPA4134 (eller OPA4132) så är det en bra ersättare till TL074 rent tekniskt.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/19 :  01:16:01  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Man tackar!

Missade den när jag kollade igenom ELFAs sortiment. Tror inte den stod i översikten för fyrdubbla operationsförstärkare.

Blir nog att jag provar den. Det kostar ju inget att prova, tänkte jag säga... men SÅ dyrt blir det inte.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:57:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Kolla in detta en liten byggbeskrivning på en bra passive? preamp buffer
http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?54:7
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  14:09:31  Show Profile Send n/a a Private Message
Här kommer ett alternativ till Integrerade OP ampar, Walt Jung did it again provbygg och återkom detta slår det mesta inklusive SE konstruktioner.
http://www.elecdesign.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=2800&extension=html
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  14:15:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Då det gäller potentiometrar till preamp både passive och active änvänd förslagsvis trådlindade flervarvspotentiometrar, ELFA har ett gäng nya finns till och med som hybrid plast och trådlindad i samma.
Tag två av dessa anpassa med lämpligt motstånd så får du en godtagbar logkurva koppla ihop med kugg och rem från ELFAS sortiment av proffs kopplingar hepp! du har en potentiometerlösning som inte går av för hackor Ok! det blir inte billigt men jag tror att dessa j-kla steppade pottar får stryka på foten.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:13:17  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by filament

Då det gäller potentiometrar till preamp både passive och active änvänd förslagsvis trådlindade flervarvspotentiometrar, ELFA har ett gäng nya finns till och med som hybrid plast och trådlindad i samma.
Tag två av dessa anpassa med lämpligt motstånd så får du en godtagbar logkurva koppla ihop med kugg och rem från ELFAS sortiment av proffs kopplingar hepp! du har en potentiometerlösning som inte går av för hackor Ok! det blir inte billigt men jag tror att dessa j-kla steppade pottar får stryka på foten.

Finns det ingen som tillverkar kugghjul med rem till ett lite billigare pris? Finns legovarianten kvar tro, jag hade sådana när jag var barn? Någon här som har barn med legokugghjul?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:23:10  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det är väl bara att slakta någon gammal skrivare. Där brukar finns remmar och kugghjul...och motorer!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:23:25  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Flervarviga pottar?
Men blir det inte jobbigt att t.ex snurra tre varv för att öka volymen något ?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:26:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Va många stjärnor du har? man kan göra andra lösningar för att synka två pottar det går med tunn stålwire det finns tunn fin stålwire som har en svart plastbeläggning avänd detta och lite fantasi så funka detta lika bra.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:30:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo men vilken känlsa att kunna ställa volymnivån exakt å andra sidan finns dessa pottar envarvig samma idé trådlindad med ledande plast ELFA skriver oändlig upplösning ja det vete f-n men nått åt det hållet blir det nog.
Nu kommer det intressanta man kan motorstyra denna best då är det extra bra med flervarvig pot.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000