HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är högtalarkablar färskvara?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/16 :  10:03:56  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Största problemet med en kabel är att isoleringen åldras och torkar ut.. speciellt dom kablar med PVC-isolering.
PVC är väl i princip den sämsta isoleringen man kan ha i audiosammanhang.

Bästa isolering är vakum, näst efter vakum är vanlig luft, men detta är inte speciellt praktiskt.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2010/09/16 :  15:41:10  Show Profile Send SW a Private Message
Hittade detta om PVC.

"Genom en rad tester, bl.a. så kallat #8221;accelererat
åldrande#8221;, fann forskarna att de dominerande orsakerna
till åldrande hos mjukgjord PVC i inomhusapplikationer är
avdunstning av mjukgörare och andra lågmolekylära tillsatser.
Denna åldringsprocess är dock mycket långsam och
oberoende av närvaro av syre. De undersökta produkternas
mekaniska egenskaper såväl som halten lågmolekylära tillsatser
befanns vara oförändrade hos samtliga undersökta
kablar och kabelmantlar, efter 25-30 års användning.
Därefter genomfördes en #8221;accelererad åldring#8221; på dessa
gamla produkter motsvarande ytterligare 44 års användning.
Resultatet var oförändrat; ingen förändring av produkternas
mekaniska egenskaper kunde iakttagas och
endast en procent avdunstning av tillsatser.
Undersökningens allmänna slutsats var därmed att den
tekniska kvaliteten och den återstående livslängden på de
insamlade gamla kablarna och kabelmantlarna var mycket
god, vilket därmed gör dessa produkter särskilt lämpliga
för såväl mekanisk återvinning som återanvändning."

Lär väl också gälla för högtalarkablar gjorda med PVC-isolering.

S
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/16 :  18:54:21  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Intressant. Dock är det ju inte mekanisk utslitning som är intressant i fallet med högtalarkabel, det är isoleringens förmåga att transportera elektromagnetiska vågor.

Att PVC inte skulle föråldras är inte riktigt sant.
Att syre inte har någon påverkan det stämmer men sol och uv-strålning torkar ut isoleringen vilket gör en kabel med PVC-isolering väldigt olämplig att ha utomhus.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2010/09/16 :  19:08:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
För att kabeln ska oxidera måste det till syre. Isoleringen håller ute syret skapligt bra; sedan måste ju syret, om det kommer åt kopparen, tränga in i kopparkardelerna.
Inte nödvändigtvis syre. Kemisk definition på oxidation är att oxidationstalet stiger.
Lär mer här t.ex: http://sv.wikipedia.org/wiki/Redoxreaktion

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/16 :  20:31:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Syre läcker in via termineringen i rätt stor mängd. Syre diffunderar även rakt genom plasten utan några större problem med tiden.
Go to Top of Page

Air
Starting Member

15 Posts

Posted - 2010/09/19 :  21:19:31  Show Profile Send Air a Private Message
Att kablar oxiderar är inget nytt. Jag har haft många högtalarkablar där en del har oxiderat genom hela sin längd, några exempel är gamla Monster kablar,Naims vita nac kabel, flera namnlösa med genomskinlig isolering. Vad som åstadkommer oxidationen tycker jag är dåligt dokumenterad. Jag har i alla fall haft svårt att hitta bra info om detta. Kabeltillverkarna sprider ju gärna inte ut negativ info om detta. Jag har bara upplevt detta fenomen med riktigt gamla kablar +25år. Min egen gissning är att lösningsmedlet i viss PVC fäller ut gaser som i mer eller mindre form bidrar till oxidation.
En kompis har ett par Klipsch hörnhorn. I dessa satt genomskinlig Monsterkabel som hade oxiderat i hela sin länd så fruktansvärt att kopparen var helt mörkgrön.
Jag undrar bara vad som kommer att hända om 25år med alla dagens lyxkablar. Måhända är isolationsmaterialet bättre i dagens kablar så att vi slipper oxidation i kabelns hela längd.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/09/19 :  21:42:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Air, Syre läcker in via termineringen i rätt stor mängd. Syre diffunderar även rakt genom plasten utan några större problem med tiden.

Syre orsakar oxidationen, (Oxygen = syre) Ska du få kopparen att inte oxidera till kopparoxid behöver du legera med ett ämne som bildar ett skyddande passiverande oxidskikt snabbt.
Go to Top of Page

Air
Starting Member

15 Posts

Posted - 2010/09/19 :  22:28:47  Show Profile Send Air a Private Message
Petter, Ska jag tolka detta som den absoluta sanningen?
Att syre läcker in är säkert en del av problematiken, men kan den
vara den enda?
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2010/09/20 :  09:28:29  Show Profile Send SW a Private Message
Och hur påverkar oxiden ljudet?

S
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/20 :  10:27:30  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Tja, oxiden leder sämre vilket borde ändra kabelns egenskaper drastiskt, sen är torkande isolering ett problem då detta också ändrar kabelns förmåga att leda elektromagnetiska vågor, själva energin.

Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/09/20 :  10:36:25  Show Profile Send sopwith a Private Message
intressant ämne, men finns det ett verkligt problem, är det verkligrn någon på detta forumet som har kablar som är så gamla att dom faller isär, saker byts ju i parti och minut i denna apparathobby
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/09/20 :  11:28:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag kan ställa upp med att fixa prover och analysera oxidtjocklek om
någon annan kan mäta upp kabelns elektriska egenskaper före och
efter åldring om någon skulle vara intresserad av en mer vetenskaplig
synvinkel på "problemet".

Syre (luft är ca 21% syre) läcker in genom isolator materialet och
reagerar med kopparen. Processen är dock mycket långsam. Koppar
bildar tyvär en icke-skyddande oxid varvid oxidationen fortgår tills
allt material är konsumerat. Jämför med aluminium vars oxid,
aluminiumoxid, bildar en tät oxid som skyddar grundmaterialet för
vidare oxidation.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2010/09/20 :  13:31:04  Show Profile Send SW a Private Message
Skalade just en kabel FK 1.5 mm2 med PVC mantel som jag vet är mer 30 år gammal. Kopparkardelerna är helt skinande blanka ända från änden. Har också en rulle av en annan typ av kabel tillverkad 1964 som har skinande blanka kardeler.

S
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/20 :  18:56:02  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Petter: Det hade absolut varit intressant att gjort lite tester, dock har jag inte för tillfället mätutrustning för att mäta egenskaperna på kabeln, jag har heller inte utrustning för att tvinga fram ett åldrande..
Extrem bestrålning med starkt UV-ljus och tillförsel av syre borde kunna snabba på åldrandet drastiskt.

sopwith:
Dom som använder sig av relativt moderna högtalare och kablar lär nog inte få problem än på länge, men jag vet själv då man fått tag på nån äldre högtalare och rivit isär, många gånger har kabeln varit grön och fin.. Dock är detta mindre påtagligt för ett par högtalare som alltid stått inne i ett varmt och torrt rum..
Kolla kablarna i en gammal bil, där finns skräckexempel.
Jag har varit med om kablar som bokstavligen lossnat ur kopplingsdosan då man tagit i dom på grund av att dom oxiderat så hårt att materialet helt upplösts.

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/09/20 :  21:37:13  Show Profile Send pak a Private Message
Apropå åldring ock slitage på kabel.
På mitt jobb så var det en gammal pelarborrmaskin som slutade fungera.
Den hade säkert stått där på samma plats i många många år.
Hur som helst så var orsaken till stoppet att strömkabeln rent ut sagt var sönder.Jag kunde bryta av den i hur många små bitar som helst.
Den var då minst sagt åldrad...Isolering och ledare gick av som om det vore kex.
Så blir nog inte kablar till stereon då men ändå.Den var då sliten i alla fall.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/09/20 :  22:01:52  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message

pak, erkänn. Du tyckte att pelarborrmaskinen borde kunna låta bättre med en modern high end-kabel, vilket föranledde upptäckten av den trasiga kabeln.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2010/09/21 :  15:11:34  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Vet inte hur det är med dom festa högtalarkablarna men jag hade ett par gamla Regakablar för många år sedan. Dom oxiderade hej vilt och snabbt till på köpet. Ledarna blev helt gröna från ände till ände. Transparent isolering så det var lätt att se. Nu vet jag givetvis inte hur mycket eventuell påverkan av ljudet det blev men det såg anskrämligt ut så dom åkte snabbt som tusan.

Sen, i egenskap som elektriker, har man ju sett vad tidens tand kan göra med en kabel.

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2010/10/03 :  21:33:45  Show Profile Send DrBoar a Private Message
20 år gamla supra kablar ser helt OK ut. Köpte 4mm kablar av en vad de nu hette de hade Fostex och Rega på 80 talet. De kablarna var gröna 2-3 år senare(okså transparent kabel)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000