Author |
Topic  |
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 23:03:51
|
Det var en Tom Hidley som startade Westlake och Eastlake som byggde studioakustik och där till studiomonitorer. Hidley pysslade med det både i USA och Europa. Det var på 70-talet och jag minns två studios i Sverige som han designade. Det var Studio Bohus och Markus Österdal#180;s studio som senare blev utbildnings studio under namnet Sae. Hur som helst så satt det TAD element i Westlake monitorerna och hornen var i trä. |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/08/25 : 15:51:10
|
I jämförelsen mellan MD och Cd så är det faktiskt helt dött lopp,det låter exakt likadant såvitt jag kan höra. Lite förbryllande faktiskt.
Testade Proson Rv4200 till mina Pioneer idag... Cdspelare,kablar och musik var samma.
Här var det däremot jordskredsseger för Maestron. Helsike vilken skillnad det var! Precis allt jag älskar med mitt system fanns inte där längre. Det lät bara... Skit. Så jag kommer inte ens testa Labsteget,för det finns ingen mening med det. Finns inte en möjlighet att det kommer upp i Maestrons klass.
Här blev jag förvånad åt andra hållet istället,jag trodde ärligt talat att skillnaden inte skulle vara så total.
En annan liten grej som kan vara värt att nämna är att om du är rätt så mager så kan Kombon Maestron och S1EX rentutav vara farlig för dig. Detta är inget skämt,för man glömmer bort att äta o allting. Man bara lyssnar o lyssnar o lyssnar... Jag fastnar totalt framför anläggningen,det går inte att sluta. 12-14 timmar i sträck är inte alls ovanligt att jag sitter där i fåtöljen. Det blir hela tiden liksom: Ok,nu blir det sista låten.. Nej,en till bara.. o så där håller det på tills man är svimfärdig av näringsbrist,eller att det är mitt i natten i princip. Då går man MOTVILLIGT därifrån...
|
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/08/25 : 16:04:28
|
Gå ut i köket o laga till nåt, så ska du se att det låter bra även där, utan att behöva dra på för kung o fosterland. |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2010/08/25 : 16:48:36
|
quote: En annan liten grej som kan vara värt att nämna är att om du är rätt så mager så kan Kombon Maestron och S1EX rentutav vara farlig för dig. Detta är inget skämt,för man glömmer bort att äta o allting. Man bara lyssnar o lyssnar o lyssnar... Jag fastnar totalt framför anläggningen,det går inte att sluta. 12-14 timmar i sträck är inte alls ovanligt att jag sitter där i fåtöljen. Det blir hela tiden liksom: Ok,nu blir det sista låten.. Nej,en till bara.. o så där håller det på tills man är svimfärdig av näringsbrist,eller att det är mitt i natten i princip. Då går man MOTVILLIGT därifrån...
Jag saknar den tiden då man kunde bli så berörd, njut medan du kan, för till slut är det ingenting som biter längre.. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/08/25 : 17:04:40
|
 |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/08/25 : 17:40:05
|
Gå ut i köket o lyssna? Köket är på övervåningen så där låter det inte så värst bra...
Men jag kan sitta vid datorn,alltså på sidan av högtalaren och ändå få ett bra ljud,så de är verkligen bredspridande.
Kan göra ett tillägg till testet med MD,jag testade med Akustisk musik,Nils lofgren Acoustic live. Och där kan man höra minimala skillnader till cdspelarens fördel. MD låter aningens avrundat i de ljusaste transienterna,och har ytterst lite sämre dynamik. Men skillnaderna är försvinnande små,och jag skulle inte kunna höra skillnad på detta i ett blindtest. |
 |
|
Olofpräst
Member

60 Posts |
Posted - 2010/08/30 : 21:23:30
|
anekdot: Jag gick en gång (för ganska länge sedan) en liten kurs i AV-produktion (inte direkt mitt nuvarande huvudämne, men ändå), och en gästföreläsare från radions P2 menade att det verkligen var svårt att höra skillnad på MD och t.ex. DAT, annat än på... ...solonyckelharpa! :-)
Summan av kardemumman är kanske att solonyckelharpalåtar är underskattat som testmusik? :-) |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/08/31 : 14:16:48
|
Ja,det är svårt att höra skillnad,för jag hör ingen skillnad alls. Kanske på Nils lofgren som jag ev skrev förut,men det är ytterst minimala skillnader om ens några alls.
Det är ganska sjukt att en Minidisk som är 10 år gammal kan hävda sig mot en Cdpelare som är relativt ny och mångdubbelt dyrare än vad MD n var.
När det gäller Stereogrejer o tv så får man ju oftast bättre kvalitet för en given summa pengar idag än för 10 år sen också. Ännu konstigare alltså. + att minidisken har en skräpkabel för 50 spänn som borde försämra ljudet. Man kanske borde testa o köra md med audioquestkabeln istället,eftersom inspelningen görs digitalt så kanske minidisken tom låter bättre än cdspelaren. Vore ju fantastiskt konstigt,men man vet aldrig.
Jag förstår faktiskt inte hur minidisken kan låta såpass bra. Är min Cdspelare skit eller?
Kan inte alls förstå Hifi o musik som säger att signalkällan är viktigaste delen i en anläggning.
Isåfall skulle alltså en anläggning bestående av Audionet art G3 och en gammal stereo från myrorna låta bättre än min stereo med Marantzen. Det har jag ju väldigt svårt att tro... |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2010/08/31 : 16:33:21
|
"Kan inte alls förstå Hifi o musik som säger att signalkällan är viktigaste delen i en anläggning."
Var skriver de detta? Har inte läst det men de har för några år sedan tagit upp de olika synsätten om ifall högtalarna eller signalkällan är viktigast. Då åtminstone hade de ingen bestämd åsikt.Men det finns ju andra som propagerar för det synsättet. mvhKristofer |
 |
|
Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts |
Posted - 2010/08/31 : 20:09:10
|
Viktigast vet jag inget om, men skilnad, rätt stor faktiskt, har jag upplevt mellan olika cd spelare och vinyl spelare...dock aldrig provat MD.
Att inte höra skillnad alls låter märkligt? |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/08/31 : 20:16:50
|
Det stod i en ledare,alltså i början. Iaf Jonas bryngelsson tycker så. Detta pga att signalen som finns från början inte kan förbättras,och det är ju sant visserligen,men resten ska ju kunna ta hand om den braiga signalen också...
De har även gjort ett test,de hade en befintlig anläggning för en viss summa pengar. Sen bytte de ut högtalarna mot bättre. Då lät det bättre givetvis. Sen kopplade de tillbaka de gamla högtalarna och bytte förstärkaren. Detta lät bättre än vad de nya högtalarna gjorde med den gamla elektroniken. Och sist så bytte de ut cdspelaren,som fick spela med den gamla förstärkaren och högtalarna då alltså. Och enligt dom så lät detta bäst. Så enligt hifi o musik så låter det bättre med en bra cdspelare och mindre bra högtalare o förstärkare,än att byta de andra delarna.
Jag tycker inte detta låter riktigt klokt om jag ska vara ärlig... Jag har en sjuhelsikes massa hifi o musik tidningar,ska försöka leta reda på vilket nummer imorrn om jag får tid. |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/08/31 : 20:34:55
|
Ja,det är mkt märkligt att jag inte hör skillnad alls. jag blev mkt förvånad för nog hade jag räknat med en viss försämring av ljudet i MD:n. Men icke. Nämnas bör då att om jag lyssnar på CD ett tag o sen slår över till md och lyssnar på nåt annat,så tycker jag att md låter lite sämre. Men nästan allt jag har på MD är inspelat från andra cdspelare än marantzen,det är ju möjligt att de var sämre så jag hör det ljudet,därav att det tycks låta sämre. Men gör man A och B jämförelser med samma låt samtidigt,så är det omöjligt att höra skillnad. På det som är inspelat från marantzen. Allt annat har jag inga dubletter av så det kan jag inte testa.
Och jag verkligen letar fel hos md:n och synar varje register i taget,ändå så hör jag inte nån skillnad.
Det är nog mkt placebo i det här... Om man byter en kabel tex,man VET att det är en annan kabel och inbillar sig att det låter bättre. Bästa sättet är ju att göra A och B jämförelser eller allra helst blindtest. De flesta går nog tvärbet på att höra skillnad på tex signalkablar.
Kom på mig själv med en sjuk grej idag.. Lyssnade på MD:n, på min blandat disk jag gjort nu nyligen. Tänkte för mig själv då att nu tycker jag allt det låter lite bättre,måste vara för cdspelaren stått på sen i torsdags.. Visst ja,jag lyssnar ju på MINIDISK... Som var KALL dessutom.
Skumt va?
Man bara inbillar sig och TROR sig höra skillnad,men i själva verket är det ytterst minimala skillnader eller inga alls mellan vissa saker.
Ett test som vore fantastiskt intressant,det vore att ha 2 par likadana högtalare,det ena paret inspelat,det andra nytt. Sen göra ett blindtest och se om det går att höra skillnad på dom.. Det skulle säkert bli svårt. Eller samma sak med en förstärkare,där tror jag de allra flesta skulle gå bet. |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2010/09/01 : 07:46:59
|
quote: Bästa sättet är ju att göra A och B jämförelser eller allra helst blindtest. De flesta går nog tvärbet på att höra skillnad på tex signalkablar.
Om du jämför två bra kablar så blir det nog tufft men jag jämförde billigast möjliga med en bättre (dock inte dyr) och det var stor skillnad. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2010/09/01 : 09:48:44
|
quote: Man bara inbillar sig och TROR sig höra skillnad,men i själva verket är det ytterst minimala skillnader eller inga alls mellan vissa saker.
Ett test som vore fantastiskt intressant,det vore att ha 2 par likadana högtalare,det ena paret inspelat,det andra nytt. Sen göra ett blindtest och se om det går att höra skillnad på dom.. Det skulle säkert bli svårt.
Det händer en hel del med en högtalare under inspelning som inte är att härleda till magi. Alltifrån att talspolens lim påverkas av värme till att spider och kantupphängning mjukas upp. Och allt påverkar ljudet. Om man inte skulle höra skillnad på högtalare efter inspelning vore det konstigare. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/09/05 : 19:55:18
|
Nu har jag spelat lite hårdare på högtalarna ett par dagar,och jag tror minsann att det låter ännu bättre nu. Eller tror,det gör det. Häpnadsväckande bra,jag vet inte hur jag ska beskriva det faktiskt.
Om man säger såhär,det låter såpass bra att jag fastnar i musiken även om det är musik som jag egentligen inte gillar. Jag förstår inte varför,men det är nånting magiskt som händer när man trycker på play..
Vi kan ta ett exempel, Caroline af ugglas låt snälla snälla tyckte jag var så dålig så jag fick kväljningar när den spelades på tv. När jag råkade lyssna på den i stereon (den var med på en samlingsskiva) så blev jag istället jätteberörd av låten så man fick en liten klump i halsen.. Kan någon förklara detta för mig så vore jag mkt tacksam.
Som jag sagt förut: ni som inte lyssnat på dessa högtalare åk till vimmerby och gör det för skråen! |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2010/09/07 : 11:42:57
|
Nu har ju jag lite svårt för Caroline af Uggla men jag ska se om jag har någon annan skiva som jag kan ta med mig till Vimmerby. Jag tänker åka dit om ett par veckor. Min erfarenhet av MD är att det låter otroligt bra för att vara snålkodat. Om man gör ett sådant test bör man göra det med låg lyssningsnivå, först då kan man höra eventuella skavanker. Jag har tidigare i DAB radio hört radioprogram med inslag som var inspelade med MD. Resultatet blev olyssningsbart på grund av en massa distorsion. Det blir så när man med MD kastar bort kanske 90% av signalen (ATRAC)och sedan gör man det igen vid DAB sändningen. Men då med en annan algoritm. |
 |
|
Leif B
Member

1503 Posts |
Posted - 2010/09/07 : 12:25:18
|
Härligt när man har en sån finns anläggning som du har men det kostar på. Är det du som är på G att sälja av det redan? Såg någon annons...
|
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 13:14:24
|
Sälja av? Nej, verkligen INTE! Dom här grejerna kommer jag ha kvar tills dess de går sönder.
Jörgen har nu varit här och mätt lite o så. Jag har en dipp vid 100 hz,annars såg det väldigt bra ut faktiskt. Lite roligt att pioneer högtalarna har en väldigt rak kurva ner till 24 hz..
En annan grej som vi gjorde var att testa med en annan cdspelare,en Audionet Art G3. Jag har aldrig hört skillnad på olika cdspelare o sånt förut,isåfall minimala. Men när vi spelade med Audioneten så var det faktiskt stor skillnad. Den låter mera distinkt och har bättre dynamik än marantzen har. Allt föll på plats liksom.
Som vanligt är det svårt att beskriva ljud,men det lät inte som cd,det lät snarare som musikerna uppenbarade sig i rummet istället. Synd att det blir så fantastiskt dyrt med såna grejer.. Skulle ju inte spela roll om man vore rik,men det är man ju inte direkt..
Kan däremot tipsa om en låt med makalös dynamik: Ghouls and goblins med Michael Landau group. LIVE ska det vara. På den låten var det grym skillnad på Marantz och Audionet. Jag har försökt få fram samma smällar på trummorna som audionet gav,nu när jag spelar med Marantz genom att spela rasande högt,men det går inte iaf...
Testa den låten,den är rolig i början. Dålig musik tycker jag,men dynamiken och inspelningen är överlag helt makalös. |
 |
|
Topic  |
|