Author |
Topic  |
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/08/14 : 09:23:38
|
De har ändrat sig en liten smula,basen är lite bättre och mellan/diskant låter lite mjukare. Det är dock inte några jätteskillnader vi pratar om. Det är även lite lättare att höra placeringar o sånt. Spelar man tex Rammstein så står han där o sjunger,det är nästan lite kusligt hur realistiskt det låter ibland,om inspelningen tillåter det.
Jag är tvärnöjd med denna setup,och är det någon som inte hört dom som tror att Pioneer inte kan göra bra högtalare så åk till Vimmerby och lyssna på dom. Se till att ekonomin är ordnad bara,för de väcker starka habegär.
De kräver bra elektronik,så att lyssna på dom på tex mediamarkt med nån hemmabio förstärkare ger dom inte rättvisa för fem öre.
Det var en kille här o hämtade ett Labsteg,och han var som jag var förut, DVS ansåg att PA was the shit så att säga. Tyvärr kunde vi bara lyssna i en kvart,men han sa att det var bland det absolut bästa han någonsin hade hört,och att det lät mycket bättre än hans rigg,som var B&C och Lab. En kommentar han sa var lite rolig: Bättre än 5.1 fast 2 kanal..
Och jag kan bara hålla med,det låter svinbra.
Förstärkaren blir inte speciellt varm,lite ljummen bara. |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/08/15 : 14:00:42
|
Det är det som är kul med en riktigt bra tvåkanalsanläggning. Den åker åttor runt alla enklare 5.1-system. |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/08/17 : 14:52:30
|
Ja,det är riktigt häftigt.
På Yello:s Pocket universe spår 2 i början så är det åska inspelad(eller om det är fejkåska det vet jag inte,men det är åska iaf) och den fyller rummet på ett sätt som är svårt att förklara... Åskan är inne i rummet på nåt sätt,ända borta i hörnen. Och uppe i taket,ja överallt. Riktigt coolt. Första gången jag lyssnade på den låten var jag tvungen att spola tillbaka minst 5 ggr o lyssna på det igen..
Synd att det inte varar längre än typ 10 sek.Skulle va häftigt med ett autentiskt regnväder som är inspelat så,så det låter som ovädret är inne i rummet,med åska o allt. Finns det såna inspelningar tro?
Nån som vet? |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/08/17 : 16:50:24
|
Det finns alla möjliga saker på testskivor.
Rotade fram en jag har, CAD Audio Reference Disc. Där finns ett ovädersspår, ett från Niagarafallen - okomprimerat - och lite annat som lite olika stycken, ett gitarrstycke utan EQ och sedan +3dB vid olika frekvenser. Inget tonsvep, men sinustoner vid olika frekvenser, från 20Hz till 20kHz. Finns även ett ovärderligt spår med tystnad. 
CAD Music, Falun 023-28660 (om de nu finns kvar) |
Edited by - huzze on 2010/08/17 17:01:10 |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2010/08/18 : 21:47:35
|
"hans rigg,som var B&C och Lab"
Hej är lite nyfiken vilket "Labsteg" detta var? Samt hur gammalt?Har jobbat där och byggt en del av dem.Men bara nyfiken som sagt.MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2010/08/18 21:48:52 |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 15:13:20
|
Är lite osäker på steget han hade,men tror det var Lab2000.. Nu har han iaf ett av mina gamla Lab4000 till B&C 18TBX100 i horn. Som driver hade han nån B&C 1,4".
Men enligt vad jag nu lärt mig genom lyssnande så är PA endast bra om man vill spela så öronen vissnar. Det var kul förr,men nu uppskattar jag tusenfalt mera att spela på normal volym och kunna njuta av musiken hur den är tänkt att låta.
Kombon AA maestro duecento och S1EX låter så fantastiskt mycket bättre än min gamla PA rigg så det är skrattretande. Närvarokänslan,upplösningen och "äktheten" i ljudet är ljusår bättre.
Jag kan faktiskt inte alls förstå hur jag på något vis överhuvudtaget tyckte det lät ens lite bra förut,så stor är skillnaden.
Förut var PA "the shit",nu är det Pioneer som är det istället.
Investeringen av dessa komponenter jag numera lyssnar på,är den absolut bästa investering jag någonsin gjort i hela mitt liv,alla kategorier. Även om jag fick ett bra pris,så är det mkt pengar att lägga på en stereo. MEN, det är värt precis vartenda öre,och några hundratusen till...
Så ett jättestort TACK riktas härmed till Jörgen på Ultimate,som ledde in mig på "rätt" väg,samt sett till att jag kan njuta av musiken på detta fantastiska sätt.
Dagens tips: Om ni inte varit på Ultimate sound i Vimmerby, ÅK DIT! |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 15:35:53
|
Som det nu låter på tex ravermeister där det är ljud "deadcenter",långt ut på sidorna samt bakom mig och man hör varenda nyans i ljudet,så är det bland det absolut bästa jag nånsin hört,och då har jag hört anläggningar för 1,8 mille. Och basen är grym om inspelningen är sådan.
Då är fortfarande inte placeringen optimal,samt heller inte akustiken. Ändå får man känslan: kan det verkligen bli bättre? Det är isåfall bas från 30 hz och neråt,men det finns ju subar :) Över 30 hz är den klockren. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 15:51:32
|
Hej Corpsegrindern. Jo den har jag hört.Har för egen del valt bort PA här hemma också.
Vad roligt att det låter så fantastiskt hemma hos dig.Har som sagt med största sannolikhet hört det steget eftersom jag jobbade med att testa stegen en sista gång innan de skickades till kund.
Jo jag skulle misstänka att det är skillnad.mvhKristofer |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 16:15:09
|
quote: Men enligt vad jag nu lärt mig genom lyssnande så är PA endast bra om man vill spela så öronen vissnar. Det var kul förr,men nu uppskattar jag tusenfalt mera att spela på normal volym och kunna njuta av musiken hur den är tänkt att låta.
Ja alltså, dåliga konstruktioner finns i bägge lägren, det är rent felaktigt att placera begreppen i olika fack ljudmässigt, men säkerligen finns det en hel drös mindre bra PA steg, det betvivlar jag inte, men att generalisera går inte att göra. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 15:35:36
|
Det är mest högtalarna jag syftar på,när jag säger PA är sämre. Men mina grejer jag hade förut,B&C Labgruppen och 18sound,räknas det som skit i PA svängen? Jag har för mig att det är bland det bättre,kanske inte det bästa men helt klart av bättre kvalitet än tex behringer. Pa:t blir slaget stenhårt på alla punkter utom i ren SPL. Skillnaden är verkligen JÄTTEstor. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 16:07:58
|
Nej Labstegen räknas ju till de bättre inom PA-branschen. Används av rätt så många välkända inom branschen. Bl a Elvis Costello.
Så jag vill säga att det är inte särskilt lätt att hitta bättre inom just PA, men som jag skrivit på annat ställe så är det inte så lätt att bara för att ett steg är inom de bättre i sin bransch att det skulle betyda att det per automatik skulle funka inom en annan bransch.
Men nu får du dock läsa detta i ljuset av att jag kan vara rätt så partisk som sagt. Du kan ju bl a läsa på ett annat ställe här på forumet om just PAhögtalare, och då framförallt JBL Everest som jag inte tycker är något som jag skulle välja och det är även när den testades med Bladelius Embla som signalkälla.
Men det var en tid sedan jag jobbade där så partiskheten är inte så stor och jag väljer det jag tycker låter bäst i mina öron.MvhKristofer
Edit: är inte säker på procenten numera så jag tog bort den delen. |
Edited by - whiskyman on 2010/08/23 10:02:51 |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 17:20:27
|
Det är riktigt kul att läsa att du är så nöjd, det är verkligen glädjande! Tack för tipset om åsklåten en bit upp också. |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 17:26:27
|
Jag skulle gärna vilja ha in en definition till; monitorer, dvs studiohögtalare. Många/Alla gånger så är PA gjort för att spela över mycket större avstånd. Då blir det en helt annan spridning och man slipper få ljudet över sig. Har själv sällan hört PA horn i hemmiljö som spelat med stort djup i ljudbilden, snarare ligger ljudbilden ofta framför högtalarna. Och den är ofta behäftad med loobing då hornens sällan kompenseras tidsmässigt. En studiomonitor brukar också vara ganska riktad högre upp i frekvens men sällan ha samma problem som om man staplar olika PA-horn på varandra för att spela. Så monitor modeller som i princip har samma element som ett PA-kan ändå låta annorlunda eftersom dom redan ifrån start är gjorda för ett begränsat lyssningsavstånd. Men väldigt mycket sitter i delningsfiltren så fina element är ingen garanti för välljud. Tycker jag alltså.
mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 18:56:09
|
De flesta högtalarna behöver en subwoofer för att få den riktiga kraften under 30Hz. Det finns mycket energi under 30Hz i modern musik. Jag har själv en CD som ger näst intill full nivå vid 4Hz. Men väldigt många andra har lägsta frekvenser under 20Hz. Själv kan jag inte vara utan dom låga frekvenserna. TAD Ref.one är den enda golvaren som jag har hört och som klarar att spela 20Hz med hög nivå. Jag misstänker att det är så att baselementen och lådan är avstämd som en subwoofer. |
 |
|
educk
Member

316 Posts |
Posted - 2010/08/23 : 09:36:08
|
har du testat ditt LAB-steg på pioneer högtalarna? hade vart kul å höra vad du tyckte om skillnaden. |
Ljudrättsaktivist arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista |
Edited by - educk on 2010/08/23 13:32:48 |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/08/23 : 16:48:44
|
Ja,det är ju egentligen ganska logiskt att PA speciellt i horn inte funkar till 100% i hemmamiljö,de är ju inte gjorda för det.
De är ju heller inte gjorda för den upplösning som bättre hifigrejer har,man behöver ju inte höra mikrodetaljer när man är på en livespelning,det skulle nog bara bli konstigt.
Ja,det blir nog en sub eller 2 sen när ekonomin tillåter det. Detta då endast för att få det sista i djupet,inte för att få mera bas.
Jag har tänkt testa både mitt Labsteg och en billig Proson förstärkare,Rv 4200 för 3000 spänn. Problemet blir att jag inte kan använda samma kablar till Labsteget,för det har bara XLR och Speakon. Så det blir egentligen inte en rättvis jämförelse,men likväl intressant. Jag tror faktiskt inte det gör bort sig kapitalt ens mot maestron. Prosonförstärkaren tror jag däremot får problem att driva dom på ett bra sätt,speciellt i basen.
När jag testat detta nån dag när jag orkar så skriver jag resultatet här. Det värsta vore ju om nån kombinbation skulle låta bättre än maestron,men det behöver jag nog inte bekymra mig om (hoppas jag)
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2010/08/23 : 17:14:54
|
Glöm nu inte att TAD har sina rötter djupt i PA och t.ex säljer diverse drivers. http://www.pioneer.eu/eur/products/45/200/1083/overview.html
Det är gediget kunnande helt enkelt och det finns nog inte vattentäta skott mellan PA och Hifi.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2010/08/23 17:18:59 |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2010/08/23 : 18:53:50
|
quote: De är ju heller inte gjorda för den upplösning som bättre hifigrejer har,man behöver ju inte höra mikrodetaljer när man är på en livespelning,det skulle nog bara bli konstigt.
Nej, det finns absolut inga såna tankar bakom, det finns PA-steg med en alldeles utmärkt upplösning. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 01:40:39
|
quote: Glöm nu inte att TAD har sina rötter djupt i PA och t.ex säljer diverse drivers. http://www.pioneer.eu/eur/products/45/200/1083/overview.html
Det är gediget kunnande helt enkelt och det finns nog inte vattentäta skott mellan PA och Hifi.
Nja, TAD är ju inte byggda för att spela Live med utan gjorda för studiomonitorer. Dels gjorde TAD egna monitorer och dels använde Westlake TAD-drivers. Det finns säkert nån som spelat på TAD drivers och Mike Oldfield skall tydligen använt TAD monitorer på scen men det är extremt ovanligt. Många studios bytte ut originalmembranen och bytte till Tandran som inte alls lät lika bra men var väsentligt billigare. För annars skulle studion bara lira sönder berylliummembranen ändå.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 08:13:01
|
Får nog flika in att jag hört de flesta Labsteg och även den nya PLM. Det blir ju gärna så när allt skulle testas och vi spelade musik på alla steg innan de gick vidare till kund.
Men jag kommer förmodligen inte att komma till Vimmerby så att jag kan få möjlighet att höra Pioneer TAD, vet någon om den kan tänkas komma till Arken i år? MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2010/08/24 08:16:03 |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 16:26:50
|
Jag ska testa imorgon att köra med ett Lab4000 steg,samt även en billig proson. Ska även testa lite olika högtalarkablar (billiga) för att se hur mkt det gör för ljudet. Ytterst intressanta tester tycker jag själv iaf.
Om jag märker att det inte är så stor skillnad mellan maestron och de andra,så är chansen stor att jag byter in/säljer maestron och köper ett beggat slutsteg istället. Pengarna som blir över köper jag en sub för. Men enligt vad många hävdar,så ska just den förstärkaren vara typ optimal till S1 orna,så det SKA låta sämre med de andra prylarna annars är det konstigt.
Kan nämna att jag A/B testat en minidisk mot min cdspelare,inspelningen var digital men uppspelningen till förstärkaren analog. Sen kördes samma låt i bägge spelarna och jag endast skiftade ingångsväljaren fram o tillbaka. Vad tror ni resultatet av detta blev?
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 16:58:17
|
Det beror nog på vad det var för MD-spelare och vilken version av ATRAC det var. ATRAC 4.5 är den senaste verionen. |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 17:15:09
|
Det är en Sony MDS JE530 Det står bara Atrac DSP type-R. Nåt 4,5 eller nåt sånt står inte. CD spelaren är en Marantz Sa-15S1.
Jag väntar med svaret tills fler svarat... |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 19:16:23
|
Ja det var väl skillnad! |
 |
|
talbez
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 21:43:09
|
Harry_up skrev: quote: Nja, TAD är ju inte byggda för att spela Live med utan gjorda för studiomonitorer. Dels gjorde TAD egna monitorer och dels använde Westlake TAD-drivers. Det finns säkert nån som spelat på TAD drivers och Mike Oldfield skall tydligen använt TAD monitorer på scen men det är extremt ovanligt. Många studios bytte ut originalmembranen och bytte till Tandran som inte alls lät lika bra men var väsentligt billigare. För annars skulle studion bara lira sönder berylliummembranen ändå.
Nu vet jag ju inte var du fått dessa uppgifter ifrån men bara för att ta några exempel så spelar/spelade några småband såsom Bruce Springsteen, Prince, Grateful Dead, Neil Young, Eagles,bara för att nämna några, med TAD Pa högtalare
Eagles använde TAD redan 1979
Ett kort utdrag: quote: People heard the sound first in the west coast at the concert of the big artists like the Eagles, the Grateful Dead, and Neil Young. The #12539; Eagles system was designed based Shozo's idea and built by North West Sound. Its astounding low sound under 30 Hz, 130 dB at 30 m away shocked the people in the SR industry and they had to realize the importance of the lower sound. It is no doubt the TAD made the trend of the system thereafter.
Vet inte var du fått tanken ifrån att TAD inte skulle vara byggda för att spela Live med? På tal om att spela sönder berylliumelementen vet jag inte heller var du fått ifrån? Beryllium är extremt tåligt, om man inte skickar ut vitt brus på högsta volym då förstås.
Liten Länk för dom som är intresserade.
http://www.reyaudio.com/history-e.html
|
 |
|
Topic  |
|