HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Väntans tider!! Nya burkar på G! S1 Ex..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/19 :  20:24:01  Show Profile Send huzze a Private Message
Det är inte bata högtalarna som spelat in sig, du har lyssnat in dig också, öronen uppfattar bättre det du hör och hjärnan kan tyda informationen mycket lättare.

EDIT: Formulering

Edited by - huzze on 2010/07/19 21:07:26
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/19 :  20:56:34  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Ja,det är möjligt att örona spelat in sig lite också,man är ju inte direkt van vid att lyssna på musik på det här sättet. Alla detaljer man hör,det är helt sinnessjukt.. Man missade MYCKET med förra riggen,det kan jag ju säga.

Sen är man ju inte van vid att det skiljer så mycket från olika inspelningar heller,PA:t la nog till en del,och drog nog även bort en del också skulle jag tro.

Men den här basen på Mortician... Helt sjukt ju.

En annan grej som är roligt att lyssna på är Psychedelisk trance,tex Destination Goa. Ljuden hoppar o far i hela rummet,en del ljud börjar vid mig och sticker sen iväg till andra änden på rummet,åt sidan alltså,hur fasen går det till egentligen? Snacka om bredstereo :)

Hur kan man spela in så det blir såna effekter?

Behöver jag säga att jag är nöjd?
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/19 :  21:10:12  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Hur kan man spela in så det blir såna effekter?
Dags för herrn att införskaffa Roger Waters - Amused To Death och sitta i sweetspot och lyssna på allt som händer långt bort från högtalarna
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/19 :  22:00:02  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Tack för tipset,det ska jag kolla upp!

Riktigt häftigt med såna inspelningar.

Mera såna tips skulle uppskattas!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/07/19 :  22:59:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har man fixat till rummet med efterklangen så blir det som 5.1 :-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/20 :  01:51:35  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Ja det kan jag tänka mig att det blir,med tanke på hur bra det är redan nu och jag har ju inte gjort ett dyft med efterklangen.

Men jag tycker fortfarande att det är lite konstigt hur man kan spela in ljudet så det låter som det kommer nån helt annanstans ifrån än från högtalarna. Fast häftigt är det.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/21 :  14:14:24  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Nu har även bänken kommit,såhär blev det då:

Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2010/07/21 :  20:09:30  Show Profile Send Olofpräst a Private Message
Nja, vi har ju "bara" den Maestro som bara heter just Maestro, inte ens Duecento uan SE alltså. Men även denna förmår poppa på riktigt bra med S1:orna!
Är det "jörgen-rekommendationer" även på CDn och kablarna? Tycker mig ana en Marantz och litet Acoustic Zen...
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/22 :  00:59:09  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Cd:n är en Marantz,ja.
Kablarna är harmonic tech pro 9+,samt Audioquest Columbia.

Jag har nog inte vant mig vid ljudet än tror jag,en del musik låter så otroligt basfattigt o platt,så jag stänger av direkt när man hör hur det låter. Men tex Mortician har en helsikes bra bas,det är mycket märkligt. Såna skillnader från skiva till skiva märkte jag aldrig förut.

Jag behöver nog en sub ändå,trots mördarbasen på Mortician.
För det är så väldigt mkt som låter väldigt tunnt,jag vill ha liite mera tyngd bakom,sen om det är hifikorrekt eller inte med några db extra bas,det bryr jag mig inte om så mkt. För vissa skivor är det verkligen NOLL bas,även om jag drar på lite. Inspelningen är väl sådan då,men då förskönar jag den hellre lite med lite extra bas.

Det är min enda anmärkning på högtalarna,klen bas.
Utom på Mortician då..
Annars så låter det jättebra.

Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/22 :  13:34:33  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Jag har funderat lite på det jag skrev ovan att högtalarna har klen bas,det har dom ju INTE eftersom tex Mortician har en helt sjuk bas.

Nej,det som är "problemet" eller hur man ska säga, är att Pioneer gjort högtalaren så bra,så att verkligen allt på inspelningen kommer fram,och då är det ju ganska självklart att en skiva som har klen bas,låter tunnt. Mycket logiskt om man tänker efter faktiskt.

Så det är inte högtalaren som har klen bas,det är INSPELNINGARNA som har klen bas. Och det är det som jag aldrig upplevt tidigare,då mitt förra system la till lite extra i botten på allt jag lyssnade på.
Med pioneer högtalarna hör man precis hur det lät när dom spelade in,och tyvärr är ju de flesta inspelningar undermåliga.
Och då blir ju ljudet så,högtalarna lägger inte till och drar heller inte ifrån något.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2010/07/22 :  14:24:37  Show Profile Send SW a Private Message
Tror inte alls att de har för lite bas. Däremot kan man få jobba i veckor med olika placeringar och olika invinklingar av högtalarna för att få rätt balans i ljudet. Bara små ändringar kan göra mycket.

S
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/22 :  16:46:56  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Jo,jag vet att man måste laborera lite vilket som blir bäst.
Men jag tänkte låta dom stå som dom gör för att lättare höra om det blir bättre med mer inspelningstid.

Det har blivit bättre med tiden,men en del av det har nog också med att mina öron vant sig lite grann mot hur det lät förut.
Jag fick en chock när jag lyssnade på mortician,men den skivan lyssnade jag inte på i början,så jag vet ju inte skillnaden liksom.

Det tråkiga är att jag inte står ut med att lyssna på många favoritskivor,för det låter så tunnt.. Förbannade skit,att det ska vara så svårt att spela in ordentligt!

Synd att det inte finns tonkontroller på förstärkarn,så man kunde höja basen en smula när man lyssnar på kassa inspelningar...
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/07/22 :  20:56:54  Show Profile Send Eriken a Private Message
Har du kollat så att du inte har utsläckningar i basen vid vissa frekvenser?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2010/07/22 :  21:39:08  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Är inte högtalarna nya?

Räkna med minst 100-200 timmar innan de är inspelade.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/22 :  22:17:42  Show Profile Send huzze a Private Message
Mer toe-in?
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/23 :  11:24:23  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Nej,jag har inte kollat om jag har utsläckningar i basen,hur gör man det?

Högtalarna är nya ja.. De har gått 50-60 timmar nånting nu.
Men felet ligger nog bara till viss del i det,det är kassa inspelningar på mycket av mina skivor som är största boven.

Jag har provat mer toe in,men det lät sämre tyckte jag.
Jag har även prova att ha dom nästan rakt,men det blev också sämre.
Som dom står nu är det bästa jag har hittat.

Och det var även så Jörgen rekommenderade att jag skulle ha dom,och han vet ju vad han snackar om.

Jag har faktiskt en liten tanke som mal lite i huvet,att jag använder mitt försteg till Maestron,för volymen på maestron kommer ju då funka som gainkontrollerna gör på ett PA slutsteg,så varför skulle inte det funka? Då får jag både tonkontroller,och dubbla pre out om jag nu ska köpa en sub sen för avgrundsbasen.
Så jag använder då maestron som ett slutsteg istället för en integrerad,lite knäppt men..

Synd att jag inte tänkte på det med försteget när jag köpte grejerna,för ett slutsteg till mitt försteg hade varit bättre för mig tror jag.

Det kanske hade låtit aningens sämre än maestron,men de små skillnaderna hade jag troligen inte hört,så bra hörsel har jag inte.
Om slutsteget är tillräckligt starkt att orka driva dom så skulle det funkat ypperligt. Såna stratosföriska skillnader är det ju inte på förstärkare som det är på högtalare.

Som tex Steget dom har/hade på hifihuset,ett Mccormack Dna2 lae det ger 2x350 i 8 ohm,och dubblar ner till 1 ohm. Kan lämna 490 ampere.
Kostar i sammanhanget ynka 35000. Det skulle nog funka.

Jag är nöjd med maestron,det är inte det. Det är bara att ett slutsteg hade varit bättre,för MIG.
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/07/23 :  12:15:30  Show Profile Send Eriken a Private Message
Enklaste sättet är att låna hem xtz roomanalalyzer eller liknande program av en kompis om du känner någon som har det så kan du mäta upp frekvensgången och hitta eventuella toppar och utsläckningar.

Annars kan du alltid ladda hem ett frekvenssvep som går från 20-250 hz eller liknande så kommer du att höra om basen försvinner vid någon frekvens.

Sedan är det bara att laborera med att flytta högtalare eller lyssningspostition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2010/07/23 :  14:46:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mer bas brukar det bli om man flyttar högtalarna närmre bakvägg.
Invinklingen påverkar i första hand de övre registren.

Låter basen tunn även på andra ställen i rummet?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/23 :  17:37:40  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Borta i ena hörnet i rummet är det mer bas,men rummet är ju avlångt så jag hör ju inte resten av ljudet så bra där,då låter ju basen högre,fast ändå inte..

Men som sagt,är det bra bas i inspelningen så är det bra bas när jag lyssnar. Så det är inte högtalaren det är fel på,det är mig det är fel på.. Man är ju hyfsat basskadad efter förra anläggningen med 6 st 18" basar och några KW till det..

Man kanske skulle prova att ställa dom närmre bakväggen..
Men jag vill helst inte flytta på dom innan Jörgen varit här,det ingick i priset att han kommer hit och mäter och finjusterar in grejerna. Det är schysst tycker jag :)
Jag ska bara spela in dom lite till först.
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/07/23 :  17:44:56  Show Profile Send Eriken a Private Message
Jag har tejpmarkering för min "standard" position till högtalarna, brukar emellanåt flytta och experimentera lite men det slutar oftast att de hamnar i standardpositionen igen.

Det vore ruskigt intressant att lyssna till s1-ex. Jag har bara lyssnat lite till s3-Ex med taskig uppställning dessutom i butikslokal så det sa ju inte så mycket.. Det är nog helt klart en bland de bästa högtalarna som finns därute om man söker hifi (hög trovärdighet mot orginalkällan)
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/23 :  19:36:48  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Ja det är ju det som Pioneer i samarbete med Airstudios strävat efter,och det verkar de ju lyckats bra med enligt mina observationer. Lite FÖR bra nästan...

Testade tex att spela en skiva som är bränd från mp3,och snacka om att det lät skit... Man hörde verkligen hur taskigt ljud det är på Mp3 om man jämför med Cd. Det lät grynigt eller hur man ska beskriva det,och komprimerat till max. Såna grejer hörde jag inte alls förut,det lät som vilken Cd som helst typ. Snacka om skillnad i upplösning på Pioneer och PA:t.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2010/07/23 :  19:49:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
Nej,jag har inte kollat om jag har utsläckningar i basen,hur gör man det

Det gör man genom att gå runt i rummet och kolla om basen låter olika mycket beroende på var du står. Har du kollat Kokboken?? där finns en del tips om hur du förbättrar placeringen och hur du gör.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/24 :  13:43:42  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Jaså,du menar så enkelt att gå runt o lyssna var det är mest bas,ja det har jag gjort. Mest bas är det mellan högtalarna en halvmeter framför dom ungefär,och i de olika ändarna på rummet.
Minst bas är det mittemellan högtalarna och lyssningsplatsen,men så är det ju nästan alltid,minst bas mitt i rummet alltså.

Lyssningsplatsen ligger nånstans mittemellan utsläckningen i mitten och mellan högtalarna i nivå.

Vilken Kokbok? Jag har ställt högtalarna som Jörgen rekommenderade,de får stå så tills han varit här och mätt o så.
Står de kvar som de gör tills dess, så är det ju även lättare att höra om det blir nån skillnad med längre inspelningstid,än om jag hela tiden flyttar på dom.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2010/07/24 :  14:20:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kokboken - en tråd klistrad högst upp på forumets avdelning Hifi-diskussion:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/07/24 14:22:15
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/08/13 :  08:42:29  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Så fint det blev! Har högtalarna ändrat karaktär sedn de var nya? Blir stärkaren varm förresten?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000