HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Seventies på svt..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/08/19 :  23:29:46  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
http://svtplay.se/sok?cs,s,1,Seventies,sample/ps,s,1,Seventies,full/ts,s,1,Seventies,title

Är det någon som uppmärksammat denna serie på svt?

Jag har .

1970, då var jag en pigg nioåring, redan då fastnat för Creedence Clearwater Revivel vilka fortfarande är mina favvosar.

Men den här serien har gett en massa flashback's, Slade, Susie Quatro, The Sweet mfl.

Är det så här att barndomens musik förföljer en livet ut? Inte mig i mot, jag gillar spännvidden som fanns från sjuttiotalets början och till dess slut, det hände mycket under det deciniet.

Nu är jag färgad av min födelsetid, men ni som har upplevt er barndom under 50, 60, 80 eller nittiotalet hur ser ni på saken?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2010/08/20 :  08:35:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jajamen.
Nu har jag Slades greatest hits hemma. Det var när jag var mellanölsdrickande tonåring som jag hörde denna eminenta grupp senast.
67-77 var guldåldern. Det var då allting hände, alla olika musikstilar mejslades fram. Ingen ny musikstil har väl egentligen dykt upp efter 70-talet?
Sedan kom punken och förstörde allting.
Alla grupper med lite ambition mejades ned i pressen och ju dummare musik, desto bättre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/08/20 :  11:22:25  Show Profile Send poppen a Private Message
Har sett alla avsnitten i datorn.

New romantic vågen var väll en ny stil. Den elendiga Stock -Atiken -Waterman olätena på 80-talets slut.
Go to Top of Page

räven
Member

3654 Posts

Posted - 2010/08/20 :  13:36:10  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Sweet - Desolation Boulevard är riktigt bra tycker jag.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/08/20 :  15:23:37  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jodå, jag följer den med glädje, riktigt kul tycker jag som är född -60.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/08/20 :  15:58:46  Show Profile Send svejk a Private Message
Ser det med nöje,det är ju min musikaliska uppväxt det handlar om. Synd att det är för kort en halvtimme materialet i varje avsnitt skulle gott o väl räcka till en timme.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/08/20 :  17:00:52  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Lade ni märke till att Susie Quatro har samma frisyr nu som på sjuttiotalet.

Hon var kul att höra på i interjuven.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2010/08/20 :  17:11:25  Show Profile Send mabron a Private Message
jo visst är det minnesframkallande.

CCR på superhifispelaren=jukebox

Slade och (nästan) odrickbart hembryggt vin och "sheriff"- cigariller.
Snurrigt värre
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2010/08/21 :  11:16:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det ställdes en fråga till Magnus Uggla om hur så långa låtar och så komplex musik kunde bli populärt under början av 70-talet.
Fan vet, svarade han, trots att han då lyssnade mycket på den typen av musik.
Den typen av musik hånas av musikskribenter idag men då hyllades grupper som Yes och ELP av musikskribenterna.
Hur kunde attityden ändras så?
LP-skivan hade i slutet av 60-talet slagit igenom på allvar och då var det ju naturligt att man tänkte i det formatet när man gjorde musik. Det var en reaktion mot sextiotalet då det var singlar och EP-skivor som gällde. Folk som skrev om musik då hade nog också en annan musikalisk bakgrund än dagens musikskribenter och lyssnade säkert också på mycket annan musik som klassisk musik. Annat med dagens musikskribenter som verkar utgöra bottenskrapet som blivit över när alla de viktiga posterna har tillsats.
För jag tycker det är märkligt med musikskribenter som anser att en låt inte får vara längre än tre minuter.
Orkar dom inte sitta och lyssna längre än så?
Och vi som gör det, vi betraktas som nördar. Av musikskribenterna! Hur musikintresserade är de egentligen?
Det är som att man på matsidorna i tidningar får läsa att ingen måltid får ta längre än tre minuter, det är snabbmat som gäller, allt annat är överpretentiöst.
Numera är vi tillbaka i snutteriet eftersom ingen köper cd-skivor längre utan laddar hem enskilda låtar.
Trist utveckling. Det var bättre förr. Musik hade ett annat värde när man fick spara ihop pengar för att inhandla LP-skivor.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/21 :  14:01:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Skön serie. Bäst var när Alice Copper berättade om deras låt med 35 olika ackord på tre minuter. Frank Zappa sa "I don't get it" och gav dem kontrakt.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/08/21 :  20:36:03  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Nytt avsnitt i kväll, 21:00.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2010/08/21 :  21:44:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
10cc....

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/08/21 :  22:18:57  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det var kul att få lite 10cc-historia ......

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/21 :  23:02:35  Show Profile Send huzze a Private Message
Frugan glömde banda

Tur att det ska gå att se på svt-play
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/22 :  08:44:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Det ställdes en fråga till Magnus Uggla om hur så långa låtar och så komplex musik kunde bli populärt under början av 70-talet.
Fan vet, svarade han, trots att han då lyssnade mycket på den typen av musik.
Den typen av musik hånas av musikskribenter idag men då hyllades grupper som Yes och ELP av musikskribenterna.
Hur kunde attityden ändras så?

Det skulle jag också GÄRNA vilja veta. Lyssnar på lokalradion varje dag och noterar att det bara spelas 3-minuters struntlåtar.

Såg första avsnittet av något jag trodde kunde vara MYCKET intressant men blev lite ebsviken över vad man grävt fram. Var fanken fanns stora stilbildande grupper och musiker som King Crimson, Moody Blues, Renaissance, Roxy Music och så vidare???
Jag har sedan totalt glömt bort serien men kan ju ta igen den skadan på SVT Play ...
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2010/08/22 :  12:17:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I ett av avsnitten så fanns Robert Fripp och King Crimson med och man drog fram Moody Blues och Procul Harum som de första grupperna inom prog-musiken. Sedan interviuades Cris Squire från Yes. Men man kunde ju haft med någon svensk motsvarighet som Roine Stolt istället för Magnus Uggla. Jag tycker absolut att man kunde ägnat mer tid åt prog-musiken eftersom den hade stor betydelse för min generation.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/22 :  20:36:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det lät ju positivt! Jag måste kolla då. Tittade på vad som avsnitten skulle innehålla och såg inget sådant alls där.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2010/08/23 :  19:18:48  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Har sett alla avsnitten hittils.
I en del av intervjuerna dyker det upp små roliga historier.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000