HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Det här med inköpt av musik skivor!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/08/19 :  23:55:11  Show Profile Send Passerati a Private Message
Hur håller ni reda på vilka cd-skivor eller lp-skivor ni har när ni kliver runt i skivaffären

Känner flera (inkl mig själv) som av misstag köpt både dubbletter och trippletter av ett album man redan "köpt".

Finns det ngn app till ex iPhone där man hålla reda på sitt mediabibliotek i en lokala skivbutiken eller på skivmässan ?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2010/08/20 :  06:29:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Själv råkat på liknande problem, fast tvärt om. Kikat på ett omslag så många ggr på olika köpeställen att jag tror jag har den när jag i själva verket inte har den.
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2010/08/20 :  09:57:35  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message
händer rätt ofta att jag köper dubbletter, men har en kompis som gör samma sak, så vi brukar byta med varandra.. :] Gör nämligen inte riktigt samma inköp.

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2010/08/20 :  10:00:57  Show Profile Send minoman a Private Message
Hej,
för dom som likt mej är fast i Mac träsket finns ett smidigt sätt att via iTunes skapa en Artist/Album lista mha av Apple script från Doug => http://dougscripts.com/itunes/index.php

Jag använder ett script som heter "Album-Artist to Text File". Resultatet lägger jag in i OpenOffice Calc. Skriver ut till pdf och har med mig i min iPhone.

Tror att man via SB Server kan åstadkomma något liknande om man använder Windows som plattform.

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2010/08/20 :  12:24:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det har hänt faktiskt så svaret är väl att man inte håller reda på det fast man tror att man kan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/08/20 :  13:33:42  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Jag tar med mig en pärm med hela skivsamlingen utskriven. Har fått en och annan konstig blick för detta, men det är enda chansen för att undvika dubletter.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/21 :  14:03:33  Show Profile Send huzze a Private Message
Har väl köpt fyra dubbletter hittills. Inte så farligt med tanke på att jag har en samling på närmare 1500 CD.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/21 :  15:08:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag vet vad ganska precis jag vill ha och eftersom jag så gott som enbart handlar musik från nätaffärer blir det aldrig några dubletter.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/08/21 :  16:50:54  Show Profile Send Vox a Private Message
Den lokal skivaffären (Skivbörsen) har sänkt alla priserna på vinyl (nytt och beg) under helgen med 30%.
Var där idag och investerade lite. Väl hemma när jag ska lägga på en skiva med Blood Sweat & Tears (New Blood) inser jag att den har jag redan.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/08/22 :  10:40:40  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Med 3-4000skivor blir det svårt ibland ja, och en del dubbletter blir de (särskilt av gamla vinyler), men jag har valt att ha med mig en inköpslista vart jag går istället med alla skivor som saknas i samlingen, det är mer användbart...det dokumentet ändras flera ggr i veckan...

mvh

S
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/22 :  11:40:26  Show Profile Send byZan a Private Message
Dubbletter har det blivit några under årens lopp, men nu skulle det inte göra så mycket eftersom ena sonen också är i vinylträsket

Inköpslista verkar vara ett bra verktyg för att slippa köpa dubbletter.
Ska försöka få in en sådan på min iPhone, bra idé

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/22 :  20:40:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har en änskelista på CD-universe men fler och fler plattor "går ur tiden".
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000