HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dåliga inspelningar....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Imperial
Medlem i AÖ

2578 Posts

Posted - 2010/08/19 :  23:47:00  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag har en fråga till er alla ang dåliga inspelningar!

Hur skall man göra om man har en dålig inspelning med nån artist som man tycker är bra.

En "bra" anläggning tar ofta fram dom dåliga sidorna så att man inte har lust att lyssna mer.

Ska man då rippa via nåt program som föskönar en redan dålig inspelning så att den blir uthädlig
Eller finns det några andra knep


Hur många gånger skall man behöva höra att folk lyssnar på en allt mindre del av sin musiksamling i takt med uppgraderingar av sin anläggning.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/08/20 :  00:47:53  Show Profile Send bearwik a Private Message
En lösning om man har råd och plats är att ha två anläggningar. Något förskönande program känner i alla fall inte jag till.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/20 :  07:34:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
En ide´kanske skulle vara att klaga direkt till skivbolagen. Finns det någon som gör det?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2010/08/20 :  08:22:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har gjort det flera gånger men de slår bara ifrån sig att så ska det låta enligt dagens mode

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2010/08/20 :  10:03:42  Show Profile Send garmen a Private Message
man blir verkligen mörkrädd ibland när man hör hur vissa skivor låter. borde inte det ligga i artistens intresse att hans/hennes verk skall låta bra ? eller gäller det bara att trycka ut så mycket skit som möjligt ?

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/08/20 :  10:34:54  Show Profile Send poppen a Private Message
Artisten var så flummig så de hörde inte att det lät apa eller är det det man vill uppnå.
Komprimerad musik som hörs genom radioetern !

Det är det som kallas äkta bland musityckarprofesorerna..
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/08/20 :  10:43:26  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Återigen - Dagens musik är oftast producerad och mastrad för att låta "bra" på radio och i musikmobiler, inte för oss som försöker njuta av musik hemma i soffan med våra (jämförelsevis) dyra stereoprylar...

Men man kanske kan tänka sig att ha två uppsättningar högtalare - ett par med "superljud" och ett par "förlåtande"...?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/20 :  11:01:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det finns en smartare lösning: En omkopplare på förstärkaren!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/08/20 :  11:19:57  Show Profile Send poppen a Private Message
Lyssna på musiken i en skitanläggning ! Bolaget struntar i vad vi nördar tycker !
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/20 :  11:20:32  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
De flesta förstärkare är försedda med en tape out och tape in. Där skulle man kunna koppla in en "försämringskrets" som dels bandbreddsbegränsade och klippte dynamik (komprimerade). Då blir det bara att sätta förstärkaren i tapeläge för återgivning av en ruskig inspelnig. Jag hoppas alla förstår att jag bara leker med tanken

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2010/08/20 11:22:15
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/08/20 :  11:51:44  Show Profile Send CC a Private Message
Erik Andersson, det var ingen dum idé alls!

Nu har jag ingen sådan loop på mitt "home made" försteg, men vid nästa ombygge så... :-)

Ideér på hur en sådan "utjämningskrets" (snällare ord tycker jag...) skulle vara konstruerad? Eller kanske det fungerar med en "vanlig" EQ från proffsvärlden?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/20 :  12:01:17  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Mja, klippa dynamik går enkelt med två dioder vända åt varsitt håll förkopplade med ett tröskelmotstånd eller en pott. Bandbreddsbegänsa går lätt att göra med kondenstorer, det går oxå att göra "dynamikklippningen" frekvensberoende med kondensatorer om så önskas. He,He.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/20 :  12:06:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jo en sak till: Det skall naturligtvis vara rördioder! EAA 91
Nä nu slutar jag innan Imperial skrattar på sig.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/08/20 :  12:10:59  Show Profile Send CC a Private Message

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2010/08/20 :  14:22:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Hur många gånger skall man behöva höra att folk lyssnar på en allt mindre del av sin musiksamling i takt med uppgraderingar av sin anläggning.


Frågan är hur många av de systemen som verkligen är uppgraderade?
En sann uppgradering där man tex får ner nivån på olika former av dist från både förstärkeri och högtalare brukar snarare gynna alla typer av inspelningar, iaf generellt, det är sällan någonting blir bättre av ett system som är återgivningsmässigt sämre, totalt sett alltså, ett system som är medvetet tweakat för att förvränga, kommer ju att göra detta på ALLA fonogram, det blir alltså ALDRIG rätt då (ur återgivningssynpunkt).

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/08/20 :  15:12:41  Show Profile Send CC a Private Message
I min värld har det varit som följande:

* Först lät allt bra och skivor konsumerades och luftgitarren gick varm.
* Av olika orsaker upptäcker man plötsligt att en ljudanläggning kan låta olika bra! Sökandet börjar efter "bättre" högtalare...
* Sedan går utvecklingen vidare med sökandet efter "bättre" elektronik. Man köper diverse olika förstärkare och signalkällor i jakten på det "perfekta" ljudet.
* På vägen upptäcker man ny musik och upptäcker även att musik som man tidigare njutit av låter allt sämre ju bättre den "nya" musiken låter... Eh..
* vartefter tiden gå börjar man tröttna på att den musik man tidigare gillat är näst intill olyssningsbar och börjar fundera på att byta hobby och skaffa sig en gammal "bergsprängare"...
* men så börjar man upptäcka de "små" detaljerna! Kablar, strömförsörjningen och inte minst av allt, akustiken! Och allt börjar låta riktigt bra!
* Och plötsligt en dag upptäcker man att till o med riktigt hemska skivor som är helt söndermastrade av någon dysfunktionell person börjar bli spelbara! Inte för att de låter bra, men det går att lyssna på musiken!

Kontenta av detta onödigt långa utlägg: En riktigt bra anläggning (i mitt tycke) kan spela i stort all sortens inspelningskvalité.
Lösningen på problemet är oftast att det som de flesta verkar missa i jakten på "det perfekta ljudet" är de små detaljerna...

Att det sedan naturligtvis krävs god elektronik är ett "understatement"! ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/08/20 :  16:04:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag brukar ibland roa mig med att renovera taskiga inspelningar med hjälp av olika typer av studioprylar som jag samlat på mig. Det är ju klart att riktigt dåliga inspelningar(dåligt mixade)går inte att rädda. Om jag bara vill lyssna en gång, gör jag det "on flying". Vill jag lyssna många gånger då lägger jag ner lite mer jobb som jag sedan bränner ner på CDR.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/20 :  18:28:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Jo en sak till: Det skall naturligtvis vara rördioder! EAA 91
Nä nu slutar jag innan Imperial skrattar på sig.

Jag såg en kul tråd på DIY-tube där någon undrade om det fanns oanvändbara rör och jag vill minnas att någon tyckte att typ, detektordioder var fullständigt obrukbara men ....


jag såg en annan kul sak i Radio Electronics från 70-talet; en expanderkrets, alltså en krets som höjde nivån på starka ljudpartier och sänkte vid låga. Skulle en sådan kunna, till viss del, återställa det dagens mastringsfascister åsamkar oss musikälskare?
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/08/20 :  18:50:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet ju i alla fall en sak att med en TC trebandskompressor plus en lämplig parametrisk eq inställning så kan man få till ett kanon bra ljud på gamla vinyler.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2578 Posts

Posted - 2010/08/20 :  19:15:25  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

gcs:Det där låter intressant.
Har du nån länk? Eller, jag får nog komma över får du visa lite.

Hejja Perka!
Ännu ett andvändnings område för EAA91.
EAA91 steg just ivärdeså nu är dom något mer värda än kartongerna dom ligger i


Själv har jag haft flera anläggningar å det blir väldigt ofta att jag väljer bort vissa låtar i resp anläggning

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/08/20 :  19:25:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Visst du kan komma över när det passar så ska jag visa lite.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/21 :  13:42:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Vänta nu, ett forum om hög trohet som diskuterar hur man inte bör skaffa en för bra anläggning till den dåliga musiken? Eller hur man påverkar musiken när anläggningen blivit för bra?

Tragiskt att skivbolagen inte fattar.

Edited by - huzze on 2010/08/21 18:02:05
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/08/22 :  07:08:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
Stopp o belägg!!!
En bra anlägning ska återge allt lika musikaliskt. Det är lätt hänt att man på vägen till hifinirvana, som flera varit inne på, har anlägningar som är fantastiska på detaljer med tekniskt bra skivor men som lyfter fram felen på samma sätt och som liksom inte kan mörmedla själva musiken.
Detaljer, dynamik, fel, mm ska man höra men inte till priset av musikaliteten.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/08/22 :  09:49:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag frågar mig igen vad som menas med en anläggnings musikalitet. Musikalitet kan bara en musiker eller framförare ha. Om man sitter och vickar med foten kan det möjligen bero på musikalitet. Men jag har aldrig vickat med foten när jag lyssnat på t.ex Gabriel Fauré:s Pavane trots att jag tycker att den är smärtsamt bra eller vacker.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/22 :  10:32:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Musikalitet är den omätbara variabeln då musiken berör lyssnaren.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/08/22 :  11:17:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Det handlar väl i första hand om musiken uppfattas som bra. Rytmen kan också hjälpa till att göra musiken bra. Har man sedan högtalare som klarar att reproducera den låga basen blir det ännu bättre. Men som sagt så finns det även musik som saknar rytmen men är ändå musikalisk och kan beröra lyssnaren.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000