HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blir sämre inspelningar bättre med bättre anl?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/10/16 :  11:27:17  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Uh?

Jo, låter en halvdan inspelning bättre i en bättre anläggning?
Eller blir det alltid sämre?

Med sämre och bättre avser jag upplevd realism och trovärdighet.
Jag avser absolut inte ett speciellt sound, som kanske upplevs som "läckurt" och eftersträvansvärt.

Just nu vet jag inte vad jag skall tro om detta.
Däremot har jag gjort en iakttagelse:

Jag roade mej härom kvällen med att skifta plats på panelhögtalarna.
Höger bytte plats med vänster och dessutom riktade jag dem rakt emot min lyssningsposition.
Med diskantbanden ytterst och lyssning "on axis", skall ljudet bli som mest faskorrekt, enligt tillvekarens skrivelser.
Så blev de alltså uppställda.

Det som slår mej är att upplevelsen av detaljer, som konsertsalens rum och upplevelsen av instrumentens karaktärer ökar.
(Från en tidigare god nivå, skall sägas.)
Goda inspelningar - alltså sådana som jag redan tidigare uppskattat - upplevdes bättre.
Men, även sådana inspelningar som jag haft lite svårt för, upplevdes som kraftigt förbättrade.
Grötigheten och hårdheten i dem hamnade inte längre i fokus, utan upplevelsen av realism tog över i lyssnadet.
(De blev inte "superbra" men avsevärt bättre.)

Jag brukar inte ha så bråttom att dra slutsatser, men om man nöjer sej med en iakttagelse så länge:
Även lite sämre inspelningar kan upplevas bättre med bättre återgivning.
Att bristerna i sämre inspelningar skulle avslöjas i högre grad med förbättrad återgivning stämmer alltså inte med min iakttagelse.


Fotnot:
Men, jag kanske inte har förbättrat min återgivning?
Jag kanske har försämrat den?

Kanske har jag ökat färgningen och fått den därmed ökade "samenessen" att resultera i att jag upplever ovanstående?
Detta senare är dock inte mitt huvudspår. Men ingenting skall - naturligtvis - uteslutas.

Egna erfarenheter?
Observera att jag talar om upplevelser av akustiskt framförd musik, eller opluggat, som di kallar't numera.

Ber om ursäkt om någon störs av att posten förekommer på fler forum än detta. Syftet är att få synpunkter från många håll.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/10/16 11:32:14

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/16 :  11:41:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad tycker du själv?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/10/16 :  12:00:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag har ju skrivit om mina iakttagelser (såhär långt).
Nu vill jag ha era tankar i spörsmålet.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2010/10/17 :  11:43:17  Show Profile Send Smackman a Private Message
Det där e lite klurigt ..Jag tror det beror lite på vilken väg man tar med sin anläggning .
Tex använder man Amplefix , Bladius thor som förstärkare och vill att halvdana Hårdrocksskivor ska sjunga så blir man besviken .

Kör man samma anläggning med Tex Mcintosh MA 6900 eller Shanling A-3000 vilka i mitt tycke låter liknande så fungerar det bra där ;)

Dock så blir det ofta en lite kompromiss om än så liten beroende på vilken musiksmak som föredras .

Att vissa skivor passar vissa anöäggningar som hand i handsken kan man tyvär inte komma åt verkar det som .

Min syn på det hela ialf


Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/10/17 :  18:43:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du kan ju aldrig göra något bättre eftersom du, eller snarare elektroniken, inte vet hur det ska göras för att bli "bra". Det går ju alltid att vrida upp/ner bas/diskant för att i viss mån kompensera för sådana brister, men söndermastrad musik kommer ju alltid att vara söndermastrad.
Tänk lite "Michael Jacksons näsa". Du kan (kunde) ju inte få tillbaka hans originalnäsa för den hade ju kirurgen slängt redan ...

Edited by - soundbrigade on 2010/10/17 18:44:59
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/17 :  19:56:05  Show Profile Send huzze a Private Message
Bristerna framträder tydligare. Känns inte som det alltid skulle vara negativt.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2010/10/17 :  20:08:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker det är lite olika,

sådana som är gjorda för radiolyssning - dvs all bas & diskant bortskuren och allt i centrum som i mono - de låter precis så i vilket system som helst. Man gäspar och byter ganska snabt.

De som egentligen är OK förutom att de är söndermastrade går inte att lyssna på i mer än 30 sek i ett bra system och några minuter i bilen men i köksradion funkar det OK (men aldrig bra)

De som bara är krokiga av något skäl kan vara hur bra som helst eller så retar man sig på något så man slutar lyssna på musiken och bara hör det trasiga. Jag har ett gäng sådana som jag aldrig spelar.

Sedan finns den luriga kategorin - De som låter urk i ett system men senare visar sig vara bra när man byter till ett bättre. Jag har flera sådana upplevelser.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/10/17 :  20:21:44  Show Profile Send sopwith a Private Message
aaahh, nu ska jag bara vänta lite till så blir min gamla ståendes oinkopplade osäljbara Yamaha GE-3 EQ het igen..
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/10/18 :  14:10:01  Show Profile Send JonasY a Private Message
Jag har upplevt samma sak. Kan det bero på att man har trott att det låtit illa tidigare pga att högtalarna färgade ljudet? För jag upplever samma fenomen med farsans högtalare, mycket känsliga för "dåliga" inspelningar. De är inte dåliga men färgar antagligen ljudet en hel del.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/10/21 :  09:51:04  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Mina erfarenheter:
Musiksmaken och skivsamlingen är helt avgörande för vilka grejor som låter "bättre" än andra, detta gäller särskilt högtalare.
Sedan beror det ju en del på vilka ekonomiska nivåer man diskuterar, skillnaderna blir ju större ju längre ner på skalan man befinner sig.
Signalkällan - Bättre/dyrare är alltid bättre, fast det finns ju såklart bättre på olika sätt, tex. vinyl v/s CD.
Förstärkning - Mer kraft är oftast bättre, även här finns det ju olika lösningar. tex. rör v/s Klass-D osv. I mitt fall har jag hittat rätt förhållanden pris/prestanda: PA-slutsteg!
Högtalare - Det är här det händer! Olika högtalare lirar olika musik olika bra oavsett prisklass.
Jag har lyssnat på ganska billiga högtalare från bla. Monitor Audio och B&W som spelar soft Jazz och Visa helt underbart, men Rock och Metal faller helt platt till marken. Samma skivor låter tvärtom genom tex. ett par stora Klipsch-golvare för tredubbla priset. Byter man sedan till tex. ett par Audiovektor i samma prisklass så är man tillbaka i en värld där Rock låter trist och Visa/Jazz låter riktigt bra...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/10/21 :  11:55:14  Show Profile Send Sundström a Private Message
Nyligen har jag fått till mer djup, kortare efterklang och högre dynamik i basen (pga nytt rum). Då blev ju all musik roligare att lyssna på. Jag klarar även sämre inspelningar bättre, kanske för att det blir tydligare vad som är fel/billigt gjort och sedan bortser jag från det.
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2010/10/21 :  14:36:20  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag uppgraderade från en Marantz PM11S1 till Hegel P4MkII+H4SE och allt låter bättre, speciellt de dåliga inspelningarna, (jag ska erkänna att jag blev lite förvånad)...t.o.m. de som jag klassade som icke lyssningsbara är bra nu :-)

www.minhembio.com/Andreas63

Edited by - Andreas63 on 2010/10/21 14:36:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000