HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Luftspray/Tryckluft i Hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kent W
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/10/18 :  20:52:54  Show Profile Send Kent W a Private Message
Brukar ni som är medlemmar här "dammsuga" förstärkare eller CD-spelare för att få bort damm som samlats i apparaterna? Jag har t.ex. en NAD C320BEE som jag aldrig gjort det på och har på senare tid tänkt att jag kanske borde göra det.

Fråga (1) Hur mycket damm brukar samlas i förstärkare på en 4-5 år, ni som har öppnat?
Fråga (2) Vad är rekommenderat att använda, ange gärna en bra burk för Hifi.
Fråga (3) Är det någon fara att inte bry sig om att rengöra, finns någon negativ påverkan på utrustningen eller på ljudet?

Hifi: Pioneer A-70, Pioneer PD-50, Rega P3-24 med Goldring 2300. Pioneer CT-W208R, NAD AM/FM Stereo Tuner 4020A, Audio tronic CM3, QED Performance Audio Cable 1, Argon 5055, Heed Audio Canamp, Sennheiser HD600, AKG K701

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/18 :  21:20:46  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag har använt dammsugaren med möbelborste eller smalt munstycke. De är i plast och riskerar egentligen ingenting så länge man är försiktig och inte har apparaterna kopplade till väggen/jord. På egen risk förvisso, men det ska vara bra trångt om det ska motivera en tryckluftsburk. Bättre suga upp det än sprida runt det.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/10/18 21:21:30
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/10/18 :  21:25:38  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Som rutinerad IT-räv kan jag meddela att du levt i villfarelse huzze...

Inget, jag menar INGET, generar lika mycket statisk elektricitet som en dammsugare och det är ingen bra kombo med SMD-komponenter...
Grattis, o köp en Triss-lott!

Nä, tryckluft på burk är betydligt bättre, vanlig tryckluft funkar också, men risken finns att oljerester kan komma med om man oroas av sådant. (Via kompressorn alltså)

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2010/10/18 :  21:30:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Minst 15kg tryck ska det vara.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kent W
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/10/18 :  21:33:22  Show Profile Send Kent W a Private Message
Tryckluft på burk, ja. Finns det något som du kan rekommendera rakt av? Jag har sökt lite men bara fått upp för bilar och sådant. Vad använder du?

Är luftspray och truckluft exakt samma sak?

Hifi: Pioneer A-70, Pioneer PD-50, Rega P3-24 med Goldring 2300. Pioneer CT-W208R, NAD AM/FM Stereo Tuner 4020A, Audio tronic CM3, QED Performance Audio Cable 1, Argon 5055, Heed Audio Canamp, Sennheiser HD600, AKG K701

Edited by - Kent W on 2010/10/18 21:35:01
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/18 :  21:37:14  Show Profile Send huzze a Private Message


Nu har jag iofs bara dammsugit digitalboxen (som ju är lo-end, lo-care och den fungerade bättre efteråt) samt 70-talsstärkare.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/10/18 :  22:24:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message


Jag vet inte var man hittar enklast, men Fultema har i alla fall.
Sök på deras sajt:
Tryckluftspray

Den kostar iofs rätt mycket, 99:- för en burk luft?
Tror de flesta fotoaffärer har också och de brukar inte vara dyrare iaf.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/10/19 :  06:59:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Dammsugare är big NO-NO, dessutom kan den förstöra dina fläktar.

Jag har använt biltemas luftspray med godkänt resultat.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2010/10/19 :  08:32:13  Show Profile Send Nagra a Private Message
Kört feltemas luft på burk, fungerar bra.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/10/19 :  08:33:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag säger inte att Dammsugare är OK, men jag blir lite nyfiken...och ställer några kanske naiva frågor..

- Var uppstår laddningen?
- Varför hjälper det inte med plastmunstycke?
- Om man jordar både sugaren och apparaten?
- Centraldammsugare?


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/19 :  09:19:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Laddningen uppstår av friktionen mellan luft och plast. Jfr friktion luft mot luft = åska.
Plast isolerar effektivt och statisk elektricitet blir därför ett problem med plastprodukter.

Exempel på ställen där detta kan ställa till problem är plastindustri där utrustningen måste jordas och vara gjord av ledande material. Jag har sett effekten av detta en gång på Borealis i Stenungsund där plåtväggarna i en hel våning blåstes ut av en dammexplosion i polyetendamm. Orsaken var att jordledningen lossnat på ett ställe. Ett annat exempel är slamsugning av brandfarliga vätskor. De (klass 1) bilar som suger sånt har jordning som ansluts till lämpligt ställe. I raffinaderier är utrustningen jordad i behållare och annat. Osv, osv...

http://en.wikipedia.org/wiki/Static_electricity

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/10/19 :  11:43:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Bernt nu tror jag nog att du tar något fel här.

"Jfr friktion luft mot luft = åska"

Det är skillnaden i laddningar som ger blixtar och efter det åska. Har inte med friktionen att göra utan det är skillnaden mellan positiva joner och negativa som genererar en blixt.mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/10/19 11:53:32
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/19 :  13:03:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Självklart är det skillnad i potential, men fundera ett ögonblick på vad som orsakade skillnaden i potential. Det blir inte såna skillnader utan anledning. I åskmoln finns upp- och nedåtvindar som möts och det hela bildar en gigantisk statisk generator Man brukar kalla det för en "cell" har jag för mig.

Uttryckte mig kanske alltför förenklat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/10/19 :  13:24:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja för att bara säga att luft mot luft resulterar i åska är ju att uttrycka det knepigt. Det är ju skillnaderna i lufttryck som när de blir för stora genererar en blixt.
Därav varför vi sällan får den typen av oväder som finns i Mexicanska golfen eller i tropikerna.
MvhKristofer
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/10/19 :  13:39:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Men om det är luft mot luft, varför går det då bra med luft på burk? Luftstråle in eller ut spelar väl mindre roll..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/10/19 :  13:47:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Då tar vi det igen; det beror på lufttrycket.Som ökar vid högre temperaturer och minskar vid temperaturfall. mvhKristofer
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/10/19 :  14:01:22  Show Profile Send Joda a Private Message
Luft på burk är inte "vanlig" luft. För det finns ingen komprimerad luft på burk som skulle räcka.
Oftast är det någon form av ädelgas i flytande form.

När det gäller åska så är lufttryck bara en bidragande faktor som finns där.
Hemligheten är att de laddade jonerna (eller elektronerna) måste transporteras åt ena eller andra hållet.
Antingen smuts och annat som stiger upp från staden eller hagel, snö, regn och kristaller som åker nedåt.

Skillnaden i temperatur som uppstår är också en utmärks isolator vilket hjälper laddningen att bibehållas.
Skapar också väldiga omfördelningar när ångrik luft trycks upp i den kalla atmosfären vilket gör att man ofta får väldig åska när det haglar.
Några av de otäckaste åskväder har kommit från hagel. I bland på bara några minuter. En blixt var så stark att man hörde blixten. Du kan gissa att åskan hördes den med. Under en halv sekund senare.

Vindar som Bernt sa innehåller oftast lite olika sammansättning som drar med joner hit och dit vilket också skapar laddning.

Tänk på en Van de Graaff generator där man transporterar elektroner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Van_de_Graaff_generator

Jag såg för länge sen där man byggt en proof of concept maskin som genererade laddning från en vattenstråle som agerade regn.

Var länge sen jag läste på om åska så har nog glömt en del. Intressant ämne är det iaf.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/10/19 :  15:15:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Okej, då ska man alltså inte ha finelektroniken ute när det är oväder....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2010/10/19 :  20:35:01  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Till att börja med:
quote:
Fultema... feltema...

SBS, mer än något annat!


Jag är förvånad över hur mycket folk har glömt från fysiklektionerna i grundskolan.

quote:
Magils:
Men om det är luft mot luft, varför går det då bra med luft på burk? Luftstråle in eller ut spelar väl mindre roll..

I teorin spelar det ingen roll.
Men har du redan glömt bort vad Bernt skrev? "Laddningen uppstår av friktionen mellan luft och plast. Jfr friktion luft mot luft = åska. Plast isolerar effektivt och statisk elektricitet blir därför ett problem med plastprodukter.

När du blåser ur flaskan blir luften visserligen något uppladdad (men väldigt lite), men den ersätts kontinuerligt av ny luft. Den lilla plastbit som finns i flaskans ventil går inte att jämföra med den långa plastslangen på en dammsugare som dessutom kontinuerligt laddar upp sig så länge den är igång. Eftersom plasten normalt är isolerande ackumuleras laddningen i slangen och kan förr eller senare skada elektroniken.
På mitt jobb hade vi dammsugarslangar kopplade mellan en monteringsrobot och centraldamsugaren som genererade över en million volt. (När vi väl upptäckte det byttes de ut illa kvickt)

Man kan använda en dammsugare för att dammsuga elektroniken, men då måste man se till att den delen man stoppar ner i elektroniken är av metall eller elektriskt ledande plast, samt att både den och chassit/jorden på elektroniken är jordade i samma punkt. På mitt jobb finns det dammsugarslangar specialtillverkade för att vara elektriskt ledande för att sänka den statiska elektriciteten, men dessa har ändå extrajordade munstycken i metall för att skydda kretskortetn.


quote:
whiskyman:
Det är ju skillnaderna i lufttryck som när de blir för stora genererar en blixt.

Nu fantiserar du i alla fall... Om det skulle stämma skulle vi ha gott om blixtar i tryckluften när vi pumpar bildäck och cykeldäck.
quote:
Då tar vi det igen; det beror på lufttrycket.Som ökar vid högre temperaturer och minskar vid temperaturfall.
Vilket inte heller stämmer överrens med verkligheten. Vi har ofta högtryck över 1030mBar mitt i smällkalla vintern -20°C och lågtryck under 990mBar på sommaren när det är +20°.

Högtrycken och lågtrycken skapar vindar. När rätt typ av vindar (med rätt typ av innehåll) möts uppstår friktion som skapar de positiva och negativa jonerna. Dessa transporteras av vindarna åt olika håll, vilken bygger upp den statiska elektriciteten som finns i åskmolnen.

De här "rätta" förhållandena uppstår i dammsugarslangar, och ger upphov till statiska elektriska fält.


quote:
Joda:
Luft på burk är inte "vanlig" luft. För det finns ingen komprimerad luft på burk som skulle räcka.
Oftast är det någon form av ädelgas i flytande form.

Inte ädelgas (kräver för högt tryck för att förvaras i flytande form).
Tryckluft-på-burk som Biltema säljer är R134a, samma gas som för närvarande används som köldmedium i AC-system på bilar. Det krävs inte speciellt många Bar för att gasen ska övergå i flytande form (som propan och butan, betydligt lägre tryck än CO2). Den är ogiftig, inte eldfarlig, men absolut inte miljövälnig. Den motsvarar över 1000 CO2-ekvivalenter. Alltså, en burk på 400g innehåller växthusgaser motsvarande nästan ett havt ton fossil koldioxid.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/10/19 :  21:01:25  Show Profile Send Joda a Private Message
Läste på burken som vi använt på jobbet där det stod ren komprimerad ädelgas (specificerades dock inte vilken).
Antog (kanske lite klumpigt) att detta var vanligt.

Vi har också CO2 på tank som förs över i små burkar. Är dock ganska jobbigt då man måste ha burken fryst för att få i någon mängd över huvud taget.
Sen håller dom aldrig tätt och packningarna är ett skämt. Portabelt iaf.

Kompressorn har en förmåga att samla vatten. Ofta stora mängder. Sist någon tömde den var det säkert två drickaburkar rostigt vatten i den.
Vattenavskiljaren blir full rätt fort.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2010/10/20 :  01:27:28  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
R134a är ganska inert så länge man har temperaturer under flera hundra grader, så i det avseendet skulle man nu kunna kalla den för "ädel": den tränger undan syre så oxidationen minskar.
Men står det Ädelgas på burken kan det nog också vara det. Skulle gissa på Argon i det läget, den är väl enklast att framställa.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/10/20 :  08:27:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Gaffa: Väligt avancerad grundskola du gick i , men då förstår även en obildad ..... med dåligt minne, som jag.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/10/20 :  09:20:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Varning! Helt Off Topic!!!!

quote:
SBS, mer än något annat!



Vad menas med SBS?
Skit Bakom Spakarna
Small Business Server
Same BullShit
Shaken Baby Syndrome
Svenskt ByggStål
Sick Building Syndrome

Eller vad???

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2010/10/20 :  17:22:55  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
AlfaGTV... Första alternativet.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/20 :  18:09:17  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
I snickerier är det helt omöjligt att ha ledningssystemet för spånsugen i plast av nämnda orsaker, att statisk elektricitet laddas upp med risk för mycket farliga dammexplosioner.
Så det brukar vara spirorör av metall där, dessutom jordade på lämpliga punkter.

Jag har dammsugit både datorer och elektronik, typ förstärkare och sånt en massa gånger i mitt liv, och än har inget pajat, ta i trä.
Men jag håller med om det tveksamma i att använda dammsugaren, även om jag själv inte tänkt så långt.
Hade jag en stärkare med prislapp på många tusentals kronor kom saken nog i ett annat läge.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/10/20 18:10:20
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000