HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sprängt baselement B&W Nautilus 802 *lagat*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2010/10/18 :  13:19:18  Show Profile Send Johan G a Private Message
Jag har lyckats med konststycket att förstöra ett av fyra element i mina B&W högtalare. Det skrapar och låter enormt dåligt helt enkelt. Om jag gör en ockulär besiktning på elementet så är det vad jag kan se inte skadat på något sätt.

I min felsökning för att klura ut var problemet ligger har jag:

-Kastat om högtalarkablarna (H->V). Samma oljud från samma element.
-Bytt utgång på förstärkarn (H->V). Samma oljud från samma element.
-Skruvat ur och bytt plats på baselementen (nedre mot det övre). (oljudet följer fortfarande med elementet).

Jag är m.a.o rätt säker på att det inte är förstärkaren, högtalarkablarna eller delningsfiltret.

Nu till mitt problem/frågeställning. Är det någon av Er som har erfarenhet av något liknande? Jag har varit i kontakt med LN högtalarservice men de ville i princip inte ta i elementet med tång. Enligt Hifiklubben är det typ bara att köpa ett nytt (de håller på att ta fram ett pris). Jag kan väll inte vara den enda i världen som lyckats ha så kul att ena elementet givit upp...

Tacksam för hjälp // Johan

Edited by - Johan G on 2010/11/01 16:22:07

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/18 :  13:27:41  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Det skrapar och låter enormt dåligt helt enkelt. Om jag gör en ockulär besiktning på elementet så är det vad jag kan se inte skadat på något sätt.

Jag tänker: Bränd talspole ...

Kolla så du inte har likspänning på förstärkarens utgång (max ett eller något tiotal millivolt ska det vara)
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/10/18 :  14:26:48  Show Profile Send mangs a Private Message
Kan även vara en skev talspole om du har tur. Om du testar försiktigt att trycka in konen lite snett från olika håll, upptäcker du då att den låter fint i ett visst läge finns riska att det är detta som skett. Detta går ofta att fixa genom att skära av dammkåpan och sedan pressa ned något smalt mellan kon och talspole nere vid magneten så att du tvingar tillbaka konen och talspolen i rätt position.
Du har ju inte mycket att förlora i alla fall. Det som är surt är at tdet tar lång tid att fixera konen i sin nya position, ibland veckor. Detat kan dock påskyndas genom att med milt våld trycka den åt rätt håll lite då och då.

Notera att jag inte tar något som helst ansvar at tdetta fungerar för dig.
Jag har själv provat detta med 3 olika 12" element och i två av fallen försvann felet helt för att i tredje fallet komam tillbaka när jag spelat för starkt och länge efter en tid.
Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2010/10/19 :  15:57:11  Show Profile Send Johan G a Private Message
Tack skall Ni ha för tipsen! Det är nog förmodligen talspolen som fått sätta livet till.

Skall absolut försöka genomföra en sådan kontroll som du, Mickel-mackel, föreslår.

Det slutade iaf med att jag beställde ett nytt element då det inte var så himla dyrt, 3200 kr exkl frakt från England. Ganska överkomligt ändå tyckte jag varför en hobbyreparation med osäkert utfall inte kommer ske.

Men man vet aldrig vad som sker under influensen av alkohol en regnig fredagkväll Då kanske Morakniven åker fram och det gamla elementet får bekänna färg!

// Johan
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/19 :  15:59:39  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag gissar på att elementet bottnat och talspolen blivit tillknycklad.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/19 :  16:13:25  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Mja...

Jag skulle nästan påstå att det element eller åtminstone färdiga högtalare där talspolen kan bottna är felkonstruerat.

Edit:
Tror jag! är det kanske bäst att tillägga.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/10/19 18:40:56
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/19 :  18:46:08  Show Profile Send huzze a Private Message
Med tillräckligt strömstark förstärkare, så går det. Har hört det kläppande ljudet när det eldats på friskt några gånger, talspolen slår i magneten...
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/10/19 :  20:10:37  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag hade tidigare ett par Mirage M-5, de har 2x6,5" basar och rekommenderad förstärkareffekt max 250 W. När jag hade dem kopplade till mitt slutsteg på 2x400 W lyckades jag knäcka talspolarna i alla fyra basarna samtidigt.
Det var dock inte när jag spelade musik utan när jag såg på film, närmare bestämt när The Matrix och scenen när helikoptern kraschar i skyskrapan, riktigt högt.
Förklaringen jag fick om vad som hänt var att förstärkaren driver konerna ut så långt att de får en väldig fart tillbaka och slår talspolarna i magneterna och blir stukade. Skrapade gjorde det i alla fall, och det fick bli fyra nya basar.

Med tanke på klassen på dina högtalare Johan så tror jag det är rätt beslut att köpa ett nytt element till det priset.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2010/10/20 :  21:00:39  Show Profile Send Nagra a Private Message
Johan G: Posta gärna lite bilder på operationen, intressant och se om inte annat.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/20 :  21:39:38  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Förklaringen jag fick om vad som hänt var att förstärkaren driver konerna ut så långt att de får en väldig fart tillbaka och slår talspolarna i magneterna och blir stukade
Det köper inte jag. Förstärkaren kontrollerar konen i båda riktningarna, speciellt ett stort och starkt steg. Kan stärkaren skicka ut konen för långt, så kan den även dra tillbaka den för långt...
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2010/10/20 :  22:28:55  Show Profile Send BosseBula a Private Message
När konen är på väg tillbaka är det väl förstärkarens dämpfaktor som avgör om den klarar att dämpa tillräckligt? Eller har jag missförstått?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/20 :  22:52:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Dålig dämpfaktor försämrar konens accelerationsmöjlighet lika mycket som dess inbromsning.
Ja det är ju strikt talat acceleration även när den bromsar in.

Men högtalarelement har jag för mig kan vara lite olika konstruerade beroende på användningsområde (sluten låda, basreflex osv).
Antingen ligger talspolen hela tiden i magnetfältet eller så lämnar talspolen en del av magnetfältet vid längsta slaglängden.

Ehhh, sånt här tror jag Ingvar eller Petter eller någon annan är betydligt mer lämpade att reda ut.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/10/20 :  23:52:52  Show Profile Send svanbo a Private Message
Johan G: Lite halvt OT vill jag bara flika in att jag är grymt imponerad av din extremt noggranna felsökning som föregick denna post! De flesta skulle nog nöja sig med "elementet låter skit, alltså är det paj". Mer såna här poster åt folket! Men självklart trist att elementet är paj
Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2010/10/21 :  22:20:08  Show Profile Send Johan G a Private Message
Skapligt logiska förklaringar på vad som kan ha hänt tycker jag! Tack för dem även om de inte alltid är överens. Men då jag inte har någon bättre förklring/teori själv så håller jag tyst och tackar Er för att ni orkat kommentera det hela!

Jag skall försöka hålla Er uppdaterade med bilder. Vad är väll en tråd på forat utan en bild?!?!

Svanbo, visst är det trist men wtf. Det kunde ha varit värre. Se på Erik (Mirage), han blåste ju alla fyra elementen. Erkänner dock att jag är lite lättad över att det inte är förstärkaren som är krallig. Jag har inte mätt upp den skall erkännas ännu (vet heller inte om det går att mäta på det där sättet då det är en digital förstärkare ala TacT). Skall sanningen fram så är man ju egentligen tvungen att göra en sådan felsökning innan man kan konstatera vart felet ligger. Kul iaf att du uppskattade mitt "slit" .

Här kommer lite bilder:

Det närmaste de här högtalarna kommer rock n roll just nu är spritflaskorna som står strax till höger om högtalarna (syns dock inte på bilderna!)

Grymma kablar innuti? Känns ju rätt så himla 80 000:- /par... *suck*

The broken one.....

To be continued....
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/21 :  22:36:02  Show Profile Send huzze a Private Message
Kan som kuriosa nämna att det en gång kom in en kund med en Cerwin-Vega bas som var "trasig". Den hade spelats så högt och med sån effekt att värmen i talspolen till slut fick den att "smälta" ihop med magneten. I det "innersta läget". Då vi skickade iväg C-V-basar för omkoning då och då, så brukar vi känna till de vanligaste anledningarna, men den här var ny.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/21 :  23:02:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Även med en digital förstärkare borde du kunna mäta utan problem med en vanlig multimeter.
Koppla in en högtalare, så du har last, annars kanske den beter sig konstigt.
Ingen insignal => tyst => noll volt ut från stärkaren.

Sätt multimetern på DC-mätning och mät.
Är det en likströmsoffset så blir det inget ljud från högtalaren men konen står ut (eller in) en liten bit (men stilla) medan talspolen värms upp av strömmen som går där.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/10/22 :  08:13:01  Show Profile Send mangs a Private Message
Även jag skulle börja titta lite på förstärkaren här, normalt sett skall inte ett högtalarelement bara lägga av om man inte har spelat riktigt högt eller om förstärkaren klippt. Vet du med dig att detta kan ha hänt när du spelade för starkt någon gång?

Vet inte vilken Tact du kör men om det är med rumskorrigering EQ så skall man vara väldigt försiktigt om man satt toppar på vissa frekvenser då man vi d höga nivåer och råkar träffa dessa frekvenser sätter både förstärkare och högtalare på prov.
Lycka till och kul med bilder!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/10/22 :  10:13:09  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Tillhandahåller inte B&W omkoningssatser?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2010/10/22 :  17:20:47  Show Profile Send Nagra a Private Message
Mangs: tänkte på samma sak 802 ska ju tåla ganska mycket och att det krävs lite av förstärkarn för att driva dessa. En förstärkare som klipper kan ju ge skador

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2010/10/23 :  14:06:34  Show Profile Send Johan G a Private Message
Mickel-mackel, Mangs: Jag skall absolut försöka få till en mätning om det nu är möjligt. Förstärkaren är som sagt av märket TacT och av modell MK II. Ingen rumskompensering på den modellen. Har mig veterligen inte spelat högre än normalt (max volym satt till 86,6 enligt förstärkarens skala. 100 är max).

Det känns som om problemet "smugit" sig på varför det känns oroväckande nödvändigt med en kontrollmätning av förstärkaren.
Först trodde jag nog att det bara skorrade lite extra i Diana Kralls ståbasists kontrabas hehehe....

Erik A: Vet inte om B&W tillhandahåller sådana kit. Om dem nu gör det har jag ingen aning om vem som renoverar dem. Hifiklubben vet inte, LN (som jag nämner tidigare i tråden) har heller ingen aning.

Tack återingen för värdefull information!

Mvh // J

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/23 :  14:36:57  Show Profile Send bibl a Private Message
HiFikit konar ju om element åt folk (i alla fall gamla Carlsson element) så kan du bara få tag på en sats så borde de kunna göra jobbet åt dig om inte annat.
Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2010/10/26 :  15:54:40  Show Profile Send Johan G a Private Message
Tack för tipset bibi!

Jag blev under dagen meddelad att ett sprillans nytt baselement anlänt och att det nu ligger på Hifiklubben i Karlstad och väntar på mig (det landade på 3458:-). På lördag bär det m.a.o av till 054-området för att hämta elementet. Ni kan ju typ fundera över vad jag kommer pyssla med under lördagskvällen....

Jo, det blir nog montering, försök till uppmätning av konstiga likströmmar och därefter provspelning om mätningarna inte visar på att det är massa döingar med i ledningarna.

Väl mött // Johan

Ps. Uppdatering m. bilder från upppackning, montering av element etc samt diverse reflektioner över ljudet/oljudet kommer förmodligen under lördagskvällen! ds
Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2010/11/01 :  16:16:32  Show Profile Send Johan G a Private Message
Nu är det fixat! Efter 3458 spenderade kr låter det bra igen.
Har ännu inte fått till en provmätning men har åtminstone studerat förutsättningarna för att lyckas få till en kontrollmätning! Må herren.....!

Mvh // Han som återigen kan dejta Alison Krauss!
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/01 :  17:24:09  Show Profile Send huzze a Private Message
Kommer du att slakta det gamla elementet eller blir det väggprydnad?
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2010/11/01 :  19:40:37  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Har själv blivit tvungen att byta ut 2st baselement på mina 802 Nautilus när jag ägde sådana.Det var just talspolen som hade fått sig en törn pga att förstärkaren skickat ut likström.Jag skulle absolut kolla upp förstärkaren ordentligt så att felet inte ligger där.

Får annars gratulera till ett bra pris på baselementet som jag vill minnas kostade runt det dubbla när jag köpte nya. !

Misstänker också att det är en Tact Millennium MK2 du har vilket även det är en förstärkare jag har haft (dock i moddad MK3 version), dock hade jag inte 802:orna då men jag har hört att dom ska spela riktigt bra ihop.

Så jag önskar dig mycket nöje framöver med den kombon!

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2010/11/05 :  18:50:52  Show Profile Send Johan G a Private Message
quote:
Kommer du att slakta det gamla elementet eller blir det väggprydnad?

Funderar på att det skall få bli ett intimpiercingsmycke . Just nu ligger det bredvid mig i en kartong.
Vet inte om jag kommer bli så mycket klokare av en slakt. Men man vet aldrig .

Hrk. Din erfarenhet lät ju inge vidare kul! Kul att jag för en gångs skull kan ha tur i oturen (priset i åtanke)! Jo, det är en TacT MK2 vilken jag är hemskt nöjd med både design- och ljudmässigt.

Tänkte även jag skulle passa på att delge Er att jag äntligen fått till en mätning. Den påvisar faktiskt inga konstiga likströmmar vilket gör att jag helt enkelt har knäckt ett baselement med äkta kärlek . Infected Mushrooms på våldsamt hög "demo-fylle"-nivå kan knäcka även den bäste hehehe....

Tack för Er hjälp och tips!

Edited by - Johan G on 2010/11/06 09:45:05
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000