Author |
Topic  |
|
emanuelgbg
Member

743 Posts |
Posted - 2010/11/26 : 14:33:05
|
Är lite stiltje här inne på forumet tycker jag. Höstdeppiga allihopa?
Vet inte om detta är något som alls kan få lite fart men vad finns för tankar om rubriken? Är det nödvändigt på en bra konstruktion? Varför har vissa märken detta? Kan det vara dynamikbegränsande eller är det faktiskt possitivt för ljudet? Ger det lägre distrotion?
Nu pratar jag främst om skyddkretsar som NADs "soft clipping" el liknande. Yamaha har det liksom Cambridge, Hegel.. listan kan säkert göras lång. |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2010/11/26 : 16:01:06
|
Höstdeppigt? Nä vinterdeppigt fy f-n vad kallt det är.  NADS "soft clipping" är endast 2 dioder vända åt varsitt håll förspända med varsitt tröskelmotstånd mao en dynamikbegränsare. En mycket gammal lösning för störningsbegränsning i bla radiomottagare för AM. Rena katastrofen för våra ändamål. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2010/11/26 16:02:25 |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2010/11/26 : 16:08:28
|
Om jag minns rätt rekommederar NAD själva att man har det avstängt om man inte tänker leka disco och riva kåken. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/11/26 : 16:27:16
|
Det är därför den har en brytare, så att vi förståndiga kan vara utan. |
 |
|
emanuelgbg
Member

743 Posts |
Posted - 2010/11/26 : 19:22:15
|
Jo NAD är ju omtänksamma och låter oss välja! =)
SÅ generellt används sådana här kretsar för att inte förstärkaren skall klippa och de ÄR dåliga för bra återgivning!?
|
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/11/26 : 19:40:26
|
Men även finare stärkare har ju kortslutningsskydd. Hur påverkar de signalvägen? |
 |
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts |
Posted - 2010/11/26 : 19:54:45
|
Huruvida de ar bra eller daliga for ljudatergivning, beror val pa hur de ar konstruerade? |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
 |
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2010/11/29 : 12:44:43
|
En riktig dålig version tycker jag Technish sk New Class AA var. Judet i dom förstärkarna på 80-talet var riktigt platt o trist. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2010/11/29 : 13:03:59
|
Jo men det var ju inte skyddskretsar. De parkörde en klass A och en klass B förstärkare på nåt mystiskt vis. Sen kallade reklamavdelningen hopkoket för klass AA.   
För övrigt tycker jag att en skyddskrets mot DC på utgången av en trisseförstärkare kan vara vettigt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2010/11/29 : 14:16:04
|
Nja, såvitt jag minns lät inte Technics dåligt, visserligen saknades det lite detaljer och dynamik ibland men apparaterna fungerar än idag, trots att märket försvann för längesedan. Det finns väl gott om marknadsavdelningar som trollar fram diamanter ur vilken vanlig träkäpp som helst . En skyddskrets idag är väl till för att skydda förstärkaren primärt innan något internt rasar, typ en biostärkare på 6 kilo med 7x130 watt...., jämför med en momentbegränsare i bilen, den finns där utan att märkas men när det är som mest kul griper den in och bromsar ner. |
 |
|
emanuelgbg
Member

743 Posts |
Posted - 2010/11/29 : 14:27:59
|
Att bara säga skyddskretsar kanske var lite fel.. äpplen o päron är ju inte samma sak.
Jag kan förstå varför skyddskretsar finns, speciellt på lite billigare förstärkare där strömförsörjnigen är lite mindre för att få ner kostnaderna. DC begränsare liksom kortslutningsskydd, är det saker som kan byggas in utan att ha dynamikbegränsade effekter?
Jag vet att HiFi Musiks kuber inte är så poppis här men går det att säga att förstärkare som begränsar effeken under 4Ohm såsom ex Yamaha och Marantz här http://www.hifi-musik.se/anslagstavlan/HM1010_kubmatningar.pdf Inte är så lämpliga för lågomiga högtalare? Dynamiken borde iaf hämmas rätt rejält. |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2010/11/29 : 15:11:10
|
Levinson har det på flera av sina slutsteg så det finns dom som justerar dom lite väl ambitiöst även i det högre prissegmentet. Eller är de bara rädda för att bli stämda??
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
Topic  |
|