Jag har vintage förstärkare och högtalare med fjäderbelastade högtalarterminaler. För att få en banankontakt/kabelpinne i terminalerna med grövre högtalarkabel så hittar jag bara Svalanders variant; http://www.svalander.se/shoppen/kabelpinnar.htm
Min undran är om det finns några andra tillverkare som gör liknande eller finns bara Svalander? Vad har ni för lösningar som passar?
Ingen aning, därför jag frågar i ett forum. För att få kött på benen innan jag köper de enda jag har hittat för tillfället. Sedan kan det finnas varianter som kanske är en slant billigare!? Kanske är så att någon har huvudet på skaft och hittat en annan lösning som jag eller någon annan inte har tänkt på!?
När jag köpte högtalarkabel till landet förra året, så skulle det vara pins i ena änden för att passa i klämlisten på Sentecstärkare från 70-talet och spadar i andra för B&W CM-1. Nu är Sentec borta och jag kör med bananer till en modern stärkare. Lösningen? Jag köpte dessa.
EDIT: Svalanders kommer fungera bra. Om du kör med dem helt i metall, tänk på att isolera dem med lite tejp eller liknande, de sitter ju inte bergfast och med grövre kabel finns risken att de rör sig lite och kortsluter terminalerna. Verkar väldigt prisvärda dessutom.