Author |
Topic  |
|
hillerboy
Member

118 Posts |
Posted - 2010/10/23 : 23:38:50
|
Hej,
jag har precis packat upp mina nya System Audio Aura 30, närmare bestämt igår kväll.
Helt oinspelade möts jag av en varm och naturlig ljudbild med bra botten och lagom upplöst ljud i toppen.
Idag när jag vaknade och lyssnade var ljudet förändrat. Nu lät det plötsligt grötigt och basfattigt. (???). Är detta vanligt under inspelning? Upp till 120 h behöver dessa för att släppa.
Sedan innan äger jag ett par B&W CM1 som är drivet, upplösningen, botten, ja ALLT. Problemet är bara att vissa skivor ger mig sår i öronen för dessa är skoningslösa, de återger minsta lilla inspelningsbrist med hull och hår. Detta gör att endast ett fåtal skivor låter bra, inte bara bra utan kusligt bra.
Övriga anläggningen består av:
Förstärkare: Melody SP3 rör. Nätkabel: Acoustic Zen El Nino. CD-spelare; Original Leonardo Nätkabel: Purist Audio (Modell ?) Högtalarkabel: Analysis Plus Oval 12. Interconnects: Tara Labs Axiom.
Det är detta faktum att högtalarna måste matas med alster av klass som gör dem svåra att leva med. Jag vill kunna lyssna på hela min skivsamling utan att behöva uppsöka en öronläkare efteråt.
Någon som har någon kommentar till allt detta. |
*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se |
|
Matrixen
Member

807 Posts |
Posted - 2010/10/24 : 11:28:38
|
jag är mycket fötjust i CM1 och hade räknat med att de kräver minst 100 watt förstärkning för att kunna hantera all typ av musik?! Jag känner inte till din förstärkare, men när det står rör, så är ju i regel effekten lägre... |
 |
|
Eriken
Member

56 Posts |
Posted - 2010/10/24 : 21:13:03
|
Att det låter annorlunda när man nyss vaknat motför sent på kvällen är inget konstigt. Efter en natts sömn är kroppen utvilad och mot kvällsidan så har ju kroppen och alla sinnen blivit tröttare och utstått en del under dagen.
Själv tycker jag att det låter bäst på morgonen innan dagens buller och stress har hunnit påverka/förstöra sinnet/hörseln (kort sagt tycker jag det låter mera varmt och avrundat på kvällen och vidöppet och klart på morgonen).
|
 |
|
hillerboy
Member

118 Posts |
Posted - 2010/10/24 : 21:24:36
|
Det är inte så att min Melody SPS 3 som är ett litet kraftverk faktiskt, inte förmår driva ut eller hantera högtalarna, det är bara det att diskanten är alldeles för vass på vissa skivor. |
*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
|
|
Topic  |
|