HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Kitty, 3 vägs högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/10/30 :  00:15:55  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Här kommer lite bilder på ett högtalarbygge som jag tänkte dela med mig av och kanske inspirera någon mer till att fylla lungorna med MDF!
Konstruktionen är tänkt att bestå av MOREL element (notera nu att jag även säljer MOREL men jag har tänkt vara objektiv så någon reklamtråd blir det inte).

Förhoppningsvis blir det en bra högtalare men det är långt ifrån säkert och skulle resultatet inte leva upp till förväntningarna så får det bli ett tillskott till nyårsbrasan... eller kanske påskelden beroende på hur lång tid det tar...

- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/10/30 :  00:28:42  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Lite slaskmätningar på elementen för att bekräfta att det tilltänkta utförandet kommer att fungera.


- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/10/30 :  09:58:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Intressant! Det här ska bli kul att följa! Men borde inte tråden ligga under "Butikshyllan"?
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2010/10/30 :  10:16:32  Show Profile Send classe a Private Message
har också morel i mina högtalare fina grejor de.
petter han kanske bygger för eget bruk.

18 ska de va.
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/10/30 :  10:49:10  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Angående vilket forum jag postar under så tyckte jag en teknisk bild/bygg-tråd passade bättre här men någon får gärna korrigera mig om det är fel?
Denna högtalare och dess framtagning har ingenting gemensamt med färdiga högtalare under namnet TQaudio.

- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/10/30 :  11:01:40  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Lådan är tänkt att bli en klassisk rektangulär sak med en liten twist att mellanregistret(mid) är längst upp och diskanten mitt emellan bas och mid. Mid och diskant skall få en egen luftvolym avskärmad från basen eftersom det blir en trevägare.

En sänksåg används för att såga upp 19mm MDF, för att få lite bättre precision och mindre mätande så har sänksågens styrskena fästs tvärs och 19mm upphöjt över en bordsyta vilket innebär att man skjuter in arbetsstycket under styrskenan istället för att lägga styrskenan ovanpå arbetsstycket.


- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/10/30 :  15:31:07  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
En dammsugare är inte fel vid sågning och fräsning. Den här är en trevlig maskin som fungerat bra hittills, dustex40. Att ha ett masinkuttag som startar och stannar dammmsugaren är väldigt smidigt. Lång slang är en annan bra egenskap hos denna.


- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/10/30 :  15:46:13  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
För basen är en CAW938 tilltänkt.
Detta element har liksom många andra MOREL en talspole med stor diameter (i detta fall 75mm) och ett inverterat magnetsystem (Dynaudio har liknande utformning av element i vissa av sina modeller). Den stora talspolen bidrar till bland annat god termisk effekttålighet. Elementet är begränsat i sitt användningsområde och skall enligt mig inte köras allt för högt i frekvens men till detta bygge blir det nog utmärkt. Parametrarna är anpassade för slutna lådor.




- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/10/30 :  15:51:51  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Om vi fortsätter till mellanregister så finns här en del kandidater men CAW538 får ta jobbet.
Uppbyggnaden är lik CAW938 fast i mindre skala.




- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/10/30 :  15:56:54  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Diskanten heter CAT308 och är en softdome som ser ut såhär.


- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/10/30 :  16:16:50  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Lite surfande för inspiration om vad det kan finnas för andra högtalare med "liknande" element-bestyckning/ursprung resulterade i tex

egglestone

bild hämtad från
http://egglestonworks.com/?page_id=203

morels egna fatlady

bild hämtad från
http://www.enjoythemusic.com/high_end_2009/part2/

- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/10/30 :  18:41:24  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Flyttad till Butikshyllan....

Det här är ett intressant projekt, följer det med ett stort intresse.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/10/30 :  18:58:47  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Flyttad till Butikshyllan....
Varför?
Jag tycker det verkar som vilken DIY-bildtråd som helst.
Att killen som bygger även bygger högtalare kommersiellt hör väl inte till saken?
Det blir ju bara svårare för oss som är intresserade av att läsa just DIY-bildtrådar att hitta.
quote:
Denna högtalare och dess framtagning har ingenting gemensamt med färdiga högtalare under namnet TQaudio.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/10/30 :  19:10:55  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
opethic, den som har komersiella intressen i branschen, skall ha sina projekt på Butikshyllan, jmf, Ingvar Ahlberg.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/11/02 :  17:43:25  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Då kör vi vidare med den nyflyttade tråden, hoppas DIY-folket hittar hit.

Alla bitar till lådorna har då blivit uppsågade och det är bara en kant till mid som skall kapas i lämplig vinkel (20grader).



- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/11/02 :  17:45:56  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Dimensionskontroll av diverse delar


- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/11/02 :  17:50:00  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Första delarna att limmas ihop, sidstycke med botten. Trälim och tvingar användes.



- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/11/02 :  18:09:36  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Toppen skall limmas ihop med midens inneslutning.

Först lite uppmärkning av var mellanväggen hamnar mot toppen samt upptagning av två hål för skruvar som kommer underlätta fixering. Notera att man bör tänka igenom vilket ytskikt man tänkt sig innan man tar upp hål på lådans utsida. Som synes är hålet något förskjutet från markeringens centrumlinje, detta pga av att mötande del har 20graders vinkel.



Lite försänkning av skruvhål






- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/11/02 :  18:17:18  Show Profile Send bearwik a Private Message
Spännande projekt, vad landar det på i pengar?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/11/02 :  18:17:51  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Provmontering av topp mod mid inneslutning för att se att skruvarna inte drar bitarna snett



Fram med limmet



Nu är delarna ihoplimmade mha fixeringsskruvarna och ena kanten limmas även den


- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/11/02 :  18:39:58  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Toppen, mellanvägg och sidstycke limmas ihop



Ytterligare en del som utgör botten i midens låda förberedd med hål och skruv måttas in, vinklar är bra att följa upp ibland.



Fastdragen, innerlådan är nu komplett




- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/11/02 :  18:48:27  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Vad det landar på i pengar vet jag inte just nu. Går det som tänkt så kan jag summera projektet i slutet av tråden när allt e klart!

- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/02 :  19:24:35  Show Profile Send huzze a Private Message
Det ser så lätt ut...
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/11/03 :  18:03:58  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Här gjorde jag det iaf lätt för mig, hoppade över tvingarna och balanserade istället tyngder på tvärgående stag för limning. Funkar sålänge man sågat rakt



och såhär ser det ut när stagen är på plats


- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/11/03 :  18:09:25  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Det andra sidstycket limmas fast





överflödigt lim torkas givetvis bort medans det är blött.

- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page

TQaudio
Member

102 Posts

Posted - 2010/11/03 :  18:18:09  Show Profile  Visit TQaudio's Homepage Send TQaudio a Private Message
Midens lilla låda tätas med ett lim/fog-klet för att vara på den säkra sidan att inte någon luft läcker in från basdelen.


- TQaudio -
tillverkar högtalare mm

www.tqaudio.se
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000