HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Nytt slutsteg från Harmony Design
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2011/04/29 :  13:58:27  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Det nya slutsteget A90 börjar ta form. 2 x 50 kristallklara watt. Innovativ design i såväl låda som elektronik.

Introduktionspris för den som förhandsbeställer nu.


http://www.harmonydesign.se/index.php?sid=62&katID=6&prodID=5

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/04/29 :  14:17:31  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Intressant. Men lådan verkar inte färdig än?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2011/04/29 :  14:46:16  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Lådan är ritad till 95%. Det är lite håltagning på våningsplanet inuti som saknas. Vi har just börjat att tillverka de olika delarna till lådan. Det är en ganska omfattande historia att sätta igång en helt ny produktion eftersom det är många leverantörer och olika moment som är inblandade.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/04/29 :  15:50:47  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Tänkte mest på att på denna bilden så ser inte designen på lådan så innovativ ut.



Men det är kanske inuti som innovationen finns?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2011/04/29 :  15:56:05  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Du har rätt, det är verkligen en klassisk design, men det är helt annorlunda inuti.

Jag hade först tänkt att bara ha en kylfläns på ena sidan med lite längre flänsar, men så tänkte jag att det är nog skulle vara en del som skulle komma med synpunkter. Dessutom så skulle taket bli annorlunda och knepigare att tillverka med bara en kylare, så invägt i det så är den extra kostnaden för två kylare väldigt liten. Dessutom blir kylningen bättre.
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2011/04/29 :  17:17:15  Show Profile Send educk a Private Message
ren å fin design är bra tycker jag. men jag undrar hur stor är strömförsörjningen. och är den stabil för låga laster

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2011/04/29 :  17:22:50  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Peak effekten är 800W/kanal. Nätdelen fixar 2 x 50W i åtta ohm kontinuerligt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2011/04/29 :  18:49:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Peak effekten är 800W/kanal. Nätdelen fixar 2 x 50W i åtta ohm kontinuerligt.

Intressant! Jag försökte hitta lite mer om kretstopologin på er hemsida men gick bet. Kan du ge oss lite info om vad som döljer sig bakom "skalet"?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2011/05/02 :  12:45:59  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Jag brukar ligga ganska lågt med tekniska specar. Dels eftersom det finns så mycket olika idéer och dels eftersom jag inte vill skylta fullt ut med vad som döljer sig under skalet. Det är ju trots allt ljudet som räknas, även om den tekniska specen måste vara fullgod för att man skall kunna nå dit.

En viktigt faktor med A90 är att kretsdesignen är väldigt kompakt. Stor kretsdesign innebär större parasit L och C, vilket försämrar egenskaperna. Även om A90 har 70u koppar (35u är standard för många) och breda banor så är ändå kortledningarna ganska små till sin area. För att minska deras R och även deras emissioner vid hög belastning så har de gjorts så korta som möjligt. Längden ledarbana på korten i A90 där det går mycket ström, alltså matningsström och utgångsström är under 10 cm.

En annan viktig faktor är att A90 har stabil matningsspänning till både ingångs och drivsteg. Till ingångssteg, alltså småsignalförstärkare, brukar man använda stabiliserad matning, men stabil matning över själva effektstegets drivsteg är ganska ovanligt. Jag skriver en del på hemsidan om nätdelar under "neutralt ljud".

Det är värt att påpeka att spänningsstabilisatorn i A90 är en ganska raffig historia med aktiva filter, en av de bästa spänningsreferenser som finns följda av op amps kopplade som impedansomvandlare.

Uppdelningen i olika block är betydelsefull: A90 har i sin undervåning trafo, nätfilter och nätdel. De delar som stör har alltså ett eget rum i lådan.

A90 har ett nätfilter med en ordentligt spole som inte går i mättning och en X2 på 600nF. Varför så många tillverkare fuskar med nätfiltret är mig en gåta. En 600 nF Rifa X2 kostar 12 kr och även om en bra spole kostar en del så får man god valuta för den kostnaden i form av ett klarare ljud.

En nätdel, särskilt om den sitter i ett slutsteg, har stora elyter vilket innebär hög laddtransient, både i jordsystem och matning. Den transienten stör. Därför vill man hålla den åtskiljd från signalen och man vill ha en så kort väg som möjligt från trafo till elyt.
Det har A90. Kortledningen på nätdelen in-likrikt-elyt är så kort som möjlig och kortbanorna är breda och 70u tjocka. På nätdelen sitter det förutom laddelyterna även elyter för ingångs och drivsteg.

A90 har en utgång som delvis driver lasten med ström istället för med spänning. Även om man strävar åt det hållet så finns det ingen högtalare som uppför sig som ett metallfilmsmotstånd.
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2011/05/02 :  13:25:54  Show Profile Send Levator a Private Message
Seriöst byggt som vanligt!!
Jag är väldigt nyfiken på hur den låter!
Mvh Johan
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2011/05/31 :  19:40:48  Show Profile Send Raffe a Private Message
Ser trevligt ut, är det försent att förhandsboka ett ex och bokar man det via hemsidan? Inga butiker i närheten av Karlshamn

//Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra

Edited by - Raffe on 2011/05/31 22:17:58
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2011/12/23 :  23:46:10  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Nu är A90 tillgänglig. De första exemplaren levereras veckan efter jul.

Bilder kommer att läggas ut på hemsidan så fort som det finns några.


Med DA09, A90 och 10.5 kan vi för första gången erbjuda ett komplett system.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000