Author |
Topic  |
|
adi6606
Member

550 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 18:32:37
|
Testar nu med tråden här då den väckte inget intresse på Teknik/Diy forumet:
Jag har haft ett antal japanska och amerikanska slutsteg som är tillverkade för amerikanskt marknad, altså 120V. Några av de gick att koppla om till 220-230V men andra var jag tvungen att köra med step-down trafo, altså från 220V ner till 120V. Största trafo jag hade var på 1 Kva, vägde en ton, var stor som en elefant och brummade lätt. Inget farligt men det hördes. En ful sak i militär grönt dessutom. Men min fråga är: Hur påverkas ljudet av dessa transformatorer? Jag upplevde genomgående att ljudet med stepdown trafo blev livlöst, oengagerad och saknade textur!? Men detta bara när jag använde trafo med slutstegen!? Kan det stämma? Anledningen är att jag köpte en Mcintosh för-slutsteg kombo med högtalare från 60- eller möjligtvis 70-talet. När säljaren kom med prylar visade sig att han glömde att nämna att allt ska köras med stepdown trafo och då backade jag ur affären. |
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2010/11/15 : 07:47:28
|
quote: Men min fråga är: Hur påverkas ljudet av dessa transformatorer? Jag upplevde genomgående att ljudet med stepdown trafo blev livlöst, oengagerad och saknade textur!? Men detta bara när jag använde trafo med slutstegen!? Kan det stämma?
Inga regler utan undantag, men kan det vara så att ett slutstegs effektuttag gör så att den extra trafon inte hänger med i svängarna och step-downtrafon mättas? En cd spelare har ju inte samma krav på effekt och är lättare att dimensionera en step-downtrafo till. |
 |
|
bebop
Member

226 Posts |
Posted - 2010/11/16 : 22:28:37
|
Jag bodde ett antal år i Kanada och hade med min utrustning med mig från Sverige. Jag köpte en 2kW stepup/step down transformator. Det fungerade utmärkt, framför allt till CD och försteg. Jag tyckte att det funkade bra även till slutsteget, men den uppfattningen fick jag revidera sedan jag lånat hem ett 110V slutsteg. Ljudet via transformaten var lite mer hoptryckt i ljudet, alltså lägre dynamik.
Däremot var ljudet fullt njutbart och jag led inte på något sätt. För de 3 år jag var där så var det helt OK, men det är inget jag skulle satsa på som stadigvarande lösning.
Transformatorn har jag kvar om någon eventuellt är intresserad... |
"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|