HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya upplevelser i Vimmerby
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/11/15 :  15:38:10  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
I veckan så var jag nere till Ultimate sound i Vimmerby,och tänkte förmedla lite intryck därifrån,om någon är intresserad.

Det var ju då TAD anläggningen jag lyssnade på.

Det bestod av TADS Cdspelare för 330000 (!) Tads monoblock på 90 kg styck,Försteg Audio analogue Maestro Special edition.
Och så kronan på verket: TAD reference One.

Detta är det absolut bästa jag nånsin hört alla kategorier.
Helt sinnessjukt vilket ljud..
En extrem dynamik,djupbas till 16 hz,fantastisk upplösning ja allt var helt "flawless", alltså utan fel som jag tycker. Den fixar precis ALLT. Minimala detaljer som är så svaga att en mygga låter högt i jämförelse. Och den kan Explodera med en urkraft av sällan skådat slag.

Det absolut bästa med den är den makalösa förmågan att återge inspelningstillfället och realismen,det låter levande.
Som Jörgen sa: Det låter varken hifi eller high end,det låter Live.
Precis så är det.

Då tänker man ju att en så extremt högupplöst anläggning borde låta dåligt på Hårdrock. FEL FEL och åter FEL!!
Han spelade, jag är inte säker men jag tror det var DIO,på hög volym.
Och det lät så makalöst bra så jag kan inte ens beskriva det med ord. Jag fick gåshud över hela kroppen,tom i skalpen!!
Snacka om verklighetstrogna gitarrer!

Ett annat spår han körde var en galning som slog på en stor cymbal.
Den höngde fritt i luften,och man hörde var på cymbalen han slog. Han slog alltså runt cymbalen. Det sjukaste där var att man hörde att den var rund,ljudet spred sig alltså i alla riktningar från den svävande cymbalen... Hmm..

Vinner jag på Lotto så vet iaf jag vad jag ska köpa..
Har ni inte varit där o lyssnat på TADanläggningen,så gör det.

Fast den verkliga anledningen till att jag åkte dit,var att jag hämtade en ny Cdspelare: En Audionet Art G3...

Hur låter det nu då?
Ja,vi kan säga såhär,det ljudet jag har hemma nu är det NÄST bästa jag har hört. Mer behöver jag inte skriva.

End of Story.

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/11/15 :  17:18:20  Show Profile Send Snutten a Private Message
Grattis, själv kommer jag inte åka till Ultimate och lyssna, det kan bli en dyr historia .
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/11/15 :  19:37:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kulikul, att du bara vågade att åka dit igen...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2010/11/16 :  12:30:12  Show Profile Send Leif B a Private Message
Intressant läsning, du verkar nöjd med din inköpta cd.
Tror nog att källan är viktigast i kedjan i en anläggning, blir ju aldrig bättre än vad första steget kan mäkta med.
DA omvandlaren sätter gränsen tror jag i första hand.
Har hört en del demos som kan låta fantastiskt i högtalare för en struntsumma beroende lite på musiksmak så klar.

Grattis för att du fått välljud hemma.

Mvh

Edited by - Leif B on 2010/11/16 12:31:15
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/11/16 :  14:14:25  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag har också varit i Vimmerby och lyssnat på TAD-anläggningen tillsammans med några kompisar och förstår till fullo din reaktion.
Två av dem (som inte är bilägare) har blivit mycket fattigare (på pengar).
Det är rätt skönt att priserna är så höga att jag inte ens behöver spekulera över att sälja bilen och göra si eller så och kanske kunde...

En liten tröst är att jag har djupare, renare och bättre kontrollerad basåtergivning under 50 Hz. I rummet i Vimmerby finns några stygga feta resonanser som mullrar häftigt, men korrekt är det inte.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/11/16 :  14:23:15  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hehe... den gode Jörgen har en förmåga att leda in en i ett rum med alldeles för dyra prylar som låter ALLDELES för bra... Jag minns några magiska demos av Wisdom Audio och Von Schweikert...

Synd att det är så långt för mig till Vimmerby, annars skulle man åka oftare....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/11/16 :  14:46:52  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Källan är viktig,det vet jag nu.
Förr trodde jag inte det var nån skillnad på olika cdspelare,men det är verkligen det om man går upp några snäpp i kvalitet så att säga.

Fast jag hävdar mer att alla delar är viktiga,det blir inte bättre än den svagaste länken liksom. För jag tror ju tex inte det skulle låta bättre med ett par Proson högtalare o förstärkare och audioneten,än en "vanlig" cdspelare och min anläggning.

I princip allt blev bättre med Art g3:an. och då har jag ändå inte EPS till den,men förhoppningsvis ska jag kunna få råd med en sån snart. Nån som vill köpa en Marantz Sa 15 S1?
Den är inte heller dålig,men Audioneten är bättre.

lennartj: Hur djup bas har du?
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/11/16 :  14:53:05  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
I rummet i Vimmerby finns några stygga feta resonanser som mullrar häftigt

Svårt att veta vilket rum som åsyftas, har varit i fyra olika rum och lyssnat på högtalare i Vimmerby + ute i butiken...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/11/17 :  14:24:34  Show Profile Send lennartj a Private Message
@Corpsegrindern:
Till cirka 9 Hz.

mätningar från mitten och höger plats i soffan.
Det blir aldrig perfekt överallt.
På högerplatsen (turkos) är det jämnast under 60 Hz, men 75 Hz toppen är värre. Den djupa dippen vid 150 Hz inträffar bara i soffan. I favoritfåtöljen ser det annorlunda ut, med andra ofullkomligheter.
Skulle jag koppla in digital EQ och optimera en plats blir det horribelt fel på andra.

/lennartj

Edited by - lennartj on 2010/11/17 14:25:41
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/11/17 :  19:04:31  Show Profile Send lennartj a Private Message
Är det svårt att gissa vilket rum jag syftar på när tråden handlar om TAD? Sedan i våras har de alltid stått i samma rum, såvitt jag vet.

/lennartj
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/11/17 :  20:41:50  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det har du nog alldeles rätt i lennartj, jag har bara inte varit i Vimmerby på ett tag.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/11/17 :  21:14:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad sägs om man skulle kombinera Pioneer S1-EX tillsammans med en subwoofer som ex.v Velodyne DD18. Vad tror ni om det? Skulle det kunna bli lika bra för "mycket mindre pengar".
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/11/18 :  00:59:35  Show Profile Send lennartj a Private Message
En av mina kompisar som nyligen blev fattigare hade den nämnda kombinationen men bytte sina S1-EX till Compact Reference.
Jag har hört båda och upplevde en betydande klasskillnad.
I många rum tror jag Compact Reference + högklassiga välavstämda sub-system kan åstadkomma bättre återgivning för mindre pengar än Referene One.

/lennartj
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/11/18 :  18:32:11  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
S1 Ex har även lite sämre mellanregister än reference one,så jag förstår att Compact reference och Velodyne lät bättre än S1EX och Velodyne. Nu tycker jag att S1EX spelar fantastiskt bra,och man måste upp i TADS värre grejer för att slå det,iaf enligt min smak.

Hörde tex inget på mässan i GBG som var bättre,trots mkt större prislappar. Ibland tom med prislappar som överstiger TAD också.
Nu är det ju inte rättvist att jämföra lyssning på mässa,för det blir ju inte lika bra som i ett bra rum,men iaf. Men mitt rum är fan inte perfekt nånstans kan jag säga. Men det mäter förvånansvärt bra iaf,och det låter som jag tycker,riktigt bra nu med ART G3.

Även jag tror att Compact och en riktigt bra sub(men då ska den vara RIKTIGT bra) kan låta lika bra eller bättre än R1,eftersom man då kan placera suben där basen låter bäst i det rummet. Har man en golvare som ensam ska återge även riktigt djup bas,måste man ju ofta kompromissa lite med placeringen. Om man tex ställer högtalaren så basen låter som allra bäst,där kanske mellan diskant låter sämre o tvärtom. Har man en sub kan man ju optimera placeringen bättre,iaf i min trötta skalle.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/11/18 :  20:50:28  Show Profile Send lennartj a Private Message
Du har helt rätt, förutom att du (kanske oavsiktligt) skriver en sub. Jag har fyra osymmetriskt utplacerade under 80 Hz.
Med bara en får man större variationer mellan platserna i lyssningssoffan oavsett hur avancerad eq man har.
För känslans och principens skull har jag helt analog signalväg när jag spelar vinyl. Med digital eq skulle jag kunna visa upp vackrare mätkurvor, men tvivlar på att kunna behålla känsla och nerv i återgivningen.

/lennartj
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/11/20 :  10:25:42  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Tänkte inte på att jag skrev EN sub faktiskt.
Självklart så är ju flera subbar att föredra.

Tänk om TAD kunde göra rena subbasar,med kanske dubbla 10:or eller en 15"... Det vore nåt det.

Attans att man inte är Miljonär..
Det är farligt att lyssna på bättre grejer än det man har,för då vet man hur det KAN låta.

Men jag är väldigt nöjd med det jag har,speciellt med tanke på att det finns mycket annat som kostar mera som låter sämre.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/11/20 :  19:16:17  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag skriver dessa rader som tröst för alla oss som aldrig kommer att få råd med TAD, även med "småpengar" sammanhanget kan man komma en bra bit.

Igår kväll blev jag inbjuden, och ombedd att ta med mina gamla rörslutsteg, till kompisen som har TADs monoblock och ett par unika gigantiska ino-högtalare, bl.a. med band-diskanter. Givetvis var TAD-stegen tydligt fastare och kontrollerade i basen, alltid klippfasta och detaljerade i den rumsliga informationen, men rörstärkarna skämde alls inte ut sig i det fina sällskapet i något avseende, inga avvikelser i klangfärg eller bristande dynamik. Högtalarna ger 97 dB på 1 W.
När det gällde den musikaliska artikulationen häpnade vi, det var lättare att höra sångtexter och mikrodetaljer i solospel via rören. Antagligen är TAD'ens återgivning mer korrekt, men ägarens reaktion var - jag vill ha ett par sådana slutsteg också, till körmusik och liknande.
En eloge till Erik Andersson för den utomordentliga ombyggnad han gjorde av mina Dynaco Mk.III till SRPP klass-A för 23 å sedan. De är omskrivna i Musik & Ljudteknik nr 4 1987.
I höst har jag fräschat upp dem och bytt åldrade komponenter så att de är minst lika bra nu som när de lämnade Eriks verkstad.

/lennartj
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/11/21 :  16:42:21  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Pratar vi om TADs monoblock för över 600000 här?
Ganska häpnadsväckande att gamla rörstärkare kan låta lika bra som dom. Men jag tror att man betalar lite för märket TAD också.

Jag tror att upp till en viss nivå så blir det bättre med en dyrare förstärkare,men kommer man över en viss nivå så kan det inte skilja så jättemkt. Det borde gå att göra en riktigt bra förstärkare för 50000 tycker man. Vad är det som kostar i komponentväg egentligen?

Såg tex på ett annat forum att det skrevs om Goldmund,deras dyraste cdspelare kostar lite mer än min G3:a men när man tar isär den o kollar så är det en Pioneerspelare för 3000 med ett snyggt hölje. Det är alltså EXAKT samma komponenter och kretskort och allt i den billiga Pioneerspelaren som i den mångdubbelt dyrare goldmund.

Och ändå så tycker folk som lyssnar på Goldmund att ojoj vad mkt bättre den låter.. Hmm Skumt det där.

Nu upplever jag att G3:an är bättre än min Gamla Marantz,speciellt att hålla isär musikerna,det låter inte lika rörigt. Speciellt på mangelmetal så är det klar fördel audionet. Och givetvis på akustisk musik också,i övertonerna.

MEN,man kan inte låta bli att undra,är detta den faktiska skillnaden jag upplever,eller är det en placebo effekt?

Skulle jag höra skillnad i ett nivåmatchat blindtest?
Kanske. Kanske inte.
Det är nog svårt när man inte vet vad som är vad så att säga.

Sen kan man ju vända på det,o säga att man MÅSTE veta att skillnad föreligger för att kunna upptäcka att det faktiskt ÄR en skillnad.
Alltså man måste veta vilken spelare man lyssnar på för att kunna höra den skillnad som existerar.

Jag kan ta ett exempel som inte handlar om ljud alls,utan om smak:

Jag brukar äta på reastaurangen på jobbet,då jag tycker det är bekvämt och ganska god mat. En dag när jag tog mat så tänkte jag Stek,va gott! Satte mig ner bredvid mina jobbarkompisar och började äta,tyckte det smakade helt ok,då sa en kompis: "Äter du lever"? Saken är den att jag AVSKYR lever.

Och det var alltså Kalvlever jag satt och åt i tron att det var vanlig stek! Och omedelbart när han sagt dessa ord så kände jag den speciella leversmaken så jag höll på att kväljas,och fick spotta ut tuggan igen!

Så när jag inte visste om vad jag åt,då gick det att äta,och jag kände inte ens leversmaken alls(som ju givetvis fanns där eftersom det VAR ju Lever) Tron på att det var vanlig stek var så stark att hjärnan lurades så tom smaken smakade stek,ända tills jag fick reda på fakta. Mkt intressant detta faktiskt.

Jag tror att samma resonemang kan tillföras hifi,vet man inte om att det är en skillnad nånstans i kedjan så hör man det INTE,även om det ÄR en faktisk skillnad. Man är inte uppmärksam på det av nån anledning helt enkelt.

Ni kan ju testa hos nån kompis som är dyrkabelfanatiker,när han går på toa,peta in ett lakritssnöre i hans anläggning istället för den dyra signalkabeln. Det märker han troligen inte förrän du säger åt han att du bytt kabel. Även om det nu faktiskt låter sämre med den billiga kabeln. Han vet inte om det,då hör han det inte.

Detta är baserat på mina egna tankar och erfarenheter,och ska inte ses som nån fakta,utan bara spekulationer. Ni får gärna kommentera däremot.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/11/21 :  18:28:56  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ja, det handlar om de dyra TAD-monoblocken.
Vi sade aldrig att rörförstärkarna var lika bra som TAD, men subjektivt var det lättare att uppfatta sångtexterna i komplex körmusik via rörförstärkarna. Troligen var det inte korrekt, men positivt, i det här fallet. Det handlade inte om någon formell A/B-test utan allmän nyfikenhet.
Först lyssnade vi på fyra skivor med helt olika musik, mycket välinspelade och krävande via TAD-förstärkarna, sedan bytte vi till rörförstärkarna utan tillgång till exakt nivåkalibrering och spelade skivorna i samma ordning.
En sådan hantering är både på gott och ont, vid andra lyssningen har man en igenkänningseffekt men också krav på att det man uppfattat vid första lyssningen inte förvanskas.
När jag varit med om andra omaka jämförelser har skillnaden ibland varit så stor att man efter mindre är en minut sagt - byt skiva, det räcker. Här var skillnaden så liten att vi ännu en gång njöt av de fyra exemplen på 5-10 minuter vardera i sin fulla längd. Sedan spelade vi fler röster och solokonserter via rören och sedan på TAD och fick den positiva upplevelsen bekräftad. Utan att vara påträngande eller låta färgade verkade återgivningen oftast lite uttrycksfullare via rören trots de små brister jag nämnde i mitt förra inlägg.

/lennartj

Edited by - lennartj on 2010/11/21 18:30:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000