HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med högtalarplecering.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolv
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/11/19 :  11:54:59  Show Profile Send Rolv a Private Message
Har upptäckt att ljudet jag söker finns ca 1 m framför lyssninsplatsen. Där finns den bas jag saknar. Nu pekar de så att de bildar en triangel med lyssningsplatsen, så att spetesn på trianglen kommer 1 m bakom lyssningsplatsen. Vad jag tycker själv borde ju vara att "vinkla ut dem" och därmed flytta "spetsen på triangeln" bakom mig. Tänker jag rätt då, eller har ni några andra förslag? Basen finns ju i rummet (fast på fel ställe), kan det ända vara avståndet mellan högtalare och bakvägg som gör det? Handlar om kappa 600.

Trodde inte det kunde skilja så mycket i ljud på 1 m.

Edited by - Rolv on 2010/11/19 12:21:43

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/11/19 :  11:57:08  Show Profile Send Vox a Private Message
Det är bara att prova dig fram.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/11/19 :  12:01:58  Show Profile Send mangs a Private Message
När det gäller basen så tror jag inte invinkling etc. fungerar så bra utan då handlar det mer om att placera om högtalare eller lyssningsposition. Det finns olika simuleringsmjukvaror för detta som kan ge en indikation men som redan är sagt, det bästa är att prova sig fram för att hitta det man söker efter.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/11/19 :  12:10:53  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Nu är jag ju inte experten på detta område med rum och akustik, men har inte detta du upplever att göra med att du kommer "fram" från bakväggen om du hamnar 1 m framför högtalarna och i detta läge hittar ljudet du gillar.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/11/19 :  12:18:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är rummet som påverkar basen negativt, resonanser o utsläckningar.
Hur dessa beteer sig beror på rummets längd, bredd och höjd.
Så det absolut lättaste är att flytta din position.
Eller vända på allt o testa.

*edit*
Kappa har sidomonterad bas, där kan avstånd till väggar göra sitt med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2010/11/19 12:18:58
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2010/11/19 :  12:36:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Har du läst Kokboken? där finns många tips

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Rolv
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/11/19 :  13:57:07  Show Profile Send Rolv a Private Message
Ja läst kokoboken angående högtalarplacering. Ska sätta mig in mer i det när jag har lite mer tid. Ni skriver att kappa har sidmonterad bas, och avstånd tll väggar kan göra sitt. Är det ju närmare vägg desto mer bas som gäller då med?
Har en stereobänk tätt inpå högtalaren, tror ni det kan spela in (med tanke på sidomonteringen).
Och en fråga så ni har chansen att idiotförklara mig. :) Basen ska vara riktad inåt, har jag jag sätt höger/vänster fel och det spelar in??
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2010/11/19 :  15:06:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För mig har det inte spelat någon roll om basen har varit vänd inåt eller utåt men du måste prova själv vad som funkar bäst hemma hos dig.

Stereobänken kan nog ställa till det om basen är vänd direkt mot den.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Rolv
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/11/19 :  23:06:10  Show Profile Send Rolv a Private Message
Det är just detta att basen finns 1 meter framför. Får testa lite...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/19 :  23:31:22  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag har ju ett antal sidomonterade basar, men tycker inte de är basigare nära vägg mer än vad en frontmonterad bas är. Högtalarna lär ju blivit kompenserade för sidomonteringen när de konstruerats.

EDIT: La till min signatur, gå in där i min medlemstråd, så ser du hur eländigt mina Scorpio står - åndå lirar det till min fulla belåtenhet.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/11/19 23:32:53
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2010/11/20 :  00:05:23  Show Profile Send marens a Private Message
Vad har du för dimensioner på rummet och hur är du placerad i förhållande till högtalarna?

Har man ett väldigt avlångt rum och möblerar på längden så kan det bli så som du beskriver om lyssningspositionen hamnar mitt i rummet på längden. Där är det nämligen oftast minst bas. Det brukar bli bättre bas och med jämnare balans på ca. 1/3 eller 2/3 av rummet.

Liksidig triangel är inte det bästa utan det blir bättre om högtalarna står lite närmare varandra än ditt avstånd till högtalarna.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/20 :  00:07:09  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Teoretiskt sett är ju basen i princip rundstrålande (i de frekvenser det rör sig om), så det ska inte
spela någon roll bara det inte står "jättenära" något.

Men teori och praktik skiljer sig åt ibland, så det kan vara idé att testa att byta plats på högtalarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000