HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Lyssna sönder" skivor...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/22 :  23:17:44  Show Profile Send Johansson a Private Message
Någonting man fruktar värre än syfilis måste vara att lyssna sönder alla sina riktiga favoritskivor. Dom där som kommer fram högst någon gång i månaden sent på kvällen efter ett hårt träningspass och möjligtvis en kall öl.

När man slölyssnar i bilen, när man ligger och halvsover eller när man står och förbannar sig själv för att bränt fast korven i stekpannan så duger det gott med något halvdant ur kassen med skivor som man vuxit ur på något sätt. Man måste ju för guds skull prioritera!

Sen har vi ju "testskivorna". Man kan varje låt utantill och baklänges, för efter att ha flyttat runt högtalare i fyra timmar lyssnandes till samma stycken på 12 sekunder vardera så borde man ha tröttnat på dom. Men på något sätt så gör man inte det, för just "testskivorna" är ju egentligen inte musik utan ett sofistikerat tortyrredskap påhittat av sadistiska skivbolag.

(Om dessa skivolag är RIKTIGT elaka så skriver dom små häften där det står för varje låt vad man förväntas höra. Gör man inte det så är ens anläggning som man köpt för surt förvärvade slantar totalt värdelös och bör lämnas på deponi snarast.)

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/01/22 :  23:45:59  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag har LP-skivor som jag köpte för snart 40 år sedan. Hur många gånger har jag lyssnat på dem 500? 1000? eller fler? De låter lika bra nu som då. Ljudkvalitet? Ja, massor.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/22 :  23:50:49  Show Profile Send Johansson a Private Message
Hrrmmm, jag menade naturligtvis "lyssna sönder" i bemärkelsen "lyssna tokmycket och bli less på skivan"...

//Johansson

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/01/22 :  23:55:39  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Man blir inte trött på riktigt bra musik. Möjligen kan man behöva en paus.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/23 :  01:00:40  Show Profile Send nalle a Private Message
Efter 30 års lyssnande är det fortfarande vissa artister som återkommer på min repertoar med ojämna mellanrum så jag tror inte man tröttnar på det som är riktigt bra.
Däremot finns det en fara när det gäller viss musik som kan vara kopplad till vissa jobbiga händelser eller skeden i ens liv. Det kan vara hur bra musik som helst men drar den fram jobbiga minnen är det ganska svårt att lyssna i lugn och ro.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/23 :  01:10:49  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tycker snarare att man kan lyssna hur mycket som helst på de riktigt bra skivorna. Jag har vissa skivor som jag lyssnat på nästan varje dag i år och år och år utan att tröttna.

Däremot så har jag lättare att lyssna sönder enskilda låtar. Försöker därför alltid lyssna på hela skivan. Detta funkar dock bara med skivor där större delen av skivan är bra..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/23 :  01:11:29  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
Originally posted by nalle

Efter 30 års lyssnande är det fortfarande vissa artister som återkommer på min repertoar med ojämna mellanrum så jag tror inte man tröttnar på det som är riktigt bra.
Däremot finns det en fara när det gäller viss musik som kan vara kopplad till vissa jobbiga händelser eller skeden i ens liv. Det kan vara hur bra musik som helst men drar den fram jobbiga minnen är det ganska svårt att lyssna i lugn och ro.

Jasså, det är därför du har så svårt för Toto!

Oops! I did it again
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/23 :  01:50:47  Show Profile Send nalle a Private Message
Toto är en svår upplevelse i sig själva!!!!!!

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?

Edited by - nalle on 2003/01/23 01:51:12
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/23 :  08:37:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har man lyssnat på senaste "Through the looking glass", finns risken att man ledsnar på Toto totalt !!!!!

Vilken onödig skiva!!!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/23 :  08:52:45  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
De låtar jag lyssnat sönder, är de jag varit så förtjust i att jag spelat dem om och om igen i flera dagar när de var nya. Vissa av dem är jag helt ointresserad av att lyssna på idag. Tyvärr, för jag minns hur jag älskade dem när de kom. Primal Screams 'Loaded' är en.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/23 :  12:00:20  Show Profile Send brumel a Private Message
Man är ju periodare. Nu åker gamla hårdrocksskivor fram som man inte har lyssnat på ja vet inte hur länge.. En annan gång åker den överlastade 70-talsproggen fram. Eller syntpop från 80-talet..bliip blop..boing booom schak.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/01/23 :  13:21:23  Show Profile Send Mad a Private Message
Akhenaton: Det kan aldrig vara så att det är fransk hiphop som snurrar ofta hemma hos dig? Tänkte på namnet...
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/23 :  14:15:11  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Akhenaton

Jag tycker snarare att man kan lyssna hur mycket som helst på de riktigt bra skivorna. Jag har vissa skivor som jag lyssnat på nästan varje dag i år och år och år utan att tröttna.

Däremot så har jag lättare att lyssna sönder enskilda låtar. Försöker därför alltid lyssna på hela skivan. Detta funkar dock bara med skivor där större delen av skivan är bra..

bäste herr egyptolog! visst är det så att när man tröttnar på vissa låtar på ett album är det lite för lätt att hoppa över dem (åtminstone med kompakt disk). att lyssna i omvänd ordning på plattan eller med random brukar vara en befrielse. synd att det är för jobbigt att programmera baklänges. ännu värre blir det när man som jag nästan bara lyssnar på lp.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/01/23 :  19:00:22  Show Profile Send trolleri a Private Message
Jag upplever raka motsatsen; Låtar som jag har skyrt som pesten har efter år av lyssnanden blivit bättre och uppskattade. Givetvist krävs det någon slags kvalitet i musiken - lyssna på backstreet boys i 4 år lär knappast hjälpa saken - men om man lägger engagemang och lite inlevelse i musiken så tror jag att tyckandet består.

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/23 :  22:12:29  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by trolleri

Jag upplever raka motsatsen; Låtar som jag har skyrt som pesten har efter år av lyssnanden blivit bättre och uppskattade. Givetvist krävs det någon slags kvalitet i musiken - lyssna på backstreet boys i 4 år lär knappast hjälpa saken - men om man lägger engagemang och lite inlevelse i musiken så tror jag att tyckandet består.

Visst är det så, de bästa skivorna måste få mogna lite innan man inser hur bra dom verkligen är. Gillar man dom direkt så är dom lättare att lyssna sig less på...

//Johansson

Go to Top of Page

Canon
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/01/24 :  02:16:46  Show Profile Send Canon a Private Message
Jimi Hendrix "The Ultimate Experience" är snart helt sönderspelad... Den skiva jag spelat överlägset mest genom åren! Fodralet sönder, repor över hela skivan och jag är ändå noggrann med mina grejor.

/Magnus Persson
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/24 :  13:43:05  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by DrMabuse

Man blir inte trött på riktigt bra musik. Möjligen kan man behöva en paus.

Instämmer helt med det.

Och riktigt bra musik brukar ta en stund innan den sätter sig, och när den väl gjort det så ska det mycket till innan man tröttnar.
Däremot musik man fastnar för direkt brukar inte hålla så länge.
Det är min erfarenhet i alla fall.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/24 :  14:25:23  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Mad

Akhenaton: Det kan aldrig vara så att det är fransk hiphop som snurrar ofta hemma hos dig? Tänkte på namnet...

Äntligen är det nån som fattar vad jag har fått namnet ifrån! Har använt detta namnet många år på många olika forum och ingen har fattat vad det syftar på.

Jo, det spelas en hel del fransk hip hop hemma hos mig. Shurik'n, Fonky Family, 3éme Oeil, Le Venin, K Rhyme Le Roi, Psy 4 De La Rhime etc..

Men också mycket som inte är hip hop. Lyssnar du själv på hip hop? i så fall vad?

Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:46:21  Show Profile Send Mad a Private Message
quote:

Äntligen är det nån som fattar vad jag har fått namnet ifrån! Har använt detta namnet många år på många olika forum och ingen har fattat vad det syftar på.

Jo, det spelas en hel del fransk hip hop hemma hos mig. Shurik'n, Fonky Family, 3éme Oeil, Le Venin, K Rhyme Le Roi, Psy 4 De La Rhime etc..

Men också mycket som inte är hip hop. Lyssnar du själv på hip hop? i så fall vad?

Jodå, bland mycket annat som ingår i min skivsamling finns det lite hiphop faktiskt. Inte så mycket fransk dock, alldeles för jobbig att få tag på... Det franska som ingår är: Akhenaton, soundtracket till La Haine, Alliance Ethnik, MC Solaar och Cut Killer. Annars är det mest amerikansk hiphop, typ Gang Starr med vänner. Svensk hiphop har jag inte mycket till övers för dock, bortsett från Timbuktu och lite Loop Troop.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/25 :  18:32:23  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Johansson
Visst är det så, de bästa skivorna måste få mogna lite innan man inser hur bra dom verkligen är. Gillar man dom direkt så är dom lättare att lyssna sig less på...

//Johansson

Fast å andra sidan... om man inte gillar dem direkt så är det ju mindre chans att man överhuvudtaget ids lyssna på dem igen!

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:03:43  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Mad

quote:

Jodå, bland mycket annat som ingår i min skivsamling finns det lite hiphop faktiskt. Inte så mycket fransk dock, alldeles för jobbig att få tag på... Det franska som ingår är: Akhenaton, soundtracket till La Haine, Alliance Ethnik, MC Solaar och Cut Killer. Annars är det mest amerikansk hiphop, typ Gang Starr med vänner. Svensk hiphop har jag inte mycket till övers för dock, bortsett från Timbuktu och lite Loop Troop.

Jag lyssnar ganska mycket på fransk hip hop, men dock endast på grejer från Mars(eille). Resten av frankrike har inte mycket att komma med jämfört med Marseille. Jag lyssnar också på en hel del jänkar hip hop, men dock mest "avantgarde (jänkar) hip hop" eller "experimentell elektronisk musik" eller vad man nu vill kalla det om man känner att man måste sätta saker i fack. Typ Sole, Buck 65, Themselves, Sage Francis, Non Prophets, Restiform Bodies, Clouddead och det mesta annat som släpps på det eminenta independet bolaget/kollektivet/rörelsen Anticon. Du borde kolla upp ovan nämnda folk. Men tycker du fransk hip hop är svårt att få tag i så är det ingenting mot hur svårt det är att få tag i "avantgarde hip hop", i sverige iallfall. Synd att du låter dig begränsas av att skivorna är lite kinkiga att få fatt i, för du missar massor massor massor med bra grejer medans dina gangstarr plattor snurrar på repeat..(inte för att det är nåt fel på gangstarr dock, lyssnar själv på dom.)

Tycker själv också att Looptroop och Petters första platta är den enda svenska hip hop som går att lyssna på. Eller ett till undantag förresten, Organism 12s nya tolva, diamanttårar. Den är riktigt trevlig faktiskt. Resten av den svenska hip hopen är sorgligt dålig..

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:31:58  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by Per

quote:

//Johansson

Fast å andra sidan... om man inte gillar dem direkt så är det ju mindre chans att man överhuvudtaget ids lyssna på dem igen!

sayonara

Nick Cave´s "Your Funeral My Trial" är ett bra exempel för min del. Det tog säkert ett halvår innan den satte sig riktigt, och nu är den en av mina absoluta favoritskivor...

//Johansson

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/26 :  13:56:51  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:

quote:
Originally posted by Per

quote:

//Johansson

sayonara

Nick Cave´s "Your Funeral My Trial" är ett bra exempel för min del. Det tog säkert ett halvår innan den satte sig riktigt, och nu är den en av mina absoluta favoritskivor...

//Johansson

Themselves - "It's Them" är ett annat bra exempel. Det tog ett och ett halvt år innan jag ens orkade lyssna igenom hela skivan för jag tyckte den var så dålig. Men sen växte den något enormt! Nu är den en av de bästa plattorna jag äger och den spelas dagligen.

Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/01/26 :  23:11:46  Show Profile Send Mad a Private Message
Huvaligen, nä amerikans avantegarde hiphop har jag absolut inget till övers för. Har inte hört jättemycket, men det jag har hört har varit ren skit. Texterna må vara bra, men sen var resten av produktionen usel. Inget "flow" och otroligt dåliga beats.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000