HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stora högtalare i små rum - funkar det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/05 :  08:52:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
opethic, kom ihåg att skilja på "stora högtalare" och "högtalare vars
bas är stark i förhållande till de övre registren". Det är oerhört
lätt för de som inte har teoretiska kunskaper i ämnet att skapa falska
sanningar för sig själv och dra felaktiga slutsatser. Vill inte vara
språkpolis egentligen, men detta är en av de mest utbredda
missuppfattningarna inom vår hobby och därför vill jag gärna att "alla
ska förstå hur det är egentligen".
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/12/05 :  09:44:06  Show Profile Send markusA a Private Message
För att krångla till det lite extra så kan jag kasta in elektrostater och andra panelhögtalare i diskussionen.
Traditionellt sett så är de rätt stora till ytan sett framifrån och brukar normalt placeras en bra bit ut från väggen.
Kan man få den typen av högtalare att fungera i mindre rum typ 14m^2?

Stora högtalare kan se ut på väldigt olika sätt och vara väldigt olika i konstruktion.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/12/05 :  10:09:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Mina står idag ca 20 cm från bakvägg men kan stå närmre utan basproblem.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/12/05 :  16:13:24  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
För att krångla till det lite extra så kan jag kasta in elektrostater och andra panelhögtalare i diskussionen.
Traditionellt sett så är de rätt stora till ytan sett framifrån och brukar normalt placeras en bra bit ut från väggen.
Kan man få den typen av högtalare att fungera i mindre rum typ 14m^2?

Vad gäller att få till en ren och artikulerad bas fri från svulstigt bummel är det lättare med dipoler då de inte tar fram jobbiga rumsresonanser på samma sätt som en "vanlig låda" gör pga andra spridningsmönster. Problemet är att de måste ut en bra bit från bakvägg, mina Magnepan 3.6/R står 1,55m ut. Vissa tycker kanske inte heller att, framförallt mindre paneler, har den fysiska bas de söker men kvaliteten på den bas som finns är oftast väldigt bra.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/12/05 :  22:33:32  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
opethic, kom ihåg att skilja på "stora högtalare" och "högtalare vars bas är stark i förhållande till de övre registren". Det är oerhört lätt för de som inte har teoretiska kunskaper i ämnet att skapa falska sanningar för sig själv och dra felaktiga slutsatser. Vill inte vara språkpolis egentligen, men detta är en av de mest utbredda missuppfattningarna inom vår hobby och därför vill jag gärna att "alla ska förstå hur det är egentligen".

Ehh, nu förstår jag inte alls...
Jag skrev om mina personliga erfarenheter med små rum (som ev. förvärras om högtalarna är stora el. om de tvingas stå nämnare bakväggen än vad som är lämpligt)
quote:
som jag ser det finns det några problem med små rum som förvärras med stora högtalare:
*Högtalaren nära bakvägg, kan ju resultera i bumlig och luddig bas.
*Diskat i öronhöjd som dessutom befinner sig ovanligt nära lyssnarens huvud kan vara en olycklig kombination.
*Risken med jobbiga rumsresonanser ökar markant i ett mindre rum.

Detta är inga teoretiska missuppfattningar eller felaktiga slutsatser - bara mina egna erfarenheter, som knappast är vetenskap eller någon absolut sanning.
Jag är helt övertygad om att det går att få bra ljud i ett litet rum med rätt högtalare, förstärkare och akustikåtgärder!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/05 :  22:56:23  Show Profile Send huzze a Private Message
PetterPersson menar att det är viktigt att skilja på stora högtalare med rak frekvensgång och basiga högtalare (som är konstruerade för att stå mer fritt och inte utnyttja stödet från närliggande väggar) vilka alltså inte behöver vara stora. När vi jämförde högtalare hemma hos mig så var Totem Mani2 alldeles för basiga i mitt rum med placering nära bakvägg. Inga andra högtalare hade det problemet, inte ens mina golvare. Så med det begreppet för stora (basiga) högtalare så är stativhögtalaren Totem Mani2 för stor (basig) för mitt rum på dryga 20kvm och med placering nära bakvägg.

Edited by - huzze on 2010/12/05 23:00:59
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/12/05 :  23:06:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ja jo, är högtalarna "basiga" så är det ju klart att problemen i små rum kan förvärras.
Men stora högtalare överlag (nu generaliserar jag lite, har inte hört sååå många XXL-högtalare) är väl just lite "basiga"?

Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/12/05 :  23:35:07  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Äger numera ett par golvhögtalare som dras med mindre basproblem än mina tidigare små stativare. Ska även tilläggas att dom jag har idag inte är helt neutrala, utan snarare en ökad botten.

Möjligt att större högtalare återger lägre bas (större frekvensomfång) än mindre generellt, på grund av större lådvolym och (oftast) större membranyta, men inte nödvändigtvis så att dom lägre tonerna har högre volym för det, kanske bara mer kontrollerat?

Tycker ofta att mindre högtalare har en överdriven botten, som kan bli problem i många rum.

Som kvinnorna (eller är det männen?) säger: Storleken har ingen betydelse . Fast det har den ju vet ju alla, högtalare alltså förstås.

Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2010/12/05 23:38:31
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1798 Posts

Posted - 2010/12/06 :  00:32:31  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Men stora högtalare överlag (nu generaliserar jag lite, har inte hört sååå många XXL-högtalare) är väl just lite "basiga"?

Om man tittar på slumpvis utvalda frekvensmätningar från både stativ och golvhögtalare så tvivlar jag på att man skulle hitta någonting som stödjer en sådan hypotes, dina upplevelser är nog i stor grad rumsrelaterade, typ stående vågor eller resonanser, om du provat att spela på olika ledder i rummet så vet du hur det kan påverka ljudet, en stativare har i regel en mindre frekvensbredd varför rumsmåtten blir mindre kritiska.
Det kan också vara så att de golvare du hört har varit dåliga konstruktioner som för all del kan ha haft snygga tonkurvor på pappret, men istället lidit av fasproblem eller annan distorsion som får basen att släpa, då upplever man lätt att den överbetonar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2010/12/06 :  00:44:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Audiovector skrev:
quote:
Snackade med Canseda idag och de tycker att man kan ha största högtalaren även i ett litet rum OM MAN HAR TLLRÄCKLIGT KRAFTIG FÖRSTÄRKARE. Detta för att denna ska kunna locka fram välljud med bas även vid låga ljudnivåer.

Kan det vara sant att de sagt så?

Det normala problemet brukar vara att i små lyssningsrum hamnar rumsresonanserna högre upp i basregistret samt de fördelas glest. Detta är allmänt sett mer störande än om man har ett större rum vilket flyttar ned rumsresonanserna i frekvens samt ger jämnare basåtergivning i det övre basregistret.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1798 Posts

Posted - 2010/12/06 :  01:05:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Canseda vill sälja förstärkare, det är det enda logiska jag får ut av texten..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/12/06 :  08:52:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Om man tittar på slumpvis utvalda frekvensmätningar från både stativ och golvhögtalare så tvivlar jag på att man skulle hitta någonting som stödjer en sådan hypotes, dina upplevelser är nog i stor grad rumsrelaterade, typ stående vågor eller resonanser, om du provat att spela på olika ledder i rummet så vet du hur det kan påverka ljudet, en stativare har i regel en mindre frekvensbredd varför rumsmåtten blir mindre kritiska.
Det kan också vara så att de golvare du hört har varit dåliga konstruktioner som för all del kan ha haft snygga tonkurvor på pappret, men istället lidit av fasproblem eller annan distorsion som får basen att släpa, då upplever man lätt att den överbetonar.

Jag menar inte stativare kontra golvare, jag menar stativare/små golvare kontra stora högtalare i XXL-klassen (jag pratar endast budget och mellanklass - i high end hittar man nog inte många högtalare som är "basiga") typ Cerwin Vega XLS-215, Dali Concept 10, Dynavoice Finale 10 Tower, Klipsch RF-83, JBL LS-80, gamla stora Jamoburkar med 12" el. 15" bas osv.
Sådana högtalare i ett rum på 15 kvm tror jag kan bli svårt att få ordning på...

Edited by - opethic on 2010/12/06 09:05:50
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/06 :  11:02:57  Show Profile Send huzze a Private Message
Den sortens "rockburkar" tillhör verkligen kategorin basiga.

XXL burkar i high-end-segmentet t ex Focal's största Utopia är i mina öron också basiga om de inte får stå fritt i ett stort rum.

Edited by - huzze on 2010/12/06 11:04:00
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2010/12/06 :  11:20:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror att det är viktigt att skilja på upplevt basiga och de som verkligen är det. Det är inte samma sak.

De som ibland blandar ihop dessa brukar vara de som inte vet om rummets mycket stora påverkan på baskvaliteten antingen via egna erfarenheter eller via kunskap.

Rummet + högtalarplacering kan lätt göra om en från tunnt spinkigt ljud till bastung och långsam bas om den ställs in i två olika rum.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/12/06 :  16:37:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Visst skulle jag önska mig ett större rum för jag är en som sitter i ett litet rum. Mina högtalare är ganska stora på 300liter vardera och med 15":s element. Jag har som det är nu, vare sig för mycket eller för lite bas i rummet. Visst jag skulle önska mig ett större rum men det är inte möjligt utan stora nackdelar. Som det är nu kan jag sitta och lira dygnet runt utan att behöva störa någon förutom möjligen tidningsbudet 01:40 då han brukar komma. Hade jag haft ett större rum skulle jag med nödvändighet vara tvungen att bygga om rummet akustiskt vilket jag inte alls behöver nu med mitt lilla rum. Jag gillar egentligen inte stativare, men två som ändå väckt mitt intresse är TAD:s stativare som jag aldrig hört och kostar orimligt mycket. Speciellt om man sedan måste köpa ett lämpligt (dyrt)slutsteg. Den andra som jag tycker låter riktigt bra och som jag har hört är en DSP-styrd stativare/närfältare och med tre inbyggda slutsteg. Genelec 8062 som jag snart ska be att låna hem för att höra om den spelar lika bra hemma som de gjorde på visningen i våras. Det är den första stativaren/närfältaren som jag hört där det inte känns som att det behövs en subwoofer.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/12/06 :  18:07:02  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Hmmm, det som jag tycker är det typiska när man lyssnar hos folk som har HiFi intresse och bättre anläggningar är att det oftast är för mycket bas. Det är ju inte helt ovanligt att folk med brinnande HiFi intresse har en tendens att köpa för stora högtalare i förhållande till rummet . Ni får säga vad ni vill men min erfarenhet är att större högtalare vanligtvis har en kraftigare bas än mindre även om det naturligtvis finns undantag.

quote:
Jag tror att det är viktigt att skilja på upplevt basiga och de som verkligen är det. Det är inte samma sak.

Visst, men det är väl hur de upplevs i rummet där de skall användas som är det viktiga. Hur de låter i exempelvis Martens ypperliga rum är väl inte intressant om de inte skall användas i ett sådant.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/06 :  18:13:15  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Ursäkta mig. Men borde inte skaparen av denna tråd helt sonika ta och prova stora högtalare i det lilla rummet???

Mvh

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/12/06 :  18:35:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man har golvhögtalare som kan producera ett ljud som ibland kan kännas som en hästspark. Betyder det att man har för mycket bas i sin lyssning?

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/12/06 :  18:56:57  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Om man har golvhögtalare som kan producera ett ljud som ibland kan kännas som en hästspark. Betyder det att man har för mycket bas i sin lyssning?

Jag syftar mest på bumlig, oren bas som "skvalpar runt" i rummet men jag har inte lagt märke till någon direkt hästspark som känns i magen när jag lyssnat i ACs Level-3 rum. Rätt eller fel?......vet ej
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2010/12/06 :  19:29:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
Jag syftar mest på bumlig, oren bas som "skvalpar runt" i rummet

Det där är det som rummet bidrar med, det är alltså INTE högtalaren. Det betyder att efterklangen är lång i basen och att en baston ekar runt i rummet och blandar sig med nya som musiken innehåller.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/12/06 :  19:43:28  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Det där är det som rummet bidrar med, det är alltså INTE högtalaren. Det betyder att efterklangen är lång i basen och att en baston ekar runt i rummet och blandar sig med nya som musiken innehåller.

Jo så är det ju men vissa stora (eller små) baskraftiga högtalare tar ju fram elaka rumsresonanser mer än högtalare med slank bas.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/06 :  19:46:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
JA, helt rätt! Bra formulerat. Speciellt om högtalarens resonansfrekvens
råkar sammanfalla med en rumsresonans. Att rumsresonanserna hörs mer
med en högtalare vars bas är överbetonad är ju inte så konstigt heller,
alla frekvenser höjs ju, även de där rumsresonanserna ligger
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000