Author |
Topic  |
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2010/12/03 : 23:59:29
|
quote: Mina högtalare med 15" basar i ett 18 kvm rum funkar hur bra som helst.
Grattis, då det nog inte tillhör vanligheterna  |
Edited by - Sceptic on 2010/12/04 00:00:52 |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 09:42:04
|
Vad menas med högtalare som är stora? Jag ser direkt problem med högtalare som är höga, i och med att lyssningsplats kan bli för nära för den högtalarens sätt att sprida ljudet.
Det kan bli svårt att komma tillräckligt långt ut från väggen bakom lyssningsplats av samma anledning.
Om stor betyder stort frekvensomfång ser jag färre problem.
Och vad menas med litet rum? |
Edited by - shifts on 2010/12/04 09:43:06 |
 |
|
Betelguze
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 13:12:16
|
Min egen erfarenhet är att mer bas (och större total membranyta) behövs i ett större rum.
I mitt första lyssningsrum på 12kvm hade jag endast ett element på 7tum och det lät bra och rappt. Sedan flyttade jag och de högtalarna räckte inte till i 25kvm, så då fick jag lägga till en 8tummare i en 2,5 vägs lösning. Nu har jag ett stort rum på ca: 40kvm och med de högtalarna i det rummet upplevde jag att basen blev djupare, men att nivån sänktes lite. Så nu tänker jag öka på med en extra 8tummare, för att se om det hjälper :)
Jag menar alltså att det blir bättre ljud destå större rum jag använder, men att basen behöver förstärkas lite extra hela tiden. |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 14:47:12
|
Jag har 2st 18" basar i finrummet på 17-18 kvadrat å det funkar utmärkt och den som påstår att dom är slöa har nog fel på hörseln... Dock är mitt problem att huset inte orkar med dom, väggarna och framförallt golven svänger med och absorberar ganska mycket bas..
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 15:27:43
|
För mig är det här en myt som uppstått för dom son inte kan göra något åt akustiken. Man kan ha tur och det funkar utan akustikfix men det är inte så vanligt.
Enligt min erfarenhet består det av två problem: 1 Små rum gör att reflektioner kommer mycket nära i tid till nyttosignalen vilket gör att hjärnan har lite svårt att skilja dom åt. Det gör att detaljer försvinner och att det blir jobbigt att lyssna i ett sådant rum. Det blir som att ställa tre pers i ett badrum och sedan snacka högt - svårt att höra vad någon säger.
Lösning: Absorbera eller diffusera kraftigt reflektionerna.
2 Basresonanser uppstår ganska högt upp i basen och gör att vissa frekvenser försvinner helt medan andra blir förstärkta kraftigt. Effekten blir att en låt kan låta bra medan andra blir 
Lösning: Olika lösningar för att absorbera resonanserna alternativt göra det som många gör - använda en högtalare utan lågbas, oftast en mindre. Och nu har vi hittat varför myten uppstått.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 16:24:02
|
För mig och mina 15 kvm tycker jag det finns ett problem och det är högtalare som "kräver" att man har dem en bra bit från bakre vägg... det blir liksom inte så mycket plats över om man flyttar ut. Därför funkar i regel lite basfattigare (mindre) högtalare för mig där jag kan ha dem närmare vägg och därigenom få lite extra basstöd. Men nu är jag ju inte direkt någon höjdare på rumsakustik så...  |
Min anläggningstråd |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 16:40:01
|
Det finns en ENORMT utbredd missuppfattning bland angående högtalarens storlek och dess "baskapacitet". Storleken på membranet/lådan har inget att göra med hur nära man kan placera lådan mot väggen eller hur "torrt" eller "bumligt" ljudet blir.
Först och främst måste man förstå att storleken på membranet avgör endast hur starkt man kan spela i basen, inte den faktiska ljudkvalitén.
Sedan måste man skilja på baskapacitet och tonkurva. Baskapacitet = hur starkt kan basen spela. Tonkurvan = hur mycket bas relativt mellanregister och diskant en högtalare har.
Det är alltså tonkurvan (förenklat uttryckt) som avgör hur basen kommer upplevas.
Den som avgör tonkurvan är konstruktören. Har konstruktören tänkt sig att högtalaren ska stå en bit från bakväggen så har han/hon konstruerat den så att rätt basnivå fås vid sådan placering. Har konstruktören räknat med bakväggens basförstärkning vid väggnära placering (Intelligent Sound, INO, Larsen till exempel) så uppnås rätt basnivå vid just sådan placering. På samma sätt som en högtalare gjord för att stå fritt låter bastung nära vägg, så låter en högtalare konstruerad för att står nära vägg tunt och basfattigt om den placeras fritt i rummet. Det spelar alltså ingen roll om det handlar om 4" eller 18"-membran. Skillnaden i membranstorkek avgör bara hur starkt man kan spela.
Punkt.
|
Edited by - PetterPersson on 2010/12/04 16:42:40 |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 16:48:24
|
Jag har 15 kvm och spelar med 12 tummare (i sluten låda ner till 25 hz) med riktigt bra resultat. Micke är helt inne på rätt spår: myt som uppstått för dom son inte kan göra något åt akustiken
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 17:07:41
|
Men nog är det så att det är typiskt för stora högtalare att de är konstruerade för att stå en bit ute i rummet, liksom att det är typiskt för mindre stativare och små golvare att de är konstruerade för att stå närmare vägg?
Det finns alltid undantag att ge som exempel, men släpa in de 100 vanligaste stora golvarna och de 100 vanligaste mindre stativarna och se var de hamnar i rummet i förhållande till bakvägg...
Jag gissar att de stora golvarna i regel hamnar längre ut...  
Edit: skrivfel |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2010/12/04 17:13:03 |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 17:33:03
|
Men jag blir frustrerad, haha! Hur kan ni säga "stora högtalare" med generaliseringar om hur de beter sig, när ni inte alls kommit överens om vad en stor högtalare är? |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 17:35:56
|
quote: Det finns en ENORMT utbredd missuppfattning bland angående högtalarens storlek och dess "baskapacitet".
Möjligt att det finns en viss missuppfattning om detta men de flesta stora högtalare jag känner till (Wilson, JM lab, etc) HAR en kraftig bas som kanske inte kommer helt till sin rätt i "normala" rum på 20kvm eller mindre. Har man möjlighet och vill kan man väl ställa in några garderobsstora basabsorbenter och få det att fungera bättre men det är ju inte alltid folk vill eller kan göra det. Visst finns det undantag men enligt min erfarenhet har de flesta stora högtalare också en kraftigare bas än mindre modeller och kräver större men helst också "fixade" rum. Själv lessnade jag på basbummel för många år sedan och gick över till dipoler 
|
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 17:41:58
|
quote: Men jag blir frustrerad, haha! Hur kan ni säga "stora högtalare" med generaliseringar om hur de beter sig, när ni inte alls kommit överens om vad en stor högtalare är?
Med "stor högtalare" menar åtminstone jag större modeller från Wilson, Avalon, LM Lab och liknande. |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 17:47:14
|
quote: Men jag blir frustrerad, haha! Hur kan ni säga "stora högtalare" med generaliseringar om hur de beter sig, när ni inte alls kommit överens om vad en stor högtalare är?
Behövs det? Att bli hundraprocentigt överens om exakt hur stor en stor högtalare är för att kunna kallas stor? Kan vi inte med ryggraden förstå vad som skiljer en typisk större högtalare mot en mindre genom att se oss omkring i det generella högtalarutbud som finns? Är det egentligen ett problem att omsluta tanken om "högtalare i allmänhet" i en diskussion? 
|
Min anläggningstråd |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 18:26:46
|
Nej, jag kan inte det. Vissa pratar ju uppenbarligen resliga pjäser, medan andra helt verkar se till membranarea, vilket jag själv inte ser som något kriterium för en "stor högtalare". Ingen verkar ha pratat om volym ännu, vilket jag också tycker är intressant i sammanhanget. De flesta verkar dock prata om högtalare med stort frekvensomfång.
Själv tänker jag på stora pjäser som sträcker sig över 120 cm. Med diskanter som kommer högt upp i förhållande till öronen så skulle jag inte rekommendera att sitta för nära.
PetterPetersson har adresserat lite missuppfattningar, vilket kändes rätt nödvändigt. |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 18:47:02
|
quote: Själv tänker jag på stora pjäser som sträcker sig över 120 cm. Med diskanter som kommer högt upp i förhållande till öronen så skulle jag inte rekommendera att sitta för nära.
Håller med, stora högtalare kräver större lyssningsavstånd också för att elementen skall integrera. |
 |
|
PetterPersson

5803 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 19:10:51
|
quote: quote:Det finns en ENORMT utbredd missuppfattning bland angående högtalarens storlek och dess "baskapacitet".
Möjligt att det finns en viss missuppfattning om detta men de flesta stora högtalare jag känner till (Wilson, JM lab, etc) HAR en kraftig bas som kanske inte kommer helt till sin rätt i "normala" rum på 20kvm eller mindre. Har man möjlighet och vill kan man väl ställa in några garderobsstora basabsorbenter och få det att fungera bättre men det är ju inte alltid folk vill eller kan göra det.
Problem uppstår när folk accosierar "De flesta stora högtalare" med någon fysikalisk egenskap eller liknande. Man får inte rätt orsak- verkan och man skapar sig felaktig "kunskap" utifrån egna erfarenheter. Därför är det viktigt att ha rätt bakgrundsinformation så man tolkar det upplevda på rätt sätt.
Garderobsstora basabsorbenter kan likväl behövas för en liten stativare, bara den är konstruerad med samma tonkurva
|
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 19:54:47
|
quote: Problem uppstår när folk accosierar "De flesta stora högtalare" med någon fysikalisk egenskap eller liknande.
Kanske det, men du måste väl ändå hålla med om att stora högtalare oftast har en kraftigare bas än små stativare. Du får gärna ge exempel på stora högtalare som har en slank bas. |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 20:14:45
|
quote: Men jag blir frustrerad, haha! Hur kan ni säga "stora högtalare" med generaliseringar om hur de beter sig, när ni inte alls kommit överens om vad en stor högtalare
shift, vad är en stor högtalare för dig?
Kan man inte ha diskant/mellanregister i öronhöjd på "stora" högtalare? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 20:20:33
|
Dynaudios stora Consequence har ju diskanten längst ner...
 |
Edited by - huzze on 2010/12/04 20:55:57 |
 |
|
PetterPersson

5803 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 20:22:31
|
Jo, visst håller jag med om det. Oftast är det så, men man får inte koppla ihop "oftast så" med att det "är" så. Att stora högtalare per defintion har mycket bas jämfört med mellanregister och diskant.
Exempel, Precision Devices 21" avstämd till 22 Hz i ca 250 liter låda. Simuleringen är gjord fristående. Lägg till gradvis +6 dB över ca 100 Hz pga baffeln. Då ligger nivån vid 50 Hz ca 10 dB under mellanregistret
http://www.precision-devices.com/showdetails.asp?id=16

Edit: Quota inte en bild |
Edited by - PetterPersson on 2010/12/04 20:24:29 |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 20:43:03
|
quote: Jo, visst håller jag med om det. Oftast är det så, men man får inte koppla ihop "oftast så" med att det "är" så.
Helt riktigt |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 21:02:32
|
PG Jeppsson: Svårt att säga. "För stor" är ju lättare att definera, för samtliga rum. Det är ju den högtalare som inte gör sig i det rummet, just på grund av sin storlek. :)
Tycker jag gett rätt bra sken av vad som enligt mig är stort tidigare i tråden. |
 |
|
PetterPersson

5803 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 21:15:55
|
"Stor" för mig är väldigt relativt. Är lådan kubformig och av "konventionell typ", så typ såhär ser jag på saken:
15 m2: ~200 liter netto till basdelen 25 m2: ~400 liter netto till basdelen 50 m2: ~800 liter netto till basdelen
Får man knö in basarna i ett hörn och göra dem höga och smala, bygga TV-bänk eller bygga en vägg så kan lådan bli betydligt större.
|
 |
|
Goldfinger
Member

1798 Posts |
Posted - 2010/12/05 : 00:55:02
|
quote: Själv tänker jag på stora pjäser som sträcker sig över 120 cm. Med diskanter som kommer högt upp i förhållande till öronen så skulle jag inte rekommendera att sitta för nära.
Diskanter monterade på det sättet(axeln långt från öronhöjd vid sittande) är vanligast på högtalare med många elementenheter som är utspridda över stor yta, dessa kräver i regel ett ganska stort lyssningsavstånd för att elementen skall integrera på ett bra sätt, då blir diskantens placering mot öronen inte lika känslig.
quote: Håller med, stora högtalare kräver större lyssningsavstånd också för att elementen skall integrera.
Ja, om högtalaren är byggd enligt vad jag beskrivit ovan, det har alltså med elementfigurationen att göra och ingenting med om det är en golv eller stativmodell.
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2010/12/05 00:57:13 |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2010/12/05 : 08:24:53
|
quote: För mig och mina 15 kvm tycker jag det finns ett problem och det är högtalare som "kräver" att man har dem en bra bit från bakre vägg
Håller med, som jag ser det finns det några problem med små rum som förvärras med stora högtalare: *Högtalaren nära bakvägg, kan ju resultera i bumlig och luddig bas. *Diskat i öronhöjd som dessutom befinner sig ovanligt nära lyssnarens huvud kan vara en olycklig kombination. *Risken med jobbiga rumsresonanser ökar markant i ett mindre rum.
Men helt omöjligt är det ju inte; tänk bilstereo - en liten bilcupé fullproppad med stora högtalare låter ofta riktigt bra!
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
Topic  |
|