Author |
Topic  |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 11:41:49
|
En av mina vänner som hade ett par mindre, men bra högt, ville inte använda stativ. Så istället skruvade han i små ,men starka, öglor i högtalarna och hängde upp dom i vajrar från taket i optimal placering. Tyckte själv att det lät förträffligt. Är det någon annan som har erfarenhet,kunskap, om vad en sån lösning har för inverkan, förutom ingreppet på själva högtalaren,på ljudet? |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 11:48:11
|
Borde inte basen bli lite tam? Om det nu var typ vajrar dem hänger i. Annars borde kanske vibrationer och sånt inte bli så känsligt för dem.
Mvh / Leif B |
 |
|
Karl Banan
Member

165 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 11:52:29
|
Vart har Strmbrg tagit vägen? Han hade väl sina hängande i taket?
K.B. |
...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please... |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 11:55:07
|
Hur blir det med svängningar som uppstår när konen slår fram och tillbaka? |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 11:58:28
|
Precis, det kan inte finnas mycket som håller emot.
Mvh / Leif B |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 12:04:33
|
Inget stöd från väggar om man placerar dom i mitten av rummet ja. Har själv tänkt denna tanke med en rundstrålande högtalare i gummiögla hängande som en zeppelinare. Svårt o veta vinkel som passar mot lyssningspositionen men säg att man prövar med en diy center med tiltad baffel som man hänger upp framför duken om man har nån. |
Hifiarkeologen |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 12:06:09
|
Om den inte ska spela lågbas alltså. |
Hifiarkeologen |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 12:16:59
|
quote: Originally posted by brumel
Inget stöd från väggar om man placerar dom i mitten av rummet ja. Har själv tänkt denna tanke med en rundstrålande högtalare i gummiögla hängande som en zeppelinare. Svårt o veta vinkel som passar mot lyssningspositionen men säg att man prövar med en diy center med tiltad baffel som man hänger upp framför duken om man har nån.
Vad är en diy center för magisk mekanick? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 12:44:30
|
Vrille: Hur blir det med svängningar som uppstår när konen slår fram och tillbaka?
quote: Originally posted by Leif B
Precis, det kan inte finnas mycket som håller emot.
Mvh / Leif B
Jorå det finns mycket som håller emot, Newtons andra lag gäller fortfarande, F = ma. Högtalarlådan väger oftast hundratals gånger mer än konen, därmed rör den sig hundratals gånger mindre än konen.
Ni bör skilja på vad som pendligens frekvens (som är mycket lågfrekvent, mindre än ca 1 Hz) och de frekvenser som högtalaren genererar, dvs över 20 Hz. Om det inte finns lågfrekventa tonkomponenter i musiken som heller inte återges av högtalarna, så finns ingen excitering av högtalarens upphängningsresonansfrekvens. Den kommer således att hänga still.
Strömberg hade väl en manick i taket så att han kunde vrida högtalarna vill jag minnas. Det var en kul grej. Bara att bygga. Säkert är det väldigt bra. Har själv haft funderingar att göra på det viset, men fann det lite för omständigt att hålla på med. Nyttan är väl också av tveksam art bedömde jag det som.
/Johan L |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 12:54:47
|
..och varför vajer??
Det finns ju typ fiskelinor som klara 100kg så ett par små monitorer är ju en lätt match. Iden är inte så dum faktiskt. En bekant till mig har en Linnanläggning har anläggningen i ett rum och högtalarna på andra sidan väggen i ett annat rum. Det låter riktigt bra hemma hos honom och jag vet inte om jag har hört en Linnanläggning låta bättre. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 12:56:01
|
Diy center, nja do it yourself center högtalare kanske. Hemmabygge med andra ord.
Mvh / Leif B |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 12:58:36
|
Det där med upphängda högtalare i fiskelinor, kostar inte mycket att testa men kan bli många hål i taket innan man hittar rätt position och det är nog bäst om alla linorna är exakt lika långa.
Mvh / Leif B |
Edited by - Leif B on 2003/01/24 12:59:12 |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 13:19:36
|
quote: Originally posted by Leif B
Det där med upphängda högtalare i fiskelinor, kostar inte mycket att testa men kan bli många hål i taket innan man hittar rätt position och det är nog bäst om alla linorna är exakt lika långa.
Mvh / Leif B
Kanske vore det intressant med ett enkelt stativ,nu blev det stativ iallafall, där högtalaren hängde fritt i? |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 20:41:57
|
strmbrg var mycket nöjd med resultatet med takupphängningen.
Det var ett tag sen han var här nu, men han får säkert återfall snart igen.
strmbrg placerade säkert sina högtalare enligt strmbrg-principen och då finns det bara ett ställe att placera på så hålen i taket blv säker inte så många. |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 12:06:46
|
Jag som skämtade om det och så är det tydligen några eller någon som gör så. Man ska aldrig skämta om vissa saker tydligen.
/PO |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 17:11:06
|
Istället för att grannen under klagar så klagar numera grannen över! |
sound pollution |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 17:38:09
|
Tja Min granne har sina QUAD 57´or hängande i taket ca 1m från bakvägg och det hörs alldeles utmärkt.Har faktiskt funderingar på att göra något liknande med mina QUAD 63`or Mats En fördel till är att inga barn riskerar att välta statarna |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
|
Topic  |
|