Author |
Topic  |
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 21:20:21
|
Jag har några brännda cd-skivor som informationen försvunnit från- ett mycket välkännt problem. Är det någon som har en riktig vetenskaplig förklaring till varför detta kan ske? Det finns så mycket myter omkring detta och jag har inte hört NÅGON bra förklaring. BÄRÄTTA för mig.... |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 21:24:00
|
Att aluminiumfolien blir deformerad av någon anledning? Nja jag vet inte riktigt. Har också funderat över detta. |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 21:26:54
|
Jag har varit med om att ghost inte funkat när man kört några maskiner sådär fyra fem styck men... när skivan blivit kall igen har det funkat. Cd skivor kan bli ganska varma i en vanlig cdrom speciellt om datorn har stått på ett tag. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 21:28:17
|
Menar du att de efter en tid inte längre går att läsa? Brända skivor är ju (lite) känsliga för ljus då fotoskiktet som inte påverkats i bränningen "bränns" av ljuset och då fungerar dom inte så bra längre..
(vet iof inte med vilken våglängd man bränner så jag kan inte svära på att detta stämmer... men tycker att det verkar rimligt.. ) |
Edited by - norman on 2003/01/24 21:32:19 |
 |
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 21:29:24
|
Hej
Är dom gamla??, jag har oxå ett par (gamla ca 6-7 år) bränn cd som har tappat infon, dessa var dock av en mkt billig kvalité och man kan se om man håller upp dom mot en lampa att det är hål rakt igenom alu skiktet (ja hålet i mitten finns ju oxå ), sedan har jag även en Fletwood mack skiva ca 10 år gammal och den är det stora hål rakt igenom alu skiktet, dock går den att spela utan problem?????, konstigt va., vissa skivor har nog helt enkelt lite dålig tillverkningskvalité, fredagsex??
mvh |
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 21:52:54
|
Jag har några skivor som bara är ca. 4 år gamla som info har försvunnit ifrån...Jag undrar hur sjutsingen aluminium kan påverkas så lätt av uv-ljus och den värme som alstras i cd-spelaren....aluminium som dessutom är inljutet i ett lager plast som oftast är uvfiltrerande (enligt tillverkarna) borde ju inte vara så lätt påverkbart...är aluminium ett så instabilt ämne?! |
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 21:55:17
|
vad menar förresten norman med fotoskikt? |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 21:56:46
|
Värme och fukt är inte bra dom skall lagras svalt mörkt och torrt som ett bra vin. Back to the old nice reel to reel tape recorder. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:03:14
|
quote: Originally posted by yoko
vad menar förresten norman med fotoskikt?
Brännskivor funkar inte som vanliga cd-skivor som har ett aluminiumskikt med 1/4 våglängds djupa "gropar" som halva laserstrålen träffar som gör att den släcks ut vid groparna och annars inte (t.ex. grop=1 icke grop=0). På brända skivor så fixar man svarta punkter istället för groparna som gör att laserstrålen inte reflekteras. De svarta punkterna "bränns" i ett skikt som påverkas av brännarens laser (vet inte vilken våglängd). Därför skall de inte utsättas för ljus som också har en påvekan på fotoskiktet.
|
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:03:43
|
Brännbara CD-skivor påverkas av UV-ljus. Låt en skiva ligga utomhus och den går snart inte att läsa (ett par veckor till månader). En tidning (ljud&bild) gjorde ett test på detta och olika fabrikat är olika tåliga |
markih |
Edited by - markih on 2003/01/24 22:04:16 |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:10:00
|
Javisst! det finns ju dessutom information på den obrända skivan så man skall vara noga med dessa cdskivor dom är flyktiga nästan som ett skogsrå. |
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:10:40
|
jo, jo, men allt detta vet vi ju alla redan..men vad är det som verkligen fysiskt sker...hur sker degraderingen?Vi vet faktorerna som påverkar o vad som påverkas, men hur går det till? Du norman hade ju en bra tråd där..."fixa svarta punkter"-hur då?Bränner man hål på aluminiumen ? |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:13:31
|
Bränner hål på vad??? hur blir det då med en RW det skulle ju bara bli skit av allt nä man bränner väl små gropar jämarns små gropar. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:15:48
|
Du norman hade ju en bra tråd där..."fixa svarta punkter"-hur då?Bränner man hål på aluminiumen ?
Det är alltså inte ren aluminium i brännbara skivor utan ett fotoskikt som blir svart när man lyser på det (troligtvis med uv-ljus). Därför går skivorna sönder om de utsätts för uv-ljus. Vet inte exakt vad som händer fysikaliskt i fotoskiktet dock (varför det blir svart).
|
 |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:21:36
|
Jojomensingen---det är ju så att en originalskivas info.lagras i form av inbrända fördjupningar eller icke,vilket blir till ettor och nollor men det visste väl alla.En hemmagjord skiva lagrar sin info.med hjälp av ljus eller värme,ljuset/värmen exponeras ungefär som på en film---ja,jo--inte riktigt sant men slutsatsen är,förvara skivorna kallt och mörkt.Trots detta kan information försvinna p.g.a.dålig kvalitet på skivor,undvik no-nameskivor så kanske dom klarar sig lite längre |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:24:41
|
Nä men va nu! det blanka spegel liknande skiktet är ju för att lasern skall kunna focusera så att den "fastnar" de servon som styr,de måste ha en referens så att strålen ligger i spåret som lämnar ref 1000hz, man bränner små jämarns gropar eller skuggor.dessa pyttepyttesmå skuggor är skitkänsliga för värme i första hand därför blir det tomt ibland en del skivor är bättre än andra. |
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:26:07
|
tack norman...vi får väl plugga på lite i hur bränn-skivorna e uppbygda-vilka matrial o hur degraderingsprossen sker. Filament:du ställer dig inte bakom normans teori om svarta punkter? Menar du att man bränner gropar i "aluminiumskiktet", eller snarare fotoskiktet....liknande processen man använder sig av när man pressar riktiga skivor-då pressar man ju gropar för nollor? |
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:28:52
|
menar kanske filelluren att de pressade skivornas gropar e djupare?.....de håller ju mkt.bättre än brända..... |
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:29:00
|
Jag har fått för mig att min bilradio gör CDr-skivorna svårlästa. I somras glömde jag några skivor i bilens cdspelare & sedan vägrade min Cdfix läsa dom efteråt. Dom hade inte legat framma i direkt solljus utan antingen suttit i bilstereon eller legat i handskfacket. Jag tror att det blir ordentligt varmt i min bilstereo, särskillt på sommaren iaf. ( har en svart V70 med tonade rutor ) Mvh
|
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:31:54
|
Man bränner pyttesmå gropar så att det blir ettor och nollor ett slags nivå eller höjdskillnad. |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:35:03
|
Färdiga köpescd med musik görs med ett matrissystem jag har för mig att man får en färdig cd med musik på ca 3 sekunder sedan skall den screen tryckas förpackas osv. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:37:12
|
quote: Originally posted by filament
Nä men va nu! det blanka spegel liknande skiktet är ju för att lasern skall kunna focusera så att den "fastnar" de servon som styr,de måste ha en referens så att strålen ligger i spåret som lämnar ref 1000hz, man bränner små jämarns gropar eller skuggor.dessa pyttepyttesmå skuggor är skitkänsliga för värme i första hand därför blir det tomt ibland en del skivor är bättre än andra.
Det blanka skiktet är ju primärt till för att reflektera lasern och groparna/svarta punkter till för att ej reflektera, sen kommer ju focuseringen och styrningen i sidled in genom att man har fyra sensorer som läser av strålen. Att man kan veta om nivån från skivan skall justeras upp eller ned beror på att linsen inte är riktigt rund så att för långt avstånd => lyser mer på två av de diagonala sensorena, kort avstånd => lyser mer på de andra två. i sidled så lyser strålen mer på två sensorer som ligger på kanten.
virrigt? jo.. |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:37:25
|
från the very beginning så var det en liten finsk pöjk som kom på att han kunde radera en vanlig cdrom alltså är den ganska flyktig,detta var för det fanns CD-RW skivor. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:39:01
|
menar kanske filelluren att de pressade skivornas gropar e djupare?.....de håller ju mkt.bättre än brända.....
Om det är gropar så måste de vara 1/4 våglängd djupa annars släcks inte strålen ut. |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:41:19
|
Vem berättar för lasern var den skall vara på en tom skiva? |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:47:11
|
quote: Originally posted by filament
Vem berättar för lasern var den skall vara på en tom skiva?
det skulle ju gå att börja med en helt tom skiva och bränna genom att ha servon som vet vart de själva är.. men troligtvis så är väl inte vanliga brännare så noggranna så då måste man väl ha spår med data för hastigheten som lasern läser av. Och har man väl de spåren så kan den centrera i dom. Men nu gissar jag bara. Man skulle ju också kunnat gjort som så att brännaren läser av det spår den precis bränt och därmed kan den hålla rätt avstånd till nästa spår. |
Edited by - norman on 2003/01/24 22:52:17 |
 |
|
Topic  |
|