Author |
Topic  |
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:54:58
|
Rätt!! ett spiralspår med två frekvenser 1000 Hz och en överlagrad 22Khz jag minns inte exakt om det var 22kHz ellr 22,1kHz men nu slutar vi gissa kolla här istället http://www.howstuffworks.com/cd-burner1.htm |
 |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:55:18
|
"Lånat" en text som säger följande--- ------------------------------------- Subject: [7-5] How long do CD-Rs and CD-RWs last? (2002/11/13) There doesn't seem to be a clear answer for CD-RW. The rest of this section applies to CD-R.
The manufacturers claim 75 years (cyanine dye, used in "green" discs), 100 years (phthalocyanine dye, used in "gold" discs), or even 200 years ("advanced" phthalocyanine dye, used in "platinum" discs) once the disc has been written. The shelf life of an unrecorded disc has been estimated at between 5 and 10 years. There is no standard agreed-upon way to test discs for lifetime viability. Accelerated aging tests have been done, but they may not provide a meaningful analogue to real-world aging.
Exposing the disc to excessive heat, humidity, or to direct sunlight will greatly reduce the lifetime. In general, CD-Rs are far less tolerant of environmental conditions than pressed CDs, and should be treated with greater care. The easiest way to make a CD-R unusable is to scratch the top surface. Find a CD-R you don't want anymore, and try to scratch the top (label side) with your fingernail, a ballpoint pen, a paper clip, and anything else you have handy. The results may surprise you.
Keep them in a cool, dark, dry place, and they will probably live longer than you do (emphasis on "probably"). Some newsgroup reports have complained of discs becoming unreadable in as little as three years, but without knowing how the discs were handled and stored such anecdotes are useless. Try to keep a little perspective on the situation: a disc that degrades very little over 100 years is useless if it can't be read in your CD-ROM drive today.
One user reported that very inexpensive CD-Rs deteriorated in a mere six weeks, despite careful storage. Some discs are better than others.
By some estimates, pressed CD-ROMs may only last for 10 to 25 years, because the aluminum reflective layer starts to corrode after a while.
One user was told by Blaupunkt that CD-R discs shouldn't be left in car CD players, because if it gets too hot in the car the CD-R will emit a gas that can blind the laser optics. However, CD-Rs are constructed much the same way and with mostly the same materials as pressed CDs, and the temperatures required to cause such an emission from the materials that are exposed would melt much of the car's interior. The dye layer is sealed into the disc, and should not present any danger to drive optics even if overheated. Even so, leaving a CD-R in a hot car isn't good for the disc, and will probably shorten its effective life.
Detta är hämtat från/ http://www.cdrfaq.org/faq.html
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 23:06:30
|
quote: Originally posted by filament
Rätt!! ett spiralspår med två frekvenser 1000 Hz och en överlagrad 22Khz jag minns inte exakt om det var 22kHz ellr 22,1kHz men nu slutar vi gissa kolla här istället http://www.howstuffworks.com/cd-burner1.htm
Men det ger mer att fundera ut hur saker funkar själv än att läsa direkt.. Dom skrev ju dock inget om själva centreringen och fokusen.. men där vet (99%) jag att min förklaring stämmer (det har jag läst och inte funderat ut tyvärr)
oj, blev kanske lite OT... |
Edited by - norman on 2003/01/24 23:07:40 |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 23:28:35
|
Jodå du har nog rätt men glömmer refsignalerna 1000Hz och 22kHz utan dom står cdskivan still detta gäller en tom CD-R |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 23:38:58
|
Nu vet då jag varför information försvinner från cd det har jag kanske förstått utan denna lilla debatt men nu vet jag med säkerhet att detta media är jättekänsligt om man skall bränna musik så är det noga att man har bra material vilka cd-r är bäst för musik någon?? jag vet att man skall boota datorn clean innan man bränner och helst att man bränner vid max en gång för musik men som sagt vilka skivor skall man köpa lagring av obrända media lämpade för musik kanske bör lagras lika dant som brända. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 23:39:35
|
quote: Originally posted by filament
Jodå du har nog rätt men glömmer refsignalerna 1000Hz och 22kHz utan dom står cdskivan still detta gäller en tom CD-R
Visst, det jag beskrev tog ju inte upp hastighetskontrollen utan enbart justeringen i höjd och sidled (om man redan har ett spår).
|
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 00:03:31
|
Yepp lasern ligger i ett spår och ref ger 1000Hz allt är lugnt, då händer det som trådstartaren råkat ut för linsen tappar orken att ligga kvar i focus vad nu då vad beror detta på... jo förmodligen har plastupphängningen pajat i denna apparat så linsens viloläge ligger en bra bit under skyddskåpans övre kant, brukar anges som referens,servot orkar helt enkelt inte hålla kvar linsen i focus den åker ner och försöker att focusera men nej... cd:en stannar. |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 00:06:33
|
Nä det var inte här! detta skall flyttas till lasern är slut |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 00:22:08
|
Kanske dags att inhandla en vinkyl då :-D |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
n/a
deleted

162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 00:41:52
|
Från en som tror på Ljud, yepp köp en vinylsvarv jag tror att alla som gått in i väggen och brunnit upp och allt va f-n dom råkat ut för beror på att dom lyssnat på cdspelare. |
 |
|
Topic  |
|