HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hörde ett radioprogram om Björlings övertoner.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/24 :  23:21:07  Show Profile Send matså a Private Message
Jag hörde i ett radioprogram och där var där en sångpedagog (tror jag att han var), han sa att andledningen till Jussi Björlings fantastiska röst var hans övertoner. Man kan inte höra övertoner (som vi alla vet), men de ger lite pricken över iet till de andra tonerna. De andra tonerna låter bättre med övertoner. Nu är frågan gäller detta även högtalare? Då är man kanske tvungen att byta? Hoppas inte det, för vissa av er har ju jättefina och säkert bra högtalare. Men de har inte sådana där sacddiskanter.

Min fotosida på flickr

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/24 :  23:22:54  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hur högt upp finns det övertoner?
Vid mätbara nivåer då alltså.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/24 :  23:36:16  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Oj, en allvarlig kunskapslucka. Övertoner finns i nästan alla instrument. Därför låter det litet olika om man spelar samma ton på en violin, ett piano eller en trumpet. Alternativet är rena sinuskurvor och det är väl ingen glad att lyssna på.
Instrument genererar allstå en grundton + övertoner. De flesta ligger inom det hörbara området (naturligtvis, annars skulle man inte höra någon skillnad). En del instrument som trumpeter har dock övertoner över 20 KHz.
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/01/24 :  23:38:19  Show Profile Send rockdemon a Private Message
hur gör man för att få till en överton på piano?
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/24 :  23:41:06  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Mina diskanter går upp till 25 kHz, dock ej min öron, vad är vitsen med att då byta till diskanter som går upp till 45 kHz (för SACD) om det inte finns några övertoner där?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/25 :  00:17:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo det finns förmodligen övertoner så det räcker örats dynamik och frekvensomfång är väl rätt OK! de övertoner som finns i det hörbara området måste kunna återges utan förvanskning de är ju också enskilda signaler, så ju finare återgivningsutrustning desto mer HiFi,mer troget originalet.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/25 :  00:30:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Det är den jämna övertonserien som kommer att ljuda om man spelar alphorn exempelvis. Ters-Kvint-Oktav osv.

Ett piano har tempererad stämning vilket innebär att det är lite, lite falskt jämt utspritt så att det inte märks.
Detta för att man ska kunna spela olika tonarter utan att övergångarna blir konstiga.
Udda övertoner och såna som inte ingår i heltonskalan är inte öskvärda. Då blir ljudet distorderat.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/01/25 :  00:38:08  Show Profile Send rockdemon a Private Message
men jag fattar inte hur man får till en överton på piano. alltså själva anslaget. på gitarr är det ju enkelt och det vet väl alla hur det låter, men på piano????
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/25 :  00:40:08  Show Profile Send brumel a Private Message
Men om man spelar en ton på ett piano är det oktaven man hör först som överton, sen kvinten och sen oktaven igen högre upp. Sen durtersen, kvinten, lilla septimen osv.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/01/25 :  09:51:25  Show Profile Send mapem a Private Message
Sångares unika kombination av övertoner bildar det som brukar kallas timbre. Jussi hade en mjuk sådan i rikt mått, kombinerat med en mycket stark röst. Han skulle sjunga skjortan av den metallhårda Pavarotti.

Ultraljud är något annat, frekvenser över det höbara området. Mina hötalare har diskanter (emit-tweeters dvs banddiskanter)som går upp till över 40 kHz, det kan jag ju aldrig höra, men då har man ju i alla fall en god säkerhetsmarginal på en dryg oktav ovanför det hörbara området där man kan hoppas att de flesta ofullkomligheterna i återgivningen befinner sig. Dom låter i alla fall väldigt klart, rent och öppet i diskanten. Så förförande att jag en gång köpte dom. Ursäkta utvikningen!
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/25 :  10:06:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Nä nä inte Pavarottis skjorta kanske Thore Skogmans men inte Pavarottis skjorta har du sett Pavarottis skjorta! nä just det, kunde väl förstå de.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/25 :  10:51:22  Show Profile Send Brosk a Private Message
quote:
Originally posted by rockdemon

men jag fattar inte hur man får till en överton på piano. alltså själva anslaget. på gitarr är det ju enkelt och det vet väl alla hur det låter, men på piano????



It´s all in the wrist..
Allvarligt talat (jag är osäker på om du skämtar) så är den falsetton man kan ta på en löst anhållen gitarrsträng inte samma sak som övertoner. En ren ton tex från en synt som bara innehåller en enda frekvens vet du ju hur den låter. Samma ton från ett piano, gitarr, trumpet, violin låter annorlunda beroende på att det tillsammans med den anslagna tonen genereras ett övertonsspektrum som ger karaktären. Det är alltså inte frågan om ngn spelteknik utan ren fysik på ngt vis.

Det har diskuterats om högfrekventa övertoner utanför det hörbara området kan återverka nedåt i frekvensregistret och påverka hörbart ljud. Men det är nog bara teorier.

Edited by - Brosk on 2003/01/25 10:54:28
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/25 :  18:26:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Bjölings undertoner var däremot inte så kul han blev inte så gammal.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/25 :  19:04:33  Show Profile Send celef a Private Message
"Man kan inte höra övertoner (som vi alla vet)"

Haha, skämtare där!

sound pollution
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2003/01/25 :  19:14:53  Show Profile Send falukorv a Private Message
quote:
Originally posted by matså

Jag hörde i ett radioprogram och där var där en sångpedagog (tror jag att han var), han sa att andledningen till Jussi Björlings fantastiska röst var hans övertoner. Man kan inte höra övertoner (som vi alla vet), men de ger lite pricken över iet till de andra tonerna. De andra tonerna låter bättre med övertoner. Nu är frågan gäller detta även högtalare? Då är man kanske tvungen att byta? Hoppas inte det, för vissa av er har ju jättefina och säkert bra högtalare. Men de har inte sådana där sacddiskanter.



Inte en siffra rätt. Jag tror min herre behagar narras ?
Men, vad har vi sagt om clownerna..?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/01/25 :  20:42:38  Show Profile Send Zombie a Private Message
Den STORA skillnaden mellan olika instrument är tillslaget, attacken. De flesta har vårt att skilja ett piano från en cello eller klaarinett om de inte hör anslaget - AttackDecaySustainRelease

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000