HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HDCD..bluff..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/01/22 :  16:08:33  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Hej!

Köpte det "nya" norska bladet Fidelity och där var en intressant artikel ang just HDCD.

En HDCD-inspelad cd har en ljudnivå 6 db under vanlig cd standard.
Vid en direkt jämförelse skulle ju då HDCD låtit betydligt svagare än CD, därför har alla HDCD-chip en inbyggd digital dämpning på just 6 db för VANLIGA CD..!!
Alltså, DIGITAL DÄMPNING med medföljande lägre bitupplösning vilket leder till sämre upplösning, dynamik...tja..allt blir väl sämre..detta då på en HDCD-chippad maskin.
På en icke-HDCD maskin så får man klara sig med 6 db lägre nivå på HDCD plattor...men de låter alltså korrekt på alla CD utan HDCD.
Således så har en del av de tunga, som Krell, ML o Theta separata omvandlare för HDCD o CD..
Men på en mer "vanlig" HDCD-maskin så får man alltså ett betydligt sämre CD-ljud "på köpet"...marknadsföringstaktik...?!?

Så grattis ni med HDCD-spelare...ni nyttjar inte CD's fulla potential....!!

Detta enligt bladet Fidelity.

Kanske dags att bojkotta HDCD likväl som kopieringsskyddade skivor..?

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/01/22 :  16:09:58  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Tja, vad kan man säga. Det är ju Microsoft som äger Pacific numera :)

Say's who!?
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/01/22 :  16:59:12  Show Profile Send molsson a Private Message
Men....

Är det inte i så fall en digital dämpning av nivå'n på 6 db? Och på ett medium, som i sig, är brusfritt, så borde inte det spela så stor roll. eller?

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Mr Mike
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/01/22 :  17:26:33  Show Profile Send Mr Mike a Private Message
Verkar ju skumt.

Har inte läst artikeln och litar förvisso inte på Microsoft längre än jag kan kasta Mr. Gates.

MEN, samtidigt använder det riktiga audiofilbolaget Opus 3 HDCD på sina skivor. De personerna är ju VÄLDIGT måna om maximal ljudkvalitet och borde vara pålästa nog för att inte gå på vad som helst.
Go to Top of Page

Miketheman
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/22 :  17:50:12  Show Profile Send Miketheman a Private Message
Enligt vad jag har läst tidigare om HDCD så måste det finnas en flagga på skivan liknande DD och DTS på DVD-skivor för att HDCD ska aktiveras i spelaren eller DAC:en.
När HDCD var nytt ansågs deras digitalfilter tror jag att det var vara det bästa på marknaden för både vanliga CD-skivor och HDCD.
Om det skulle stämma att en HDCD skiva är inspelad mycket lägre än en vanlig CD så borde väl en HDCD låta mycket lägre än den vanlig CD om du spelar den på en spelare utan den tekniken.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/22 :  20:15:00  Show Profile Send oliver a Private Message
HDCD!!!??? Ni skulle läst artikeln i HiFi news som talade om att ingen kan utnyttja SACD eller DVD audios upplösning bl.a beroende på kablar och äldre förstärkar teknik som inte kan hantera det här formatet till fullo så det är väl bara att gratulera dom som köpt såna spelare också.Om jag fattade det hela rätt så fanns det inte en enda kabel på marknaden som kunde återge full potential av formatet.

Skeptiker
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/22 :  20:30:33  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Om jag fattade det hela rätt så fanns det inte en enda kabel på marknaden som kunde återge full potential av formatet.

Och hur många har anläggningar och kablar som kan utnyttja vanlig CD's potential fullt ut idag då?

Men detta är väl bra? Att vi har nya format som har sån enorm potential när det gäller ljudkvalitet. För det är ju långtifrån perfekt med dom format som vi redan har som CD, Vinyl o s v... Jag vill gärna ha något som är bättre. Bara för att man inte kan utnyttja "den fulla potentialen" direkt av ett nytt format innebär det ju inte att det låter sämre än tidigare. SACD t ex låter ju otroligt bra även i mycket enkla anläggningar som jag hört, formatets "stora" begränsningar och halvkass kringutrustning till trots.

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/01/22 20:31:46
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/22 :  20:34:34  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan007

quote:
Om jag fattade det hela rätt så fanns det inte en enda kabel på marknaden som kunde återge full potential av formatet.

Och hur många har anläggningar och kablar som kan utnyttja vanlig CD's potential fullt ut idag då?

Men detta är väl bra? Att vi har nya format som har sån enorm potential när det gäller ljudkvalitet. För det är ju långtifrån perfekt med dom format som vi redan har som CD, Vinyl o s v... Jag vill gärna ha något som är bättre. Bara för att man inte kan utnyttja "den fulla potentialen" direkt av ett nytt format innebär det ju inte att det låter sämre än tidigare. SACD t ex låter ju otroligt bra även i mycket enkla anläggningar som jag hört, formatets "stora" begränsningar och halvkass kringutrustning till trots.

Hoppas bara att det är nån som får till det.Lite jobbigt att behöva investera i nya prylar igen när man äntligen hittat bra grejor till anständigt pris.

Skeptiker
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/01/22 :  20:57:19  Show Profile
Med HDCD så har man två valmöjligheter:
1) Dämpning med 6db i den digitala domänen
2) Dämpning med 6db i den analoga domänen

Exempel på 2:an ovan är Mark Levinsson No 30.6 och Sonic Frontiers SFD-1/2 mk2 / mk3.

Sedan finns det ett par undantag till ovanstående två regler:
3) Ingen dämpning alls

Och det tydligaste alternativet där är TAG McLaren Audios AV32R som inte fipplar med nivåerna om det inte är HDCD.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/22 :  21:06:17  Show Profile Send divander a Private Message
Tacka vet ja vaxrullar. Min anläggning klarar av att utnytja deras fulla kapacitet (tror jag i alla fall). Det känns skönt att inte behöva uppgradera om jag skulle få för mig att skaffa en vaxrullspelare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/23 :  00:18:19  Show Profile Send nin a Private Message
Frågan är inte att vi ska ha bättre system tycker jag. CD och vinyl rätt gjorda är faktiskt Jävligt bra om jag ska vara ärlig. Så det vore bäst om dom utnyttjade dom formaten dom redan har. Dynamiken finns redan på CD och vinyl för det all musik som är inspelad, även frekvensområdet räcker för det mesta (på vinyl ) etc.
Lite off topic..
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/23 :  01:11:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Nin, jag saxade detta från http://www.musikermagasinet.com/online/stones.html

quote:
När Bob Ludwig mastrade de nya utgåvorna hade han de bästa tillgängliga vinylpressningarna som referensmaterial. Handen på hjärtat – föredrar vinylentusiasten Steve Rosenthal LP eller SACD när han lyssnar på sina Stones-favoriter från 60-talet?
– Bra fråga. När man graverar en LP har man vissa fysiska begränsningar. Skivan tål bara en viss mängd low end, och en viss mängd ljudvolym. När man går över den gränsen blir spåret för djupt och nålen kommer att hoppa. Så man kompromissar när man gör en vinyl-LP. På SACD-versionerna hörs låga frekvenser som jag inte kunde höra på vinyl. Det är ingen trolleri, de fanns på tejperna hela tiden och så här låter de när man spelar dem. Och nu finns det ett system som gör det möjligt att höra det i hemmet. Det som hördes i kontrollrummet då kan du lyssna på i vardagsrummet nu. Och det kan vinyl inte förmedla.

Så lite bättre format kanske inte är så fel ändå?

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/23 :  01:28:22  Show Profile Send nin a Private Message
stefan007, Ja med tanke på att dessa vinyl pressades för nästan 40 år sedan så kapade man basen ganska kraftig för att inte dåtidens skivspelare skulle hoppa som fasen. Men jag säger, använd dagens bästa graverings utrustning med dom original masterna så kan vi göra en ännu mer riktig jämförelse. Det handlar nästan ALLTID om masteringen. Som jag sa innan så kan man rätt gjort få¨kanon bas på LP också.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/23 :  12:32:14  Show Profile Send MartinN a Private Message
Visserligen är 6dB mycket men åtminstone jag får en kick när jag hör på Dave Brubeck Qartet :
Time Out som är en HDCD-skiva fast det inte är märkt på skivan.

Jag kan inte heller klaga på min CD-spelare med vanliga CD:n heller så för mig spelar denna
6dB inte så stor roll. Dessutom presterar CD-spelaren bättre ljud än den SACD-spelare jag
hade tidigare.

Martin
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/23 :  15:57:20  Show Profile Send Conan a Private Message
Kan nån med lite insikt i frågan tala om vad exakt HDCD-systemet gör, och vad är det man säger att man uppnår som inte Redbook CD klarar av?

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/01/23 :  16:04:29  Show Profile Send markku a Private Message
Conan,

Kolla sajten http://www.hdcd.com/

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:47:53  Show Profile Send oliver a Private Message
Har pratat med några som konstruerar cd spelare dom är rörande överens om de nya format som finns,"eftersom man slarvar bort de sista fyra bitarna i 24 bits tekniken så blir det inte så mycket bättre än 20 bit". En bra inspelning i 20 bits teknik och en bra vanlig cd spelare bör kunna prestera minst lika bra som SACD,HDCD och DVD audio.Resten är bara i teorins värld enligt dom.Men eftersom de nya formaten finns måste tillverkarna haka på för att få sälja eftersom vi konsumenter tror att det är bättre.

Skeptiker
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:16:30  Show Profile Send s60761 a Private Message
Skulle nog vilja säga: -SACD eller CD (HDCD) vad spelar det för roll.......???

Ljudkvaliteten på skivan styrs för närvarande av INSPELNINGSKVALITETEN!!!! Skulla vilja se den inspelnings studio som använder fulla DVD-Audios dynamikområde 150dB... Dynamikområde på 150dB betyder att skillnaden mellan lägsta och högsta signal är 150dB!! Är det nån här som har högtalare som spelar 150dB och mer??? Eftersom normal människans hörseltröskel ligger på ca:30dB betyder det ett högtalar system på 180dB och nu kommer ju också smärttröskeln in. Hos normala personer är vid 130dB...... Detta ger ett användbart dynamikområde på 100dB!!!!!!!!!!!!

Har själv en SACD, och kan säga att ända fördelen med detta är flerkanals ljud.... Allt annat är bull"!¤!#¤....

Sedan är det ju tråkigt att man ska krångla med signal nivåer på HDCD-spelare.
-SÄLJ dem!!!

P.S. Den bästa inspelning jag har för närvarande ligger på CD......

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:31:16  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by s60761

Skulle nog vilja säga: -SACD eller CD (HDCD) vad spelar det för roll.......???

Ljudkvaliteten på skivan styrs för närvarande av INSPELNINGSKVALITETEN!!!! Skulla vilja se den inspelnings studio som använder fulla DVD-Audios dynamikområde 150dB... Dynamikområde på 150dB betyder att skillnaden mellan lägsta och högsta signal är 150dB!! Är det nån här som har högtalare som spelar 150dB och mer??? Eftersom normal människans hörseltröskel ligger på ca:30dB betyder det ett högtalar system på 180dB och nu kommer ju också smärttröskeln in. Hos normala personer är vid 130dB...... Detta ger ett användbart dynamikområde på 100dB!!!!!!!!!!!!

Har själv en SACD, och kan säga att ända fördelen med detta är flerkanals ljud.... Allt annat är bull"!¤!#¤....

Sedan är det ju tråkigt att man ska krångla med signal nivåer på HDCD-spelare.
-SÄLJ dem!!!

P.S. Den bästa inspelning jag har för närvarande ligger på CD......

Kunde inte sagt det bättre själv.När jag jämförde de olika formaten tyckte även jag att mina bästa cd skivor lät bättre än SACD och DVD audio.

Skeptiker
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:38:40  Show Profile Send Klenkar a Private Message
instämmer!!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:36:33  Show Profile Send nin a Private Message
Som vi tog upp i en annan tråd så är många siffror rena fantasien. 120db, 96db, etc dynamik är fantasier. Det finns INGEN musik som har det dynamikområdet. Jag frågade en kunnig masterings kille som hört de flesta klassiska masterband inom rock, pop, jazz, blues etc och dom bästa låg oftast på max 30db dynamik, och det är MYCKET bara det.
Så frågan är inte dessa olika parametrar som redan CD och vinyl klarar av utan t ex upplösning som bör kunnas bli bättre, eller?
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/01/24 :  19:53:52  Show Profile Send bjorn a Private Message
Dynamik definieras väl som skillnaden mellan den nivåmässigt lägsta och högsta inspelade signalen på skivan. Om denna definiton är riktig, har jag svårt att tro att riktigt bra skiva endast skulle ha ett dynamik omfång på 30dB. Däremot finns ju ett antal radiomixade skivor som existerar utan hörbar dynamik...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/01/24 :  20:32:55  Show Profile Send markih a Private Message
Hittat på stereophile's hemsida: "Forget about pop recordings with their measly 10dB range of quiet to loud—or even commercial classical releases, which sometimes have a whole 30dB of dynamic range. With truly dynamic recordings, like live concert tapes of Wagner's Rienzi or Tannh$#252;user Overtures, or Rimsky-Korsakov's Scheherazade, there can be a 60dB contrast range" i nån intervju med Dunlavy.
Kommersiell radio lär ibland ha endast 2dB dynamik.

markih
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/24 :  21:23:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Kan nån med lite insikt i frågan tala om vad exakt HDCD-systemet gör, och vad är det man säger att man uppnår som inte Redbook CD klarar av?

Som jag har uppfattat det , må möjligen vara fel men ..
Så är HDCD ett gammalt format för att "sampla upp" signalen på liknande sätt som man nu gör med SACD . Sampla upp må vara fel men, jag hittar inget bättre ord just nu. Detta görs med hjälp av mjukvara som utökar cd:ns 16 bitar till 20. Nu kan ju det här som sagt vara fel, men jag hoppas att det är till hjälp i varje fall. Dvs det är ej jämförbart med SACD, men en förbättring av cd-formatet.
Mvh Kristofer
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/24 :  21:31:14  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har har Vinyl SACD CD med HDCD möjlighet. Första självklarheten är att det är alltid inspelningen som avgör hur det låter. Men mina erfarenheter är följande utan ngn seriös testing men baserat på massor av vardagslyssning.

SACD när det är som bäst är nog svårslaghet ex vis Eric Bib på OPUS sen blir det mer jämt skägg. Alla dom HDCD inspelningarna jag har låter genomgående mycket bra kanske man anstränger sig extra med inspelningen. Vinyl har en klarhet spelglädje över sig som slår många CD men inte alla.

Helt klart att SACD kräver mer av anläggningen för att få den att låta bra.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/25 :  04:08:27  Show Profile Send nin a Private Message
Taget från Stevehoffman.tv:
"Many of the reels I've worked on over the years (especially the jazz stuff recorded for Riverside and Contemporary) can have 30 db of dynamic range on them. Very difficult to cut onto a record.

The Rudy Van Gelder recorded stuff has about 10 db of dynamic range (on a good day)."
...

"We are talking pop and jazz here, correct?

I doubt there is a pop recording in the last 100 years that has more than 30 db of dynamics on it. That is a LOT!

Abbey Road might have 10 db on a good day.
Aftermath might have 15 db dynamic range.

Ben Webster Live At The Renaissance has 30 db (a hell of a lot!)

If a recording had 60 db of dynamic range, you wouldn't like it. Trust me on this."

Så frågan är om inte dessa specer på 96db, 120db är bara specer, och inget som spelar någon roll direkt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000