HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MC Pickup
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/26 :  11:12:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Vänligen svara på min fråga vem av er har ägt och lyssnat på MC, vad är det som inte är bra med MC, jag har ägt både MM och MC generellt kan jag säga att de små detaljerna försvinner med MM vid en direkt jämförelse med MC, två identiska tonarmar användes vid testet.

Jag har ägt och lyssnat på Dynavector, Ortofon, Fidelity Research, Linn, Yamaha, Denon MC, jag har ägt och lyssnat på Ortofon Linn Grado Philips Shure AT MM Ok det var för en massa år sedan.

Ett stod klart då MM vill jag inte ha det skall vara en MC och om man kanske använder Denon 103 som referens så kanske man kan komma fram till nått.

Fråga inte vad det var för modeller på de PU jag räknat upp då måste jag utför släktforskning och det har jag inte tid med konstatera bara att jag har ägt och lyssnat på de uppräknade fabrikaten.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/26 :  11:18:22  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Här kommer då ett tipps,
hur var det nu? Hmmm MC för ca: 1500:-
Villken som helst de låter lika tråkigt allihop!!! :-)
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/26 :  11:27:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Konstruktiva åsikter vore bra helst av någon som har erfarenhet av pickup's.

Jag har blivit allergisk mot MM så nu har ni den informationen jag tror att det är nån slags elallergi konstigt nog så händer inget när jag kör MC.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/01/26 :  11:29:13  Show Profile Send erik a Private Message
Köp en Rega Elys, det skall till en DV Karat 17 om en MC skall komma i närheten.

Jag har ägt och lyssnat på de märken du räknade upp plus några till. Skulle jag ge mig på att skaffa en PU idag skulle jag titta på DV och Lyra om det var MC, men då för tio gånger den summa du nämner. På MM-fronten skulle jag som sagt prova Rega. Även om jag bara lyssnat till dem i några dagar hemma sitter ett mycket positivt minne kvar.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/26 :  11:40:25  Show Profile Send jatttelite a Private Message
quote:
Originally posted by filament

Konstruktiva åsikter vore bra helst av någon som har erfarenhet av pickup's.

Har väl ägt ca 10MM och 5MC
Och jag tycker nog att det är ganska konstruktivt att avråda köp av MC för 1500:-
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/26 :  11:42:39  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Låter snarare som att du inte hört en modern MM. Your loss.

Men, som sagt, så mycket som jag har hört om Denon 103 tänker jag nog köpa en bara för skojs skull och se om den lever upp till hypen. Billig MC från Asien. Finns ju många som säger att man inte behöver bättre. Vi får väl se...

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/26 :  11:52:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Det verkar nog som om dom som här kommer med råd talar med kluven tunga.

Vad är det som gör en MC så dålig i de lägre prisklasserna är det något i konstruktionen av spolarna nålbärare eller vad...?.

Jag kan tänka mig att försiktigt närma mig en MM (jag har en skyddsdräkt som man använder när man sanerar asbest jag kan använda den) kanske man har nya material i dessa nuförtiden andra kraftiga magneter har ju kommit de senaste åren och tekniken med nålbärare har ju förfinats, men... viken MM är bäst i samma prisklass som jag tidigare nämnt 1500:-
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/26 :  12:05:39  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Inte i någon tidning överhuvudtaget de senaste åren har jag läst en rekommendation av en MC i din prisklass. Däremot hyllas MM i prisklasser ända upp till 7000:- (Clearaudio Virtuoso Wood kostar det i USA), läs Stereophile december 2002. Jag köpte min Alpha på rekommendation av Mirre på Veteran Hifi. Som även han tyckte att MC var meningslöst för det priset idag.

Äger också en Shelter MC, men har inget RIAA till den än, så den ligger i bokhyllan.

Denon 103 har jag bara hört gott om på nätet, där den har en liten fanclub, precis som tex Ortofon SPU. Därför är jag nyfiken på den. Kostar inte så mycket att prova. Den måste ju vara bra på något, eftersom folk fortfarande gillar den.

Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/26 :  12:21:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag skall scanna webben efter MC rekommendationer och lista alla jag hittar skall bli intressant.

Är det någon som vet om det finns någon pickup site eller grammofon site som är vederhäftig.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/26 :  12:30:29  Show Profile Send NtR a Private Message
Filament, man frågar sig stilla om det är principen el. ljudet som lockar?

Dåliga slipningar på billiga MC blir det för att bra slipningar kostar och för att MC är dyrare att tillverka. Enkelt.

Har haft en Denon DL 304, rosad överallt, som var mycket sämre än den Shure VST-V jag har nu.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/26 :  12:48:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har i ett tidigare inlägg sagt att jag tycker att detaljrikedommen är överlägsen med en MC samt att alla typer av förvrängningar förmodligen inte är bättre eller sämre rent mättekniskt än med en MM, men det går att mäta jag kommer nog att rigga min utrustning för pickup mätningar.
Menar den falang som pratar om dåliga slipningar att pickuptillverkaren sätter dit det som är trasigt??? eller vad menas med dålig slipning, är det en slipning som diamantsliparen misslyckas med, scenario: chefssliparen kommer in för att kolla dagens diamantslipningar han upptäcker att alla som slipar nålspetsar har gjort en dålig dag dessa läggs till low cost MC avdelningen.
Eller scenario två: MC tillverkaren beställer diamanter till sin produktion han beställer dåliga slipningar till sin low cost linje och superduper slipningar till sin high end MC produktion är det så det funkar eller...
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/26 :  12:55:55  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag tror att dina erfarenheter stämde då, men inte nu. MM har utvecklats. MC regerar fortfarande i absoluta termer, men man måste betala mer.

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/26 :  13:16:33  Show Profile Send NtR a Private Message
Filament, din raljanta ton skrämmer inte mej!

Nej, naturligtvis funkar inte slipningspolicyn så som du beskrev. När jag pratar om dåliga slipningar menar jag sfäriska slipningar och i ngt mindre mån elliptiska. Bra slipningar bär ofta namn från konstruktören, van den Hul, Fritz Gyger, eller konstruktionen utseende, Micro Ridge. Dessa slipningar påminner i sin utformning mycket mer om gravyrnålen varför de kommer i bättre kontakt med de små krusningarna i vinylen. Sfäriska och konventionella elliptiska slipningar svävar liksom lite ovanpå, s.a.s.

Eftersom MC-principen i sig är dyrare så måste man använda billigare slipningar för att hålla nere priset, och då tappar man den fördel man har i upplösning jämfört med MM. Det finns s.a.s två olika typer av upplösningar, dels den mekaniska i själva avläsningen av vinylen, dels den elektriska i spolar osv.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/26 :  13:26:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Få se nu en MC har ju spolar på nålarmen dom har ju en viss massa beroende på hur mycket signal man vill ha ut.
En MM har en magnet som omgärdas av spolar fast monterade med neodymium magnetpå nålarmen och stora spolar så får man X mV ut.

Båda använder Neodymium magneter eller bättre? vilket innebär att man kan lätta på spolen i en MC man bibehåller standarden på utsignalen och vinner på att armen blir lättare den kan på så sätt ta upp informationen från spåret mer exakt än gamla MC pickup's.

Samma gäller MM nålbäraren har blivit lättare men impedansen i spolarna är samma som tidigare 47kohm, man kan iofs tänka sig att MM pickupen har lättare att förändra sina egenskaper än tidigare.

Då gäller kanske detta, man behåller samma vikt på nålbäraren samt spolarna då får man mycket mer signal från MM än förr, men man kan också göra nålbäraren lättare(pga användning av neodymuim) samt lätta på spolarna då får extremt lite signal för att var MM.

Ett mellan ting kanske är bra MM med normal output totalvikt lättare än förr.

Nu kommer en fundering vad lämnar en modern MM hur mycket signal får man ut.

Att man behåller standarden för signalnivån på MC kan jag förstå här gäller det att lätta på nålbäraren så att följsamheten förbättras.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/26 :  13:45:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Nicke,

Jag är inte ironisk eller raljant jag försöker finna ut vad som är bra slipning med mera, du menar att det finns olika former på diamanten och att de bästa fysiska formerna på diamanten kommer från ett gäng kända designers i denna branch.

Jaha och då kan inte en MC som kostar 1500:- ha en bra form på diamanten eller... jag tror att detta påstående är just ett påstående.

Jag vill minnas att Denon 103 hade en sfärisk diamant, kunde Denon inte köpa nyare slipformer eller... nu har jag ingen sån MC längre finns den verkligen kvar.

I mitt senaste svar så funderar jag på nålbärarnas vikt och upphängning det har också en viss betydelse för hur diamaneten rör sig i spåret.

Är det bara diamantens slipning som gör att priset på en MC blir högt Dynavector har tydligen någon som kostar 40000:- jag kollade bannern längst upp lite hastigt.

Jag tror att man nyttjar "att skumma marknadenprincipen" vid prissättning av esoteriska produkter det kan vara allt som vi människor upplever som hög status jag vill till och med påstå att jag vet att man nyttjar den principen känd av alla marknadsförare.

Jag tror att de flesta pickup's som säljs kostar runt 1500:- eller mindre oavsett MM eller MC.

Så bra eller dåliga diamanter betyder egentligen att det finns nya former som anses bättre, dessa kanske används både för MM och MC oavsett pris.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/26 :  14:42:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Är det så mycket svårare för industrin att slipa "fina former"än sfärisk, det är ju förfasen inga jättebitar som det gäller, förövrigt så är det väl industridiamanter man använder ensådan liten jämarns diamant kostar i hela ingenting, nada, noll, 0.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/01/26 :  15:02:20  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Hej, filament. För under 1500:- finns egentligen bara Denon dl-103. Ja, den har en sfärisk nål. Nej, det är inte för att de inte kan slipa en annan form. Det har genom åren (103:an började tillverkas på 60-talet) funnits en mängd olika 103:or med olika beteckningar (se länk nedan), dock har den ursprungliga 103:an med den sfäriska nålen varit eftertraktad. Huruvida man föredrar en annan slipning eller inte är upp till var och en, men jag kan säga att för egen del kommer jag att köpa en ny ursprunglig 103:a (min gamla är sönder ) för att ha bredvid min Ortofon MC30 Super. Det finns väldigt få pickuper som är charmigare än 103:an, det finns dock om det är detaljer du är ute efter andra pickuper som är bättre (t.ex Denons billigare modeller och några Ortofoner) sammantaget kommer dock dessa pengamässigt likvärdiga pickuper inte i närheten av 103:an

Ps. Vad jag vet kan man inte köpa 103:an i Sverige idag, den finns dock att köpa i Tyskland. Om du är intresserad kan jag leta fram en länk till det bolag som exporterar Denons pickuper till USA. De har tillgång till flera olika modeller av 103:an (bl.a den nya 103 PRO vilken sägs vara kanon).

http://www.vinyl-lebt.de/SME/DL103/Thumbnails.html

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/01/26 :  15:16:53  Show Profile Send lars a Private Message
Först hade jag en OM30.
Bytte till en MC20 som lät mer upplöst och detaljerat. Men den lät vass och hård.
Bytte sen till Transfiguration Spirit. Nu lät det inte vasst och hårt längre och upplösning och detaljrikedom är kvar. Men nu är vi uppe i över 10KSEK.

Min erfarenhet är att billigare MC är detaljrika men blir hårda och vassa i klangen.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/26 :  15:21:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Sådär en person som inte lägger sig i varför jag måste ha en MC kan det vara så att Denon pickupen är av ny design på magneter, nål och arm?
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/26 :  15:37:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Nu har jag beställt en Denon Dl 103 från tyskland det vara bara att klicka dom skickar fraktfritt och per postförskott, tror aldrig att det kommer nått.Kostade 159 EU det blir ca 1500:- den har funnits i ett stort antal utföranden mer än 10, HIFIKLUBBEN har dock ingen hemma ??.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/26 :  15:51:22  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:

Nu har jag beställt en Denon Dl 103 från tyskland det vara bara att klicka dom skickar fraktfritt och per postförskott, tror aldrig att det kommer nått.Kostade 159 EU det blir ca 1500:- den har funnits i ett stort antal utföranden mer än 10, HIFIKLUBBEN har dock ingen hemma ??.

Hej Filament!

Denon DL 103 är en hygglig pickup i din prisklass, dock så är DL 103D den bästa av dem. Du kan ju byta in den när din är slut mot en bättre 103:a eller kanske en 304:a.
Mvh
Kenth
"har och har haft massor av MC-pickuper genom åren"
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/01/26 :  15:52:06  Show Profile Send AU a Private Message
Varför MC? Köp en Goldring 1022 eller 1042 då för du ju bra ljud
på köpet.

MVH
AU

quote:

Vilken MC PU skall man köpa om man sätter pristak på 1500:- är det bra att damsuga vinylen och hur gör man, kan man diska skivorna och hur gör man.

Collecting stars..
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/26 :  16:06:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej,
Den finns bara kvar i denna version jag har kollat med Denon http://www.denon.co.uk/startpage.htm

DL-103

Type Moving coil
Output voltage 0.3mV (1kHz, 50mm/sec)
Frequency response 20Hz-45kHz
Output impedance 40ohms
Load impedance More than 100ohms
Channel separation More than 28dB (1kHz)
Channel sensitivity difference 1dB or less
Tracking tip 0.2mm special round
solid diamond
Compliance 5x10-6 cm/dyne (100Hz)
Tracking force 2.5g ±0.3g
Weight 8.5g

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/26 :  16:47:39  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
I Japan säljs Denon 103 i diverse varianter: http://www.eifl.co.jp/index/export/export2.htm

Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/01/26 :  17:02:52  Show Profile Send struts a Private Message
Har "diskat" mina vinyl i omgångar sedan tidigt 70tal och jag tycker det fungerar ypperligt.
Jag gjorde så att jag droppade lite diskmedel på den blöta skivan och duschade sedan med relativt hårt tryck i spårens riktning.
Torkade sedan skivan försiktigt med en ren och mjuk frottehanduk i spårens riktning.
Prova dig försiktigt fram. Mvh/struts
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000