HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bo Hansson (Rauna/Opus3) har avlidit - Insamling!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/05/22 :  11:20:13  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Ojoj vad ledsamt...
En så färgstark person kommer saknas väldigt mycket och länge.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2011/05/22 :  11:54:52  Show Profile Send Lech a Private Message
RIP Bo
Vi saknar dig
Bogumila & Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/05/22 :  12:22:49  Show Profile Send ninja a Private Message
RIP
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2011/05/22 :  14:41:11  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Mycket tråkigt.
Vila i frid Bo

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/05/22 :  16:46:15  Show Profile Send Fuling a Private Message
Gamla audiofiler dör inte, de fejdar bort bakom vinylknastret...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Nenni
Starting Member

18 Posts

Posted - 2011/05/22 :  19:19:08  Show Profile  Visit Nenni's Homepage Send Nenni a Private Message
Vila i frid Bo

/Nenni
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2011/05/22 :  19:30:26  Show Profile Send cittroman a Private Message
Så jäkla tråkigt!

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2011/05/22 :  23:38:08  Show Profile Send snare2 a Private Message
Vila i frid Bo

Vi har förlorat en stor hifipersonlighet med ett varmt hjärta.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/05/23 :  08:20:05  Show Profile Send pix a Private Message
Bosse var för mig klippan, som hela sin karriär aldrig tvekade en tum på vad som var "rätt väg" för musikupplevelsen.
Jag har aldrig varit med om att Bosse någonsin "sökt", eller -som oss andra, fallit för "infall", att något annat än det musikaliska budskapet, skulle vara det enda som var viktigt.
När Bo berättar om att han emellanåt var ganska trött på apparater, och att de mest stod i vägen för det som var intressant, nämligen det musikaliska budskapet, så insåg jag att Bo för många år sedan passerat det som vi andra pysslade med i vår hifi-utövning.
Jag minns speciellt hur Bo berättade att han uppskattade att spela samma klassiska stycke, med olika kompositörer och sedan jämföra deras tolkning av stycket. Vi andra var ju glada om vi hittade ett klassiskt stycke som lät bra i vår anläggning...

Under den glada ytan fanns även en mycket tänkande person, som funderade betydligt djupare än om något så trivialt som högtalare och skivspelare.
Jag mins speciellt mitt fösta besök hemma hos Bo.
Lite nervös ringde jag på dörren till den gula tegelvillan på Blåbärsvägen. Det var ju trots allt en legend man hört talas om sedan man var i mopedålder.
Glad och gästvänlig öppnar Bo.
När kvällen närmar sig inser jag, att det som jag trodde skulle handla om att jag skulle bli imponerad och överväldigad med ljudintryck, i stället har handlat om synen på livet och vilka prioriteringar man gör. Inte alls tekniska teorier, formler eller tekniska lösningar
Bo var en varmhjärtad person som jag kommer att minnas resten av mitt liv.
Mina tankar går till Olga och Bo´s närmaste
Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/05/23 08:23:12
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/05/23 :  08:43:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pix, du ger en beskrivning av Bo som stämmer väldigt bra med mitt eget intryck av honom.

Jag länkar till bildreportaget vi gjorde hos Bo för några år sedan:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51233



MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/05/23 08:47:01
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2011/05/23 :  09:13:04  Show Profile Send Io a Private Message
Tack Pix och alla andra för era inlägg.

Jag kommer att sakna Bos inlägg på olika fora. Det är definitivt en egensinnig tänkare som lämnat oss.

/Olle

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2011/05/23 :  10:44:37  Show Profile Send edison a Private Message
Verkligen tråkigt att höra.

Minns "orgelträffen" i OP, vet inte om det var Bosses idé men vi hamnade till slut uppe inne i orgeln och fick dess delar förklarade av organisten, Ulf Samuelsson.
Jag träffade Bosse bara ett par andra gånger, vid en hemmademo i Kga av hans "lagårdsväggar" och när Nerike audiofilerna hade en middag ute en kväll i Örebro. Då rörde sej snacket bla om 'obskyra' hifipublikationer och vådan av den digitala fototekniken. Både intressant och roligt, oavsett man kunde hålla med eller inte ;-)
Han var mkt bestämd oavsett vad han kom att diskutera, helt enkelt sen stor personlighet, och alltid var han supertrevlig.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/05/23 :  12:37:20  Show Profile Send CC a Private Message
RIP...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/05/23 :  14:04:11  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
R.I.P Bo, glömmer aldrig första mötet med dina betonghögtalare på 80-talet. Sen fick jag förmånen att jobba med hans son ett tag. Tankarna går till familjen.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2011/05/24 :  13:37:33  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Usch vad tråkigt! Vila i frid Bosse, och tack för ditt alltid generösa sätt att dela med dig av din tid och din kunskap/dina erfarenheter. Mina tankar går till anhöriga, nära och kära.

Bosse var den som på allvar återuppväckte mitt sovande hifi-intresse sommaren 2006. Han passade på att i samband med midsommarfirande i Lund ta en sväng hem till mig i Käglinge utanför Malmö för att visa och dema sin Continuo. Det blev en lång och intressant eftermiddag där även hans Candela och Nuvistor-riaa plockades fram ur bakluckan på Bosses SAAB. Innan han satte sig vid ratten och skulle köra hem tog han fram ett prototyp-element med den nya spidern han jobbat fram. Spännande att så tidigt i utvecklingsprocessen få se denna.

Senare på hösten 2006 var jag på besök hos Bosse och vi fikade, snackade och lyssnade på Hugin & Munin och hade trevligt i största allmänhet. Jag lämnade åter ett par av Chaconne IIa som hans flickvän lånat ut till mig och jag hämtade min nyservade Continuo.

Under åren som gick köpte jag och renoverade en av de första producerade Continuoerna och fick hela tiden råd, tips och hjälp med reservdelar av Bosse. Hans hjälpsamhet och omtanke gjorde projektet till ett fint minne.

Bosse, du saknas av hela Hifi-Sverige och många därtill. Vila i frid.

/stefan

Edited by - Stefanolo on 2011/05/24 13:39:32
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2011/05/24 :  17:08:54  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2011/05/24 :  19:29:22  Show Profile Send B-200 a Private Message
Fy vad hemskt. Vi har talats vid flera gånger och diskuterat hifi historia och framtid samt en masa andra saker. Bo hade många bra saker på gång nu får vi inte se dessa och det är med stor sorg. JAg har mina opus 3 högtalare hemma och ända sedan de kom har jag varit nöjd med all återgivning. Nu känns det svårt att inte kunna bolla ideer med bo då man har planer. Sjukt jobbigt detta faktiskt. Opus 3 stod för mycket i min bok som moderna konstruktörer / märken inte kan mäta sig med idag. Och nu inte mera....

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2011/05/25 :  11:19:30  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Verkligen jättetråkigt. Vila i frid.

Musik är livet
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2011/05/25 :  13:08:16  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
R.I.P

Artphotography
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2011/05/25 :  21:37:41  Show Profile Send lars a Private Message
Jättetrist.
En färgstark person som man kommer att sakna.

Jag hänger på PAC:s förslag om att samla ihop till en krans.

Man får leva vidare med alla fina minnen.

Första gången jag träffade honom var när han hade en hifi-affär i Karlskoga. Jag visste att han var en legend när jag steg in genom dörren. Han själv tog emot och ägnade mig en hel timme med att förklarade fördelen med rörförstärkare utan att vara det minsta märkvärdig. Hittade jag en Dynaco MK III skulle jag köpa den och höra av mig till honom om jag behövde hjälp med den. Efter ett tag fick jag köpt en MK III och ringde upp honom för att kolla vad jag behövde göra för att få den i skick. Det visade sig att den var modifierad med Bosses drivsteg vilket han tyckte var kul. Sen skickade han mig ritningen till drivsteget så jag skulle kunna laga den själv. Efter ett tag hörde han av sig och sa att han hade ett bättre drivsteg som jag också fick ritning på. Vid det laget hade vi blivit "vänner" och jag fick hälsa på honom i hans hem så han med stolthet kunde dema sitt berömda bashorn och alla projekt han hade på gång.

Alla hans fantastiska inspelningar sen då. Jag har nog de flesta på vinyl och det finns få inspelningar som slår det han gjorde. Det var också något som han pratade om med glädje.

Det är verkligen svårt att acceptera att han inte finns längre.
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2011/05/25 :  21:49:56  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2011/06/10 :  14:16:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,
enligt info jag fått från Lech kommer Bo Hanssons begravningsgudstjänst att hållas den 17/6. Tack för att du hållit mig underrättad Lennart!

Jag vill väldigt gärna visa Bosses nära och kära att Bo är en person som betytt mycket för mig och alla andra HiFi-entusiaster. Kan vi inte gå samman och skicka blommor och/eller en krans till cermonin?

Om du vill vara med på det här initiativet där var och bidrar efter förmåga och vilja, så skicka mig ett PM.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/10 :  15:21:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pac har PM

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/10 :  15:39:09  Show Profile Send reVintage a Private Message
Varför inte följa de efterlevandes önskan med en gåva till Hjärt-Lungfonden? Men pengarna kanske räcker till både blommor och gåva.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/06/10 :  16:07:31  Show Profile Send pix a Private Message
Pac har PM

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000