Author |
Topic  |
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 12:58:15
|
För ett par veckor sedan var det så dags...Efter att ha testats hemma hos dole så skulle min Advantage S1 kanske få bekänna färg mot Mark Levinsons senaste digitala underbarn 390s. Dole, Robin Fischer samt undertecknad hade samlats tillsammans med 390s ägaren som körde upp från sthlm. (bilder från sammankomsten finns på bildreportagesidorna)
Hos dole hade S1an konkurrerat ut hans audionet som hade i sin tur slagit spelare som krell 280 och gryphon adagio. Personligen trodde jag att S1an skulle sätta hårt mot hårt då jag varit mkt nöjd med denna spelare i min anläggning-jag menar-hur mkt bättre kunde det egentligen bli??? Prisskillnaden dessa emellan är ju iofs rätt rejäl-ca 45kkr mot 90kkr.
Resten av anläggningen bestod av Advantage S-250 slutsteg, Revel Studio högtalare och kablar silk mk2, Madrigal cz-gel båda balanserade samt HT pro9 högtalarkablage-biwirat. Lite orättvist i sammanhanget var att S1an stod på en viktanpassad baseplatta medans 390s fick nöja sig med en missionplatta från 80talet. Kablarna byttes mellan de båda spelarna.
Hur lät det då? S1an var ju ordentligt uppvärmd-stått påslagen i minst 10 dagar medans 390s ju precis kopplades upp. mao nackdel för 390s. Trots det var det ganska jämnt i början, 390s lät aningen kallare (ljudmässigt)men annars var det rätt svårt att skilja på spelarna i början...när 390s började bli varm (betydligt snabbare än s1an brukar vara!!) Var det inte så svårt att höra skillnader (vilket förvånade mej lite då man tycker att två riktigt dyra cdspelare borde närma sig varandra vad gäller ljudkvalité/karaktär).
Det första som stod klart var att ML spelaren inte var lika "vass" på S-ljud som S1an vilket iofs kan bero lite på att 390s lät lite mörkare i karaktären. (vad som är "rätt" här är naturligtvis svårt att avgöra då det finns många variabler). Ngt som däremot är lättare att känna/höra är att 390s var ännu mer avslappad i karaktären än S1-vilket INTE betyder att den var tråkigare att lyssna på! Detaljer i bakre halvan av soundstagen var oxå ngt mer välupplösta-och där är ju s1an erkänt bra redan! Ljudbilden var lika bred men djupare och mer väldefinierad djupledsmässigt. Det var mer tryck i 390s+ om man kör utan försteg så går det att kräma på högre volym om man nu skulle behöva . Med 390s kändes dessutom det mesta som spelades mera "live" detta gällde ssk liveinspelningar!! På pianoinspelningar lät S1an ngt "luddigare" än 390s..ungefär som det var ett extra lager filt på hammarn...(detta var oxå ngt som skiljde silkkabeln från madrigalkabeln).
Samtliga som lyssnade-inklusive min fru som smög sej in- tyckte att de föredrog 390s. Min fru kommenterade så här (hon hade ingen aning om relativa prisskillnader och har nog aldrig hört talas om mark levinson)_ är den där ännu mera "värsting" än din spelare??? Låter ju klart bättre iaf... Hm..det här såg ut att bli dyrt
Man kan tillägga att med Madrigal kabeln så närmade sig S1an ML spelaren i karaktär med kanske 1/4-1/2 skillnaden-dessa kablar är inte våldsamt dyra-runt 5-6kkr tror jag.
Jag kan inte säga att det var egentligen ngt område där jag föredrog s1an-men detta gäller i MIN anläggning-hur bra det låter i en annan anläggning behöver ju inte vara samma sak nödvändigtvis. I en mörkare anläggning kan det nog bli FÖR mörkt med ML (betyder inte att det kändes som det fattades detaljer i diskanten).
Jag tycker fortfarande S1an är en mkt bra spelare för pengarna -skulle jag köpa en cdspelare för runt 50kkr skulle jag köpa den igen! Den har ju dessutom en hel del utvecklingsmöjligheter som många andra spelare inte har.
Nu väntar jag dock på min nya spelare 
Dole har säkert en del att tillägga- Dole som just innan beställde en S1a |
Edited by - drgreen on 2003/01/27 16:11:29 |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 13:28:27
|
Intressant läsning.
"Nu väntar jag dock på min nya spelare" Innebär det att du har beställt en 390 nu? |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 13:45:06
|
Kul att du hittade något som passade dig! Svårt dock att jämföra spelare.. du kanske hade behövt placera om högtalarna? Har själv märkt att man ofta måste ställa om högtalarna om man provar ny elektronik (och kanske gammal om man inte hade placerat det optimalt).
|
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 13:56:33
|
quote: Originally posted by Neodynium
Kul att du hittade något som passade dig! Svårt dock att jämföra spelare.. du kanske hade behövt placera om högtalarna? Har själv märkt att man ofta måste ställa om högtalarna om man provar ny elektronik (och kanske gammal om man inte hade placerat det optimalt).
Ja 390s är beställd-s1an såld så nu är det väldans tyst hemma Hm ja det kan ju vara så att man skulle kunna behöva justera uppställningen lite men jag tror inte det skulle utjämna skillnadera-fast här hoppas å gissar jag Ju |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 14:00:26
|
Hur länge kommer du vara "ljudlös" då? Det är ju inte skoj.. tycker synd om dig 
|
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 14:07:29
|
Det blir ca 3 veckor...   Men i vardagsrummet har jag en stor pioneer hemmabioreceiver och en uppsättning AP avantek högtalare så jag överlever nog (även om det är tveksamt) skall dock tvångsgästa dole för att bla utvärdera min nya kimberkabel |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 14:37:08
|
Tjena doktorn!
Vilken Kimber blev det?? |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 14:38:47
|
quote: Originally posted by Pjotre
Tjena doktorn!
Vilken Kimber blev det??
Det är en Timbre favorit tror jag 1130 (xlr) mkt detaljerad historia... |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 14:52:47
|
Mmmm.... En kanonkabel !!! Ska det bli KS 3038 på sikt också?? |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 15:02:15
|
Mmmm.... En kanonkabel !!! Ska det bli KS 3038 på sikt också??
vet ej... behöver ju bara en meter eller så så blir ju bara väldigt dyrt...denna kabel blir ju snabbt svindyr i längre längder. Ska köra den mot madrigalkabeln när jag får 390s spelaren-madrigalen passande ju mkt bra ihop -inte oväntat- med ML spelaren |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 15:10:06
|
Ett litet kabeltips i all välmening. Allas vår kabelkille Jorma har på G signalkablar med en prestanda som mäter sig med det mesta och bästa. Hur är detta möjligt kan man fråga sig,. En liten kille på Hissingen i Göteborg som skall konkurera med de stora drakarna med miljoner i utvecklingskostnader??? Ingen aning, han har väl fått hjälp från "ovan där" eller något, men han har än en gång tagit fram något riktigt intresant. Jag vet inte hur mycket som är officiellt ännu, men jag tycker att det är värt att vänta på för er som tänker köpa nya kablar för stora pengar. Risken är annars att ni köper något som är dyrare OCH sämre än det Jorma presenterar.
Vänligen
StefanB |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
Edited by - StefanB on 2003/01/27 15:13:12 |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 15:17:28
|
Jag har haft både den Madrigalkabel och KS3038 hemma, och jag kan lova dig ett grymt lyft med hela anläggningen uppsnörad med Kimber... ;o) |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 15:21:15
|
Hiss???  |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 15:21:41
|
Jag har haft både den Madrigalkabel och KS3038 hemma, och jag kan lova dig ett grymt lyft med hela anläggningen uppsnörad med Kimber... ;o)
Du kan mkt väl ha rätt Pjotre, men här vill jag se om typ "synergieffekt" uppstår med ML spelaren-jag tror iofs Kimbern kommer passa fint  Om Jorma kommer ha samma "prövapå" erbjudande som på JPC så kan det ju inte skada att prova |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 15:26:35
|
StefanB: Japp, du har så rätt så... Jorma har verkligen en KILLER på gång!!! I alla fall i mitt system presterar den (signalkabeln) häpnadsväckande bra!!!
Jag återkommer med en liten recension inom kort... |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 15:27:47
|
Drgreen, han (Jorma) kommer även med en högtalarkabel i samma kaliber som signalkabeln... |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 15:42:42
|
Drgreen, han (Jorma) kommer även med en högtalarkabel i samma kaliber som signalkabeln...
Kan vara mkt intressant ifall den går att få i längd om en meter |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 18:59:53
|
drgreen,
Mycket intressant läsning ... tack !
Sitter själv med funderingar runt en ny CD-spelare. Har dock inte alls bestämt mig ännu men Mark Levinson No.390S är definitivt ett intressant alternativ ! Likaså Advantage S1 ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
10
Member

732 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 23:14:37
|
quote: Originally posted by drgreen
Det blir ca 3 veckor...
Borde inte handlaren som får räkna hem vinsten kunna låna ut någon lämplig spelare medan du väntar? Känns som naturlig service när man köper något i den prisklassen... |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 00:25:38
|
Det är en begagnad spelare och detta är vad vi kommit överens om...beställa var kanske fel ordval:-) |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 00:27:59
|
quote: Originally posted by neriks
drgreen,
Mycket intressant läsning ... tack !
Sitter själv med funderingar runt en ny CD-spelare. Har dock inte alls bestämt mig ännu men Mark Levinson No.390S är definitivt ett intressant alternativ ! Likaså Advantage S1 ... Jag kan ju rekommendera båda men 390s lät bäst hos mej-men så är det ju oxå en smaksak och beror på hur mkt man vill betala
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 10:07:45
|
quote: Originally posted by drgreen
... Jag kan ju rekommendera båda men 390s lät bäst hos mej-men så är det ju oxå en smaksak och beror på hur mkt man vill betala ...
drgreen,
Låter utmärkt ! Jag kommer nog inte köpa något innan jag provlyssnat på produkten. Speciellt när det är frågan om så pass mycket pengar ... Det kan ju vara så att ingen av CD-spelarna faller mig i smaken?!! 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 10:13:49
|
Ja jag får väll säga att det var närmast chockerande när vi kopplade in 390:an. Nu hade vi bara en ganska kort lyssnings sejour. Men redan i kallt tillstånd så lätt Mark Levinson klart mycket bättre. Och det timmar vi satt och lyssnade, och den fick upp värmen gjorde inte saken sämre. Man kan väll generalisera och säga att den var bättre på allt, en klysha kanske men ändå helt sant. Och då har ändå S1:an smiskat upp allt annat jag har hört. Och den smiskade ju upp min Audionet Art V2. Men här var skillnaden nog ännu större.
Den mest slående skillnaden var att den låter så avslappnad. Men inte till priset av detaljer snarare tvärt om. Den enda nackdelen i testet var att vi inte hade en db mätare för att kolla att ljudnivån var någorlunda lika. Så jag lägger en lite reservation för eventuella fel pga. detta. Jag har som drgreen skriver faktiskt beställt en S1:a, och jag ska låna hem en 390S och testa i mitt eget system. (och då med dbmätare) Och då blir det ett lite längre test. Men så här i initialskedet så kan jag nog säga att M-L 390S är den absolut bästa cd-spelare jag har hört.   Skulle vara kul att jämföra den med en Wadia 861
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 10:21:01
|
drgreen: Vad skönt att höra att det var en begagnad ML 390S med tanke på prisskillnaden mot S1:an. Det kommer alltid att finnas det som är lite bättre men det är knappast realistiskt att betala vilket pris som helst för att få det! Nu talar jag givetvis utifrån min plånbok men även om S1:an får se sig slagen så framstår den i alla fall rent prismässigt som bästa köp! mvh // Peder B |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 10:33:44
|
quote: Originally posted by Peder B
drgreen: Vad skönt att höra att det var en begagnad ML 390S med tanke på prisskillnaden mot S1:an. Det kommer alltid att finnas det som är lite bättre men det är knappast realistiskt att betala vilket pris som helst för att få det! Nu talar jag givetvis utifrån min plånbok men även om S1:an får se sig slagen så framstår den i alla fall rent prismässigt som bästa köp! mvh // Peder B
Jag hade ändå inte väntat mig att det skulle vara så stor skillnad. Även om M-L är dubbel så dyr. En liten skillnad hade jag räknat med, men inte att den skulle vara så stor. Inte i det här segmentet av cdspelare. Kommer man utan för landets gränser så är ju inte Advantage några direkt billiga grejor. Och då blir ju pris per prestanda annorlunda. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 10:50:36
|
Men gubbar, kablarna??????
Har lyssnat på Madrigal gelkablar och HT 9 är ju nästan berömda i alla fall i mitt hus.....
Alltså, hade ni inte lite Valhalla att tillgå eller Transparent Ref eller annat passande till dessa lyxspelare? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Topic  |
|