| Author |
Topic  |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 22:22:08
|
I det senste numret av Hifi &Musik står Hififorumet, nr: 1-2 2003, omnämnt. Sidan är n:r 57 och det handlar om den vanliga frågan hur mycket watt behövs, eller för att citera tidningen "Spelar watten någon roll" Mvh Kristofer |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 23:24:54
|
Och nu är även Hifi&Musik omnämnt i hififorumet. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 00:40:33
|
Tipsade Hi-Fi& Musik om Ultra Curven sa att den fanns som en tråd på hififorum dom kanske kollade forumet och lärde sig en del om hifi.   |
Skeptiker |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 09:29:04
|
| Det kan dom behöva. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 12:51:22
|
quote: Originally posted by divander
Det kan dom behöva.
Jag tror att dom kan mer än många andra av oss och dom har ju bevisligen lyssnat på saker tillräckligt mycket för att veta vad dom snackar om.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:10:42
|
quote: Originally posted by n00b
Det kan dom behöva.
Jag tror att dom kan mer än många andra av oss och dom har ju bevisligen lyssnat på saker tillräckligt mycket för att veta vad dom snackar om.
//jonas
Det stora problemet för denna tidning är att de riktar sig till både de som är nybörjare inom hifi och mer erfarna. Därmed så är det en svår balansgång. MvhKristofer |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:26:56
|
| Jag menar inte att dom inte kan sin sak. Utan snarare att det aldrig är fela att lära sig mer. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
pricer
Member

176 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 15:51:24
|
| Den där Energy Veritas V2.4 verkar mycket intressant. Vore kul om de kunde testa deras stativare 2.2 eller 2.1. |
Edited by - pricer on 2003/01/28 15:56:59 |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 15:55:45
|
Man blir ju aldrig fullärd och Hifi&Musik har väl bidragit med mycket trevligt genom åren ( ). En gång i tiden körde dom en återkommande artikelrubrik som kallades "Hifi Exklusiv" eller något liknande. Bland annat handlade det om Stax elektrostatlurar och det var många bra artiklar i den serien. Det händer ofta att jag går tillbaka och läser gamla artiklar med största behållning... Håller med om att balansgången måste vara svår.
|
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 16:30:18
|
Jag menar inte att dom inte kan sin sak. Utan snarare att det aldrig är fela att lära sig mer.
Självklart är det oftast bra att lära sig mera. Jag tolkade ditt inlägg som om det var ett gäng hottentottar som jobbade på H&M (vilket det iofs kan vara inte vet jag). Men jag tror att dom lyssnat på bra mycket mera saker än många här.
Sen vad dom skriver är väl iofs inte samma sak som vad dom kan. Någon skrev precis att tidningen vänder sig till alla både nybörjare och uppåt. Tror inte dom sålt så många tidningar om dom försvårat tidningen väldigt mycket faktiskt.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 01:27:36
|
| Allting är ju fråga om tycke och smak.Det har man ju sett i deras tester ,panelen är sällan enig om ljudet på det dom lyssnat till.HiFi& musik verkar vara lite mer känslomässigt styrd än t.ex High Fidelity som har lite mer djupgående tekniska analyser och förklaringar.Båda tidningarna tycker jag är bra,dom väger upp varandra på nåt vis. Roligast brukar vara när dom testat samma grej och tyckt ganska olika.HiFi&Musik verkar vara lite försiktig med att totalsåga saker vilket inte High Fidelity är,det är bra tycker jag är det skit så ska man tala om det. |
Skeptiker |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 11:06:32
|
| Men Oliver det där håller jag inte med om. HF har ju inga betyg. Kör inga grupptester. Bryr sig inte så smycket om best buy och awards o sånt som vissa andra tidningar gör. Effekten blir att dom inte dissar nånting som låter dåligt eller anonymt. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 14:31:16
|
Enda gången jag har sett en slags sågning i HF var när man efter att ha röntgat ett "nätfilter" fann att det var en träbit med nätuttag och absulut ingenting (!) annat innanför skalet. I alla fall DÅ hade man vissa tvivel på den verkliga effekten av apparaten, men tillade för säkerhets skull nåt i stil med: "men prova i din hemmaanläggning och om du hör skillnad så är det skillnad...".
Annars kan man ju minst en gång per nummer av våra två kära hifi-tidningar läsa att "DETTA var det bästa vi hört!!". I senaste numret var ju ALLA tre högtalarna i 100.000-klassen "Bäst"... Suck... Enda skälet jag har till att läsa tidningarna är att få koll på vad som rör sig på marknaden samt musikrecensionerna, vilka f.ö. håller en skyhögt bättre nivå än artiklarna om hifi-apparater!
|
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 16:10:16
|
| Jag håller med. Musikrecensionerna är oftast riktigt bra. Även en del musikrepotage håller en riktigt bra nivå. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 18:24:54
|
quote: Originally posted by brumel
Men Oliver det där håller jag inte med om. HF har ju inga betyg. Kör inga grupptester. Bryr sig inte så smycket om best buy och awards o sånt som vissa andra tidningar gör. Effekten blir att dom inte dissar nånting som låter dåligt eller anonymt.
Okej då. |
Skeptiker |
 |
|
|
nalle
Member

686 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 21:27:05
|
| Man kan ibland få en känsla av att de är rädda för att stöta sig med eventuella annonsörer och därför inte vill såga något totalt. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
 |
|
|
Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 19:58:03
|
Vad är hifi & musik ? Såg en tunt reklamhäfte en gång med en massa annonser, kanske var deras häfte ? Verkar vara en reklambyrå va ? |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 21:06:30
|
quote: Originally posted by n00b
Självklart är det oftast bra att lära sig mera. Jag tolkade ditt inlägg som om det var ett gäng hottentottar som jobbade på H&M (vilket det iofs kan vara inte vet jag). Men jag tror att dom lyssnat på bra mycket mera saker än många här.
Sen vad dom skriver är väl iofs inte samma sak som vad dom kan. Någon skrev precis att tidningen vänder sig till alla både nybörjare och uppåt. Tror inte dom sålt så många tidningar om dom försvårat tidningen väldigt mycket faktiskt.
Mycket klen tröst att de inte skriver bättre än de minst kunniga som de vänder sig till. Det ursäktar inte grova sakfel som är tagna direkt ur tillverkarnas reklamblad. Här vill jag inte göra H & M till de stora syndabockarna utan HF är i det hänseende mycket värre! I princip hela upplägget för testerna där produktbeskrivningen ingår verkar vara ibland ordagrant hämtad från reklam. Hur trovärdigt är det på en skala?
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 21:16:46
|
Kan du ge exempel på något som är mer trovärdigt på samma skala... |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 21:18:58
|
Nej det vågar jag inte ge dig Bengt! Åtminstone inte på samma skala!  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 21:27:49
|
Då får jag väl komma med ett eget förslag... Ulf B Strange var en gång i tiden ansvarig utgivare för en publikation med namnet Audio Video. Tyvärr finns den inte längre... |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 21:30:55
|
| Det håller jag med om Timbre. Den var mer trovärdig! |
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 01:41:06
|
quote: Originally posted by Timbre
Då får jag väl komma med ett eget förslag... Ulf B Strange var en gång i tiden ansvarig utgivare för en publikation med namnet Audio Video. Tyvärr finns den inte längre...
Det var en alldeles förträfflig tidning nog den bästa som funnits. Vet att Ulf blev redaktör på Molt men vad gör han nu? |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 06:46:37
|
Det undrar jag verkligen också.
Efter MoLt har jag inte sett en enda artikel. Är det någon som vet...  
|
 |
|
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 16:27:33
|
Okay, jag erkänner - det var jag som skrev till Hifi&Musik... Tyckte nämligen att debatten om watt kunde föras vidare till ett bredare audiotorium. Det var ju faktiskt över 800 personer som läste mitt inlägg! Sen tycker jag att Hififorum är ett utmärkt sätt för oss intresserade men inte så kunniga att kommunicera med hängivna experter av alla slag. Jag har faktiskt besökt forumet nästan dagligen sedan jag först hittade hit (någon skrev att det var vanebildande!). Och tänk så många åsikter det finns om Hifi&Musik! Personligen läser jag den med stort nöje, ävenom jag önskar att det var både fler tester och fler sidor i varje nummer. Inte tycker jag att den stryker annonsörerna medhårs heller. Men, Sverige är en liten marknad och det är faktiskt inte helt enkelt att få en facktidning att bära sig. Sedan är ju valet faktiskt fritt: Den som inte gillar tidningen behöver ju inte läsa den. Eller hur? Hälsningar Gabe alias Gabriel. |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 17:16:17
|
Visst, den som inte vill läsa h&m inte behöver göra det. Att sedan blint tro på tidningens "modererande" om vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt, är också upp till läsaren. H&m var en stor auktoritet för mig innan jag blev slav under div. forum. I dessa forum fick jag upp ögonen & lärde mig att det fanns fler sidor/infallsvinklar än bara "effektkuber" & "stampataktenkänsla". Många av hifipressens nyheter har ofta(st?) testats & sedemera diskuterats/disekerats till partikelnivå av medlemmarna på forumen, långt innan "effektkuben" presenterats i tidningen. Framförallt är ju hifihårdvara systemberoende & jag är ytterst intresserad att få så många synpunkter som möjligt vid en tänkt uppgradering, från så många anläggningar som möjligt. Jag anser att hififorum, med alla medlemmars bredd, totalt utklassar hifipressens "köpguider". Nä, h/m har imo flummat ut i 5.1 system & dvdspelare trots att dom har en ypperlig systertidning som hemmabio där det passar bättre.
Mvh ( Prenumererar på h/m, hemmabio & Stereophile, samt köper lösnummer av Hf & Stereoplay )
|
Edited by - Niclas on 2003/01/31 17:53:34 |
 |
|
Topic  |
|