Har lyssnat på Van Morrisons - It's too late to stop now en live dubbel cd och Joni Mitchell - The hissing of summer lawns bägge från 70 talet. Mina högtalare är Audio Physics Tempo 6 drivna av Krell 400xi. Nöjet är minimalt då bassen vägrar komma ut ur dessa inspelningar med flera. Vad beror felet på ? inspelningen ? högtalarna ? Kommer ett tillägg av en sub att hitta till basen på dessa inspelningar eller ska jag ge upp ? någon som lyssnat på dessa CD ? Peter Gabriels - UP har däremot bass i överskott
Känslighet 89db. Mina tappade horn gav mer kontur i basen än vad köpes-subbaslådor har kunnat ge. Vet inte om det är hornlängd eller känslighet som är nyckeln, bättre bas blev det iallafall.
Edit: Det kan ju också vara rummet som har resonanser som blurrar till konturerna i basregistret.
Utan att känna till den kombination du nämner skriver jag lite allmänt: Kombinationen högtalare-förstärkare ska passa ihop för att det ska funka. Att Krell alltid har bra bas är nonsens, det beror på vilken högtalare den kopplas till.
Om vissa inspelningar har för mycket bas och andra har för lite bas så känns det som om du behöver tonkontroller. Tonkontroller är ju inte populära bland audiofiler men om ens favoritmusik inte ges ut av audiofilskivbolag så kan de vara väldigt användbara. Att byta ut din Krell verkar ju väldigt oekonomiskt men du kan kanske sätta en förförstärkare med tonkontroller mellan den och din CD spelare.