HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bryr någon sig om ljudkvalitet längre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/01/10 :  20:14:23  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Rubriken är en av de ämnen som ska diskuteras i Musikguiden i P3 som just börjat när detta postas, men man diskuterar annat än.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/01/11 :  11:34:28  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ljudkvalitet? Huvudsaken är väl att det mäter bra, eller hur var det nu?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2012/01/11 :  12:04:23  Show Profile Send ayayay a Private Message
EA: LOL

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2012/01/11 :  12:10:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad diskuterades, ljudet på skivor eller musikanläggningar?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/01/11 :  13:35:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Lyssnar man på NRJ så antar jag att man inte kan få för mycket dist, olinjäritet och fasfel i återgivningskedjan, då de "felen" bara maskerar dyngans stank.

Erik Saado och Ligget Geggan låter bättre i 32 kb/s mp3 än i Flac.
Så med dagens "musik"-industri, copyright-fascism och fixering vid utseende snarare än musikalitet, finns det ingen framtid för oss stofiler som gillar musik någotsånär naturtroget återgivet.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/01/11 :  13:44:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message


Här behövs det uppenbarligen mycket DRM, distortion, komprimering och Vocoder.
.
.
.
.
.
.
.
.


Medans här fungerar det uppenbarligen bra med "enkla" trioder, JBL-högtalare och vinyl.

Det är lätt att se vart Hifi är påväg.





Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/01/11 :  21:17:47  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
quote:
Vad diskuterades, ljudet på skivor eller musikanläggningar?

Det började med att man berättade om nån artist som lagt ut sin musik på nätet som MP3 128 kbps och att det då var fans som hört av sig med önskemål om 320 kbps. Artisten hade då först inte varit med på vad de menade men efter att han tagit reda på det så hade han svarat att han visst kunde göra det, men att han egentligen inte brydde sig om ljudkvaliteten.

Därpå följde en diskussion huruvida de i studion brydde sig, vilket de nog inte gjorde så mycket.... De pratade även om att ungdomar idag ofta konsumerar musik genom högtalarna i sina telefoner och att de därför inte hade så höga krav.

Till sist försökte man komma fram till om dagens ungdomar överhuvudtaget skulle komma att bry sig om ljudkvalitet. Då kom de fram till att när ungdomar hade sparat ihop nog med pengar så satte de en stor bashögtalare i bilen och det såg man som ett tecken på att de visst brydde sig om ljudkvalitet.

Lite snabbt sammanfattat ur minnet så, vet inte om jag minns allt rätt. Det går säkert att lyssna på programmet på nätet om man vill.

Annars så tycker jag att Musikguiden är ett bra program som jag gärna lyssnar på. Jag gillar att P3 spelar ny musik och att man har program där man även pratar om musik och artister.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2012/01/11 :  22:22:14  Show Profile Send sopwith a Private Message
och vem av oss avgör vad som är "rätt", huvudsaken är väl att man gillar den musik man lyssnar på, oavsett om det avnjuts via en MP3 spelare från Lidl för 99:- eller i en miljonrigg.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2012/01/12 :  09:02:07  Show Profile Send Sundström a Private Message
Rätt? Alla får lyssna som de vill, men ljudkvalitet är ju mätbart. Förstärkare har t ex ofta distorsionsnivåer angivna. Vart gränsen går för ljudkvalitet är ju beroende av sammanhang. I biosalonger finns ofta bra baskapacitet men mindre bra ljudbild(stereo/3d). I salongen sitter ju folk utspridda på en stor yta och därför är det bättre med en diffus ljudbild (funkar bra för film, mindre bra för musik). Hemma kan ljudbilden bli bättre eftersom focus kan läggas på en enda lyssningsplats. Men jag anser att biosalonger har bra ljudkvalitet eftersom ljudet funkar till det ljudsystemet har gjorts för, film. Om det låter som på bio hemma vid musiklyssnande, utan bra ljudbild, så anser jag att det är mindre bra ljudkvalitet.

Edited by - Sundström on 2012/01/12 09:03:31
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2012/01/12 :  10:49:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Frågan är varför det är ungdomar som ska styra, de som köper skivor idag är väl de i den "den långa tjocka svansen" som består av alla utom ungdomarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/01/12 :  11:12:14  Show Profile Send CC a Private Message
Mirage, - jag tror vi är en minoritet... Tyvärr...

Björn-Ola, - Bra frågeställning. Varför ska de ointresserade styra?

Sundström, -Jag tycker biografljud suger (för att använda ett ungdomligt uttryck...).

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/12 :  12:10:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Björn-Ola, - Bra frågeställning. Varför ska de ointresserade styra?
Exakt! Varför göra ljudet sämre än det var från början (med komprimering och annat elände) och varför anpassa ljudet efter de som bryr sig minst (och som inte betalar för sig)???

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/01/12 :  13:13:40  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Nu skall vi nog sitta ner i båten o inte dra alla över en kam.
Tror nog skivbolagen anpassar sig till den grupp de tjänar mest pengar på även om den gruppen även laddar ner mkt.
Sen kan det vara så att det är pappa som betalar deras barns musik..

Sedan håller jag med om att ljudkvalitén är usel på mkt nyproducerat men det är inte bara på Lady Gagas skivor utan även på Springsteen osv.

För att avrunda har nog inte musiksmak något att göra med ljudkvalité enligt min åsikt.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/12 :  13:32:07  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Sedan håller jag med om att ljudkvalitén är usel på mkt nyproducerat men det är inte bara på Lady Gagas skivor utan även på Springsteen osv.
Jamen... det är ju det som är poängen!
De ointresserade gratislyssnarna har blivit en norm för hur (nästan) all populärmusik ska låta

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2012/01/12 :  16:02:26  Show Profile Send sopwith a Private Message
Förr för längesedan var musik ett hantverk och en musiker skapade "WoooWhhaaaaiiiii" respekt pga att besitta den ädla konsten att kunna spela på ett instrument och folk svimmade vid denna musikers blotta åsyn.
Idag är musik en stor global industri, en stor industri med ett enda syfte, att tjäna så mycket pengar på en artist som det bara går (ofta under en väldigt begränsad tid pga dagsslände fenomenet där vi tröttnar efter några månader, läs IDOL på olika världsdelar, Voice of Sweden, Körslaget osv osv bara för att nämna några).
Det har tex skett en generationsväxling hos inspelningstekniker, man pressar tex in så många låtar som möjligt på en "samlingsplatta" och komprimerar ljudet så mycket att det låter milt sagt obra, det finns vinstkrav uppifrån som bestämmer att det får ta en viss tid till marknad osv, inspelningskvalitén är underordnad i sammanhanget.
Sluta hacka på ungdomar då det bara är patetiskt i sammanhanget, musik idag är masskonsumtion och har inget med just ungdomar att göra.
Hifiindustrin har det svårt och kommer att få det ännu svårare, yngre generationer konsumerar musik på ett helt annat sätt än förr, de affärer som säljer apparater till fjantigt dyra priser kommer att försvinna i samma takt som de "genuint riktiga" hifientusiasterna droppar av.
Av alla de populärartister som har poppat upp de senaste åren, nämn en låt som kommer att kommas ihåg och spelas som en gammal god "klassiker" om några år.....om ni kan.

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/01/12 :  16:22:21  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/01/12 :  16:48:25  Show Profile Send Eref a Private Message

Hmmm... Jag är inte riktigt så pessimistisk. En del ny musik använder sig av det "moderna" för att skapa konst. Så har det varit så länge jag kan minnas. Reggae, hårdrock, rap m.m. är ju t.ex. knappast musikformer som framsprungit hand i hand med hifi. Möjligen hög volym och mycket bas. Man såg ju länge väldigt nedlåtande på dragspelsmusik, ja t.o.m. på pianomusik ännu längre tillbaka. Blues var ju inte värt något i finare kretsar särskilt inte elektrisk blues.Tänk förresten när Dylan började spela elektriskt, det var knappast något hifiprojekt och många hatade det på sin tid. Det är ju den musiken som stått sig. Jag gillar hifikonceptet själv men har svårt att helt döma ut andra sätt att förmedla musik. Jag tycker mig höra att musikkonstnärer lyckas uttrycka sig fantastiskt även i dagens ljud- värld.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2012/01/12 :  17:52:51  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det finns ju hopp, en del musiker spelar fortfarande på akustiska instrument. De vill nog att skivan låter riktigt. Jag tappar inte hoppet
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/01/12 :  18:03:05  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Erik Saado och Ligget Geggan låter bättre i 32 kb/s mp3 än i Flac.
Så med dagens "musik"-industri, copyright-fascism och fixering vid utseende snarare än musikalitet, finns det ingen framtid för oss stofiler som gillar musik någotsånär naturtroget återgivet.


Ett helt onödigt och tråkigt inlägg och tillför inte debatten någonting.
Att du inte gillar modern musik det är helt ok, men att smutskasta artister som uppenbarligen gör musik väldigt många gillar är inte ok.

Jag själv har också svårt för mycket av den moderna popmusiken, det har inte att göra med att det är modernt, utan att det är just pop-musik.

Men var och en har rätt till sin egen åsikt men jag tycker man kan respektera andras, för uppenbarligen är det en stor skara som tycker om den musiken..

quote:
Sedan håller jag med om att ljudkvalitén är usel på mkt nyproducerat men det är inte bara på Lady Gagas skivor utan även på Springsteen osv.


+1

Tror nog tyvärr att det är den hårda marknaden och konkurrensen som ställer till med detta.. dom flesta skivbolag är pressade till att tjäna så mycket pengar som möjligt på bekostnad av kvalitén..

Har själv märkt att mycket musik producerad på dom större bolagen idag håller sämre kvalité, vilket är mycket sorgligt..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/12 :  18:23:19  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Det beror ju på vad man menar med "ljudkvalitet"...
Att snacka om hifi när det handlar om modernt inspelad och elförstärkt musik är väl egentligen fel, men oavsett genre och kvalitet på inspelningen så är det oftast mastringen som är boven i detta drama - när man dynamikbegränsar och Eq-ar för att ljudet främst ska funka för mobillyssning så har det ingen betydelse om det handlar om Jussi Björling, Rolling Stones, In Flames eller Erik Saade!




Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/01/12 :  18:34:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Den stora massans smak är ett extremt dåligt måttsnöre. Bara för att många gillar Geggan betyder inte att hon gör något bra. Det betyder väl bara att medel-IQ ligger runt 100.????

Förlåt om jag är lite bitter på Gaga/Spears/Timberlake/Jay-Z och annat jag gillar att kalla dynga. Jag måste stå ut med det på jobbet, 8 timmar om dagen, och ibland kan jag börja tvivla på de himmelska kvalitéerna hos dagen massproducerade McMusik & Co.

Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2012/01/12 :  20:08:02  Show Profile Send garmen a Private Message
Bara för att vara en motvals :P

jag tycker mycket av musiken som körs på demon i dom olika butikerna är otroligt själ-lös. Tex. Tommy Emanuel (nu kommer jag få halva hifi-forum efter mig) Ljudkvalitén är galet bra MEN enligt mig lika intetsägande som Spears/Idol-talang program osv.
Det finns mycket musik som är otroligt välproducerad med riktigt bra ljud, men i mitt tycke totalt avsaknad av själ eller känsla men det låter naturtroget.

Så summa summarum, hellre en inspelning med "dåligt" ljud fast med känsla och själ än välproducerat och "väl"ljudande och själlöst

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/01/12 :  20:42:18  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Angående ungdomar och ljudkvalite: jag tror önskan om kvalite är något som växer med åldern. I takt med att man skaffar sig livserfarenhet så strävar många efter bättre kvalite på diverse olika saker. Så har det varit för mig.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/01/12 :  20:57:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tycker det är roligt när jag hör en av programledarna, en ung kvinna, på P4 Väst kommentera musik i en programpunkt. Nu är jag inte 100% säker, men jag tror det är i programmet Cappuccino (som riktar sig åt mogna, 60+, kvinnor) "Flipp eller Flopp", där man hissar eller dissar tre nya låtar. Den här tjejen sågar en ny poplåt framförd av en av alla dessa pojkartister som det går 56 på tjoget av, därför att man använder någon teknik som korrigerar sången, så det inte blir falsk; tror den kallas Autotune. Hon är så trött på att höra alla dessa processade röster som alla låter lika dana OCH där man hör att de är processade.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/01/12 :  21:40:40  Show Profile Send Zombie a Private Message
ALLA ungdomar är inte mainstream...det finns många subkulturer med olika syn på musik och ljud. Det finns t ex en hel del band som inte ens ger ut CD eller digitala filer, bara vinyl.
En hel del smalare musik är analogt inspelad och inte alls komprimerad och begränsad...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/01/12 :  22:33:14  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
En hel del smalare musik är analogt inspelad och inte alls komprimerad och begränsad...

Även LPskivor komprimerades förr. Det är bara att rent visuellt titta på spåren. Men LP är kanske inte samma sak som vinyl.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000