| Author |
Topic  |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 21:24:30
|
Jag var inne på Lefflers i Linköping idag och mötte Cremona för första gången......vilken skönhet! Klockan var ganska mycket så någon längre lyssning var det aldrig tal om. Högtalarna var precis uppackade ur kartongerna. Eva Cassidy spelades och visst lät det väl bra, tänker göra ett nytt försök med egna skivor senare i veckan. Ni som har lyssnat och sett denna högtalare vad tycker ni? Fick ni någon uppfattning om SF Cremona Auditor på mässan, även de otroligt snygga med det nya stativet? // Peder B PS Bilderna är lånade av Timbre DS Cremona

Cremona Auditor
 |
"A man got to now his limitations" |
Edited by - Peder B on 2003/02/04 14:33:25 |
|
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 21:55:45
|
I senaste HiFi News har Cremona Auditor testats. Samma tidning har även testat Cremona tidigare. Båda högtalarna fick toppbetyg.
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 22:14:47
|
quote: Originally posted by Pelle
I senaste HiFi News har Cremona Auditor testats. Samma tidning har även testat Cremona tidigare. Båda högtalarna fick toppbetyg.
Ken Kessler har alltid gett toppbetyg till alla Sonus Fabers produkter. Så det betyget var inte annat än väntat. Han är en stor Sonus Faberfantast. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 00:14:00
|
Det tvivlar jag inte på, men om man är intresserad av Cremona eller Auditor är det kul läsning. 
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 02:23:16
|
Var inne i samma affär vid 17:50. Riktigt snygga hann heller inte jag lyssna på dom |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 08:08:54
|
Det spelades på Gryphon Callisto 2100 & Arcam fmj CD samt Nordost Blueheaven vid tillfället. Man har väl alltid en förutfattad mening om hur det ska låta och det är inte snällt att ge några omdömmen direkt efter uppackningen! vet inte om elektroniken är den optimala heller, Sonus Faber är väl lite kinkiga med elekronikval, har själv tänkt använda GamuT D200 som förstärkare och den ska enligt Björn Wiman passa väldigt bra till Cremona. Basen saknade kanske lite kontur och precision ( lite åt det blöta hållet) och även övriga register lät som om något saknades i upplösning, detta blir säkert bättre efter en tids inspelning. Estetiskt sett så måste väl detta vara en av marknadens snyggaste, träarbetet är otroligt snyggt och även matchningen av faneret och de svarta detaljerna i en lite halvmatt nyans är väldigt lyckat. Dom kan dom italienarna. Jag har tänkt att jämföra Cremona mot mina nuvarande Amphion Xenon och kanske Cremona blir nästa högtalare för mig! Återkommer med omdömmen när de är helt inspelade! vänligen // Peder B |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 10:25:55
|
Jag frågade Björn Wiman om vilka högtalare som var "bäst" av SF Cremona och Audio Physic Virgo 3. Han svarade att dom har helt olika ljudkaraktär och att det handlar om ens eget ljudideal vilken man väljer så inte blev jag klokare av det. Så vilket ljudideal har jag då, vet inte än men jag tänker ge SF Cremona en chans först mot mina Xenon så får vi se om även Virgo 3 måste provlyssnas innan köp. Virgo 3 liknar förmodligen mina Amphion Xenon mer i ljudkaraktär än vad SF Cremona gör! Vad väljer man av dessa 2, vad tycker ni? // Peder B |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 10:45:21
|
den snyggaste kanske? borde vara enkelt cal. själv väljer jag amati |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 10:48:10
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
den snyggaste kanske? borde vara enkelt cal. själv väljer jag amati
Jag med om någon annan betalar! |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 11:37:25
|
Peder, om du tittar på min profil ser du att mitt system numer består av just SF Cremona kopplat till Gryphon Callisto 2100. Källan är en Sony SCD-777ES. Jag är mycket nöjd med högtalarna (och även stärkaren). Jag tror inte Calliston var problemet, den har resurser som räcker mer än väl för Cremonan (och de flesta högtalare, tror jag). Basen är allt annat än "blöt" i mitt lyssningsrum. Jag blir fortfarande förvånad ibland över hur skarp och fast basen är. När jag lyssnade på dem i butiken, med AR försteg och Threshold slutsteg, så vart jag mycket besviken. Jag hörde inte något av det alla snackade om. Basen var OK, men inget speciellt, och framförallt så var diskanten och mellannregister lite instängt. Det fanns liksom inge vidare ljup eller bredd, och inget "liv" heller. Något var fel, så klart, så jag bad om att få ta hem dem och prova i mitt rum, vilket jag givetvis fick.
Väl hemma kom allt, utom det låga mellanregistret, på plats. Nu förstod jag vad alla snackade om. Och detta direkt, utan inspelning. Mellanregisterproblemet beror på allt för lång efterklangstid i rummet, så det kan jag inte klandra Cremonorna för. Min slutsats, som blev bekräftad av nån annan här på forumet, är att Cremonorna är väldigt känsliga för överdämpade rum. Den verkar kräva lite hjälp av rummet för att blomma ut. Basen skall man alltid vara försiktig med, för den påverkas så mycket av rummet också (allt gör det, men basen mer än annat, tycker jag). Inte den bästa förstärkaren i världen kan eliminera stående vågor. Mitt v-rum är så stort att basproblem inte uppstår föränn vid relativt låga frekvenser.
Jag vet ingenting om Lefflers, men en möjlig anledning till dina intryck kan vara rummet, och inte elektroniken eller inspelningen av högtalarna. Bara ett tips. |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 11:47:28
|
KC: härlig fjärr var det till Calliston i alla fall, du har säkert rätt angående att det faller på plats när man kommer hem och även att högtalarna får chansen att bli inspelade. Jag upplevde som att ljudet inte riktigt släppte från högtalarna. Jag hade mina egna lyssningsintryck med mig hemifrån med Wadia/GamuT/Xenon/Acoustic Zen. En rättvis jämförelse ska givetvis göras under samma förutsättningar. // Peder B
|
Edited by - Peder B on 2003/02/04 12:48:39 |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 14:23:12
|
Det finns en risk med att bygga högtalare i läcker design. Dom får lätt en stämpel på sig att appellera till ögonen istället för öronen. Nu har jag inte lyssnat på Cremona eller Cremona Auditor under ordnade former men har på känn vad det handlar om. Alltsedan en dag på egen hand med Sonus faber Extrema på Oslo Hificenter, har jag fastnat för Francos högtalarbyggen och det ljud dom kan prestera. Framtiden kommer knappast att ändra på det. Sf har en "sonisk karaktär" hävdas det ibland. Ge mig namn på en enda högtalare som inte har sonisk karaktär eller sätter sitt signum på händelseförloppet...! Har lyssnat mig igenom de flesta av modellerna. "Minima" sägs vara en av Francos egna favoriter och det är lätt att förstå... Guarneri Homage är med på listan över århundradets viktigaste ljudprodukter (HiFi News) och det är också lätt att förstå... Vart Stradivari Homage kommer att ta oss är nog inte lika lätt att förstå, men den kommer inte att passera obemärkt. Alltså, slut ögonen och låt öronen bestämma. Det är nog Franco Serblins uppriktiga avsikt...
|
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 14:46:37
|
Åh jag är så jädrans sugen att lyssna mer på Cremona, eller kanske mest Cremona Auditor eftersom jag ändå kommer att köra delat. Dom ligger visserligen i samma prisklass som mina 1.3se, så det kan bli en tuff match. |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 15:01:49
|
Dynaudio 1.3SE är en av mina stora favoriter utanför Sf-sfären. Går auditorcremonorna helskinnade ur den fighten, är det ett gott betyg...   |
 |
|
|
JaLa
Member

92 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 15:32:35
|
| Peder: Enligt Reference Audio's hemsida, så har dom ett par demoexemplar av Audio Physic Avanti III i körsbär för 80 000:-(115 000:-). Det kanske kan vara något? |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 15:37:28
|
I valet mellan SF Cremona Auditor VS Dynaudio 1.3SE väljer jag...... taget från NN "den snyggaste kanske? borde vara enkelt val"
|
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 15:44:05
|
quote: Originally posted by JaLa
Peder: Enligt Reference Audio's hemsida, så har dom ett par demoexemplar av Audio Physic Avanti III i körsbär för 80 000:-(115 000:-). Det kanske kan vara något?
Esoterisk HIFI hade ett par Avanti III för 76000.- och har nu ett par nya Virgo 3 för 49000.- vilket säkert är intressant! SF Cremona lockar mer än bara ljudmässigt, här behöver man väl knappast övertyga flickvännen innan man drar hem dom! // Peder B |
Edited by - Peder B on 2003/02/04 15:45:06 |
 |
|
|
JaLa
Member

92 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 16:10:14
|
Jag förstår precis vad du menar, har själv fru och stativare. Men jag tycker högtalare över lag går mot högre WAF. Dom byggs slankare med flera element/sidomonterad bas och djup som inte stör lika mycket.
/Janne |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 17:43:19
|
Det slog mig att det finns vissa likheter mellan den här:

och den vänstra högtalaren på bilden nedan från System Audio.

Baselementen i högtalarna är väldigt lika med samma "slitsade" utformning. Samma utformning av lådan. System Audio-högtalaren har jag lyssnat lite på och den är mycket trevlig och musikalisk. Skall lyssna mer till helgen och återkommer med en rapport. |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 18:03:44
|
Tyski hifi tidningen STEREO gillade verkligen denna System Audio SA 2K. De har ju en sorts ranking av sina testade prylar och de ger denna System Audio 95% vilket är samma som tex JmLab Micro Utopia. Om man skall se mer på deras listningar så har finns följande exempel. Dynaudio Contour 1.3 Se 85% Dynaudio Contour 1.3 MK II 83 % B&W Nautilus 805 82 % Sous Faber Signum 82 % Jamo Concert 8 80 % Dynaudio Audioence 42 63 % LINN Tukan 61 %
Osv, för vad det nu kan vara värt. Men System Audio är säkert spännande och förhållandevis billig. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 18:43:21
|
När det gäller Auditorn tyckte någon på Audio Asylum så här (jämfört med Dynaudio Special 25 och B&W Signature 805 som bägge iofs är dyrare):
http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=speakers&n=111223
Kanske värt något för den som letar fina stativare. Själv skulle jag gärna ha Cremona som golvare, men inte på stativ. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 19:13:48
|
| Är det bara jag som tycker att de inte är så överdrivet snygga? |
 |
|
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 21:07:00
|
Hehe, typiskt Johan att lira Cassidy 
Vore skoj att höra dom med Audioresearch elektroniken dom har på Lefflers. Måste nog nästan boka in en resa dit i nästa vecka. |
Say's who!? |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 22:45:02
|
Ja där såg man! Det är fler som jag som hatar färgen på special25. Det är ju förjäkligt att man inte kan få köpa den högtalare man vill med någon annan färg än björk! |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 07:59:48
|
quote: Originally posted by hali
Hehe, typiskt Johan att lira Cassidy 
Vore skoj att höra dom med Audioresearch elektroniken dom har på Lefflers. Måste nog nästan boka in en resa dit i nästa vecka.
Det var Fredrik som demade........    |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 08:02:34
|
quote: Originally posted by Magnuz
Är det bara jag som tycker att de inte är så överdrivet snygga?
Smaken är ju som........hemma hos mig skulle dom passa förträffligt bra. Har du sett dom i verkligheten? // Peder B |
Edited by - Peder B on 2003/02/06 08:04:13 |
 |
|
Topic  |
|