| Author |
Topic  |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 08:22:56
|
quote: Originally posted by Hatoil
När det gäller Auditorn tyckte någon på Audio Asylum så här (jämfört med Dynaudio Special 25 och B&W Signature 805 som bägge iofs är dyrare):
http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=speakers&n=111223
Kanske värt något för den som letar fina stativare. Själv skulle jag gärna ha Cremona som golvare, men inte på stativ.
Iom. att jag har en golvare idag (Amphion Xenon) så är det givetvis bara golvmodellen av Cremona som är intressant för mig med! |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 08:33:30
|
| Jag blev klart imponerad av den lilla Cremonan auditor. Riktigt bra smack i basen för så små högtalare, och dessutom en trevlig upplösning. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 08:43:08
|
"Smaken är ju som........hemma hos mig skulle dom passa förträffligt bra. Har du sett dom i verkligheten?"
Nej, jag har aldrig sett dem i verkligheten. Kanske är de snyggare IRL. Det jag inte gillar är de svarta fronterna, ser billigt ut. Dessutom tycker jag att de nästan ser lite väl mycket "designade" ut, om du förstår vad jag menar. |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 08:55:01
|
| Den svarta fronten består av äkta läder, så den är allt annat än billig. Men i vissas ögon kan det givetvis se billig ut ändå. Jag har läst/hört mycket om SF, men att det skulle se billiga ut var nån nytt :) |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 09:01:21
|
| Både fronterna som ser ut att vara av gummiliknande strängar och baffeln i svart läder är bland det mest lyckade jag sett! Magnuz vad spelar du på själv? |
Edited by - Peder B on 2003/02/06 09:04:35 |
 |
|
|
mus
Member

262 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 10:42:53
|
quote: Originally posted by Magnuz
Är det bara jag som tycker att de inte är så överdrivet snygga?
Nej du är inte ensam, jag var heller inte så imponerad när jag fick se dem i verkligheten. Måste säga att det ser betydligt trevligare ut med svart (mörkgrå kanske?) finish som Auditorn på bilden ovan.
Jag fastnade heller inte direkt för ljudet under den korta stund jag hörde dem, men det kanske var elektronikens fel (Audio Analogue Maestro CD spelare och förstäkare). De bör enligt Ken Kessler höras med rör och speciellt enligt honom med ARC VS-55. Jag hoppas kunna höra dem med Sonic Frontiers Power 1 under helgen... |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 11:16:49
|
| Nån som har data på den lilla Cremona Audiotor. Är de väldans kinkiga på elektronik? De är ju bara så sabla läckra. Undrar vad man får för ett på 926.or i inbyte... |
Almost cut my hair |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 11:25:23
|
Går allt enligt planerna, kommer det att bli ett djupgående cremonareportage inom en inte alltför avlägsen framtid. Vi tar pulsen på hela familjen så att säga... Bilder ur alla vinklar, lyssningsjämförelser och intryck. Ibland går tiden långsamt...  
|
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 11:40:57
|
quote: Originally posted by Timbre
Går allt enligt planerna, kommer det att bli ett djupgående cremonareportage inom en inte alltför avlägsen framtid. Vi tar pulsen på hela familjen så att säga... Bilder ur alla vinklar, lyssningsjämförelser och intryck. Ibland går tiden långsamt...  
Det ser jag fram emot! mvh // Peder B PS tror nästan att jag blivit inspirerad av dina tidigare reportage med tanke på mina nya inköp, du vet ju av vad! DS |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 12:37:28
|
| Satt och bläddrade i senaste numret av Hifi&Musik och vad ser jag där då...... SF Cremona ska testas i nästa nummer som kommer ut den 27/2 |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 19:30:08
|
"Den svarta fronten består av äkta läder, så den är allt annat än billig."
Aha, jag misstog det för plast eller nåt. Borde kanske titta i verkligheten innan jag uttalar mig... 
"Magnuz vad spelar du på själv?"
Jag spelar på Linn Keilidh. Extremt snygga, om jag får säga det själv.  |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 21:46:26
|
quote: Originally posted by Magnuz
"Den svarta fronten består av äkta läder, så den är allt annat än billig."
Aha, jag misstog det för plast eller nåt. Borde kanske titta i verkligheten innan jag uttalar mig... 
"Magnuz vad spelar du på själv?"
Jag spelar på Linn Keilidh. Extremt snygga, om jag får säga det själv. 
Stilrena och snygga, håller med dig om det // Peder B |
Edited by - Peder B on 2003/02/06 21:47:55 |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 23:23:28
|
Var inne och lyssnade på Cremona i dag. Lät riktigt trevligt!körde med gryphon och Arcam som cd. |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/07 : 07:18:02
|
quote: Originally posted by KennethS
Var inne och lyssnade på Cremona i dag. Lät riktigt trevligt!körde med gryphon och Arcam som cd.
Jag tänkte ge dom en tids inspelning först innan jag gör ett nytt försök till utvärdering av Cremona. Några här på forumet upplyser om att de behöver minst 150 timmar innan ljudet lossnar så.....jag återkommer under nästa vecka |
 |
|
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2003/02/07 : 07:50:33
|
| Kentkreitler:du kan höra med esoterisk-hifi i Uppsala,han brukan byta in saker ring och kolla vad du får för dina JM-Lab. |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/07 : 07:57:10
|
quote: Originally posted by Neon Park
Kentkreitler:du kan höra med esoterisk-hifi i Uppsala,han brukan byta in saker ring och kolla vad du får för dina JM-Lab.
Han kanske är intresserad av ett par Xenon i inbyte med!!!!!! |
 |
|
|
mats
Member

123 Posts |
Posted - 2003/02/07 : 15:50:28
|
| Cremona Auditor demas på reference audio nu enligt deras hemsida såg jag. |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/07 : 16:10:38
|
Två bra jämförelsebilder Amati/Cremona.
Amati Homage

Cremona

|
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/07 : 20:34:34
|
Heja Timbre!
Amatin är fortfarande snäppet vassare i färg och finish, men till formen är dom ganska snarlik. Jädrans elände! Jag skulle nästan kunna köpa ett par utan att lyssna bara pga designen! Är det samma elementserie som sitter i Krells LAT? |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 00:30:39
|
| håller med david amatin är mkt mkt snyggare i verkligheten än vad cremona är det beror ju rätt så självklart på en lägre kostnad och att dom inte har lackat lådan 7ggr eller vad dom nu gör med amatin =) |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 10:02:49
|
| Det vore angenämnt att få lyssna/se på SF Amati någon gång, jag har aldrig sett dom live. Amatins lite mörkare faner och högblanka finish VS Cremonas ljusare faner med en lite halvmatt yta är nog en smaksak, det beror väl på vad man har att matcha det mot hemma! |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 08:11:48
|
Så var det då dags för provlyssning igen. Min förhoppning var att Cremona nu hade fått en veckas inspelningstid hos Lefflers. Högtalarna kopplades upp av Johan den här gången med Arcam fmj CD, Audio Research SP16 & VS55 och kablage från Nordost. Varierad musik spelades bla. givetvis Eva Cassidy, Richard Bona mm. I väntan på att elektroniken skulle bli varm så inspekterades Cremona ytterligare en gång och javisst var de precis så snygga som jag hade i minnet, skulle jag köpa en högtalare på enbart utseende/pris stod nog dessa högst upp på min lista. Johan berättade att Cremona dessutom är prissänkta från tidigare riktpris på 77000.- till 66000.-.....angenämnt när plånboken väl ska öppnas! För dessa pengar borde det låta riktigt bra också med tanke på att mina nuvarande högtalare Amphion Xenon till halva kostnaden låter riktigt bra hemma hos mig! Hade då ljudet blivit bättre än förra veckan, hade en veckas inspelning gjort någon skillnad...... Jodå Cremona låter bättre denna gång men når kanske ändå inte riktigt upp till mina höga förväntningar, tycker att något saknas i både det lägre registret basen känns inte fullt så kontrollerad som jag skulle önska och även översta diskanten spelar inte riktigt ut. Byte görs av förstärkare till en Krell 300IL och efter det bytet så blir framförallt kontrollen i ljudet betydligt bättre men lämnar även här lite bättre upplösning att önska .... Johan föreslår att jag ska få provlyssna Cremona i hemmiljö och jämföra dom mot mina egna högtalare på lika förutsättningar och det blir nog nästa steg i jakten på den bästa högtalaren upp till ca 80000.-
mvh // Peder B
PS Johan demar ytterligare en kul grej, en antistatsprej från Nordost som kan användas på både CD-skivor, CD-släden, högtalarkablarna och anslutningara. Blev det någon skillnad.....skojar du, en sån här måste man nog införskaffa till en kostnad av 500.- dyrt för en spray javisst men en väldigt billig ljudförbättrare! DS
|
Edited by - Peder B on 2003/02/12 08:20:08 |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 08:25:26
|
Hej Peder!
Jag har tyvärr inte läst hela tråden men vilka högtalare upp till 80.000:- har du lyssnat på och vilka tänker du lyssna på? Jag har ju en personlig favorit inom din budget...  |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 08:34:32
|
Pjotre: Som du säkert förstår så kan man aldrig lyssna på allt utan jag försöker gallra lite genom att läsa mig fram till en del. SF Cremona, Audio Physic Virgo 3, Revel F50 & även Magnepan 3.6 känns som vettiga alternativ för mig! Har du något intressant att tillägga? // Peder B |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 08:46:19
|
Nej, självklart kan man ju inte lyssna på allt och alla märken/modeller är ju kanske inte heller intressanta. Vi har ju som tur är olika tycke och smak...
En av de personliga favoriter jag har under 80.000:-, är den jag själv har hemma, QRS Neptunus. Men jag har å andra sidan inte hört alla de modeller du listade upp... Som sagt man kan ju inte lyssna på allt... Min högst personliga tro är att om QRS Neptunus hade varit från USA eller kontinentaleuropa och varit ett "känt märke" med en generalagent i Sverige så hade den kostat en bit in på fel sida 100.000:-. |
 |
|
Topic  |
|