HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Första daten med en slank Italienska.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/12 :  08:53:01  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag har bara stilla undrat varför Sladd bytte bort sina QRS Neptunus mot Audio Physic Avanti 3 För det var väl dessa du köpte

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/12 :  09:00:40  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Helt korrekt, jag köpte Sladds Neptunus! Sladd ångrar sig nog gruvligt än idag...
Nämen smaken är ju som sagt olika och ibland är ett byte kul att göra mer på grund av att få något annorluna hemma. Det behöver ju inte alltid vara "dag och natt" skillnad på förbättringen... Sen så kostar väl Avanti 3 en bra bit över din budgetgräns... Men det kan väl igentligen bara Sladd svara på varför...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/12 :  09:51:01  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag var med Björn uppe hos Sladd i somras när han hade Neptunusen och Avantin hemma och Avantin passar bättre i hans rum. Vi körde då på Krells 450 mcx monoblock och Valhalla hlögtalarkablar.
Neptunusen var dock bättre i basregistret. Sladd har skaffat en Minos sub till Avantina, så då hänger inte Neptunusen med längre i basen heller. Men det är en bra mycket dyrare uppställning.
Och Sladd köpte Avantina begagnade i en bytesaffär.
Hemma hos Pjotre spelar Neptunusarna mycket fint. Det är nog där som jag har hört dom låta bäst. Passar alltså bra i hans rum.
Mårten Design Miles 2 är en högtalare som du kanske skulle låna ditt ör till också. Jag har haft dom hemma i 3 månader nu och dom gör riktigt bra ifrån sig med bra elektronik och franförallat bra kablage. Den ligger också bra till i pris i jämförelse med dom övriga.
Om det inte hade varit för att jag får hem Coltrane om några veckor, så hade jag nog allvarligt funderat på att behålla Miles 2 hemma.
Men om det gäller utseendet, så vinner ju Cremonan. Den har högst Waf av dom du funderar på.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/02/12 09:56:01
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/12 :  09:55:33  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Hur tror ni Cremona Auditor står sig mot Electra 926? Nån som lyssnat på båda?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/12 :  10:07:42  Show Profile Send Peder B a Private Message
jag har bara lyssnat på JM Lab Electra 926 vid ett tillfälle och mitt intryck var då att de var lite vassa och spretiga i ljudet med en väldig betoning på det övre registret. Jag har alltså aldrig jämfört med Cremona vid samma tillfälle. Cremona känns som motsatsen till Electran där inget register sticker ut utan högtalaren är mer homogen och lite mer gosig i ljudet! // Peder B

Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/12 :  10:10:13  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Tack Peder. Måste nog åka iväg och provlyssna lite italienskor snart...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/12 :  10:23:47  Show Profile Send Peder B a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

Jag var med Björn uppe hos Sladd i somras när han hade Neptunusen och Avantin hemma och Avantin passar bättre i hans rum. Vi körde då på Krells 450 mcx monoblock och Valhalla hlögtalarkablar.
Neptunusen var dock bättre i basregistret. Sladd har skaffat en Minos sub till Avantina, så då hänger inte Neptunusen med längre i basen heller. Men det är en bra mycket dyrare uppställning.
Och Sladd köpte Avantina begagnade i en bytesaffär.
Hemma hos Pjotre spelar Neptunusarna mycket fint. Det är nog där som jag har hört dom låta bäst. Passar alltså bra i hans rum.
Mårten Design Miles 2 är en högtalare som du kanske skulle låna ditt ör till också. Jag har haft dom hemma i 3 månader nu och dom gör riktigt bra ifrån sig med bra elektronik och franförallat bra kablage. Den ligger också bra till i pris i jämförelse med dom övriga.
Om det inte hade varit för att jag får hem Coltrane om några veckor, så hade jag nog allvarligt funderat på att behålla Miles 2 hemma.
Men om det gäller utseendet, så vinner ju Cremonan. Den har högst Waf av dom du funderar på.

7" T&P elementen i Miles 2 är väl inte direkt kända för att gräva fram någon direkt ljupbas! Hur tycker du Miles 2 klarar de nedre registret?

Edited by - Peder B on 2003/02/17 15:11:01
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:14:58  Show Profile Send ekman a Private Message
quote:
Jag har bara stilla undrat varför Sladd bytte bort sina QRS Neptunus mot Audio Physic Avanti 3 För det var väl dessa du köpte

jag vet =) för att avantin är en kusligt mycket bättre högtalare
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/25 :  09:49:25  Show Profile Send Peder B a Private Message
I morgon onsdag får jag finbesök hemma Cremona ska demas i hemmiljö, allt för att man ska övertygas att köpa.......

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/02/25 :  12:57:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Vad tycker ni om Wilson Benesch Arc?
Jag har bara hört den på mässan i höstas
i Heathrow, men jag blev väldigt imponerad.

C
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/02/25 :  16:21:03  Show Profile Send mus a Private Message
Jag hörde Cremonan igen nu i lördags och jag var verkligen inte imponerad, det lät tunt i mellanregistret och basen hängde inte alls samman med resten av registren. Diskanten kändes skärande skarp, men det kanske var en effekt av det tunna mellanregistret.
Vi drev dem med Unison Unico, Audio Analogue Maestro, Musical Fidelity 250W monoblock, Sonic Frontiers Power 1 och Power 3 och det var hela tiden samma karaktär. Dock tyckte jag det lät minst dåligt med MF blocken.

Cremonan lyssnade vi på efter Spendor S9 och vi tappade nästan hakan då vi bytte från S9'an till Cremonan: 50% dyrare och med betydligt sämre ljud. Nu är väl i och för sig Spendorn en högtlare som presterar väldigt bra i förhållande till sitt pris (37000 mot Cremonans 55000) men att det skulle vara så stor skillnad förvånade verkligen.

OBS: Detta är vad mina öron hörde, andra öron kan höra annorlunda!
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/26 :  10:48:16  Show Profile Send Peder B a Private Message
I morgon onsdag får jag finbesök hemma Cremona ska demas i hemmiljö, allt för att man ska övertygas att köpa.......

Tyvärr måste jag göra både er och mig själv besvikna som har intresse i den här tråden, demon uteblir pga. sjukdom
mvh // Peder B

Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/02/27 :  15:40:57  Show Profile Send K-man a Private Message
Å nej!!! Har den stackars Italienskan gått och blivit sjuk! Stackarn! Bara hon inte tappar glansen!

Hoppas verkligen det blir en annan dag istället!

\\K-man
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000