Generellt: Skall en volympot öppnas eller är det bara att öppna chassit och spraya på lite spray utanpå poten och hoppas på att det åker in i poten? Hur gör proffsen?
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
Proffsen byter potten o löser problemet långvarigt. visst kan man få bort oxid innuti på olika sätt och det är värt ett försök men det brukar bara vara momentant o så kommer det tyvärr igen om ett par veckor. ( även om du plockar isär den o rengör banorna med tops) Vissa vintageprylar kan ha pottar som är kluriga o byta så man kan välja att noga rengöra dom istället o hoppas på att hålla oxiden stången så länge som möjligt. Så fram med lödkolven o Lycka till !
På fartyget jag jobbade på som styrman och ansvarig för navigationsutrustningen hade vi problem med våra GPS som hade kontaktproblem till antennerna. Köpte till slut DeoxIT SHIELD S100L - Nål som löste problemet. http://www.svalander.se/shoppen/deoxit_oljor/deoxit/deoxit_shield
Har ganska goda erfarenheter av Deoxit sprayer , Gjorde det för 2 år sedan på en volym pot , och fungerar än idag. Men en och annan har det kommit tillbaka redan efter ett par veckor. Värsta är att pilla upp en del pottar , kan bli knivit att få ihop om man glömmer av hur det satt ihop .. :)
Jag köpte kontaktspray till mitt försteg på Clas ohlsson, sprejade två gånger, har funkat bra sen dess. Jon; du bor ju i närheten av mig, du kan ju låna min om du vill.