HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 stora högtalare i litet rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/11/12 :  23:02:40  Show Profile Send Nightx a Private Message
Tjena

känner att jag måste dela med mig av mina funderingar

jag har ett vardagsrum på ca 18kvm (betonglägenhet) och är lite sugen på ett par b&w 801n, detta skulle antagligen inte fungera speciellt bra eftersom mitt rum anses för litet för dessa och basen skulle säkert börja dansa runt osv

samtidigt så gillar jag stora baselement anser att dom ger ett väldigt realistiskt och köttigt ljud till rockmusik :)

men om vi leker med tanken att man kopplar en Dspeaker anti mode 2.0 eller liknande emellan för o slutsteg, skulle alla mina problem vara som bortblåsta då?

rummet är rätt så ok annars, det är taksänkt med spånskivor och jag har 5cm ljudabsorbenter runt om på strategiska ställen

dock inga basfällor eller dylikt

finns det några faror med att försöka lösa problemet på detta sätt ?

tacksam för alla funderingar kring detta då jag känner att det är svårt att hitta vettig information om just rumskorrigering

Edited by - Nightx on 2012/11/12 23:04:38

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/12 :  23:52:33  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Det där med storleken på högtalare är inte så känsligt tycker jag, jag tycker tom. att stora membran är att föredra.
Jag har två 10" och två 12" i ett rum på 13kvm, det fungerar superbra.
Fast jag har träväggar och miniDSP...

Med B&W 801 + Antimode så blir det nog toppenbra

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/11/13 :  08:41:28  Show Profile Send bearwik a Private Message
byZan här på forumet har ju B&W 800D i ett litet rum utan några större problem och knappt något akustikfix alls, ingen rumskorrigering heller, så visst går det.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/11/13 :  09:08:49  Show Profile Send Nightx a Private Message
Det är betongen jag är lite orolig för

Tror nästan det är lättare att få det att funka i en träkåk där man har isolering osv i väggarna

Har ett par mindre b&w idag med 6,5", funkar för det mesta bra men med vissa produktioner kan det bli problem i mellanbasen
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/13 :  09:20:33  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Har du mätt rummet med XTZ RoomAnalyzer eller liknande?

Har du möjlighet att låna hem ett par stora högtalare och höra hur det kan låta?

Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/11/13 :  09:24:32  Show Profile Send Nightx a Private Message
Har tyvärr inte haft möjlighet att mäta upp rummet
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2012/11/14 :  09:32:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har haft en hel serie stora högtalare i ett 20kvm rum och efter att jag akustikreglerade så hade jag inga problem. Innan var det en helt annan sak, då var det som de flesta brukar ha det. Stora basnoder och dålig ljudbild + reducerade detaljer.

Är du villig att gå lite längre med akustikjobbet är dina 801 inga problem.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/11/14 :  20:38:09  Show Profile Send Nightx a Private Message
Jag har precis lagt handpenning på ett par b&w 801n, ska plocka upp dom på lördag

Jag får helt enkelt lösa problemen som dom kommer

Tänkte jag skulle låna hem en antimode senare och testa med, funkar det så funkar det liksom

Uppdaterar här i tråden senare när mina badboyz står på plats :)
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/11/19 :  21:07:49  Show Profile Send Nightx a Private Message
hej på er

Har nu fått hem mina b&w 801or och måste säga att jag är toknöjd
jag är ingen hejjare på att utrycka mig i text men ska försöka klottra ner lite vad jag tycker om mina nya högtalare

när jag först kopplade ihop allt och startade upp utrustningen så var första lyssningsintrycket att det lät bra men aningen vasst
tyckte detta var väldigt konstigt då jag inte upptäckt nåt vasst direkt i min anläggning förut, ändrade om lite toe:ade in dom en aning och fick något bättre ordning på det hela
fick dock inte bukt med det lite skrikiga så jag tog en liten paus från det hela och lagade mig lite middag

sedan när jag sjönk tillbaka i soffan och tryckte play på samma skiva igen upptäckte jag något som jag inte trode var möjligt
det lät så himla mycket bättre, dom spelade mera harmoniskt med mera bas och med en närvaro som var helt sjuk

kunde för en stund inte förstå varför... hade jag kommit när någon knapp eller vadå? sedan slog det mig som en tegelsten i huvvet att det måste ha med uppvärmningen av utrustningen att göra.

detta var nåt man hade läst om men inte riktigt trott på innan, ju mer jag spela och ju varmare grejjerna blev ju bättre lät det verkligen

någon annan än jag som har märkt av detta fenomen ? tyckte mig inte märka så stor skillnad på mina gamla burkar
och vad kan det isåfall bero på? lämnar dom mera watt när dom är ordentligt varma eller vadå ? :)

allting låter helt spot-on med dessa högtalare och dom är verkligen kapabla till hur hög volym som helst, tror dock mitt slutsteg är en liten flaskhals i det hela men alltså ärligt talat för att spela med dessa i en lägenhet så duger det gott.

en annan positiv överaskning är att jag har inga problem med basen överhuvudtaget, jag måste ha gjort ett bra jobb med akustiken för jag tycker mig inte höra några rumsresonanser överhuvudtaget

i alla fall ingenting som irriterar mig

om man ska klaga på nåt så är det väl storleken på högtalarna då :)
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/11/19 :  21:09:26  Show Profile Send bearwik a Private Message
Kul att det blev så bra.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/19 :  23:32:11  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
om man ska klaga på nåt så är det väl storleken på högtalarna då
Ja det är klart att om man sitter med så små högtalare så kommer ju tankarna krypande - "Hmm, ett par fullvuxna högtalare kanske låter ännu bättre än de här pluttarna"

Kul att det låter bra!
Men var är bilderna?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts

Posted - 2012/11/20 :  08:56:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
någon annan än jag som har märkt av detta fenomen ?

Ja, varje gång vi ställer ut. Varje gång förstärkare värms upp. Varje gång något ska igång som inte varit igång på ett tag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/11/26 :  20:54:30  Show Profile Send Nightx a Private Message
hej grabbar ursäkta inaktiviteten har haft fullt upp med mina nya högtalare :)

lika nöjd än idag som när jag kopplade i dom för första gången
däremot kan man ju inte låta bli att fundera på hur det hade låtit med ett större steg till dessa

vad tror ni, hade jag tjänat mycket på att gå upp ett par steg från ett 2x150w ?

någon som har dessa och har prövat med olika förstärkare osv ?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/26 :  21:06:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Kul och grattis! Om det blir bättre eller inte beror på om stegen klipper när du spelar i dagsläget. Upplever du att ljudet blir hårt och vasst när du drar på behöver du skaffa en kraftigare förstärkare.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/11/26 :  22:19:32  Show Profile Send Nightx a Private Message
svårt att säga, tycker jag kan dra volymen upp till 20 ungefär sedan så verkar det inte hända så mycket mera volymmässigt... antar att det klipper där så försöker hålla mig en bit under

jäkligt svårt att höra sig till detdäringa för en lekman som mig, varför har inte alla slutsteg röda lampor för sådant precis som mcintosh har :)

upplever generellt att man får skruva rätt så bra på förstärkaren för att få högtalarna att släppa ordentligt, hade detta också blivit bättre med kraftiga steg tro?
eller är detta helt enkelt karaktär på högtalare, b&w är väl kända för att vara tröga så sätt
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/27 :  09:56:05  Show Profile Send svanbo a Private Message
Vad har du för steg idag? Det behöver ju inte bara vara effekten på steget ifråga, alla steg har ju sin egna karaktär. Jämförde en gång tre olika steg med samma uppsättning i övrigt och kunde konstatera att det verkligen är stor skillnad på steg och steg, även med liknande specifikationer.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2012/11/27 :  13:11:30  Show Profile Send Porta a Private Message
Kul det fungerar så bra.

Tycker mig notera ett intressant fenomen dock: Nya högtalare -> nytt slutsteg -> ......... -> ........ ->......... osv
Känns bekant på något vis.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/11/27 :  17:20:31  Show Profile Send Nightx a Private Message
idag har jag ett classé ca-151 är väldigt nöjd med det annars förrutom effekten då :)

Porta: ligger nåt i det du säger
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/27 :  17:55:09  Show Profile Send dwain a Private Message
Ja kör själv med ganska stora högtalare i ganska litet rum. 25m2 betong just nu ett par kappa 8or med en 12tums bas i varje. Sen för att avlasta drivningen något så delas dem vid 80hz mot ett par basmoduler med en 15tums bas i varje

Funkar kalas faktiskt. Förvånansvärt nog
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/27 :  23:38:25  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tycker det låter som att du har ett riktigt schysst steg, med bra effekt. Tror inte du skulle vinna så mkt på mer effekt (om du inte går över till typ Krell då). Min högst personliga gissning men visst, du kan ju byta bara för att det är kul att prova annat också
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/12/01 :  20:57:56  Show Profile Send Nightx a Private Message
försöker få tag på ett likadant steg till faktiskt, tänkte jag skulle monokoppla
finns ingen som vill sälja till mig just nu bara :)

EFTERLYSES! EFTERLYSES! EFTERLYSES!
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/12/21 :  15:23:48  Show Profile Send Nightx a Private Message
EFEKKTENS INVERKAN PÅ LJUDET:

fick en snilleblixt och gjorde ett test här på förmiddan

jag slog över mitt classé-steg i monoläge och kopplade på vänster högtalare enbart
classén ger 500w i mono kontra 150 i stereo

det som kom ur högtalaren var helt ofattbart

drog på "hard as a rock" med acdc på vanlig lyssningsvolym och redan i introt märkte man skillnaden, bassträngarna kändes VERKLIGEN och när trummorna drog igång på allvar fladdrade byxbenen!!

ett riktigt tight ljud med en jäkla kontroll, upplevde också att högtalaren spelade mycket mjukare fast ändå bestämt liksom
och som jag sa detta är ur EN av högtalarna enbart

kopplade tillbaka till stereo (150w) och panorerade över balansen till vänster, detta lät platt och tråkigt i jämförelse

min gissning är att strömförsörjningen inte orkar driva dessa högtalare för om jag har förstått detta med effekt så behövs det bara massor när man spelar högt?
alla tester jag utförde vara på vettiga ljudnivåer

så nu sitter jag här och smågråter när jag tänker på hur fattig jag kommer att bli :)
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2012/12/22 :  00:55:28  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag tror det är bättre att sälja befintligt steg och köra ETT kraftigt steg istället, de är ju nere på 2,5 ohm vid 70Hz och fasvrider i den trakten också.
Bryggade steg brukar inte gilla såna betingelser och ditt Classé steg orkar nog inte ta fram potentialen i de där basarna.

Typ en Nad 208 eller Rotel Rb1090 som är riktigt lågohms-stabila är vad du behöver, den tidigare får man för en bit under 10 000kr.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/12/23 :  12:42:28  Show Profile Send Nightx a Private Message
har verkligen satt mig i båten kan man säga
var väldigt nöjd med ljudet tills jag gjorde detta test, nu är det svårt att leva med det när man vet att det kan bli så mycket bättre med mera kraft.

är lite inne på att försöka lösa det temporärt tills jag får råd att köpa någonting riktigt vettigt, är lite inne på ett par classé cam-400 samma som byzan körde i sin setup
men det får bli senare när ekonomin är bättre

ska definitivt kolla upp dom där stegen du rekomenderar goldfinger, finns det något annat jag kan få i svängen 10.000 som hade funkat ?

hur äre med pa-steg skulle det kunna funka ?

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2012/12/23 :  13:34:26  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
PA steg skulle absolut funka. Tyvärr sitter det ofta en fläkt i, som kan vara lite störande på låga nivåer, och då vill man kanske modda steget och då blir det bökigt. Vissa steg har ju termostatstyrd fläkt, och då kommer den troligtvis mycket sällan att överhuvudtaget gå i hemmiljö. Mitt förslag är att du köper 2 av dessa http://www.thomann.de/se/behringer_a500_studioendstufe.htm och bryggkopplar. Då kommer du undan med ca 3000:- (!). 2*375 w i 8 Ohm. Då kan du, om inte annat, komma fram till vad lite mer effekt ger dig. Om det inte passar säljer du dom. Det kan inte bli så mycket du förlorar.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/12/23 :  13:45:59  Show Profile Send Nightx a Private Message
jösses det var billigt, mycket för pengarna men det kan ju inte låta något vidare ?

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000