HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 stora högtalare i litet rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/12/23 :  14:11:47  Show Profile Send Joda a Private Message
För lite mer får du ett betydligt bättre steg.
http://www.thomann.de/se/yamaha_p3500s_endstufe.htm

Finns ju P5000S och P7000S om du känner att mer effekt behövs.
Tror dessa är lättare att sälja begagnat än Behringer om du känner för det.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2012/12/23 :  14:15:25  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Bryggade Behringer är ett mycket dåligt alternativ, de kommer att klippa tidigt och kan förstöra dina högtalare, det kommer inte att låta bra heller.

Många förstår nog inte hur väldigt krävande ett par 801:or är.
Det måste till en väldigt stabil strömtillförsel, den är klart viktigare än effekten(watt)i det här fallet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2012/12/23 :  14:30:08  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Bryggade Behringer är ett mycket dåligt alternativ, de kommer att klippa tidigt och kan förstöra dina högtalare, det kommer inte att låta bra heller.
Jag vet inte hur kombon Behringer A500/B&W801 funkar. Jag läste bara specen på 801'orna och konstaterade att dom nominellt låg på 8 Ohm.
Det kanske är som du säger, men annars vet jag många aktiva forumister som använder dessa och är mycket nöjda. Även bryggat.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2012/12/23 :  14:38:46  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Den nominella impedansen är bara en typ av riktvärde, den säger ingenting om hur stora variationerna är, vilket är det som är viktigt att känna till vid förstärkarval.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2012/12/23 15:43:39
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2012/12/23 :  14:54:30  Show Profile Send bebop a Private Message
Mitt tips är att inte ha för bråttom. Spela på det du har ett tag och spara lite längre istället för att bara rusa på. ByZan har nämnts och han tycks fått till ett magiskt ljud med McIntosh som har transformatorutgång och klarar de flesta laster. McIntosh brukar dyka upp på beg marknaden rätt ofta. Bara att sitta ner och vänta.

Såg att de har kampanj nu på deras integrerade MA6900 för 49,000. En hel del pengar men samtidigt billigt.

Med all respekt Rotel eller NAD så tycker jag att det är att underskatta 801:ornas potential. Det slutar förmodligen med nya inbyten rätt snart. Bättre då att ta lite tid pp dig.

Lycka till.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/12/23 :  15:53:59  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Fyra moddade och bryggade Inter M R500 plus kanske?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/12/23 :  16:12:22  Show Profile Send Nightx a Private Message
kanske är som bebop säger man blir väl bara missnöjd med kvaliten på ljudet trots att kraften finns.

Mcintosh är intressant men väldigt dyrt, har kikat mycket på deras monoblock
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/12/23 :  18:12:46  Show Profile Send Nightx a Private Message
hur är Krell KAV-2250, har hört att dom ska vara riktigt strömstarka ?
trafo på 2kVA.

8ohm 250W
4ohm 500W

bridged
8ohm 1000W

står dock ingenting om 2ohm-prestanda

Edited by - Nightx on 2012/12/23 18:23:56
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/12/23 :  19:46:44  Show Profile Send byZan a Private Message
Jag tror att dina 801:or behöver lite mer av det som din Classé inte har för att du ska få njuta fullt ut av vad högtalarna kan prestera.

Tror att Classe M-400 också kan vara en idé, men jag skulle råda dig att testa hemma innan köp.

McIntosh är ju väldigt bra till B&W sägs det och jag är beredd att hålla med, iaf när det gäller hemma hos mig

Mitt tips är att du inte ska ha för bråttom.
Det finns mycket på marknaden som jag tror skulle orka med att driva dina 801:or men sedan är det till sist tycke och smak som är avgörande och då är det bara dina öron som gäller.

Lycka till!

/byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/12/23 :  22:21:54  Show Profile Send Nightx a Private Message
mjo mer behövs det märkte jag med mitt lilla monotest

såg till min förvåning att man kan få McintoshMC402 för rätt så hyffsad peng begagnad

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2012/12/25 :  15:12:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ett annat och mycket bra alternativ tycker är Dynamic Precision i sena versioner typ DP6.4 / A1 eller så. Inte helt vanliga eller billiga men jä-r vad bra.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/12/25 :  19:09:28  Show Profile Send Joda a Private Message
Pratar vi de priserna känns Yamaha TX4n billigt. Då kan du köra AES/EBU direkt in i slutsteget.
Dessutom EQ och limiter mm så du slipper bränna högtalarna om någon skruvar på lite för mycket.
Du kan även se hur mycket effekt du skickar ut i högtalarna.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/12/27 :  22:23:43  Show Profile Send Nightx a Private Message
ursäkta tjatet om krell men hur funkar deras grejjer ihop med b&w ?
sitter och tittar på två monoblock nämnligen

KRELL FPB 350MCX
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/01/24 :  19:41:53  Show Profile Send Nightx a Private Message
Classe M1000 Monoblocks
http://app.audiogon.com/listings/solid-state-classe-m1000-monoblocks-super-power-2013-01-24-amplifiers-54025-somerset-wi

fasen va sugen jag blev på att plocka hem dessa från staterna, förstår ju att jag får tulla och momsa på detta men någon som har en susning om hur mycket man kan tänkas få betala i frakt för 180lbs = 81.6466266 kg ? :)

har elschemat på dom och vet hur man enkelt kopplar om dom till 220V

Edited by - Nightx on 2013/01/24 19:47:51
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/16 :  15:50:55  Show Profile Send Nightx a Private Message
har nu levt med högtalarna såppass länge att jag har kunnat bilda mig en korrekt uppfattning om vad jag tycker.
och trots att jag nu har uppgraderat till ett riktigt bra och strömstarkt slutsteg så frågar jag mig... var e basen?

alla säger oj akta dig för dessa högtalare dom kommer att sätta igång rummet det kommer alldrig att fungera för mycket bas osv.
men mitt problem är omvänt börjar irritera mig på att allt låter så förbaskat tunnt, blir liksom inget riv i gitarrerna i rockmusik tex, livlig topp men ingen botten känns det som

upplever nog mest att problemet sitter i mellanbasen, någon annan som upplever något liknande med 8N serien?
klart drar man på värsta discoplattan blir det litegranna fart i grejjerna men inte i närheten av så bra som högtalarna ser ut att kunna prestera med 15" bas och allt.

går i tankar om att byta ut dom
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/03/16 :  17:59:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker inte att du ska byta dina högtalare. Testa med en lämplig subwoofer så att du får en ordentlig botten. En sak som garanterat gör att det kommer att låta bra är om du kopplar in en EQ. Om man har en bra rums-EQ kommer du att få tillbaka den massiva musikupplevelsen som du tycker att du saknar. Jag använder själv rums-EQ sedan sju år och jag sitter väldigt nöjd med det.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2013/03/16 :  18:03:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä, det är inte högtalarna.

Orsaken är basresonanser som skapas av rummet i kombination med för lång efterklang i basen. Det går enkelt att fixa men kräver lite av dig. Lösningen heter basabsorbenter i någon form, antingen esl rör, aktiv burk (som en sub men precis tvärt om) eller helmotz lådor.

Man kan behöva lite stöd kring detta och fixas enklast genom att bjuda in forummedlemmar utrustade med XTZ mätverktyg. Sök och du hittar trådar där vi gjort det förut.

Det kommer att bli bra, ge inte upp.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/16 :  18:21:16  Show Profile Send Nightx a Private Message
kan man uppleva för lång efterklang i basen som basfattigt ? borde det inte bli bumlig och mycket bas då ? detta upplever jag inte alls.
har backat högtalarna hela vägen in till väggen för att få lite extra stöd men det hjälper inte heller

det är nog dax att jag mäter upp rummet!

rummets lilla storlek kan inte ha någon betydelse?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts

Posted - 2013/03/16 :  19:06:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Baspucklar i rummet maskerar bort den "riktiga" basen. Min erfarenhet är att när man dämpar bort rummets problem så får man subjektivt mer bas. En paradox kan man tycka. Det är också så att förutom pucklar så får man dalar där basen släcks ut. Har du då en sådan utsläckning i det frekvensområde där en viss låts fundament och rytm ligger så tappar du livet i den låten. En annan låt kan låta kanon. Rumsproblem.

Sen när jag ändå är igång och skriver så ska jag tillägga att en strömstark förstärkare med massor med effekt inte nödvändigtvis ger mer bas, snarare tvärtom. Det handlar om lämplig impedansanpassning/dämpfaktor. Här är en tråd som handlar om detta:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=78138

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2013/03/16 :  19:37:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Du kan verifiera det Bernt och jag säger genom att gå/krypa runt lite i rummet och jag lovar att du kommer hitta ställen där det finns massor av bas och andra (din lyssningsposition) där du inte har någon alls. Mer förklaring finns i Kokboken.

Micke

Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/16 :  19:41:22  Show Profile Send Nightx a Private Message
Intressant får väl köpa mig en mätmick helt enkelt kan ju inte vara fel att ha ?

fick ju ett litet lyft när jag gick från min lilla classé-stärkare till mark levinson
detta är specen på denna, jag tycker den borde klara av högtalarna på lagom volym?

högtalarnas lägsta impedans är 2.8ohm om jag inte missminner mig, samt fasvridningar runt 80hz
säger inte mig så mycket egentligen men många har jag hört anse detta som en svår last

Specifications :
Rated power output.............................250 w/ch continuous rms power at 8 ohms
..............................500 w/ch continuous rms power at 4 ohms
..............................1000 w/ch continuous rms power at 2 ohms
Frequency response............................Within 0.1 dB from 20 Hz to 20 kHz
Signal to Noise ratio (main outputs)......Better than #8211;80 dB (ref. 1 w)
Input impedance.................................100kOhm (balanced)
..................................50kOhm (single-ended)
Voltage gain.......................................26.8 dB
Input sensitivity (2.83V output).............130 mV
Input sensitivity (full output)..................2.044V for Nº335
Power consumption............................325 Watts (±5%) at idle, 200 Watts (±5%) in standby
Output impedance..............................Less than 0.05O from 20#8211;20,000 Hz
Damping factor...................................Greater than 800, 20 to 20,000 Hz at 8 ohms
Dimensions(w x d x h)........................48 x 45 x 26 cm
Weight..............................................150 lbs. (68.2kg) each

Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/16 :  19:51:33  Show Profile Send Nightx a Private Message
mickeY: gjorde en snabb koll och nu när du säger det så finns det faktiskt mera bas mitt emellan högtalarna
<högtalare> - - JAG - - <Högtalare>

där poppar det på bra i golvet till och med.

även i det bakre hörn som ligger så långt ifrån högtalarna som möjligt hittar man mera bas

ska tillägga också att högtalarna står på långväggen i rummet
eftersom dom är så stora och rummet är så litet med mycket möblering så är det enda sättet jag kan få plats med dom, kan inte ens flytta ut dom 30cm för då kommer jag inte förbi för soffan.

så det blir svårt att testa andra möbleringar för det är helt enkelt inte möjligt

Edited by - Nightx on 2013/03/16 19:54:38
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2013/03/17 :  10:31:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
En bild skulle hjälpa till här för att förstå hur det ser ut men kan du inte flytta ut dom så prova närmare väggen, närmare hörnet eller vad du kan hitta på.

Topparna och dalarna i basen flyttar på sig så kanske träffar någon din lyssningsposition och allt bra igen. Man vet aldrig. Annars gäller två V6 Svanå absorbenter men det kanske blir knixigt att få in i rummet baserat på att du säger att det är fullt i rummet.
Smidigast (och snyggast) är Bernts aktiva absorbenter som funkar grymt bra.

Micke

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2013/03/17 :  11:05:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nightx> Att gå från 150w (21,8dBw) till 250w (24dBw) är inte nån stor skillnad, bara 2,2dB i själva verket. När du bryggade ditt classe gissar jag att du fick ut i storleksordningen 500-600w vilket är ungefär 6dB mer än när du körde det obryggat, det är en signifikant skillnad. Vill du ha steg med hög effekt som spelar bra så kolla in Bryston, sitter själv med 28B-SST som petar ur sig ca 1300w i 8 ohm kontinuerligt, är mycket nöjd. Svenska O&G har även de gjort ett extremt kapabelt slutsteg som jag tror skulle passa 801:orna utmärkt.

Håller i övrigt med Micke Y kring tankarna med rummet

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/17 :  20:01:48  Show Profile Send Nightx a Private Message
har gjort lite nya tester här ikväll, flyttade bägge högtalarna ca 50cm ut i rummet.. och flyttade in dom 10cm åt gången
märkte ingen direkt skillnad mer än att jag verkade få mindre bas ju längre ut i rummet dom kom. knappt märkbart men lite sämre iaf

prövade för skoj skull att plocka bort absorbenterna bakom högtalarna, vilken skillnad det gjorde till det SÄMRE!
diskant/mellanregister helt förstört men basen var oförändrad i princip men det var ju väntat.

5cm absorbenterna bakom högtalarna gör verkligen gott på dom högre frekvenserna.
har provat vid ett annat tillfälle att plocka bort absorbenten bakom soffan, då får jag massor av klappeko i rummet.. med alla absorbenter på plats så existerar inte klappeko.

har även en absorbent på sidoväggen.

har definitivt blivit bättre slam i basen sedan jag kopplade in det nya slutsteget
tror kankse inte problemet sitter i rummet ändå, vissa skivor får jag bas på och andra inte... röriga skivor verkar fungera dåligt och lite lugnare plattor med mer markerat ljud, typ pop fungerar hur bra som helst.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000