HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 stora högtalare i litet rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts

Posted - 2013/03/17 :  20:20:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad är det för absorbenter du har? Är det bara porösa skivor så har de ingen verkan alls i basen.

quote:
vissa skivor får jag bas på och andra inte... röriga skivor verkar fungera dåligt

Tycker jag bekräftar att det rör sig om problem med rummet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/17 :  20:41:54  Show Profile Send Nightx a Private Message
dom är 5cm tjocka med isolering, men som du säger dom är för tunna för basen
köpte dom för att jag hade väldigt stora problem högre upp i registret, gick knappt att prata i rummet... dessa + en taksänkning på 20cm har verkligen gjort susen.

gjorde taksänkningen när jag hade mina gammla b&w 683, upplevde faktiskt när jag tänker efter att jag förlorade en del bas på dessa vid ingreppet.

finns det någon möjlighet att innertaket slukar basen? eller är jag väldigt villt ute nu? :)
taket är sänkt med vitfolierad spån om det har någon betydelse.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2013/03/17 :  21:00:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Innertaket slukar ingen bas, jag ber dig kolla några av de länkar som finns i Kokboken så du förstår mekanismerna bakom bas basnoder/basresonanser i rummet. Det blir mycket lättare att fixa till det då.

En sak du kan testa är att hänga upp täcken / tjocka filar (obs plural)i två hörn i rummet en bra bit ut från väggen, gärna 45 grader från hörnet. Gör något enkelt, vi skall bara kolla om det inte börjar bli bättre då. Det kommer se helt galet ut men vi ska om det inte blir bättre ganska snart.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/18 :  01:47:06  Show Profile Send Nightx a Private Message
Mätmikrofon beställd!

sedan när jag får reda på frekvenserna får jag väl ta ställning till vilken sorts basabsorberare jag skall använda aktiv? / helmholtz?

vad är för/nackdelar med dessa ?
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/18 :  15:43:40  Show Profile Send Nightx a Private Message
hej, hoppas ni kan hjälpa mig att granska resultaten här av några testtoner jag brände av.
jag fyller i per frekvens mina observeringar.

OBS: iaktagelserna är från lysssningsposition

25hz inga problem, nervkittlande låg frekvens bara :)
30hz inga problem, något högre än föregående
40hz inga problem, något högre än föregående
45hz inga problem, något högre än föregående
50hz inga problem, lägre än föregående ( på andra ställen i rummet upplev denna bättre )
55hz inga problem, mycket lågt, ( på andra ställen i rummet upplevs denna bättre)
60hz inga problem, här börjar det kännas något högre
65hz här kommer slagborrmaskinen fram ( låter exakt som om du kör en slagborrmaskin i betongen ) känns även högre än föregående
70hz inga problem, möjligtvis lite lite oroligt här
75hz här blir det bättre
80hz liten effekt av slagborrmaskinen
85hz inga problem
90hz inga problem
95hz inga problem
100hz inga problem
95hz inga problem
100hz inga problem

Edited by - Nightx on 2013/03/18 15:50:38
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2013/03/18 :  19:47:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Av det kan man gissa att du har en resonans vid 50 Hz och att den behöver dämpas. Man jag tror att det är fler (vilket syns med en XTZ mätning)

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/19 :  15:37:05  Show Profile Send Nightx a Private Message

har gjort en 3punktmätning här nu.
men hur ska man tolka resultatet?

Edited by - Nightx on 2013/03/19 17:38:07
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/19 :  15:56:21  Show Profile Send Nightx a Private Message
gjorde en mätning till och då försvann den vid 21hz, 45hz återstår och kurvan ser annars likadan ut
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/03/19 :  18:30:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Intressant, Ta och mät i de hörn där du har möjlighet att placera basabsorbenter också.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/25 :  01:40:23  Show Profile Send Nightx a Private Message
jag har faktiskt inte legat på latsidan, laborerade en del med placeringen o så där och tycker jag fick tightat upp ljudet
sjukt vad lite möblering korrekt invinkling osv kan göra.

man vet ju om basproblemet nu och visst på vissa produktioner kan man höra det lite också.
får se hur jag ska göra om jag ska bygga mig ett par tubetraps eller köpa varitunes

har iaf mailat svanå får se om dom svarar här i veckan.

har inte börjat mäta hörn än men det kommer :)

Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/26 :  16:02:34  Show Profile Send Nightx a Private Message
nu vet jag varför jag var så missnöjd med ljudet.

jag bytte ju till mark levinson steget, men fick där ett problem
kunde inte koppla in mina audioquest rockefeller för den hade spadanslutning enbart och mina kablar var av banantyp

så jag körde lite diy och tillverkade egna av någon tunn gammal stormarknadskabel och spadkontakter från något gammalt elektronikset som jag pressade fast.
nu idag fick jag tummen ur och köpt mig rejäla banan <-> spadadaptrar som man kunde skruva fast i anslutningarna på steget.

har faktiskt aldrig haft någon tro på det här med kablar men allting bara lossna för mig när jag koppla in dom.
om högtalarna lät tunnt innan så riktigt sparkar dom ifrån sig nu, jag kan inte sluta lyssna.. mirakel finns dom JAPP!!

men nu till dom tekniska aspekterna då. Är detta jag upplever ens möjligt innom fysikens lagar? om vi nu utgår från att den kabeln jag hade var sämsta möjliga och den termineringen jag gjorde var sämst möjligt utförd

resistans i kabeln? för liten kabelyta? vad kan det bero på ? skillnaden är ju som natt o dag.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2013/03/26 :  19:19:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kan det vara så att de gamla inte var inkopplade i fas? Det borde inte vara något stort i själva kabeln. Har du kontrollmätt?

Micke

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts

Posted - 2013/03/26 :  20:27:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Låter onekligen som om det skulle varit ur fas förut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/03/26 :  21:27:53  Show Profile Send Nightx a Private Message
där har vi förklaringen, har kopplat fel antagligen.. konstigt brukar alltid vara så noga annars
finner inget annat fel på kabeln annars förutom att den har mycket mindre kabelyta än mina audioquest

är väl det man kallar nybörjarmisstag =)

Edited by - Nightx on 2013/03/26 21:30:30
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/04/17 :  16:34:05  Show Profile Send Nightx a Private Message
gjorde lite nya mätningar idag så vi kan konstatera lite nya saker.

ovanstående är samma 3-punkt som innan, här har jag dock flyttat ut högtalarna ca 40cm ut i rummet
resultaten talar för sig själv tycker jag, genom att flytta ut dom har jag halverat rumsnoden i db-värde och kurvan ser mycket trevligare ut
jämför med den förra jag laddade upp.

här kommer även RTA med högtalarna placerade mot väggen:

här kommer RTA med högtalarna placerade 40CM ut i rummet:

här kommer RT60 med högtalarna placerade mot väggen:

här kommer RT60 med högtalarna placerade 40CM ut i rummet:

Edited by - Nightx on 2013/04/17 16:35:59
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/04/17 :  16:40:32  Show Profile Send Nightx a Private Message
det blir helt enkelt bättre på alla punkter, musiklyssning säger samma sak.
hade jag fått ut dom 1m som högtalartillverkaren rekomenderar så hade säkert siffrorna sett ännu bättre ut

problemet är att redan vid 40cm ut i rummet kan jag inte komma förbi soffan längre alltså kan jag inte leva med denna setup rent praktiskt.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/04/17 :  21:49:23  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nivåsänkningen över 16kHz, beror den på mätningen (inställning av ljudet på datorn) eller högtalaren? Mina mätningar såg liknande ut först innan jag ändrade kvalité på ljudet i datorn, då fick jag full nivå upp till 20kHz.
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/04/18 :  19:40:00  Show Profile Send Nightx a Private Message
bägge ska vara mätta med exakt samma nivå, skillnaden är vart högtalarna står i rummet bara
kan det vara att högtalarna kommer närmare mikrofonen? ska pröva ett par mätningar till o se vad som händer
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000