| Author |
Topic  |
|
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/02 : 12:15:55
|
Jag köpte en DSPeaker Antimode 2.0 Dual Core (puh!) för ett bra tag sedan. Fick en riktigt bra deal och viste att jag har stora problem i min betongbunker så jag kunde inte låta bli.
Lätt teknofobiskt lagd (relativt) så har jag inte kopplat in den förrän i morse när jag äntligen hade lite tid över.
Jag har kopplat den analogt mellan förstärkare och d/a-omvandlare via XLR och när jag slog igång den första gången så stod det "clipping detected".
Yikes!!
Jag gjorde min läxa och fick reda på att det har med ljudnivå att göra. Jag har max ljud ut från dator in till d/a-omvandlaren som skickar ljudet till Antimoden där man också kan ställa ljudnivå. Sedan skickas signalen till förstärkaren där man naturligtvis kan ställa nivån.
Är det nån av er som eventuellt har pillat med Antimoden som vet om man kan köra en bypass på dess nivåjustering vid analogt användande? Jag vet att den blir bypassad om man kör digital signal men manicken tar inte 24/192 läste jag någonstans så det är uteslutet.
Jag får ju för mig att frugan slår igång apparaturen och poppar på med sin skitmusik och så klipper signalen i några timmar tills jag kommer hem. Det kan ju omöjligtvis vara något bra. Gillar inte att behöva sitta och stirra på Antimoden utifall att signalen får för sig att börja klippa..njutningen försvinner. |
|
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/02 : 13:16:17
|
Nu har jag grejat lite mer. Man kan bypassa hela Antimoden men den påvisar fortfarande(!) clipping.. Signal har jag testat både från HTPC (optisk) och Apple Airport Express (optisk).
Det verkar ha med basnivå att göra. När jag testar med Infected Mushroom och deras aggressiva låt Never Mind så klipper det hejdlöst oavsett Antimode Bypass eller ej. Jag vill ju inte direkt låta stereon poppa på med clipping så jag hinner inte uppfatta klippet innan jag stänger av signalen.
Kör jag något mindre aggressivt typ Fatboy med komprimerad ståbas (halvdan produktion) så varnar Antimoden aldrig för klipp.
Senaste mjukvaran har jag för övrigt.
(Nu sitter jag och drömmer mig tillbaka till de analoga tiderna, dock drygt att vara skiv-Hitler med fingret ständigt på "skip"-knappen - annars hade siktet varit inställt på analogt) |
 |
|
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/02 : 13:26:44
|
Ytterligare lite fippel senare.
Jag har kommit på att om jag sänker utnivån från HTPC till mindre än 100% typ 90% så försvinner problemet.
Det går ju dock emot allt jag lärt mig på senare tid i ämnet digital ljudkvalla. Om man inte anger den digitala utnivån till annat än 100% så blir det inte bit perfect.
Visst är jag inte ute och cyklar här? |
 |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2013/05/02 : 13:53:52
|
Du har för hög utnivå från din DAC.
Kolla hur mycket signal din DAC ger på max volym. Brukar anges i dBu.
Spec på Anti-Mode 2.0 Dual Core: 2012 edition: Input Sensitivity XLR: 1.3 / 2.6 Vrms 2013 edition: Input Sensitivity XLR: 3.9 / 7.9 Vrms |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/02 : 14:00:14
|
| Skall bli men får leta upp manual ... Hegel.com har ju tagit bort all info om legacy-produkter. Konstigt förfarande. |
 |
|
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/02 : 15:19:59
|
Om man bortser från klipp-biten så är det en jäkla manick att styra upp en bångstyrig bas med. Såg av uppmätningen att jag hade en skaplig topp på runt 40-50 Hz (svårt att se på lilla displayen) vilket jag anade redan innan eftersom jag hade en rätt markerad bas, "blöt" sådan dessutom. Jag gillade det lite, dock inte att den var så oartikulerad. Med Antimoden så trollade jag fram ett mycket renare mellanregister och en otroligt mycket renare bas.
När jag höjer basen i Antimoden så blir den starkare - men fortfarande mer artikulerad! Mycket trevligt!!
För er som har missat vad Antimoden gör så kan jag nämna snabbt att det är en rumskalibrering som har fått otroligt fina betyg. Den kostar en slant men inte alls dyr i sammanhanget. I mitt system så styr den upp basen på ett par stereohögtalare och upp till 100 Hz. Man skitar alltså inte ner mellanregister och diskant som man gör med en hemmabio-kalibrering. |
 |
|
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/02 : 15:27:06
|
@Joda Dacen har bara maxvolym och den ligger på 2.5 V på utgången. Detta har jag läst på nätet så jag kan inte stå för det. Men det ser ju rätt rimligt ut då efterträdaren HD11 låg på detta också.
Skall det vara ett problem alltså? Känns rätt normalt. Verkar som att DSPeaker känner till problemet då de ändrade känsligheten på 2013 versionen? |
 |
|
|
Joda

1407 Posts |
Posted - 2013/05/02 : 16:26:42
|
Skillnaden mellan 2,5V och 2,6V RMS är 0,34dBu Varken 2,5V eller 2,6V är något standarsvärde eller ens dB steg. 2,6V ~ 10,52 dBu 2,5V ~ 10,18 dBu
Så det kan nog skilja lite mellan utgången på DAC och ingången på Anti-Mode och fortfarande ligga inom toleranserna för tillverkning.
Att minska volymen lite digitalt är ingen större fara om man nu inte är purist och får en allergisk reaktion. Nyttan med att inte klippa tycker jag överväger. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/02 : 17:57:37
|
| Haha.. ja det har du rätt i :) |
 |
|
|
-AG-
Member

238 Posts |
Posted - 2013/05/02 : 22:17:23
|
| Varför kör du inte digitalt in i dsp och har dac efter? |
 |
|
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/02 : 23:08:17
|
| Antimoden tar inte 24/192-ljud vilket jag råkar ha en hel del mjukvara utav. |
 |
|
|
jotun
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2013/05/03 : 21:29:15
|
edit: måste lära mig att läsa
|
Edited by - jotun on 2013/05/03 21:47:32 |
 |
|
|
e-robban
Member

331 Posts |
Posted - 2013/05/04 : 11:10:24
|
| jag har samma apparat, den är grym. men clipping fenomenet är lite störande som sagt. jag kan inte köra den tillsammans med airport express utan att det hörbart klipper, dock utan varning från antimoden. får väl ta och experimentera lite med nivåjusteringar... problemet är väl mest kritiskt när man trådlöst ska överföra ljud till antimoden - de flesta hårdvaror för detta har ju egen inbyggd dac, vilka i sin tur kan krocka med antimodens dac. några konkreta förslag på lösningar? |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
 |
|
|
rogerjons
Member

88 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 16:23:07
|
Om den inte tar 24/192 digitalt så har den säkert inte högre upplösning på AD/DA när du kör analogt in så du förlorar ändå den extra upplösningen när du använder antimoden....
/Roger |
 |
|
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/12 : 18:07:12
|
rogerjons: Kan det vara så enkelt? Har inte läst att Antimoden skulle komma till korta beträffande upplösning analogt - det borde man ju läst om det var så?
edit: fel ordval |
Edited by - Johan4130 on 2013/05/12 18:07:50 |
 |
|
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2013/05/12 : 19:11:28
|
| Jomen den analoga signalen omvandlas ju till en digital signal internt i antimoden så du kan nog lika gärna köra digitalt direkt. Det blir ju en da- och en ad-omvandling mindre i alla fall och det kan ju inte vara nån nackdel... |
You'll Never Walk Alone... |
Edited by - jonasz on 2013/05/12 19:13:13 |
 |
|
|
Joda

1407 Posts |
Posted - 2013/05/12 : 21:28:01
|
Det står ju inget om intern frekvens vad jag kan se i DSP delen. Men iom att den inte skickar ut mer än 48kHz på digitala utgången är det en trolig frekvens. Det går ju enkelt att mäta vilken den högsta möjliga frekvensen som den reproducerar är och på så sätt få reda på samplingsfrekvensen.
Om frekvensen är 96kHz förstår jag inte varför dom skulle sampla om till 48kHz på digitala utgången. SRC på ingången behövs i vilket fall så vad den kan ta in är nödvändigtvis inte vad den arbetar med. |
 |
|
| |
Topic  |
|