HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ena högtalaren spelar dovt..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/05/02 :  17:04:21  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Hej! Införskaffade mig ett par Proson Stratego top 10 i början på veckan och efter cirka en dag så började den ena högtalaren att spela lägre och liksom dovt.. Den ena spelar klart och fint men den andra vill inte.. Har försökt söka på Google men finner inget svar, vad tror ni det kan vara? Sladdarna har jag dubbelkollat och de sitter som de ska, testade även att byta plats på dem i förstärkaren (det kanske var den som kass) men icke sa nicke, det låter likadant ändå! Misstänker att jag har spelat sönder dem när jag skulle ''testa hur de lät'' eftersom jag är så klåfingrig och älskar när musiken är riktigt hög! Han som jag köpte dem av har använt dem flitligt sedan han köpte dem för ett par år sedan så de är inspelade ordentligt!

//Mvh Oliver

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/05/02 :  17:59:06  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Kommer det någon diskant överhuvudtaget från den "dova" högtalaren?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/05/02 :  18:37:04  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Jadå den spelar osv, men låter dovt.. Basarna spelar också bra med ett himla tryck!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/05/02 :  18:42:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Köpte du högtalarna nya?

Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/05/02 :  18:48:47  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Nej, de köpte jag för 500kr av farsans kompis, så skulle de vara sönder så gråter jag ju inte blod i alla fall, men det är konstigt om de skulle gå sönder för jag spelade ju inte överdrivet högt..
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/05/02 :  18:56:03  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Låter som diskanten är trasig, eller om något i delningsfiltret gett upp...?

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/05/02 :  18:58:15  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag skulle ha gjort såhär:

Skruva ur diskanterna på båda högtalarna och lossa kabelskorna som de sitter kopplade med. Växla sedan diskanter H/V och kolla om felet följer med diskanten.

Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/05/02 :  19:09:56  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Det ska jag testa! Återkommer när jag testat, dessvärre har jag inte tid ikväll så det får bli i morgon. Tack för tipset! :)
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/05/02 :  20:52:33  Show Profile Send paradigm a Private Message
Innan du skruvar isär högtalarna, skulle jag skifta sladdarna mellan hö. och vä. för att utesluta att något annat har gått sönder. Om du skiftar sladdarna och felet kvarstår i samma högtalare, har du iaf uteslutit andra fel.
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2013/05/03 :  09:15:43  Show Profile Send mantra a Private Message
du har inte satt plus och minus fel?

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts

Posted - 2013/05/03 :  10:47:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Paradigms tips är det första du bör prova för att ringa in felet.
Plus och minus fel påverkar inte klangen i en av högtalarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/05/03 :  11:11:49  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Innan du skruvar isär högtalarna, skulle jag skifta sladdarna mellan hö. och vä. för att utesluta att något annat har gått sönder. Om du skiftar sladdarna och felet kvarstår i samma högtalare, har du iaf uteslutit andra fel.

Hmm, jag antog att det var det som Oliver gjorde här:
quote:
Sladdarna har jag dubbelkollat och de sitter som de ska, testade även att byta plats på dem i förstärkaren (det kanske var den som kass) men icke sa nicke, det låter likadant ändå!

... fast i andra ändan av kablarna...

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/05/03 :  12:13:37  Show Profile Send paradigm a Private Message
Missade det. Sorry!
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/05/03 :  14:16:14  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Nej +/- sitter 100% rätt, jag har dubbelkollat ett antal gånger!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2013/05/03 :  15:19:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Är det inte så att filtren sitter på terminalerna på denna modell? Inte ett jätteingrepp isf att lossa terminalplattan och kika ifall nån gått åt fanders på filtret.
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/05/13 :  18:13:41  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Det är filtret som har gått på ena högtalaren, så jag och brorsan ska försöka fixa det så fort som möjligt, ber om ursäkt för att jag inte har svarat men har legat sjuk i influensan som har gått :/
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/05/14 :  12:09:17  Show Profile Send paradigm a Private Message
Om det är ett motstånd som brunnit, kan det vara idé att sätta dit ett mer effekttåligt motstånd, eller konding med högre angiven spänning. Kan rekommendera HiFiKit i sthlm. Bra service och bra priser. Kan ju även tänkas att de har färdiga filter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000