HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Basportsplugg - vart köpa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2013/05/23 :  21:45:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Tycker mig ha letat med ljus och lykta efter något ställe på nätet där man kan köpa skumpluggar av div. storlek att stoppa i basportar. Tyvärr så hittar jag inget jag vill ha, då de jag hittar, tex prosons pluggar på Hifikit, är för stora. Det hade ju varit kalas med några att välja på så man hittar nåt i just rätt storlek.

Har provat att göra egna, men lyckas inte skära tillräckligt runt för att det skall bli snyggt. Just nu sitter det rullad högtalarvadd i porten och det matchar inte den finish jag är ute efter.

/M

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2013/05/24 :  06:30:44  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
En idé är ju att köpa den form av skum du vill ha, sen åka till en vattenskärningsfirma eller likn och kolla om de inte kan hjälpa dig?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2013/05/24 :  09:23:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Absolut en idé. Men borde det inte finnas att köpa färdiga nånstans? Jag har en känsla av att det gör det. Frågan är bara vart?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/05/24 :  10:01:14  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
kolla om du kan finna någon lokal madrassförsäljare/tillverkare. Dom brukar har bra verktyg för att skära med så dom kanske kan hjälpa.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9063 Posts

Posted - 2013/05/24 :  15:43:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Tyvärr så hittar jag inget jag vill ha, då de jag hittar, tex prosons pluggar på Hifikit, är för stora. Det hade ju varit kalas med några att välja på så man hittar nåt i just rätt storlek.

Förstår inte riktigt jag har haft sådana och dom gick att "klämma" in i rätt så mycket mindre rör.

Edit:XTZ:s var det jag hadde men det lär ju vara samma.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2013/05/24 15:44:15
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2013/05/24 :  16:50:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ja det är klart att de går att få in i mindre rör. Det är ju mer eller mindre bara att knöka. Men blir de inte lite "buckliga" eller "veckiga" med en deformation på säg runt 30%?
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2013/05/25 :  08:22:05  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Kolla upp vad du har för diam på basporten/portarna du skall täppa till, leta upp en högtalare med samma +-10%. Sen beställ från den leverantören?
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2013/05/26 :  23:18:48  Show Profile Send Jojje66 a Private Message
Jag skulle när jag väl hittat rätt material leta på en konservburk i rätt dimension. Tillrada något välsmakande av innehållet och därefter kapa bort den allt för mjuka falskanten för att sedan använda den som stans.

Med vänlig hälsning Johan
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2013/05/27 :  08:03:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ja, det verkar inte bättre än att jag får kika vidare på diy-svängen. Jag tycker att att det borde finnas en tillverkare som fyllde detta hålet på marknaden. Något lite snitsigare för de som inte vill ha en raggsocka eller knölad högtalarvadd i basporten...
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/05/27 :  08:22:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hittar du en bra lösning så får du gärna dela med dig

Jag vill få till snyggare pluggar till mina Buckingham.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/05/29 :  16:20:07  Show Profile Send paradigm a Private Message
Om man tar bort borren i en lämpligt stor hålsåg, kan man väl borra första centimetrarna och sen stansa eller skära resten...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/05/29 :  17:04:48  Show Profile Send Joda a Private Message
Rulla lämplig mängd matta av något slag. Blir iofs spiralmönster men det borde väl fungera?
Annars trä stretchtyg eller damstrumpa runt för bättre finnish.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2013/05/29 :  20:53:44  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Vad ska du ha för diameter då?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2013/05/29 :  22:41:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
40-45mm i diameter hade varit idealiskt.

Materailet är ju inte svårt att hitta. Det som är svårt är att hitta nån som säljer färdiga produkter. Att själv göra en behjälplig skumplugg som sedan kläs in med något skulle kunna vara nåt kanske, men jag har satt rätt höga krav just på dessa pluggar.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/05/30 :  01:18:55  Show Profile Send tomano58 a Private Message
B&W's pluggar till 600-serien borde passa fint. Hör med HiFi-klubben om de går att beställa löst eller om du får låna ett par och testa först.

Edited by - tomano58 on 2013/05/30 09:20:55
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2013/05/30 :  17:29:56  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Återigen så tycker jag du skall kolla med nån butik om de har nån modell med ungefär samma diameter sen beställa via dem. Mina Studio 590 har tyvärr 70mm, men kanske lillebror till dem har rätt?
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2013/05/30 :  18:24:41  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Fick fundera lite innan jag kom på vem som säljer färdiga pluggar och nu kom jag på det. Ljudfokus i Falkenberg säljer, till bra pris dessutom.

http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-basreflex-dampare-2-pack/2351/
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2013/06/02 :  23:17:27  Show Profile Send Larsen a Private Message
Fynda eller fyndbörsen tror jag säljer XTZ:s skumproppar lösa. Kanske deras storlek är det du söker?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2013/06/03 :  21:15:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag har kikat på både Proson och XTZ. De som finns som separat kit är för stora (65mm och uppåt). Men jag skall se ifall jag kan maila och höra om man kan få köpa skumplugg i mindre storlek.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/06/11 :  10:28:12  Show Profile Send tomano58 a Private Message
Hej igen, mina B&W 602S3 levererades med 2 plugg. Dessa mäter ca 52x52 mm (dia/höjd). B&W har ju mindra stativare än gamla 603 som följaktligen borde ha mindre portar också så om du har Hifiklubben inom räckhåll, kolla med dem.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000