HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare kring 50 papp.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/09/20 :  12:21:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har satt upp gardiner i lyssningsrummet så nu finns lite bättre förutsättningar för välljud. Ska mäta rummet igen för att se vad som hänt och optimera så långt det går.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/09/20 :  12:23:15  Show Profile Send Snutten a Private Message
Rydberg: har du mätningar på frekvensgång och impendans för pi60?
Jag gillar inte högtalare som mäter ojämt eftersom det kan göra dom svåra att spela bra i ens eget rum. Jag är av den åsikten att det är lättare att få till ljudet om högtalaren mäter "som ett streck".
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2013/09/20 :  12:32:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Frekvensgång


Pulsrespons


Samma fast på några andra högtalare


pi60s med konjugatlänk

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/09/20 :  12:48:54  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack, mätmässigt imponerande. Tappet i basen är troligen medvetet och kompenseras troligen av rummets påverkan dvs inget att gnälla över. En intressant kandidat. Måste man gå med i "öhman-sekten" om man är spekulant?.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2013/09/20 :  14:33:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hehe, det klart det är obligatoriskt medlemsskap i sekten, vi vänder oss mot Lahäll, Täby, varje morgon! Skämt åsido, försök att komma och lyssna på dem förutsättningslöst, gillar du dem så gillar du dem. Man får hur som helst väldigt mycket för pengarna tycker jag.

Jag tror det är mätningen, i rummet jag hade dem förrut såg det annorlunda ut. Jag mätte upp -3dB vid 18Hz, de går grymt djupt!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/09/20 :  16:51:31  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Hur sker mätning med gatingteknik?

Finns det inga off-axis mätningar tillgängliga för pi60?
Det är ju där det intressanta börjar tycker jag, där går det snett för väldigt många högtalare trots att de ser fina ut mätt rakt framifrån.

Ju ojämnare spridningen är desto större problem ger det reflekterade ljudet, detta eftersom antalet punkter där direktljudet träffar rummet ökar, varje ny yta som reflekterar ljudet adderar ett nytt tidsfel i det som till slut når öronen.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2013/09/20 16:52:04
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2013/09/20 :  18:50:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Den extremt korta sammanfattningen: Spridningen hos pi60 i både horisontalplan och vertikalplan är noga designad och i vissa aspekter unik. Spridningen har bland annat designats för att kompensera för stereosystemsfelen (de inbyggda svagheterna i själva stereosystem) och för att vara "kompatibel" med den mänskliga hörseln. T.ex. kompenserar högtalare för höjd, dvs reser man på sig så projicerar högtalarna fortfarande objektet inne i ljudbilden på samma höjd. Nu reser och sätter man ju inte sig speciellt ofta när man sitter och lyssna på musik men huvudet rör ändå en smula på sig. Detta kan göra att ljudbilden "dallrar" en smula i vertikalled vilket får som följd att hjärnan inte köper illusionen.
Finns lite mer skrivet här om ljudutsrålningen: http://www.sonicdesign.se/oeint13.html

Mätningarna off-axis kanske kan vara roliga att se men som så ofta mätningar är de ju tämligen värdelösa om man inte kan tolka dem och det är det inte många som kan. Jag själv kan ju se och förstå vad en mätning säger men vad det berättar om hur det tolkas av hjärnan är något jag bara har en svag aning om. Visst kan man se stora fel i mätningar men hur ska det se ut när det är rätt? Och hur ska rummet se ut då?

När jag själv bestämde mig för ett par pi60s (i konkurrens med B&W 802 Nautilus) så lyssnade jag och köpte det jag tyckte lät bäst helt enkelt, tittade inte på en endaste mätning :). Jag har inte ångrat mig än.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2013/09/20 18:51:29
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2013/09/20 :  19:30:05  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det skulle vara kul att få lyssna på ett par ino pi60.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/09/20 :  19:52:44  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag skall ta och läsa det där Rydberg.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2013/09/21 :  00:05:40  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Jag skall ta och läsa det där Rydberg.
Var bara medveten om att det är Öhman som skrivit/intervjuas. Det är nog inga fel på hans grejer, men det som skrivs blir ändå färgat. Inte helt objektivt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/09/21 :  08:51:22  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hade jag 50 papp att spendera på högtalare så är valet enkelt:

Samma lösning som jag har fast med bättre komponenter:

DIY 3-vägs med aktiv delning (miniDSP) och ett slutsteg/register.

Tex:
2 x Beyma TPL150 diskant ca. 8000kr
2 x Beyma 10MW/Nd 10" mid ca. 2700kr.
2 x Peerless XXLS 12" bas ca. 4700kr.
Div byggmaterial ca. 1000kr.
XTZ Class-AP100 (drivning diskant) 6500kr.
2st Inter M R500 plus (drivning bas & mid) 8000kr
miniDSP ca. 2500kr. (beror på om man vill ha "in a box", balanserat, digi osv...)

Detta kostar ca. 33500kr
Gott om pengar över till kablar, moddning av slutsteg osv.

Talang för hantverket har du, hjälp med uträkning av lådor finns på detta forum - Det kommer att bli vansinnigt bra!






Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/09/21 :  12:27:00  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Var bara medveten om att det är Öhman som skrivit/intervjuas. Det är nog inga fel på hans grejer, men det som skrivs blir ändå färgat. Inte helt objektivt.


Jag är mest intresserad av filosofin bakom, vad man vill uppnå.
Om konstruktionen sen uppför sig som påstått eller huruvida det är en bra idé, det är ju en fråga i sig, inte helt lätt att svara på om man inte själv pysslar med liknande.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/09/22 :  15:24:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Bra förslag opethic men vette katten om jag orkar, mycket jobb. Ska lyssna på Larsen 8 snart, får att ha en utgångspunkt. Den högtalaren är intressant och har imponerat på lyssnare.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2013/09/23 :  12:28:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Var bara medveten om att det är Öhman som skrivit/intervjuas. Det är nog inga fel på hans grejer, men det som skrivs blir ändå färgat. Inte helt objektivt.


Precis avsikten, hur är designade och hur har han tänkt? Sen kan man ju hålla med om det eller inte. Mao var inte min mening att det skulle vara en länk till något slags "facit", ursäktar om det uppfattades så

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/09/29 :  22:13:25  Show Profile Send Figge a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=91686

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2013/10/01 :  14:20:29  Show Profile Send linkan a Private Message
Det finns ju en högtalare som kostar under 50 som du hört hos mig, fortfarande är Oscar Heil Kithara den bästa högtalare jag hört i den prisklassen. Har inte hört bättre diskant och mellanregiser på högtalare i denna prisklass.

Linkan

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/10/01 :  14:27:59  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej linkan, jo jag har funderat på dem men de behöver rätt mycket plats, eller hur? Annars låter de ju riktigt bra, ja.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2013/10/02 :  21:38:52  Show Profile Send dwain a Private Message
Ska säga att jag har för stunden Ino audio piP hemma och är faktiskt kusligt imponerad.

Dessa gör något jag aldrig trodde var möjligt ur en liten högtalare! De gör det dessutom kusligt bra.

Såpass bra att funderingarna går kring att sälja väck det andra jag normalt sätt spelar på
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2013/10/02 :  21:40:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ägde Oskar Heil Kithara under många år och var riktigt nöjd!!

Sålde dom för ynkliga 16000:-
Men men, framåt är enda vägen.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2013/10/02 21:45:50
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/10/09 :  17:26:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Någon Martin Logan modell borde oxå rymmas i budget".

Problemet med det är ju inte att de inte skulle rymmas inom budget utan att de förmodligen inte skulle funka så bra i mindre rum.

MvhKristofer
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/10/09 :  19:23:35  Show Profile Send plind a Private Message
Minsta Martin Logan modellen spelade gudomligt bra i Akkelis minsta rum!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/10/09 :  19:50:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ok då är det väl inga större problem.Men oftast så brukar elektrostater kräva mycket luft omkring sig.Sedan är det ju alltid en smaksak om man gillar hur de låter oavsett hur de funkar med rumsreflexer osv. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2013/10/09 19:54:04
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000