HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Konstiga HiFi fenomen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:36:05  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jo konstiga saker är det väl det gäller. Här är en till. Det fanns en apparat som sorterade ut dåliga elektroner. Ett sorts nätfilter. Den kunde enligt utsago sortera ut dom dåliga varianterna av denna elementarpartikel!

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:37:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
Men J.S det gick tydligen inte att mäta men väl att höra!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:39:05  Show Profile Send yoko a Private Message
Har hört att nätstrumpbyxor fungerar utmärkt som basfilter...
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:42:08  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Nagref. Vilket gick att höra?

John

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:52:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
J.S inte vet jag jag bara återger (!) reklamfakta (vilket hemskt ord - kanske något Donald Rumsfeld skulle kunna komma på (förutom jag då ))!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  23:20:12  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Okey Nagref. Jag blev lite snurrig av alla suveräna tweaks vi talat om. Visste inte om det var papperslapparna eller elektronerna.

Reklamfakta är för övrigt mycket bra då man snabbt kan läsa sig till hur det fungerar och om det låter bättre. Det förenklar avsevärt.

John

Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  23:23:38  Show Profile Send yoko a Private Message
ja, det är väl reklamfakta man får utbilda sig med som hifi demare/försäljare. Skönt med så lättillgänglig fakta, man vet genast vad som är bra och dåligt!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/09 :  23:44:47  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har hört om såna här hifi-tidningar som man bara behöver läsa i så blir ljudet bättre i anläggningen, helt fantastiskt faktiskt. Det kan ju bli sämre också om man har otur men oftast blir det bättre ljud.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/10 :  11:38:19  Show Profile Send Brosk a Private Message
quote:
Originally posted by yoko

Jojjomen, ett komplett drag-set med makeup och nätstrumpbyxor, push-up och hela surven funkar finfint. Pet-Shop-Boys har aldrig låtit bättre. Jag dansar lite småhoppigt struttigt i vardagsrummet med alla mina 105 kg - floff floff
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/10 :  12:00:45  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Originally posted by Brosk

quote:
Originally posted by yoko

Jojjomen, ett komplett drag-set med makeup och nätstrumpbyxor, push-up och hela surven funkar finfint. Pet-Shop-Boys har aldrig låtit bättre. Jag dansar lite småhoppigt struttigt i vardagsrummet med alla mina 105 kg - floff floff

Push-up? Push-Pull menar du väl

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/02/10 :  13:45:22  Show Profile Send mapem a Private Message
Hur många har målat CD-kanterna med grön färg? Otroligt mycket bättre ljud!
Sen vet vi väl alla hur mycket bättre vinyl låter än CD. Särskilt en gång när sonen var på besök och spelade Beatles vita skiva och jag kom in i rummet och utbrast att det hör man ju direkt hur levande det är när det är vinyl och sonen sa, farsan, jag har köpt den på CD...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/10 :  14:01:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by mapem

Hur många har målat CD-kanterna med grön färg? Otroligt mycket bättre ljud!
Sen vet vi väl alla hur mycket bättre vinyl låter än CD. Särskilt en gång när sonen var på besök och spelade Beatles vita skiva och jag kom in i rummet och utbrast att det hör man ju direkt hur levande det är när det är vinyl och sonen sa, farsan, jag har köpt den på CD...

Jag kan ju svara som så att jag ivarje fall inte testade att måla kanterna på cd:n när det var populärt.Trots satt det stod i High Fidelity att det gav ett mycket bättre ljud. MvhKristofer
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/02/10 :  14:06:15  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag gick själv på det, alltså. Var helt övertygad om att det lät bättre. Men behovet att måla kanterna försvann helt när jag bytte ut CD-spelaren.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/10 :  14:20:22  Show Profile Send norman a Private Message
Om man bortser från om olika tweaks funkar eller ej så är ju iaf försöken till de tekniska förklaringarna om varför och hur de funkar otroligt roliga ibland!
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/10 :  14:46:27  Show Profile Send yoko a Private Message
Brosk: har du ngn bild att lägga ut?!
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/02/10 :  15:46:43  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Träffade en kille och var även hem till honom och lyssnade en gång!
(bara en gång!!)
Som på fullt allvar hävdade att han fick bäst ljud när han kokade torsk!!!
Jag tror att han numera sitter på nått behandlings hem!!
Klart skogstokig!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/10 :  15:52:09  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag får helt klart bäst ljud när jag lagar mat till min sambo och hon då inte är hemma =)

Helst skall det vara något som måste koka ihop riktigt länge och hon får då inte vara hemma. Kanske beror det på att jag kan lira så högt jag vill och kan skita i att passa maten samt att man känner den otoligt goda lukten :P

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/10 :  16:23:26  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag kan bara komma på ett par stolligheter som jag läst om på nätet. En kille retade sig på att hans högra öra kunde höra ljudet från vänster högtalare o.s.v. Han lät då bygga en skiljevägg mellan högtalarna som slutade precis framför lyssningsfåtöljen. När han då pressade pannan mot skiljeväggen så fick han kanonstereo.

Sen så var det högtalarkonstruktören som tyckte det lät illa om stereon i vardagsrummet när toalocket inte var stängt i badrummet...
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/10 :  16:28:31  Show Profile Send Frux a Private Message
Ja jisses vad tragiskt det där med gröna pennan på cd-skivorna. Ingen som helst fysisk koppling till ljudet annat än i lyssnarens(/köparens) sinne. Kul att folk verkar ha släppt det, fastän så många insisterade på ljudets förbättring.

Nu återstår bara shakti, spikes, nätkablar, diabas under förstärkare och cd-spelare, svindyra kablar m.m.

Eller oj visst ja, folk hör ju skillnad med de där...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/02/10 :  16:38:11  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Originally posted by Frux

Ja jisses vad tragiskt det där med gröna pennan på cd-skivorna. Ingen som helst fysisk koppling till ljudet annat än i lyssnarens(/köparens) sinne. Kul att folk verkar ha släppt det, fastän så många insisterade på ljudets förbättring.

Nu återstår bara shakti, spikes, nätkablar, diabas under förstärkare och cd-spelare, svindyra kablar m.m.

Nej, det som återstår är folket med vax i örat och med mätinstrumentet i handen.
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/10 :  18:16:25  Show Profile Send Frux a Private Message
Jaha ritar du gröna streck på CD-skivorna då? För så många som har intygat att det förbättrar ljudet så måste det ju vara så!!

Måste vara jobbigt att hålla precis alla möjligheter öppna för bättre ljud. Man måste ju hålla på och prova allt möjligt att sätta ovanpå CD-spelaren t.ex. äpplen, strumpor, häftmassa, ett visst årgångsvin m.m... Dra silverplätterade strömkablar, måla hörnen vita på förstärkaren och tapetsera om till en rosa nyans hemma hos svärmor, allt för att testa om det blir någon skillnad. Och blir det någon skillnad på ljudet i ens anläggning med rosa tapeter hemma hos svärmor så är det så också! Allt är ju som sagt möjligt och behöver inte på något sätt kunna förklaras eller ens avlägset härledas genom fysikaliska fenomen...

Men men, inte ofta som vetenskapliga argument biter på religiösa fanatiker.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/10 :  18:30:45  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Jag kan bara komma på ett par stolligheter som jag läst om på nätet. En kille retade sig på att hans högra öra kunde höra ljudet från vänster högtalare o.s.v. Han lät då bygga en skiljevägg mellan högtalarna som slutade precis framför lyssningsfåtöljen. När han då pressade pannan mot skiljeväggen så fick han kanonstereo.

Sen så var det högtalarkonstruktören som tyckte det lät illa om stereon i vardagsrummet när toalocket inte var stängt i badrummet...

Jag har samma problem lite grann! Men jag har kommit fram till att det har med att göra att ena högtalaren stär närmre vägg och element. Den andra har en dörröppning att spela på, så diskant och bas sticker ut i hallen! hehe
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/10 :  18:46:39  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by nin

quote:
Originally posted by Frux

Nej, det som återstår är folket med vax i örat och med mätinstrumentet i handen.

heheheh...

Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/10 :  20:53:14  Show Profile Send yoko a Private Message
Neodynium: vasst men sannt!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/10 :  20:54:22  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tja om nu detta är konstigt eller inte får var och en avgöra. Det är garanterat annorlunda.
gå in och kika på herr Svalanders högtalare så förstår ni vad jag menar.
http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/02/10 20:54:45
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000