| Author |
Topic  |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 22:36:05
|
Jo konstiga saker är det väl det gäller. Här är en till. Det fanns en apparat som sorterade ut dåliga elektroner. Ett sorts nätfilter. Den kunde enligt utsago sortera ut dom dåliga varianterna av denna elementarpartikel!
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 22:37:31
|
| Men J.S det gick tydligen inte att mäta men väl att höra! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 22:39:05
|
| Har hört att nätstrumpbyxor fungerar utmärkt som basfilter... |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 22:42:08
|
Nagref. Vilket gick att höra?
John |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 22:52:35
|
J.S inte vet jag jag bara återger (!) reklamfakta (vilket hemskt ord - kanske något Donald Rumsfeld skulle kunna komma på (förutom jag då ))! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 23:20:12
|
Okey Nagref. Jag blev lite snurrig av alla suveräna tweaks vi talat om. Visste inte om det var papperslapparna eller elektronerna.
Reklamfakta är för övrigt mycket bra då man snabbt kan läsa sig till hur det fungerar och om det låter bättre. Det förenklar avsevärt. 
John |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 23:23:38
|
ja, det är väl reklamfakta man får utbilda sig med som hifi demare/försäljare. Skönt med så lättillgänglig fakta, man vet genast vad som är bra och dåligt! |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 23:44:47
|
| Jag har hört om såna här hifi-tidningar som man bara behöver läsa i så blir ljudet bättre i anläggningen, helt fantastiskt faktiskt. Det kan ju bli sämre också om man har otur men oftast blir det bättre ljud. |
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 11:38:19
|
quote: Originally posted by yoko
Har hört att nätstrumpbyxor fungerar utmärkt som basfilter...
Jojjomen, ett komplett drag-set med makeup och nätstrumpbyxor, push-up och hela surven funkar finfint. Pet-Shop-Boys har aldrig låtit bättre. Jag dansar lite småhoppigt struttigt i vardagsrummet med alla mina 105 kg - floff floff |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 12:00:45
|
quote: Originally posted by Brosk
quote: Originally posted by yoko
Har hört att nätstrumpbyxor fungerar utmärkt som basfilter...
Jojjomen, ett komplett drag-set med makeup och nätstrumpbyxor, push-up och hela surven funkar finfint. Pet-Shop-Boys har aldrig låtit bättre. Jag dansar lite småhoppigt struttigt i vardagsrummet med alla mina 105 kg - floff floff
Push-up? Push-Pull menar du väl |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 13:45:22
|
Hur många har målat CD-kanterna med grön färg? Otroligt mycket bättre ljud! Sen vet vi väl alla hur mycket bättre vinyl låter än CD. Särskilt en gång när sonen var på besök och spelade Beatles vita skiva och jag kom in i rummet och utbrast att det hör man ju direkt hur levande det är när det är vinyl och sonen sa, farsan, jag har köpt den på CD... |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 14:01:52
|
quote: Originally posted by mapem
Hur många har målat CD-kanterna med grön färg? Otroligt mycket bättre ljud! Sen vet vi väl alla hur mycket bättre vinyl låter än CD. Särskilt en gång när sonen var på besök och spelade Beatles vita skiva och jag kom in i rummet och utbrast att det hör man ju direkt hur levande det är när det är vinyl och sonen sa, farsan, jag har köpt den på CD...
Jag kan ju svara som så att jag ivarje fall inte testade att måla kanterna på cd:n när det var populärt.Trots satt det stod i High Fidelity att det gav ett mycket bättre ljud. MvhKristofer |
 |
|
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 14:06:15
|
| Jag gick själv på det, alltså. Var helt övertygad om att det lät bättre. Men behovet att måla kanterna försvann helt när jag bytte ut CD-spelaren. |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 14:20:22
|
Om man bortser från om olika tweaks funkar eller ej så är ju iaf försöken till de tekniska förklaringarna om varför och hur de funkar otroligt roliga ibland! |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 14:46:27
|
| Brosk: har du ngn bild att lägga ut?! |
 |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 15:46:43
|
Träffade en kille och var även hem till honom och lyssnade en gång! (bara en gång!!) Som på fullt allvar hävdade att han fick bäst ljud när han kokade torsk!!! Jag tror att han numera sitter på nått behandlings hem!! Klart skogstokig! |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 15:52:09
|
Jag får helt klart bäst ljud när jag lagar mat till min sambo och hon då inte är hemma =)
Helst skall det vara något som måste koka ihop riktigt länge och hon får då inte vara hemma. Kanske beror det på att jag kan lira så högt jag vill och kan skita i att passa maten samt att man känner den otoligt goda lukten :P
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 16:23:26
|
Jag kan bara komma på ett par stolligheter som jag läst om på nätet. En kille retade sig på att hans högra öra kunde höra ljudet från vänster högtalare o.s.v. Han lät då bygga en skiljevägg mellan högtalarna som slutade precis framför lyssningsfåtöljen. När han då pressade pannan mot skiljeväggen så fick han kanonstereo.
Sen så var det högtalarkonstruktören som tyckte det lät illa om stereon i vardagsrummet när toalocket inte var stängt i badrummet... |
 |
|
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 16:28:31
|
Ja jisses vad tragiskt det där med gröna pennan på cd-skivorna. Ingen som helst fysisk koppling till ljudet annat än i lyssnarens(/köparens) sinne. Kul att folk verkar ha släppt det, fastän så många insisterade på ljudets förbättring.
Nu återstår bara shakti, spikes, nätkablar, diabas under förstärkare och cd-spelare, svindyra kablar m.m.
Eller oj visst ja, folk hör ju skillnad med de där... |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 16:38:11
|
quote: Originally posted by Frux
Ja jisses vad tragiskt det där med gröna pennan på cd-skivorna. Ingen som helst fysisk koppling till ljudet annat än i lyssnarens(/köparens) sinne. Kul att folk verkar ha släppt det, fastän så många insisterade på ljudets förbättring.
Nu återstår bara shakti, spikes, nätkablar, diabas under förstärkare och cd-spelare, svindyra kablar m.m.
Eller oj visst ja, folk hör ju skillnad med de där...
Nej, det som återstår är folket med vax i örat och med mätinstrumentet i handen.  |
 |
|
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 18:16:25
|
Jaha ritar du gröna streck på CD-skivorna då? För så många som har intygat att det förbättrar ljudet så måste det ju vara så!! 
Måste vara jobbigt att hålla precis alla möjligheter öppna för bättre ljud. Man måste ju hålla på och prova allt möjligt att sätta ovanpå CD-spelaren t.ex. äpplen, strumpor, häftmassa, ett visst årgångsvin m.m... Dra silverplätterade strömkablar, måla hörnen vita på förstärkaren och tapetsera om till en rosa nyans hemma hos svärmor, allt för att testa om det blir någon skillnad. Och blir det någon skillnad på ljudet i ens anläggning med rosa tapeter hemma hos svärmor så är det så också! Allt är ju som sagt möjligt och behöver inte på något sätt kunna förklaras eller ens avlägset härledas genom fysikaliska fenomen...
Men men, inte ofta som vetenskapliga argument biter på religiösa fanatiker. |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 18:30:45
|
quote: Originally posted by B Peter
Jag kan bara komma på ett par stolligheter som jag läst om på nätet. En kille retade sig på att hans högra öra kunde höra ljudet från vänster högtalare o.s.v. Han lät då bygga en skiljevägg mellan högtalarna som slutade precis framför lyssningsfåtöljen. När han då pressade pannan mot skiljeväggen så fick han kanonstereo.
Sen så var det högtalarkonstruktören som tyckte det lät illa om stereon i vardagsrummet när toalocket inte var stängt i badrummet...
Jag har samma problem lite grann! Men jag har kommit fram till att det har med att göra att ena högtalaren stär närmre vägg och element. Den andra har en dörröppning att spela på, så diskant och bas sticker ut i hallen! hehe  |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 18:46:39
|
quote: Originally posted by nin
quote: Originally posted by Frux
Eller oj visst ja, folk hör ju skillnad med de där...
Nej, det som återstår är folket med vax i örat och med mätinstrumentet i handen. 
heheheh... 
|
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:53:14
|
Neodynium: vasst men sannt! |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:54:22
|
Tja om nu detta är konstigt eller inte får var och en avgöra. Det är garanterat annorlunda. gå in och kika på herr Svalanders högtalare så förstår ni vad jag menar. http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - akktustakki on 2003/02/10 20:54:45 |
 |
|
Topic  |
|