| Author |
Topic  |
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 09:53:32
|
quote: Originally posted by Terminator
Vibra säljer svarta kuddar på Hifi-klubben. Jag har dom själv .
De är grå!  Samt när jag ska utvärdera mjuka kuddar ska det bli exakt viktanpassade ā la SD. Men tack iallafall!
Kul liten anekdot, Sladd...  |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 10:31:15
|
OT OT OT
sladd...
Tänk då om trumman varit upphängd och mekaniskt frigjord från chassit som dom jag sett på nyare tvätterier då hade den stått helt stilla =)
Såg dom på ett studiebesök när jag var städare på halmstadsjukhus har jag för mig :P
Vet faktiskt att på halmstadsjukhus så har dom sånna maskiner som du beskriver och ja, dom är bra. Kanske har det och göra med hur gammla dom är.
Men iofs så kanske detta inte funkar på högtalare för då borde dom röra på sig satan, kanske med färre långsammare "slag" men säkert längre (vet inte vlket som påverkar ljudet mest). Till en cd därimot så tror jag det funkat bättre då den säkert inte är känslig för långsamara längre förflyttningar för om den står stumt och inte väger tillräckligt så borde det bli fler kortare "förflyttningar".
Detta är baserat på min grundskolefysik som jag knappt var på.
//jonas "tvättmaskinkungen" |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 10:42:59
|
quote: Originally posted by sladd Det har inte så mycket med topicen att göra men när vi ändå håller på.....
Köpte för några år sedan en Wascator modell stor för att tvätta hästtäcken o dylikt i. De där lejongula monstren som står i många av landets tvättstugor i bostadsområden. Kan klassa in som "större och bra". Den är helt stumt monterad och byggd som en liten stridsvagn. Tog de största franska bultarna och drog fast den i trägolvet. Provtvätt. Efter en timme fick vi rusa in och bryta strömmen då det väsnades förfärligt i grovtvättstugan. Maskinen hade slitit sig och skakde omkring på golvet. Några dagar senare byggde jag ett fundament som var 30 cm högt och någon meter brett och en halvmeter djupt. Fyllde med cement där gängstänger förankrade maskinen. Fundamentet bultades i golvet. Nu skulle det väl stå still. Efter en timme är det samma visa igen, med den skillnaden att maskinen nu hade en flera hundra kg tung klump under sig som hoppade runt och gjorde sönder hela rummet..... Fram med motorsågen, bygga större form ända ned till backen under huset, ca 800 kg. Jodå, nu slet den sig inte...
Jag sa ju att det var of topic. Någon dag skall jag berätta om en granne som säljer julgranar, han är igång när älgarna börjar röra på sig, skymning och skumt, pressenning över släpkärran.....
Det är alltså där de försvunna SD-fötterna tar vägen? Under tvättmaskiner!?!?!?
 |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 10:46:28
|
Kom på en sak till...
Baseplattorna, fungerar inte dom som mjuka underlag ???
Om dom nu gör det så såg jag att coltrane stog med spikes på sånna =))
//jonas |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 11:03:46
|
| Nästa gång jag skriver en Topic ska jag vara mer försiktig... Snacka om lång tråd för så lite som några skumgummikuddar! |
Almost cut my hair |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 11:40:26
|
Sladd i värsta fall när tvättmaskiner löper amok får man lösa det med älgstudsaren! 
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 12:25:13
|
quote: Originally posted by sladd Det har inte så mycket med topicen att göra men när vi ändå håller på.....
Köpte för några år sedan en Wascator modell stor för att tvätta hästtäcken o dylikt i. De där lejongula monstren som står i många av landets tvättstugor i bostadsområden. Kan klassa in som "större och bra". Den är helt stumt monterad och byggd som en liten stridsvagn. Tog de största franska bultarna och drog fast den i trägolvet. Provtvätt. Efter en timme fick vi rusa in och bryta strömmen då det väsnades förfärligt i grovtvättstugan. Maskinen hade slitit sig och skakde omkring på golvet. Några dagar senare byggde jag ett fundament som var 30 cm högt och någon meter brett och en halvmeter djupt. Fyllde med cement där gängstänger förankrade maskinen. Fundamentet bultades i golvet. Nu skulle det väl stå still. Efter en timme är det samma visa igen, med den skillnaden att maskinen nu hade en flera hundra kg tung klump under sig som hoppade runt och gjorde sönder hela rummet..... Fram med motorsågen, bygga större form ända ned till backen under huset, ca 800 kg. Jodå, nu slet den sig inte...
Jag sa ju att det var of topic. Någon dag skall jag berätta om en granne som säljer julgranar, han är igång när älgarna börjar röra på sig, skymning och skumt, pressenning över släpkärran.....
Byt till Wascators nya blå/gröna maskiner det gjorde vi precis då kunde vi ta bort hela cement fundamentet den stod på, för den rör sig knappt änns när den centrifugerar.  |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 12:51:02
|
quote: Originally posted by kentkreitler
Nästa gång jag skriver en Topic ska jag vara mer försiktig... Snacka om lång tråd för så lite som några skumgummikuddar!
fler topicar från dig. Jag har inte varit så aktiv i tråden men väl har jag läst allt :) |
 |
|
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 12:54:15
|
quote: Originally posted by kentkreitler
Snacka om lång tråd för så lite som några skumgummikuddar!
Gotta love hififorum.nu!  |
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 13:04:59
|
Ja hjälpes vad jag har garvat när jag har läst hela tråden! Jag var på hockey i går (Frölunda-Timrå) men jag tror det är mer fajtingvilja här än vad det var på planen igår...
Hörni pojkar... Vi har ju helt klart två läger här... Vardera lägret har borrat ner fötterna i urberget så att man står stadigt, sen är det bara att "puckla på". Ser ni inte att det blir ingen "vinnare"?? Ingen vill ju ge sig (var jag står har jag redan i början på tråden redogjort för)...
Nä, idag är det fredag och dessutom "Alla Hjärtans Dag"! Kan vi inte fira det genom att stänga tråden och prata om nåt trevligare? 
/P
PS Missa inte Eva Cassidy ikväll!
|
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 14:42:08
|
God fredagseftermiddag på er allihopa! Jag tänkte inte hoppa in i tråden igen, men som ofrivillig tvättmaskinsreparatör för en tid sedan skruvade jag isär en av våra Wascator-maskiner i jakten på något som orsakade missljud. Jag kan därför avslöja att gummiupphängningen av trumman döljer sig INNE i den stora stridsvagnslika lådan! Det är stora mjuka gummibussningar mellan trumma och fyra höga ben, samt mindre gummifötter längst ner. Våra två maskiner har dessbättre inte flyttat på sig under den tid jag bott här. Kan tillägga att de dessutom står på ordentliga betongfundament. Det slår mig förresten att det var just den kombinationen, med isolering från resten av golvet, som jag spånade på i ett tidigare inlägg. Kanske skulle man ta ner högtalarna i tvättstugan? Vad gör man inte i jakten på det rena ljudet? :-))) Med vänliga tvättstugehälsningar |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2003/02/14 14:44:44 |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 14:47:34
|
quote: Originally posted by pekka.j
God fredagseftermiddag på er allihopa! Jag tänkte inte hoppa in i tråden igen, men som ofrivillig tvättmaskinsreparatör för en tid sedan skruvade jag isär en av våra Wascator-maskiner i jakten på något som orsakade missljud. Jag kan därför avslöja att gummiupphängningen av trumman döljer sig INNE i den stora stridsvagnslika lådan! Det är stora mjuka gummibussningar mellan trumma och fyra höga ben, samt mindre gummifötter längst ner. Våra två maskiner har dessbättre inte flyttat på sig under den tid jag bott här. Kan tillägga att de dessutom står på ordentliga betongfundament. Det slår mig förresten att det var just den kombinationen, med isolering från resten av golvet, som jag spånade på i ett tidigare inlägg. Kanske skulle man ta ner högtalarna i tvättstugan? Vad gör man inte i jakten på det rena ljudet? :-))) Med vänliga tvättstugehälsningar
Och jag fick fram det före dig =))
skäms på dig =)
//jonas |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 15:49:42
|
Ja, jäklar, det såg jag inte i min iver! Trevlig fredagskväll på dig, Jonas (och på er övriga också)! Mvh Pekka |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 18:50:08
|
Vet du vad en n00b är ? det är en nybörjare/newbie på ungefär, inte bra på så mycket !!
/ Det är peder47's son som skriver detta och om ni vill ha skoj gå in å köp halflife, downloada counter-strike och lira, då får ni veta hur noobar spelar och lirar på internet. |
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 18:57:06
|
Hmmmm   
Så går det när man lämnar datorn med sin 12-åriga son i närheten. Men hans förslag kanske är bra,vi kanske behöver göra ngt annat än att bara skriva här 
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 19:02:11
|
quote: Men hans förslag kanske är bra,vi kanske behöver göra ngt annat än att bara skriva här
Varför då? det finns väl inte så mycket annat att göra möjligtvis ha S**. |
www.selleri.de
|
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 20:10:17
|
quote: Originally posted by peder47
Vet du vad en n00b är ? det är en nybörjare/newbie på ungefär, inte bra på så mycket !!
/ Det är peder47's son som skriver detta och om ni vill ha skoj gå in å köp halflife, downloada counter-strike och lira, då får ni veta hur noobar spelar och lirar på internet.
Därav nicket =))
//jonas |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 00:11:31
|
quote: Kom på en sak till...
Baseplattorna, fungerar inte dom som mjuka underlag ???
Om dom nu gör det så såg jag att coltrane stog med spikes på sånna =))
Jo dom är mjuka vad jag har kunnat känna.
Lite OT: en kompis frågade sin professor i dynamik (KTH) om jordens egenfrekvens som base påstår är 1 Hz han tippade dock snarare på någon 1/100 dels Hz , så nu har jag blivit sugen på att ta reda på hur det ligger till.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
|
|
Spiffy
Member

124 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 23:30:10
|
Kan ju börja med att säga att jag inte pallade läsa allt som stod i denna tråden. Men en liten tanke från en mindre kunnig. Varför inte använda både spikes och kuddar. Borde man inte få det bästa från båda då?
/Niklas |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 09:47:24
|
"Varför inte använda både spikes och kuddar. Borde man inte få det bästa från båda då?"
Satt och funderade på samma sak..
Själv gick jag från golvare till spikade golvare. Efter ett tag satte jag dem på softpads, jag måste säga att det lät bäst. Men en kombination har jag inte hunnit prova än.. |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 10:26:38
|
Hade glömt den här topicen!! Nu har jag kört med hockey-puckar under både CD och högtalare ett tag. Måste säga att allt låter mycket bättre nu! Bättre än både spikes och SD. Jag må vara dum i huvudet efter alltför många skidkrascher men det är mycket bättre ljud nu! Nu är det väl bara att sikta in sig på "the real thing" vad kan ett par kolfiber puckar kosta månne? Har ju ett par kolfibercyklar jag kanske skulle kunna låna litet ifrån... |
Almost cut my hair |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 11:05:59
|
kentkreitler, tiden är inne, det är NU du skall sätta tillbaka Sonic Designs kuddar....
Skriv gärna om det...  |
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 11:13:01
|
Timbre, jag PM:ade dig en fråga men den kan nog vara av allmänt intresse (kommer inte ihåg om det redan varit uppe i denna mastodonttråd)...
Om jag ska testa med puckar istället för SD, hur stor roll spelar bänken/underlaget då? Utan någon vilja att riva upp en känslostorm, jag har lite svårt att se hur puckarna isolerar från underlaget... ?
/P
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 11:26:19
|
Svarar även här...
Ju tyngre, mer stabil och mer solid hylla - desto bättre naturligtvis, men en av fördelarna med tre puckar direkt mot bottenplåten, är att man bryter upp resonansmönster i själva chassit. Den luftburna energin är totalt oväsentlig i sammanhanget. Ställ CD-spelaren framför högtalarens baselement och dra på. Med rätt underlag händer ingenting. Musiken spelar lugnt vidare alltså.
Kan du få låna ishockeypuckar är det ju alltid värt att prova... |
 |
|
Topic  |
|